روابط عمومی و ارتباطات چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟

پابلیکا / روابط عمومی / روابط عمومی و ارتباطات چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۶ تیر ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
روابط عمومی و ارتباطات چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟

هدف از بخش‌های مرتبط به روابط عمومی و ارتباطات این است که بتوان مخاطب را متقاعد کرد تا طرفدار و حامی ‌برند یا خدماتی باشد. روابط عمومی به بهبود شهرت و چهره مثبت مخاطب‌ها و افرادی که در سازمان‌ها فعالیت می‌کنند، کمک خواهد کرد. هریک از بخش‌های روابط عمومی در سازمان‌ها به این فکر می‌کنند که رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی را برای پیشبرد اهداف خود به کار گیرند تا تعداد مخاطب‌های سازمان را افزایش دهند. برای اینکه با ساز و کار روابط عمومی و ارتباط سازی بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

روابط عمومی و ارتباطات

رابطه روابط عمومی و ارتباطات به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شود. هر کسب و کاری برای اینکه بتواند در جامعه‌های هدف مختلف فعالیت کنند باید به ارتباط سازی خود اهمیت دهد. اعتماد سازی و ایجاد ارتباط برای درون سازمان و بیرون سازمان اهمیت دارد.
هنگامی ‌می‌توان سازمان را به بهترین شکل در ذهن مخاطب تصویرسازی کرد که ابتدا افراد درون سازمان با یکدیگر رابطه خوبی داشته باشند و مشکلات درون سازمان وجود نداشته باشد. از طرفی هم روابط عمومی باید برای ارتباط سازی با مشتری‌ها، سرمایه‌گذارها و مخاطب‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد.

اهمیت و ضرورت نقش روابط عمومی و ارتباطات

روابط عمومی و ارتباطات یکی از عوامل مهم در پیشبرد اهداف سازمان‌ها است. کیفیت روابط سازی و اطلاع رسانی‌ها به گروه مخاطب و افکار عمومی جامعه، اهمیت زیادی دارد. اگر هر سازمان را همانند یک ماشین تصور کنیم، روابط عمومی را می‌توان همانند یک فرمان تشبیه کرد. در نتیجه برای راهبرد سازمان نیاز است که یک راننده ماهر، فرمان را هدایت کند.
مدیر روابط عمومی باید ارتباط سازی با جامعه و مخاطب‌ها را به خوبی بررسی کرده تا برای دستیابی به اهداف کوتاه و بلند مدت تلاش کند.

اهداف و وظایف روابط عمومی و ارتباطات چیست؟

با توجه به نقش تاثیرگذاری که روابط عمومی دارد، بسیاری از سازمان‌ها برای ایجاد ارتباط سازی از این سمت شغلی استفاده می‌کنند. گستردگی اهداف فعالیت‌های روابط عمومی تنوع بالایی دارد و باعث می‌شود تا اهداف سازمان‌ها به خوبی به گوش مخاطب برسد. اما مهم‌ترین وظایف و اهداف روابط عمومی عبارتند از:

  •  افزایش مخاطب و آشنایی بیشتر با مخاطب‌ها
  •  ایجاد اعتماد به برند
  •  کنترل بحران‌های پیش آمده درباره شهرت و اعتبار سازمان
  •  اطلاع رسانی اهداف سازمان و برند به گوش مخاطب‌ها
  •  بررسی و برنامه ریزی ارتباط سازی بین مدیران و کارمند‌های سازمان
  •  همکاری با رسانه‌ها و سایت‌های خبری
  •  اطلاع ‌رسانی و گزارش ‌دهی از رویدادها و فعالیت‌های سازمانی به مخاطب‌های هدف

هریک از این وظایف بر عهده تیم روابط عمومی است تا بتوان به بهترین شکل سازمان را هدایت کرد.

مزایای روابط عمومی و ارتباطات

روابط عمومی و ارتباطات در هر سازمانی دارای مزیت‌های مختلفی است که هر یک می‌تواند به معرفی کسب و کار منجر شود. مزایای روابط عمومی و ارتباطات در سازمان‌ها به شرح زیر هستند.
برندسازی و افزایش اعتبار: افراد جامعه از وجود یک برند اطلاع پیدا می‌کنند و روابط عمومی محتوای تبلیغات کسب و کار را به مخاطب‌ها معرفی می‌کند.

مزایای روابط عمومی و ارتباطات
مزایای روابط عمومی و ارتباطات

کاهش هزینه عملیاتی: تدوین استراتژی‌های موفق بر عهده مدیر روابط عمومی است تا هزینه‌های تبلیغات سازمان برای معرفی برند را کاهش داد.

تعامل دوطرفه برند با مخاطب: با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به سرعت و با هزینه کمتری پیام، بیانه‌های و اطلاعات مختلف را در اختیار مخاطب‌ها قرار داد و از نقطه نظرات آن‌ها مطلع شد.

مدیریت بحران‌ها: با استفاده از تکنیک‌های روابط عمومی می‌توان مسائلی که پیرامون برند رخ می‌دهد را رصد کرد تا از بحران‌ها باخبر شد. با مدیریت بحران‌ها می‌توان شکایات و نظرات منفی را مدیریت کرد و به بهبود وضعیت سازمان کمک کرد.

انواع روابط عمومی و ارتباطات

فعالیت‌هایی که روابط عمومی انجام می‌دهد با توجه به کارکرد و بخش‌های سازمان‌ها به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود. برای اینکه بتوان از طریق روابط عمومی، ارتباطات را گسترش داد، نیاز است که مدیر روابط عمومی، افراد مختلفی را برای بخش‌های سازمان در نظر گیرد تا وظایف به خوبی انجام شوند. فعالیت‌های عمومی که برای بخش‌های سازمان در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر هستند:

  •  روابط مشتری: ایجاد ارتباط با مشتری‌ها درباره آگاهی از علایق، نگرش‌ها و نظرات آن در دسته‌بندی روابط با مشتری قرار می‌گیرد.
  •  روابط داخلی: جلب رضایت کارمندان سازمان بر عهده بخش روابط عمومی است که باید روابط بین مدیران و کارکنان را هدایت کند.
  •  روابط جامعه: اقداماتی که برای بهبود برند و افزایش اعتبار سازمان در نظر گرفته می‌شود بر عهده بخشی از روابط عمومی و ارتباطات هر سازمانی است.
  •  روابط دولت: افزایش گفت و گوهای سیاسی که برای تصمیمات بین المللی و برون مرزی سازمان‌ها رخ می‌دهد باید با توجه به برنامه ریزی روابط عمومی هدایت شود.
  •  روابط سرمایه‌گذار: اقدامات مهمی ‌که درباره سرمایه‌گذاری افراد سرمایه‌گذار اتخاذ می‌شود و گزارش‌های مالی بر عهده روابط عمومی است.
  •  روابط رسانه‌‌ای: مجموعه فعالیت‌های روابط عمومی که باعث ایجاد تعامل با روزنامه نگارها، رسانه و بلاگ نویس‌ها می‌شود بر عهده بخش روابط عمومی است.

هریک از موارد گفته شده را می‌توان در دسته‌بندی انواع روابط عمومی و ارتباطات تقسیم‌بندی کرد تا اهداف سازمان‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود و مخاطب تصویر مثبتی از برند داشته باشد.

چه عواملی در ارتقاء روابط عمومی و ارتباطات موثر است؟

برای اینکه بتوان نوع ارتباط سازی در روابط عمومی را افزایش داد نیاز است که به عوامل تاثیرگذار در ارتقای روابط عمومی و ارتباطات توجه کرد. مهم‌ترین عواملی که به ارتقای ارتباط سازی و بهبود عملکرد روابط عمومی کمک می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اهمیت به ارزش‌ها و فرهنگ‌های سازمانی در محیط کار
  •  استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و آفلاین برای اطلاع رسانی به موقع
  •  برقراری تعامل و همکاری فعال با مطبوعات و رسانه‌های مختلف مرتبط با حیطه کاری
  •  انتقال انتقادات و پیشنهادات به مدیران و ارائه بازخورد به کارکنان
  •  برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه
  •  ارائه داستان‌ موفقیت و تجربه‌های کارمندان سازمان
  •  توجه به نظرات، پیشنهادات کارمندان سازمان‌ و ایجاد همدلی
  •  پیاده‌سازی روش‌ها و تکنیک‌های روابط عمومی در سازمان
  •  ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان
  •  کمک به جذب نیروهای با استعداد و ایجاد بستری برای شکوفایی توانایی کارمندان
  •  برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارمندان روابط عمومی
  •  مشخص‌کردن دقیق وظایف و مسئولیت‌‌های بخش روابط عمومی
چه عواملی در ارتقاء روابط عمومی و ارتباطات موثر است؟
چه عواملی در ارتقاء روابط عمومی و ارتباطات موثر است؟

با توجه به اهمیت هریک از این عوامل نیاز است که برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدگی به هریک از موارد داشت تا در کوتاه‌ترین زمان بتوان بهترین نتایج را برای مشتری‌ها و افراد سازمان خلق کرد.

بهبود روابط عمومی و ارتباطات با پابلیکا

اگر سازمان شما هم برای بهبود روابط عمومی و ارتباطات درون یا برون سازمانی خود نیاز به برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی دارد، پابلیکا در کنار شما است. پابلیکا به عنوان یکی از سایت‌های خدمات‌دهی در زمینه‌های مختلف سئو، تولید محتوا، بک لینک، ایجاد کمپین‌های آنلاین و روابط عمومی در کنار سازمان‌ها و برند‌های مختلف است. در این مجموعه می‌توانید از خدمات بهبود وضعیت ارتباط سازی و تقویت بخش روابط عمومی سازمان بهره‌مند شوید تا تصویر مثبتی از برند در ذهن مخاطب‌های خود ایجاد کنید.

پابلیکا در زمینه ارتباط‌سازی، راهکارهای مختلفی دارد که می‌تواند وضعیت کسب و کارها را بهبود دهد و به برندینگ کمک کند. برای ارتباط‌گیری با مشاوره‌های تخصصی پابلیکا کافی است که به سایت این مجموعه مراجعه کنید یا در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

برای اینکه بتوان روابط بین مشتری، مخاطب و کسب و کار را بهبود داد باید بخش روابط عمومی درون سازمان و برون سازمانی را تقویت کرد.

تمام سازمان‌هایی که با مشتری، مخاطب و افراد مختلف ارتباط دارند باید به بخش ارتباط سازی و روابط عمومی اهمیت دهند.

مهم‌ترین نقش روابط عمومی، تصویرسازی مثبت از برند در ذهن مخاطب است.

بله. مدیریت بحران‌های درون یا برون سازمانی که مرتبط با کسب و کار است بر عهده روابط عمومی است.

تحقیق و بررسی، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی، برقراری ارتباط دوسویه بین مخاطبان و همکاران، گفت‌وگو و ایجاد تفاهم با مخاطبان

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − ده =