۱۲ ایده و ۷ مرحله طلایی درآمدزایی از تولید محتوا در یوتیوب

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / ۱۲ ایده و ۷ مرحله طلایی درآمدزایی از تولید محتوا در یوتیوب
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

درست است که یوتیوب در ایران محدودیت‌های مختلفی دارد، اما می‌توان با تولید محتوا در یوتیوب به درآمد رسید. از سال ۲۰۰۵ که یوتیوب پایه‌گذاری شد، شاید پایه‌گذاران آن نمی‌توانستند حدس بزنند که بعد از دو دهه، این پلتفرم چقدر مخاطب جذب می‌کند و به بزرگترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو تبدیل می‌شود. اما امروزه که بیشتر افراد در کانال‌های یوتیوب عضو هستند و از محتواهای تولید شده استفاده می‌کنند، مهم است صفر تا صد تولید محتوای یوتیوب را بدانند تا درآمد هم کسب کنند. اما چگونه می‌توان مخاطب‌های یوتیوب خود را افزایش داد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و چگونگی تولید محتوای جذاب در یوتیوب را بررسی کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

یوتیوب چیست؟

یکی از انواع روش‌های تولید محتوا،  تولید و انتشار ویدیو در  یوتیوب است که می‌توان در آن ویدئو‌های مختلف را به اشتراک گذاشت و از تماشای ویدئوی آنلاین لذت برد. در این سایت می‌توان ویدئو‌های آپلود شده را با دیگران و در سراسر جهان به اشتراک گذاشت و ویدئو‌ها را به صورت آنلاین تماشا کرد. یوتیوب اکنون یکی از محبوب‌ترین سایت‌هایی است که تمام دنیا از آن استفاده می‌کنند و حتی از طریق آن می‌توان درآمد کسب خواهند کرد. بوتیوب این قابلیت را دارد که به عنوان یک کاربر شما را سرگرم کند و با توجه به سلیقه‌های شما، بهترین ویدئو‌ها را نشان دهد.

البته در ایران افراد بین انتخاب یوتیوب یا آپارات سر دوراهی هستند. زیرا خدمات یوتیوب با وی پی ان ارائه می‌شود ولی تنوع ویدیوهای آن نیز زیاد است؛ از طرف دیگر در شرایط بدون وی پی ان هم می‌توان به سایت آپارات مراجعه کرد و از انواع ویدیوهای آن برای اهداف مختلف استفاده کرد. توضیحات بیشتر درباره انتخاب آپارات یا یوتیوب را در این مقاله پابلیکا شرح داده ایم که می‌توانید با خواندن آن، انتخاب دقیقتری بین این دو گزینه بسیار جذاب اشتراک و تماشای ویدیو داشت.

درآمدزایی از یوتیوب

از طریق تولید محتوا در یوتیوب می‌توان به درآمد رسید. امروزه سراسر دنیا از یوتیوب استفاده می‌کنند و فیلم‌های مختلفی را به اشتراک می‌گذارند. این ویدئوها در دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که یوتیوب با توجه به تعداد مخاطب‌های یک کاربر یا تعداد ویو‌های هر ویدئو، مبلغی به کاربر منتشر کننده آن محتوا پرداخت می‌کند.

در حال حاضر، بیشتر کاربر‌هایی که در یوتیوب فعالیت دارند، به دلیل جنبه مالی آن فعالیت می‌کنند و تولید محتوا در یوتیوب را جدی گرفته‌اند. به افرادی که به صورت حرفه‌ای در حال تولید محتوا در یوتیوب هستند، یوتیوبر گفته می‌شود و به طور معمول این افراد مخاطب‌های میلیونی دارند.

از این‌رو می‌توان از طریق بازدید‌های هر ویدئو خود در یوتیوب به درآمد رسید. اما توجه داشته باشید که محتوای سرگرم کننده، آموزشی یا تخصصی بیشتر بازدید دارند و مهم است که فرآیند صفر تا صد تولید محتوای یوتیوب را بدانید.البته باید اطلاعاتی هم درباره مقدمات و اصول و کلیات تولید محتوا داشته باشید که ما در مقاله تولید محتوا چیست برای شما گردآوری کرده‌ایم.

مراحل تولید محتوا در یوتیوب

تولید محتوای در یوتیوب اهمیت بالایی دارد اما باید بدانید که استمرار در این مسیر باعث می‌شود تا به موفقیت و درآمد رسید. از این‌رو مهم است که صفر تا صد تولید محتوای یوتیوب را بدانید تا با توجه به آن و تجهیزاتی که نیاز دارید برای فعالیت در این سایت اقدام کنید.

چگونگی تولید محتوا در یوتیوب
چگونه در یوتیوب تولید محتوا کنیم؟

مراحل تولید محتوا به صورت ویدئویی در یوتیوب به شرح زیر است:

شناسایی مخاطب

قبل از اینکه از ایده‌های خود برای تولید محتوا در یوتیوب استفاده کنید باید ابتدا شناخت کاملی از مخاطب خود داشته باشید تا متناسب با شرایط و نیاز او ویدئو‌های خود را تولید کنید. مهم است که بدانید مخاطب شما به چه چیزی نیاز دارد؟ آیا به دنبال ویدئو‌های آموزشی است یا علاقه دارد که یوتیوب گردی کند و سرگرم شود؟ هر چه بیشتر مخاطب خود را بشناسید، محتوای هدفمندتری تولید خواهید کرد. اما مهم‌ترین سوالاتی که برای شناخت مخاطب نیاز است از خودتان بپرسید عبارتند از:

  •  مخاطب من چه کسی است؟
  •  نیاز مخاطب من چیست؟
  •  چه ویدئویی به درخواست و نیاز مخاطب پاسخ می‌دهد؟

اگر برای سوال‌هایی که گفته شد، پاسخ مناسبی نداشته باشید، به طور حتم کار سختی برای ماندگار کردن مخاطب‌های خود دارید. از این‌رو بهتر است که تحقیقات کلی‌تری انجام دهید تا شناسای بهترین ایده های تولید محتوا در یوتبوب به درستی انجام شود.

انتخاب موضوع مناسب

موضوعات یوتیوب به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل: ویدیوهای عمومی، تجارت، مد و زیبایی، بازی و گیمینگ، ورزش و تناسب اندام، فیلم و تلوزیون، موسیقی و آموزش هستند. شما باید با توجه به توانایی‌های خود و شناسایی که از مخاطب خود داشته‌اید، یکی از موضوعات را انتخاب کنید و به تولید محتوا در یوتیوب بپردازید.

نوشتن متن

نوشتن محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت کرد. زیرا تولید محتوای متنی باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری برای ضبط ویدئو داشت. اما مهم است که متن را به گونه‌ای تهیه کنید که انگار در حال اجرای آن هستید. بهتر است که متن شما واضح و به زبان خودتان نوشته شود و از جزئیات استفاده کنید. متن آماده شده را تمرین کنید و اگر ابهامی‌ در نوشته شما وجود دارد، قبل از ضبط ویدئو آن را اصلاح کنید.

آماده کردن تجهیزات ابتدایی

هر چه از تجهیزات بهتر و به‌روزتری استفاده کنید، کیفیت بالاتری از محتوا را تولید کرده‌اید. البته باید بدانید که برخی از تجهیزات نیاز به تخصص دارند و قبل از آن باید نیاز‌های آموزشی خود را برطرف کرده باشید. با توجه به نوع محتوای تولید شده در یوتیوب ممکن است که نیاز به تجهیزات در کاربر‌ها متفاوت باشد. گاهی تنها یک دوربین و میکروفن کافی است و در برخی از محتوا‌ها نیاز است که از نور بیشتر، صفحه اسکرینی یا حتی لپ تاپ هم کمک گرفت. در نتیجه هر چه تولید محتوا در یوتیوب تخصصی‌تر باشد، نیاز به تجهیزات بیشتری هم دارد. اما مهم‌ترین تجهیزات ابتدایی برای ساخت ویدئو در یوتیوب به شرح زیر هستند.

دوربین: درست است که دوربین‌های سطح بالا، کیفیت بهتری از ویدئو را ارائه می‌کنند، اما برخی از دوربین‌ها هم هستند که می‌توان از گزینه‌های مختلف آن‌ها استفاده کرد و در نهایت خروجی مطلوبی گرفت. فراموش نکنید که برای ساخت ویدئو حتی می‌توانید از دوربین گوشی‌های هوشمند خود هم استفاده کنید و از قابلیت‌های اچ دی آن‌ها بهره‌مند شوید.

آماده کردن تجهیزات ابتدایی برای تولید محتوا در یوتیوب
آماده کردن تجهیزات ابتدایی برای تولید محتوا در یوتیوب

تری پاد: سه پایه یا همان تری پاد به عنوان یک نگهداره دوربین یا گوشی همراه است که می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد تا برای تولید محتوا نیاز به فیلمبرداری فرد دیگری نداشته باشید. از طریق یک هولدر دوربین یا گوشی را نصب کرده و از طریق پایه‌ها می‌توان ارتفاع را تنظیم کرد.

میکروفن: کیفیت صدا همانند تصویر اهمیت دارد، از این‌رو باید از میکروفن‌های باکیفیت استفاده کرد تا صدای ویدئو کیفیت بالایی داشته باشد.
نور: برای اینکه کیفیت تصویر بهتری را در محتوای ویدئویی خود تجربه کنید بهتر است که نورپردازی مناسبی داشته باشید.

ضبط کردن

هنگامی‌ که متن شما آماده است و تجهیزات کاملی هم دارید وقت آن رسیده است که ویدئو خود را ضبط کنید. برای این کار نیاز است که یک پس زمینه عالی داشته باشید و در محیطی ویدئوی خود را ضبط کنید که هیچ سر و صدای اضافی وجود نداشته باشد تا گوش بیننده را اذیت کند.

هنگام ضبط کردن ویدئو، دقت بالایی در اجرای خود داشته باشید تا هیچگونه آشفتگی در چهره شما مشخص نباشد. دقت داشته باشید که اگر در تولید محتوا یوتیوب خود اشتباه کردید، نگران نباشید ویدئو را ادامه دهید و بعد از چند ثانیه مجدد شروع کنید.

ضبط اسکرین

برخی از محتوا‌های آموزشی نیاز به این دارند که از صفحه لپ تاپ یا گوشی ضبط شوند، از این‌رو حتی نیاز به دوربین حرفه‌ای هم ندارند، اما باید از ضبط اسکرین استفاده کرد تا محتوای تولید شده به راحتی در اختیار مخاطب قرار گیرد. برای ضبط صفحه نمایش می‌توان از برنامه‌های مختلف مانند: Camtasia و bb flash back و OBS Studio استفاده کرد که هر یک نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند.

بهتر است نرم افزاری را انتخاب کنید که به صورت همزمان قابلیت ضبط تصویر و صدا را داشته باشد تا هنگام اشتراک گذاری ویدئو، ویرایش کمتری نیاز باشد.
نکته مهمی ‌که هنگام ضبط ویدئو‌ها از طریق ضبط اسکرین باید بدانید این است که آیکون‌های اضافی و اعلان‌های خود را خاموش کنید تا صدای اضافی در ویدئو وجود نداشته باشد.

ادیت فیلم

تولید محتوا در یوتیوب علاوه بر استفاده از تجهیزات نیاز به آموزش و تخصص هم دارد. افرادی که یوتیبر هستند برای ادیت فیلم‌های خود یا از گرافیست‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند یا خودشان از قبل آموزش دیده‌اند. از این‌رو تدوین ویدئو‌های تولید شده اهمیت زیادی دارد و باید آن را جدی گرفت. در برخی از ویدئو‌ها نیاز است که متن یا موسیقی به محتوا اضافه شود که این کار نیاز به ادیت حرفه‌ای دارد.

بارگذاری محتوا در یوتیوب

بارگذاری محتوا در یوتیوب کار راحتی است. شما پس اینکه از تجهیزات و امکانات خود برای تولید محتوا در یوتیوب استفاده کردید، می‌توانید یکی از فرمت‌های AVI، ۳GPP، MOV، MP4،MPEG یا MPG، FLV، FLV، M4V، M4V، WMV WEBM را انتخاب کرده و محتوا را منتشر کنید.
برای این کار کافی است که مراحل بارگزاری محتوا در یوتیوب را به شرح زیر را انجام دهید:

  •  وارد حساب کاربری یوتیوب خود شوید، بر روی دکمه upload کلید کرده و select files to upload را انتخاب کنید.
  •  فایل مد نظر خود را که از قبل آماده کرده‌اید، انتخاب کنید و بر روی دکمه upload اطلاعات بیشتری مانند: توضیحات یا تگ را اضافه کنید.
  •  Tumbnails تصویری که ابتدای محتوای ویدئویی شما دیده می‌شود را انتخاب کرده و دقت کنید که این تصویر برای مخاطب جذاب باشد تا او را ترغیب به کلیک کند.
  • اگر تمایل دارید که عنوان یا توضیحات محتوای خود را ترجمه کنید translation را انتخاب کنید.
  •  در advanced setting می‌توانید بخش کامنت‌ها را محدود کنید و دسته‌بندی‌های جغرافیایی مشخص کنید.
  •  در privacy هم می‌توان تنظیمات مرتبط با نمایش را انجام داد و در نهایت ویدئو را برای مخاطب‌ها منتشر کنید.
چگونه در یوتیوب محتوا بارگذاری کنیم؟
بارگذاری درست محتوا در یوتیوب

هر یک از این مراحل ساده بوده و تنها چند ثانیه وقت شما را می‌گیرد اما مهم است که قبل از وارد شدن به دنیای یوتیبر‌ها با نکات صفر تا صد تولید محتوای یوتیوب آشنا شوید.

نکات مهم برای تولید محتوا در یوتیوب

برای اینکه بتوان بازدید بیشتری از محتوای تولید شده در یوتیوب داشت، نیاز است که به نکات مختلفی توجه کرد. این نکات به شرح زیر هستند.

۱۵ ثانیه طلایی

با توجه به آمارهایی که از ویدئو‌های مختلف در یوتیوب ارائه شده است، ۱۵ ثانیه هر ویدئویی نقش حیاتی در ماندگاری کاربر دارد. اگر محتوای شما در این مدت زمان کوتاه، جذاب و گیرا نباشد، مخاطب صفحه شما را ترک می‌کند. از این‌رو بهتر است که انتهای ویدئو را به صورت هیجان‌انگیز و چالشی در ابتدای ویدئو قرار دهید.

برنامه منظم

کانال‌های یوتیوبی که به صورت مرتب فعالیت دارند و در هفته حداقل ۲ ویدئو منتشر می‌کنند، عملکرد بهتری نسبت به سایر کاربرها دارند. هر چه نظم بهتری در انتشار محتوای یوتیوب خود داشته باشید، می‌توانید زودتر در الگوریتم یوتیوب قرار بگیرید و به سرعت مخاطب بیشتری جذب کنید.

ایجاد یک روند کاری پایدار

شاید شما در حال ساخت ویدئویی باشید که زمان می‌برد و شاید چند ماه طول بکشد، توجه کنید این فیلم شما حتی اگر در جشنواره‌های مختلف هم جایزه بگیرد، کمکی به رشد کانال شما نمی‌کند. زیرا بارگذاری ویدئو‌ها نیاز به زمان‌بندی مشخصی برای کاربر دارد تا بتواند از محتوای کانال شما استفاده کند.

بهترین موضوعات محتوا برای یوتیوب

تولید محتوا در یوتیوب هنگامی ‌اهمیت پیدا می‌کند که شما آن را از حالت تفریح و سرگرمی‌ برای خود خارج می‌کنید و علاقه دارید که یوتیبر شوید تا درآمد داشته باشید. از این‌رو مهم است که در دسته‌بندی مورد علاقه خود فعالیت داشته باشید تا بهترین اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهید. از این‌رو بهتر است بهترین موضوعات محتوا برای یوتیوب را بدانید که عبارتند از:

  • بازی
  •  لایف‌ استایل
  •  کمدی
  •  نقد و بررسی
  •  لایف استایل کودکانه
  •  ورزشی
  •  سفر
  •  آرایش
  •  فشن
  •  آموزش آشپزی
  •  موسیقی
  •  آموزش ساخت وسایل هنری
چه محتوایی در یوتیوب جذاب‌تر است؟
بهترین موضوعات تولید محتوا برای یوتیوب

این موضوعات را می‌توانید در قالب‌های ویدئویی مختلفی استفاده کنید تا کانال شما رشد کند و در نهایت منجر به درآمدزایی شود. اما دقت کنید که اگر ابتدای کار هستید از آموزش‌های مختلف . روش‌های تولید محتوا ی متنوع استفاده کنید یا فعالیت خود را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

تولید محتوا با پابلیکا

تولید محتوا در یوتیوب نیاز به تخصص زیادی ندارد، اما مهم است که بهترین ایده‌ها را اجرا کرد تا از طریق تجهیزات و امکانات مختلف بیشترین مخاطب را جذب کرد. هر چه ویدئو‌های تولید شده در یوتیوب جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر باشند، به طور حتم تعداد بیشتری مخاطب را جذب می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا تبلیغات بیشتری دریافت کنید و درآمد داشته باشید. اما برای اینکه با روند یوتیوب و درآمدزایی آن بیشتر آشنا شوید، بهتر است که از متخصص‌های پابلیکا بهره‌مند شوید.

پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات مختلف مانند: تولید محتوا ، اجرای کمپین‌های دیجیتال، رپورتاژ آگهی، خدمات سئو و بک لینک در کنارتان است تا با ایده‌های جذاب و ادیت‌های بی نظیر بهترین خود را نمایش دهید و کاربرهای بیشتری شما را دنبال کنند. برای اینکه با صفر تا صد تولید محتوای یوتیوب بیشتر آشنا شوید از مشاوره‌های پابلیکا استفاده کنید و در صورت نیاز به راهنمایی درباره محتوای یوتیوب در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

با توجه به موضوعی که در آن فعالیت می‌کنید می‌توانید به هر زبانی محتوا را تولید کنید، اما بهتر است که زبان اکثریت مخاطب‌های خود را در نظر بگیرید.

بهترین مدت زمان برای ویدئو بین 10 تا 15 دقیقه است اما اگر ویدئو‌های آموزشی و تخصصی تهیه می‌کنید بهتر است که به کیفیت آموزش توجه داشته باشید و بعد به مدت زمان ویدئو دقت کنید.

خیر می‌توان بدون چهره فعالیت کرده یا از ضبط اسکرین استفاده کنید.

هر محتوایی که با اصول تهیه شده باشد در یوتیوب بازدید می‌گیرد اما بیشتر افراد از ویدئو‌های آموزشی، سرگرمی ‌و بازی استقبال می‌کنند.

میکروفون، دوربین، سه پایه و نور

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =