انواع تولید محتوا چیست و چرا از آن‌ها استفاده می‌شود؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / انواع تولید محتوا چیست و چرا از آن‌ها استفاده می‌شود؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

با انواع تولید محتوا می‌توان مطالب مختلفی را به مخاطب انتقال داد. روش‌های مختلفی برای اطلاع رسانی و خدمات دهی به مخاطب وجود دارند که تولید محتوا یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. از این‌رو با قدرت کلمه‌ها، تصاویر و ویدیو می‌توان پیام‌های مختلفی را از طریق روش‌ های تولید محتوا منتقل کرد. تولید محتوا یکی از عضو‌های جدایی ناپذیر کسب و کارهای آنلاین و فضای اینترنت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، بلکه برای اینکه بتوان در رقابت‌های بیزینسی پیرزو شد باید برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای انواع روش ‌های تولید محتوا داشت. برای اینکه با انواع مختلف تولید محتوا بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

محتوا چیست و چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

شناخت انواع تولید محتوا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تعریف درست از محتوا داشت. محتوا یک راه ارتباطی بین مخاطب‌ها و صاحبان کسب و کارها است تا اطلاعاتی را ردو‌بدل کنند. مخاطب‌های هدف همیشه محتواهای تولید شده را دریافت می‌کنند و متناسب با سلیقه خود، واکنش نشان خواهند داد. از طرفی هم کسب و کارها برای اینکه بتوانند فروش بیشتری داشته باشند، محتوای‌های مختلفی تولید می‌کنند تا مخاطب بیشتری جذب کنند. راهنمای کامل و جامع تولید محتوا چیست را در پابلیکا حتما بخوانید که شناخت صحیحی از محتوا داشته باشید.

انواع روش ‌های تولید محتوا

در دنیای دیجیتال می‌توان از انواع تولید محتوا استفاده کرد و با شناخت مخاطب هدف خود، بهترین محتوا را تولید کرد. محتواهای دیجیتال و الکتریکی زیادی وجود دارند که باعث شده رقابت در حوزه‌های انواع روش ‌های تولید محتوا بیشتر شود و هر کسب و کاری برای سبقت از رقیب خود، روش‌ های تولید محتوا مختلفی را امتحان کند.

انواع روش ‌های تولید محتوا
تولید محتوا به روش‌ های گوناگونی انجام می‌‍شود

به طور کلی انواع روش ‌های تولید محتوا به شرح زیر هستند که باید متناسب با شرایط کسب و کارها از آن‌ها استفاده کرد:

تولید محتوا برای سایت

کسب و کارهایی که از سایت‌های فروشگاهی یا تخصصی برای فروش و ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند، نیاز دارند که تولید محتوای سایت خود را برنامه‌ریزی کنند. تولید محتوا برای سایت‌ها، مزیت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان ارتباط‌گیری با مخاطب دانست و به سوالات آن پاسخ داد.

 محتوای ترجمه

محتوای ترجمه شده به زبان‌های دیگر نوشته شده است و تنها ترجمه و درست نویسی می‌شوند. این دسته از انواع روش ‌های تولید محتوا بیشتر برای مقالات خارجی و اطلاعاتی که نیاز به ترجمه دارند، استفاده خواهد شد. این  روش تولید محتوا نوعی استفاده از محتوا‌های دیگری است، اما با دستور زبان فارسی و تغییرات مختلف تا بتواند مفهوم و منظور را دقیق‌تر به مخاطب بازگو کند.

محتوای سئو شده

محتوای سئو شده به محتوایی گفته می‌شود که بهتر از سایر محتوا‌ها دیده می‌شود. هر چه محتوایی، سئو بهتری داشته باشد، از طریق موتورهای جستجو راحت‌تر شناسایی شده و بیشتر دیده می‌شود. این نوع محتوا باعث ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌شود و برای دیده شدن سایت اهمیت دارد.

انواع تولید محتوا کدام‌اند؟

مدل‌های مختلفی برای بازاریابی محتوا وجود دارند که آن را به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌کند. برای اینکه بتوان در صنعت دیجیتال حرفی برای گفتن داشت و نیاز مخاطب‌های کسب و کار خود را برطرف کرد، بهتر است که با انواع تولید محتوا در بسترهای مختلف آشنا شد تا متناسب با آن بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کرد. بنابراین در ادامه بهترین انواع تولید محتوا را بررسی خواهیم کرد:

تولید محتوا متنی

یکی از رایج‌ترین انواع تولید محتوا، تولید محتوای متنی است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. این نوع محتوا برای نوشتن تیترهای بازاریابی، جذب مخاطب از طریق مقاله یا آموزش‌های مختلف استفاده می‌شود. محتوای متنی به گونه‌ای نوشته می‌شود که ابتدا مخاطب را جذب کند و سپس نیاز او را برطرف کند.

تولید محتوا صوتی

با توجه به اینکه فضای اینترنت وسعت بیشتری گرفته است، تولید محتوای صوتی در کنار محتوای متنی بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در مسیر کار تا خانه یا مسیر‌هایی که در ترافیک هستند، پادکست‌های مختلف گوش کنند تا متنی را بخوانند. از این‌رو محتوای صوتی در کنار محتواهای متنی، طرفدار‌های زیادی دارد که می‌توان برای بهبود کسب و کار‌ها از آن استفاده کرد.

محتوای تصویری یا اینفوگرافیک

تولید محتوای تصویری یکی دیگر از روش‌ های تولید محتوا است که در انواع محتوا قرار می‌گیرد. در این روش از طریق تصاویر می‌توان پیامی ‌را به مخاطب انتقال داد و حس‌های بیشتری از او را درگیر محتوا کرد. محتوای بصری همیشه برای خواننده یا بیننده جذاب‌تر بوده است. از این‌رو می‌توان گفت که تاثیر تصویر یا ویدئو نسبت به محتوای نوشته شده ۱۰ برابر است. به طور کلی هنگامی ‌که می‌خواهید مخاطب‌های بیشتری جذب کنید، بهتر است که از تولید محتوای تصویری استفاده کنید که در سه روش اجرا می‌شوند:

تصویر از صفحه

محتوای تصویری در برخی از مواقع حالت ضبط اسکرین دارد که بیشتر در محتواهای آموزشی استفاده می‌شوند. از طریق ضبط یا اسکرین شات از تصویر لپ تاپ یا موبایل می‌توان محتوای تصویری آماده کرد.

کاور

شبکه‌های اجتماعی نیاز به تصویر دارند تا ارتباط بهتری با مخاطب برقرار شود. همچنین برای ویدئو‌های فضای مجازی نیاز است که یک عکس به عنوان کاور انتخاب کرد تا مخاطب از طریق تیتر آن و کاورهای اختصاصی جذب محتوای تصویری شود.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک نوعی از تصویر است که خلاصه‌ای از محتوا را ذکر می‌کند. با استفاده از اینفوگرافیک می‌توان اطلاعات متنی و تصویری مختلفی به مخاطب ارائه داد که باعث افزایش رتبه سایت هم می‌شود.

محتوای ویدیویی

محتوای ویدئویی یکی دیگر از انواع تولید محتوا است که برای انتقال پیام به مخاطب استفاده می‌شود. در ویدئو می‌توان راحت‌تر با مخاطب ارتباط برقرار کرده و از طریق رنگ و لعاب تصویر در ذهن مخاطب جای خوش کرد. بیشتر افرادی که محتواهای مختلف را دنبال می‌کنند از محتوای ویدئویی استقبال کرده و آن را مفیدتر می‌دانند.

تولید محتوای ویدیویی
ویدیو: محتوای محبوب کاربران در پلتفرم‌های گوناگون

اما مهم است که برای تولید محتوای ویدئویی به نکات مختلفی توجه کرد که به شرح زیر هستند:

انتخاب عنوان جذاب

محتوای ویدئویی می‌تواند مخاطب را جذب کند که عنوان جذابی داشته باشد. کاربر با خواندن عنوان به مشاهده ویدئو ترغیب می‌شود و بهتر است که در تیتر نویسی دقت بیشتری داشت.

سناریو نویسی

در روش‌ های تولید محتوا مهم است که از تولید محتوای ویدئو استفاده کرد، اما قبل از آن باید سناریو عالی برای جذب مخاطب نوشته باشید. ویدئو طبق سناریو نوشته شده می‌تواند مخاطب بیشتری جذب کند. همچنین دقت کنید که ۱۰ ثانیه اول ویدئو باید به گونه‌ای جذاب باشد که بیننده را ترغیب به ادامه ویدئو کند.

تهیه متن مرتبط با ویدئو

تولید محتوای ویدئویی در یک فضایی مانند سایت کسب و کار‌ها کافی نیست، بلکه نیاز است که در کنار ویدئوی تولید شده از محتوای متنی هم استفاده کرد تا تاثیرپذیری بیشتری ایجاد کرد.

درج آدرس سایت

یادتان باشد که در انتهای ویدئو یا در هر قسمت از ویدئو که احساس می‌کنید لازم است، آدرس سایت را درج کنید تا ویدئو منحصر برای شما باشد و افراد دیگر نتوانند از آن سواستفاده کنند.

پرهیز از تبلیغ

در محتوا‌های ویدئویی خیلی سریع به سراغ تبلیغ محصول یا خدمت خود نروید. بلکه به گونه‌ای سناریو را بنویسید که حتی اگر تبلیغ هم می‌کنید، به روش تازه و خلاقانه باشد. ما در مقاله ایده‌های تولید محتوا، به روش‌هایی برای نوآوری در تولید محتوا پرداخته ایم که با خواندن آن می‌توانید به صورت جدیدتر و پیشروتر از دیگران به تولید محتوا بپردازید.

تولید محتوای تلفیقی

محتوای تلفیقی یکی دیگر از انواع تولید محتوا است که با تلفیق چند محتوا استفاده می‌شود. به طور مثال: برای محتوا‌های آموزشی می‌توان از اینفوگرافیک یا محتوای ویدئویی استفاده کرد. حتی برای اینکه محتوای متنی پویاتری در سایت وجود داشته باشد می‌توان متن را به محتوای صوتی تبدیل کرد. با تلفیق انواع روش ‌های تولید محتوا می‌توان محتوای تلفیقی ایجاد کرد.

تولید محتوا در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

بستر‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارند که شبکه‌های مجازی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، تولید محتوا اهمیت زیادی دارد و می‌توان با هدف‌های مختلف به تولید محتوای اینستاگرام پرداخت. اما چگونه می‌توان محتوای اینستاگرام را جذاب کرد؟ برای این کار نیاز است که ابتدا مخاطب هدف خود را بشناسید و متناسب با آن برای تولید محتوای تصویری و ویدئویی اقدام کنید. ما در مقاله تولید محتوای اینستاگرام، به صفر تا صد این موضوع پرداخته ایم.

تولید محتوا خبری

محتوای خبری را هم می‌توان یکی دیگر از انواع تولید محتوا دانست که بیشتر در مجله‌ها و نشریات قابل استفاده هستند. سایت‌های خبری بیشتر از این نوع محتوا استفاده می‌کنند و برای اینکه بازدید بیشتری داشته باشند، از تیترهای جنجالی استفاده می‌کنند تا مخاطب بیشتری جذب کنند.

تولید محتوا خبری
محتوای خبری را هم می‌توان یکی دیگر از انواع تولید محتوا دانست

تولید محتوای آموزشی

هدف از تولید محتوای آموزشی مشخص است، آموزش به کاربر‌ها یکی از راه‌های برقراری ارتباط با آن‌ها است و نیاز نیست که وب سایت شما آموزشی باشد، بلکه می‌توان برخی از موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود را آموزش دهید تا مخاطب بیشتری جذب کنید. اما اگر تخصصی بر روی آموزش موضوعی فعالیت می‌کنید، بهتر است که بهترین آموزش‌ها را با تکنیک‌های به‌روز آموزش دهید.

تولید محتوا وبینار

وبینارها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و بیشتر هدف آن‌ها پرس و پاسخ است تا به سوالات کاربر پاسخ داد. اما دقت کنید که در روش‌ های تولید محتوا و در تولید محتوای وبینار مهم است که آمادگی کاملی برای ارائه موضوعات مختلف داشت تا ابهامات برای افراد برطرف شوند.

بازنویسی محتوا

باز نویسی محتوا یکی دیگر از روش‌ های تولید محتوا است که نیاز به مرجع مشخصی دارد تا بتوان متن را بهتر ارائه کرد. بازنویسی محتوا اصول و قواعد خاصی دارد که باید با دقت بررسی شود که استفاده از علائم نگارشی و ویرایش متن اهمیت بالایی دارد.

تولید محتوا با پابلیکا

کسب و کارها برای اینکه بتوانند در رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند نیاز است که با انواع تولید محتوا آشنا باشند. اما تشخیص اینکه از کدام انواع روش ‌های تولید محتوا استفاده کنند یک کار تخصصی است و نیاز به مشاوره دارد. در برخی از کسب و کارها باید از محتوای تلفیقی، برخی دیگر از محتوای متنی و حتی موضوعات آموزشی استفاده کرد. اما اگر به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید تا بتوانید بهترین محتوا را برای فعالیت خود انتخاب کنید، پابلیکا در کنارتان است.

پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های انواع خدمات سئو، بازاریابی، تولید محتوا، خرید بک لینک، رپورتاژ آگهی و مدیریت روابط عمومی ‌فعالیت می‌کند تا کسب و کارها نگرانی برای رشد خود نداشته باشند. برای اینکه با مشاوره‌های پابلیکا در ارتباط باشید، کافی است که در انتهای همین متن و در قالب کامنت سوالات خود را مطرح کنید تا در زمان کوتاهی پاسخ شما داده شود.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

جذابیت بالای ویدیوها، کاور مناسب، چندرسانه‌ای بودن، امکان نشر گسترده

محتوا‌های متنی به دسته‌بندی مختلفی از نظر نگارش تقسیم می‌شوند که شامل: رپورتاژ، محصول نویسی، اطلاعات عمومی‌ و تولید محتوای تخصصی است.

سرگرم کننده بودن، آموزشی، تخصصی، عاطفی

محتوای تصویری، محتوای آموزشی، فایل‌های نرم افزار، پادکست

اینفوگرافیک به دسته‌بندی محتوای تصویری تعلق دارد، زیرا ابتدا تصویر مخاطب را جذب می‌کند و سپس به توضیح محتوا می‌پردازد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 1 =