شرح وظایف روابط عمومی؛ روابط عمومی در سازمان چه کاری انجام میدهد؟
کسب و کارهایی که در حیطه آنلاین و آفلاین فعالیت به سزایی دارند شرح وظایف روابط عمومی را به خوبی تفسیر کردهاند تا کارمندان این حوزه بتوانند در راهبرد اهداف موثر باشند. وظیفه اصلی روابط عمومی این است که شهرت کسب و کارها را بیشتر کند و برای رسیدن به این هدف از رسانههای اجتماعی استفاده خواهد کرد.
اما برای اینکه هر فردی به صورت تخصصی بتواند در پیشبرد اهداف کسب و کارها بهترین عملکرد را داشته باشد، نیاز است که به طور کامل شرح وظایف خود را بداند. از این رو برای اینکه با وظایف روابط عمومی در سازمانها و شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.
روابط عمومی (Public relations) چیست؟
روابط عمومی یا همان PR برای هر سازمان و کسب و کاری اهمیت داشته و تعریف مشخصی دارد. روابط عمومی به یک فرآیند ارتباطی گفته میشود که همراه با استراتژی است و بین سازمانها و مردم روابط موثر و مثبت ایجاد میکند. همچنین نقش اصلی روابط عمومی تصویر سازی مثبت از برند در ذهن مخاطبها است.
اهمیت و ضرورت نقش روابط عمومی در یک سازمان
پیشبرد اهداف سازمانها از مهمترین و ضروریترین شرح وظایف روابط عمومی است. کیفیت رابطه سازمان با سایر مخاطبها (سرمایه دارها، مردم، کارمندان) به درست انجام دادن وظایف روابط عمومی مرتبط خواهد بود. فرض کنید که سازمانها به عنوان یک ماشین هستند. این ماشین نیاز به یک فرمان دارد و روابط عمومی نقش هدایت فرمان را بر عهده دارد. خب مشخص است که هر چه روابط عمومی وظایفش را بهتر انجام دهد، هدایت ماشین (سازمان) به بهترین شکل انجام میشود.
در نتیجه مهم است به افرادی که در بخش روابط عمومی سازمان فعالیت میکنند، اهمیت داد تا برای دستیابی به اهداف سازمانها موفقتر باشند. زیرا نقش اصلی روابط عمومی به ارتباط جامعه و مخاطبان با سازمان مرتبط است و برای اینکه برندینگ انجام داد نیاز است که این روابط را تقویت کرد.
روابط عمومی از چه زمانی به سازمانها اضافه شد؟
اگر تاریخچه پادشاهان و نوع حکومت آنها را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که از زمان پادشاهان، مامورانی برای حکومت فعالیت میکردند که مسئول ارتباط با مردم بودند. اخبار، سیاستها و تصمیمات حکومتی را به گوش مردم میرساندند. از این رو میتوان گفت که نقش روابط عمومی از گذشته و روم باستان وجود داشته است، اما با تغییر تکنولوژی و شرایط امروزی، شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است.
همچنین بعد از انقلاب صنعتی، کسب و کارهای بیشتری در بحث روابط عمومی فعال شدند و دورههای مختلفی برای آموزش شرح وظایف روابط عمومی طراحی شد.
شرح وظایف روابط عمومی چیست؟
وظایف روابط عمومی شرکتها، با توجه به تصویری که از برند ایجاد شده، تقسیمبندی میشود. به این معنا که ابتدا سازمانها و شرکتهای بزرگ، نیاز به ایجاد یک تصویر مشخص و مثبت از برند خود دارند که باید در راستای آن تلاش کنند. روابط عمومی با ایجاد بهترین تصویر در ذهن مخاطب سعی میکند که ارتباط سازی را از طریق شبکههای اجتماعی، رسانههای جمعی و تبلیغات محیطی به نتیجه برساند. اما در ادامه مهمترین شرح وظایف روابط عمومی را عنوان خواهیم کرد.
معرفی نقاط مثبت محصولات یا خدمات
ایجاد تصویر مثبت از خدمات یا محصولات برای اقدامات موثر یک سازمان نیاز است. بنابراین خلق یک تصویر ذهنی مثبت از سازمان جزو مهمترین شرح وظایف روابط عمومی است. از این طریق میتوان با افراد جامعه ارتباط بیشتری برقرار کرد و برای تبلیغات یا معرفی محصولات از این تصویرسازی بهرهمند شد.
پاسخ گویی به رسانهها و سازمانهای دیگر
ارتباط گیری و پاسخ دهی به سازمانها و رسانههای مختلف یکی دیگر از شرح وظایف روابط عمومی است. اگر رسانهها بیانیه یا اطلاعاتی از سازمان منتشر کنند که به ضرر یا نفع سازمان باشد، وظیفه بخش روابط عمومی است که پیگیری کند و پاسخ دهد. به هر حال ممکن است که سازمانهای دیگر یا رسانههای جمعی، شبهاتی بابت فعالیت سازمان داشته باشند، از این رو باید فردی مطلع از سازمان پاسخگوی این افراد باشد. مدیر روابط عمومی باید هرگونه اطلاعات کذب یا منفی را مدیریت کند و برای شفاف سازی، جلسهها و بیانههای مختلفی انجام دهد.
به وجود آوردن تفاهم و بر طرف کردن سوء تفاهم
روابط عمومی وظیفه برطرف کردن سوتفاهمها و مشکلات را دارد و نیاز است که سازمانها از مدیر روابط عمومی برای شفاف سازی سوتفاهمهای ایجاد شده استفاده کنند. ممکن است که برخی از فعالیتهای سازمانها به اشتباه بازخورد منفی داشته باشند، از این رو ایجاد تصویر مثبت و تفاهم بر عهده روابط عمومی است.
ایجاد هماهنگی و نظم در فعالیتهای درون سازمانی
هر سازمانی برای اینکه اهداف کسب و کار را به خوبی پیش ببرد، نیاز به برنامهریزی و تقسیمبندی وظایف بین کارمندها دارد. ایجاد هماهنگی درون سازمانی یکی از مهمترین شرح وظایف روابط عمومی است که باید به دقت به آن توجه داشت. در صورتی که نظم و هماهنگی برای انجام کارها ایجاد نشود و سیستم سازی یکپارچهای بین واحدهای مختلف سازمان به وجود نیاید، نمیتوان اهداف کسب و کار را جلو برد. از این رو روابط عمومی با ایجاد هماهنگیها و نظم دادن به روابط سازمانی میتواند تاثیر مثبتی در روند فعالیتهای سازمان داشته باشد.
بررسی بازخورد فعالیتهای سازمان در جامعه
بررسی واکنشهای عمومی هر فعالیتی از سازمان بر عهده روابط عمومی است. تحقیق و بررسی درباره واکنش مردم و جامعه بر عهده روابط عمومی است. از این رو روابط عمومی یک بخش مهمی از موفقیت یک سازمان است. فعالیتهایی که سازمانها برای تقویت محصولات یا خدمات خود انجام میدهند میتوانند در میزان موفقیت سازمان اثرگذار باشند.
در حقیقت بررسی نظرات مثبت یا منفی مخاطبها باعث میشود تا راهکارهای قابل قبولی برای فعالیتهای سازمانی طراحی کرد.
جلب رضایت مشتریان و افراد در ارتباط با سازمان
توجه به خواستهها و نیاز مشتریان یکی دیگر از شرح وظایف روابط عمومی است که باید با دقت زیادی انجام شود. نظرات مشتریان، کارمندان، سرمایهدارها و هر فردی که با سازمان در ارتباط است، اهمیت دارد. زیرا با برطرف کردن خواستههای این افراد میتوان به موفقیت دست پیدا کرد.
روابط عمومی باید توانایی این را داشته باشد که ارتباط بهتری با کارمندان سازمان برقرار کند تا از نقطه نظرات آنها مطلع شود و به بهبود وضعیت سازمان کمک کند.
آماده سازی عموم برای اجرای برنامههای سازمان
بعد از اینکه شناخت جامعه مشخص شد و سازمان یک برنامهریزی مشخص پیدا کرد، نیاز است که برنامههایی برای عموم تدارک دید تا اطلاعرسانیها به خوبی اعلام شوند و افراد بتوانند از برنامههای پیش روی سازمان اطلاع داشته باشند.
مهمترین مهارت نیروهای روابط عمومی
هر فردی که در بخش روابط عمومی سازمانها فعالیت میکند با توجه به میزان مهارت و تواناییهایی که دارد، وظایف بیشتری را برعهده خواهد گرفت. اما به طور معمول اعضای تیم روابط عمومی باید مهارتهای مختلفی را کسب کنند تا اهداف سازمان به خوبی پیش رود که مهمترین آنها عبارتند از:
- فن بیان
- متقاعد سازی مخاطب
- نویسندگی
- توانایی گوش دادن فعال
- تدوین استراتژی برای بهبود
- مهارت مدیریت بحران
- لابیگری
همچنین افرادی که در روابط عمومی فعالیت میکنند باید توانایی مدیریت و کنترل خشم در برابر بازخوردهای منفی و هجوم شایعات را داشته باشند.
ارائه خدمات روابط عمومی با پابلیکا
مدیران تمام کسب و کارها و سازمانهایی که در حال فعالیت هستند باید شرح وظایف روابط عمومی را به خوبی توضیح دهند. هر سازمانی برای پیشبرد اهداف خود به نیروهای متخصص نیاز دارد تا بتواند فعالیتهای سازمانی را به خوبی مدیریت کند. روابط عمومی یکی از مهمترین ارگانهای هر سازمانی است که به عنوان پیوند دهنده روابط شناخته میشود. بنابراین برای اینکه بتوان از بهترین متخصصهای روابط عمومی استفاده کنید، توصیه میکنیم که پابلیکا را برای ارائه خدمات انتخاب کنید.
پابلیکا به عنوان یکی از بهترین ارائه دهندههای خدمات آنلاین و دیجیتال برای بهبود وضعیت روابط سازمانی خدمات مختلفی ارائه میکند تا اهداف سازمانها در سریعترین زمان به نتیجه برسد. به طور کلی انجام وظایف روابط عمومی و ایجاد یک استراتژی ارتباطی برای هر سازمانی حیاتی است و پابلیکا به عنوان ارائه دهنده خدمات مختلف: روابط عمومی، سئو، اجرای کمپینهای آنلاین، تولید محتوا و رپورتاژ آگهی در کنار کسب و کارها است تا خدمات ارزندهای را ارائه کند. کافی است که با کارشناسهای این مجموعه در ارتباط باشید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
ارتباط سازی و بهبود تصویر مثبت در ذهن مخاطب از مهمترین وظایف روابط عمومی در سازمانها است.
بی شک همه سازمانها به روابط عمومی نیاز دارند و برای بهبود روابط سازمانی و مخاطبها الزامی است.
بله. کافی است که برای ارائه خدمات از مجموعه پابلیکا بهرهمند شوید.
افزایش میزان رضایت مشتری یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی است که باید به خوبی و با برنامه ریزی انجام شود.
بهبود روابط بین کارمندان، سرمایهدارها و مشتریها بر عهده روابط عمومی است.
دیدگاهتان را بنویسید