۰ تا ۱۰۰ تولید محتوای اینستاگرام : اصول و نکات تولید محتوا در اینستاگرام

پابلیکا / بازاریابی محتوا / ۰ تا ۱۰۰ تولید محتوای اینستاگرام : اصول و نکات تولید محتوا در اینستاگرام
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه

با به‌روز شدن فضای شبکه‌های اجتماعی تولید محتوای اینستاگرام اهمیت زیادی پیدا کرده است. آشنایی با اصول تولید محتوا برای اینستاگرام باعث می‌شود تا عملکرد بهتری در این فضای آنلاین داشت و نسبت به رقبا عقب نماند. هر یک از افرادی که برنامه اینستاگرام را نصب می‌کند، یک هدفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل: سرگرمی، برندینگ، آنلاین شاپ، بلاگری و موارد دیگری است. اما اگر فعالیت در اینستاگرام را انتخاب کرده‌اید باید صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام را بدانید. بنابراین تا انتهای متن همراه ما باشید تا درباره این پلتفرم جذاب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

اگر از اطرافیان و دوستان خود سوال بپرسید که منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ به طور حتم پاسخ می‌دهند که فعالیت در اینستاگرام تنها به اشتراک گذاشتن پست، ریلر و استوری مرتبط می‌شود. اما آیا این نظر درست است؟

شما باید برای تهیه و تولید محتوا در اینستاگرام برنامه‌ریزی خاصی داشته باشید و متناسب با مخاطب هدف خود، تولید محتوا انجام دهید. به این معنا که اگر یک آنلاین شاپ لباس زنانه دارید، باید محتوای پیج شما به معرفی محصول بپردازد. اما باز هم روش معرفی لباس اهمیت دارد. استفاده از کلیپ‌های به‌روز، آهنگ‌های چالشی و نحوه ارائه محصول باید از قبل برنامه‌ریزی شده باشند تا منجر به افزایش مخاطب و فروش شوند.
در نتیجه تولید محتوا در فضای شبکه اجتماعی اینستاگرام تنها گذاشتن یک پست یا استوری نیست، بلکه نیاز به برنامه‌ریزی و دانستن اصول بازاریابی و نوعی استراتژی شبکه های اجتماعی دارد.

اصول تولید محتوا در اینستاگرام

بعد از اینکه در اینستاگرام، اکانت بیزنس خود را ساختید، نیاز است که مراحل مختلفی را طی کنید تا بتوانید در نهایت با برنامه‌ریزی اصولی، بهترین خدمات را ارائه کنید. از این‌رو مهم است که از قبل درباره اصول تولید محتوا در اینستاگرام  که از سایت socialinsider.io اطلاعاتی داشته باشید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

هدفتان را مشخص کنید

برای اینکه بتوانید به عنوان یک کسب و کار پیشرو در اینستاگرام فعالیت کنید، نیاز است که ابتدا هدف خود را مشخص کنید. به این فکر نکنید که همه در اینستاگرام صفحه دارند، پس ما هم باید داشته باشیم! خیر اینگونه نیست. قبل از اینکه اکانت بیزینس خود را ایجاد کنید، باید به هدفتان فکر کرده باشید. مشخص کردن هدف از کسب و کار هم باید روشن و فکر شده باشد، اینکه علاقه دارید محصولات خود را معرفی کنید یا اینکه می‌خواهید یک مجله ارائه اطلاعات باشید، مهم است! به طور کلی رشد مخاطب‌ها و جذب آن‌ها به نوع فعالیت و هدف شما بستگی دارند.

موضوع محتوا را انتخاب کنید

هنگامی ‌که هدف از تولید محتوا را مشخص کنید می‌دانید که درباره چه موضوعاتی باید برنامه‌ریزی کرد. در این مرحله، نیاز‌های خود را با توجه به موضوعی که در نظر گرفته‌اید، شناسایی کرده و عوامل را در کنار یکدیگر قرار می‌دهید. به طور مثال اگر پیج فروشگاهی را برای فعالیت خود انتخاب کرده باشید، باید متناسب با موضوعاتی که دارید از عکاس و ادیتور استفاده کرده تا متناسب با قالب‌های سازمانی خود، بهترین پست و استوری را برای مخاطب بارگذاری کنید.

اهمییت انتخاب موضوع برای تولید محتوا
اهمییت انتخاب موضوع در تولید محتوای اینستاگرام

مخاطبتان را بشناسید

شما برای مخاطب‌های خود محتوا تولید می‌کنید، در نتیجه باید با توجه به سلیقه و نیاز آن‌ها تولید محتوا در اینستاگرام را انجام دهید. نکته مهم فعالیت در اینستاگرام این است که مخاطب با محتوای شما ارتباط برقرار کند و بداند که این محتوا به درد آن می‌خورد.
برای شناخت مخاطب‌های خود به قسمت اینسایت اینستاگرام بروید و از آنجا می‌توانید اطلاعاتی مانند: سن، جنسیت و حتی محل زندگی مخاطب‌های خود را بررسی کنید. همچنین بهتر است که حداقل ۱۰ پست آخر خود را بررسی کنید تا ببینید که چه محتوایی بیشتر دیده شده و مخاطب پسندتر بوده است.

برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید

هر فعالیتی که قرار است به صورت کوتاه مدت یا حتی بلند مدت انجام دهید، نیاز به برنامه‌ریزی دارد. از این‌رو بدون هیچ برنامه‌ریزی نباید به تولید محتوا در اینستاگرام فکر کنید. اگر در ابتدای فعالیت خود هر روز پست و استوری بذارید و بعد از چند هفته این فعالیت را متوقف کنید و صفحه‌تان را به حالش خودش رها کرده باشید، احتمال ریزش مخاطب‌ها زیاد خواهد بود. برای اینکه بتوانید یک پیچ اینستاگرامی ‌موفق داشته باشید باید برای هر روزتان برنامه‌ای مشخص شده از قبل تعیین کنید.
مهم است که تقویم محتوایی شما با توجه به نیاز مخاطب و نوع کسب و کاری که دارید، برنامه‌ریزی شده باشد و تاریخ انتشار هر محتوا برای اینستاگرام مشخص باشد.

ابزارهای تولید محتوا را مشخص کنید

با توجه به اینکه امروزه بیشتر گوشی‌های هوشمند دوربین‌های حرفه‌ای دارند، افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، بیشتر از طریق برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی پست و استوری تولید خواهند کرد. اما اگر کار شما تخصصی است و می‌خواهید که حرفه‌ای عمل کنید، نیاز دارید که از تجهیزات بهتری بهره‌مند شوید به طور مثال: بک دراپ عکاسی، رینگ لایت و نگهدارنده گوشی جزو تجهیزاتی هستند که برای هر کسب و کاری لازم‌اند.

همچنین علاوه بر تجیهزات سخت افزاری، شما به نرم افزار‌های مختلف متناسب با شرایط ادیت و تولید محصول خود نیاز دارید. در نتیجه مهم است که از بهترین برنامه‌های ادیت و تولید محتوا آگاه باشید تا بهترین تولید محتوا در اینستاگرام را به خود اختصاص دهید. البته علاوه بر این موارد شما می‌توانید از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی نیز اثربخشی خود را افزایش دهید.

به طور کلی سخت‌ترین بخش تولید محتوا در اینستاگرام به ایده‌پردازی و اجرای آن اختصاص دارد. پس مهم است که طوفان فکری ایجاد کنید تا بهترین ایده‌ها را پیاده‌سازی کرد.

ایده‌های مختلف تولید محتوا برای اینستاگرام

تولید محتوا برای اینستاگرام نیاز به ایده‌های مختلف دارد تا مرتبط با کسب و کار و مخاطب هدفی که وجود دارد، تولید محتوا انجام شود. در حقیقت با توجه به اینکه تولید محتوا برای اینستاگرام محدودیت ندارد و همه افراد می‌توانند از این پلتفرم رایگان استفاده کنند، در نتیجه مهم است که ایده‌های جذابی برای مخاطب ایجاد کرد تا جذب مخاطب بهتر اتفاق بیافتد. اما چگونه ایده‌های خوب به ذهنمان خطور کند؟

از نوشتن شروع کنید، هر چیزی که به فکرتان می‌رسد، بنویسد و بعد آن‌هایی که به کسب و کارتان مرتبط هستند را جدا کرده و بسط دهید. اگر فکر می‌کنید که مخاطب‌های شما با ویدئو جذب می‌شوند از چالش‌های روز اینستاگرام استفاده کنید یا حتی برخی از مخاطب‌ها به پشت صحنه آماده‌سازی پست‌ها علاقه دارند، از این‌رو می‌توانید تیکه‌های جذاب و خنده‌دار پشت صحنه‌های خود را در قالب استوری به مخاطب نشان دهید تا تعامل بیشتری را با مخاطب ایجاد کنید. در ادامه برخی از ایده‌های اینستاگرامی ‌را توضیح خواهیم داد.

ایده‌های مختلف تولید محتوا برای اینستاگرام
برای تولید محتوای خود در اینستاگرام ایده‌های مختلف داشته باشید.

نمایش محصولات

از محصولات خود تصاویر باکیفیت و ویدئو‌های جذاب تهیه کنید. نمایش محصولات در اینستاگرام یکی از ساده‌ترین روش‌های جذب مخاطب است. هر چه این روش با چالش‌ها و ویدئو‌های روز ترکیب شود، جذاب‌تر بوده و در نهایت به افزایش فروش منجر می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام عکس‌برداری از محصولات، نباید جنبه تبلیغاتی را زیاد به رخ مخاطب بکشید، بلکه باید بر روی ویژگی‌ها و نیازی که محصول از مخاطب برطرف می‌کند، مانور داد. برای عکاسی از محصول خود بهتر است که فضای الهام بخشی را انتخاب کرد تا ویژگی‌ها و مزیت‌های محصول بهتر دیده شوند. همچنین تلاش کنید که قالب محتوایی داشته باشید تا محصول شما خاص دیده شود.

تبدیل مشتریان به خریداران با استفاده از تگ‌های محصول

با توجه به تحریم‌هایی که ایران دارد، در حال حاضر دسترسی به این امکان فراهم نیست، اما بهتر است که اطلاعاتی درباره آن داشته باشید. با استفاده از تگ‌ها و استیکرهای مختلف اینستاگرام می‌توان فرمت‌های ویژه‌ای به پست‌ها و استوری‌ها داد که در نهایت منجر به ارتباط با مشتری و فروش شد. کاربر‌ها بر روی تگ محصولات کلیک می‌کنند و اطلاعات بیشتر را در صفحه دیگری مشاهده خواهند کرد. در حقیقت به صفحه خرید محصول که اطلاعات محصول هم در آن درج شده است، هدایت می‌شوند.
البته در حال حاضر می‌توان در بخش استوری‌ها، لینک خرید مستقیم را قرار داد و مخاطب به طور مستقیم به صفحه خرید محصول هدایت شود.

ریلز سرگرم‌کننده بسازید

ریلر یکی از امکان‌های جدید تولید محتوا برای اینستاگرام است که جزو الگوریتم‌های اینستاگرام شناخته می‌شود به این معنا که اگر صفحه تعداد ریلز بیشتری داشته باشد و ویو آن‌ها زیاد باشد، به اکسپلور رفته و شانس جذب مخاطب بیشتری دارد. بسیاری از برند‌ها تنها به دلیل اینکه ریلز متفاوت تولید کرده‌اند، معروف شده و در کنار آن مخاطب‌های بیشتری هم جذب کرده‌اند.
البته توجه کنید، اینکه چه ریلزی بسازید مهم است، زیرا باید با نوع کسب و کار و فعالیت شما هم همخوانی داشته باشد. اما این نوع ویدئوها بیشتر کوتاه و چالشی هستند تا در زمان کوتاه، بهترین معرفی‌ها را انجام داد.

ساخت ریلز سرگرم کننده در اینستاگرام
ریلزهای سرگرم کننده در اینستاگرام بازدهی بالای دارند

مشتریان را به پشت صحنه ببرید

پشت صحنه ویدئو و پست‌های اینستاگرامی ‌یکی از علایق مخاطب‌ها است که باعث می‌شود علاوه بر شفافیت ارائه محصول، لحظه‌های شادی هم ایجاد کرد. به طور کلی هنگامی ‌که مخاطب با نحوه ساخت معرفی یک محصول آشنا می‌شود و خودش را در کنار لحظات آن قرار می‌دهد، احساس نزدیکی بیشتری با برند و کسب و کار می‌کند که در نهایت منجر به این می‌شود که مشتری یا مخاطب به شما وفادار بماند.
از طرفی هم نیازی نیست که برای ادیت پشت صحنه‌های خود از برنامه‌ها و ادیتورهای حرفه‌ای استفاده کنید، هر چه پشت صحنه شما واقعی‌تر باشد، مخاطب بیشتر تعامل برقرار می‌کند.

در اینستاگرام مسابقه برگزار کنید

برگزاری مسابقه در اینستاگرام یکی از راه‌های تولید محتوا و جذب مخاطب است. این ایده باعث می‌شود تا ارتباط‌گیری مخاطب با شما بیشتر شود و هیجان بین مخاطب‌ها افزایش پیدا کند. نحوه برگزاری مسابقه می‌تواند با توجه به استراتژی شما تغییراتی داشته باشد. بدین گونه که برخی کسب و کارها ترجیح می‌دهند، هدیه‌های مختلف برای مسابقه ارائه کنند و برخی دیگر اشتراک یا بن خرید محصولات خود را به مخاطب هدیه می‌دهند.

می‌توانید یک پست بارگذاری کنید و زیر آن شرایط مسابقه را اعلام کرده و در نهایت جایزه در نظر گرفته شده را مشخص کنید. هر چه جایزه مسابقه هیجان‌انگیزتر باشد، تعداد مخاطب‌هایی که در مسابقه شما شرکت می‌کنند، بیشتر بوده و در نهایت جذب مخاطب بیشتری خواهید داشت.

برای تولید محتوا در اینستاگرام با اینفلوئنسرها همکاری کنید

اگر می‌خواهید که در زمان کوتاهی برند خود را معرفی کنید، بهتر است که از اینفلوئنسرها کمک بگیرید. این افراد تعداد مخاطب‌های بالایی در فضای اینستاگرام دارند که می‌توانند آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند و از اعتبار خود برای معرفی برند شما استفاده کنند. شما می‌توانید خودتان کلیپی تهیه کنید تا اینفلوئنسرها آن را در صفحه خود به اشتراک بگذارند یا می‌توانید نحوه معرفی برندتان را به عهده آن‌ها قرار دهید. دقت کنید، اگر تازه کار هستید نیازی نیست که به سراغ اینفلوئنسرهای قوی با تعداد بالای مخاطب بروید بلکه حتی می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خود از افرادی استفاده کنید که تعامل زیادی دارند، اما هزینه کمتری دریافت می‌کنند.

همکاری ای اینفلوئنسرهای اینستاگرام برای تولید محتوا
برای تولید محتوا در اینستاگرام با اینفلوئنسرها همکاری کنید

برای مخاطبان خود آموزش‌های ویدئویی آماده کنید

اگر در بخش کسب و کارتان می‌توانید اطلاعات بیشتری از محصولات در اختیار مخاطب قرار دهید، این کار را بکنید. با ساخت ویدئوهای آموزشی باعث می‌شوید تا ارسال و اشتراک‌گذاری بیشتری رخ دهد و تعداد مخاطب‌های شما بیشتر شوند. شما در حین تولید محتوا برای محصول خود، می‌توانید آموزش نحوه استفاده یا حتی ویژگی‌های محصول را عنوان کنید تا مخاطب زمان بیشتری در صفحه شما باشد تا اینستاگرام، صفحه شما را ارزشمند بداند.

نکاتی برای تولید محتوا موفق در اینستاگرام

افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، می‌دانند که این پلتفرم هر از چندگاهی الگوریتم‌های خود را به‌روز می‌کند. از این‌رو باید صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام را بلد باشید تا در صورت تغییراتی ناگهانی تمرکز خود را در بخش‌های مهم قرار دهید.

به طور مثال: در حال حاضر اینستاگرام بیشتر ویدئوهای کوتاه را ملاک تعامل با مخاطب‌ها قرار داده است و هرچه افراد بیشتری از ویدئوهای کوتاه شما دیدن کنند، الگوریتم اینستا راحت‌تر شما را به صفحه اکسپلور می‌برد. خب مشخص است که این تغییرات باعث می‌شود تا همیشه به فکر ایده‌های نو و راه‌های جدید در تولید محتوا باشید. اما باید قبل از هرگونه اقدام برای تولید محتوا در اینستاگرام به نکات مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

محتوا‌های گوناگون تهیه کنید

اینستاگرام قالب‌های مختلفی را برای ساخت ویدئو در اختیار شما قرار داده است، پس نباید تنها از یک روش استفاده کنید. می‌توانید محتوای خود را در قالب ریلر، پست و استوری تولید کنید. داستان نویسی در کپشن‌های خود داشته باشید و مطلب الهام بخش تهیه کنید. اگر در حوزه آموزش فعالیت دارید، ویدئوهای طولانی بسازید و در بخش‌های ریلر خود از اتفاق‌های کوتاه صحبت کنید.

از محتوای کاربرها استفاده کنید

از محتواهایی که مشتری‌ها تولید کرده‌اند، استقبال کنید. به طور مثال اگر مخاطبی از شما خدماتی دریافت کرده و در استوری صفحه خودش از شما تشکر کرده بود، همان داستان را در استوری خود بارگذاری کنید. زیرا علاوه بر اینکه از مخاطب خود برای انتخاب محصول یا خدمات تشکر می‌کنید، محتوای جدید داشته و همین موضوع باعث می‌شود تا افراد بیشتری به شما اعتماد کنند. از طرفی هم هنگامی ‌که مشتری می‌بیند شما قدردان آن هستید، به مشتری وفادار تبدیل می‌شود.

استفاده از محتوای کاربر برای تولید محتوای اینستاگرام
هنگامی ‌که مشتری می‌بیند شما قدردان آن هستید، به مشتری وفادار تبدیل می‌شود.

تجزیه ‌و تحلیل محتواها را فراموش نکنید

تولید محتوا برای اینستاگرام حساس است و نیاز به آموزش و بازاریابی صحیح دارد. بعد از اینکه یک هفته از انتشار مطالب شما در اینستاگرام گذشت، وقت آن رسیده که محتوای خود را بررسی کنید تا بدانید که بیشترین بازخورد برای کدام محتوا‌ها صورت گرفته است.

عکس و ویدیوی باکیفیت بگیرید

اینستاگرام فضایی رقابتی دارد، از این‌رو باید عکس‌ها و ویدئوهایی که گرفته می‌شود، با کیفیت باشند تا مخاطب بیشتری را جذب کند. اگر عکاسی از محصولات را خودتان انجام می‌دهید، بهتر است که از نور مناسب استفاده کنید تا جزئیات محصول به خوبی دیده شوند.

موضوع‌های روز را بررسی کنید

برای اینکه ارتباط بهتری با مخاطب‌ها برقرار کرد، نیاز است که دغدغه‌ها و مطالب روز آن‌ها را دنبال کنید و متناسب با آن‌ها تولید محتوا داشته باشید. هر چه موضوعات انتخابی شما جنجالی‌تر باشند، مخاطب بیشتری هم جذب می‌کنند.

خلاق باشید

برای اینکه محتوای شما بیشتر دیده شود، نیاز است که خلاقیت خود را به کار بگیرید و محتوای متفاوت تولید کنید. صفحه‌های رقبای خود را بررسی کنید تا با دید بهتری برای اینستاگرام، محتوا تولید کرد.

تولید محتوای اینستاگرام با پابلیکا

برخی از کسب و کار‌ها تصور می‌کنند که تولید محتوا در اینستاگرام نیاز به تخصص و آموزش ندارد. اما با توجه به مطالبی که توضیح داده‌ایم متوجه شده‌اید که این یک تفکر اشتباه است و برای اینکه بتوان در این پلتفرم حرفی برای گفتن داشت باید از متخصص‌های تولید محتوا برای اینستاگرام استفاده کرد.

پابلیکا به عنوان یک همراه در کنار شما است تا کار‌های تخصصی تولید محتوا و برگزاری کمپین‌های مختلف کسب و کار شما را بر عهده گیرد تا نتیجه دلخواه را کسب کنید. با پابلیکا می‌توانید صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام را به این مجموعه بسپارید و نگرانی برای فروش و افزایش مخاطب خود نداشته باشید. متخصص‌های تولید محتوای پابلیکا در راستای رسیدن شما به اهدافتان همراه‌تان هستند تا بهترین نتایج را دریافت کنید.
همچنین اگر سوال یا ابهامی درباره تولید محتوا اینستاگرام دارید که در این متن به آن اشاره نشده، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

برای مشخص کردن بهترین زمان باید به اینسایت صفحه خود مراجعه کنید تا زمان فعالیت مخاطب‌هایتان را بررسی کنید.

محتوایی که کسب و کارها در استوری بارگذاری می‌کنند با بلاگر‌ها تفاوت دارد، از این‌رو ابتدا باید نحوه تعامل خود با مخاطب‌ها را مشخص کنید و در نهایت داستان سرایی انجام دهید.

تصاویر باکیفیت، ویدئوهای کوتاه و ویدئوهای آموزشی

کنوا، اینشات و پینترست

فروشگاهی، بازاریابی، سلامت، سرگرمی، تمامی ‌رشته‌های تخصصی مانند: پزشکی و مهندسی و…

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هفده =