تولید محتوا چیست و چه تاثیری در افزایش فروش دارد؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / تولید محتوا چیست و چه تاثیری در افزایش فروش دارد؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

 

منظور از تولید محتوا یعنی چه؟ تولید محتوا همان اطلاعاتی است که افراد برای پاسخ به سوالات خود نیاز دارند. برای پاسخ به سوال تولید محتوا چیست؟ باید بگوییم که محتوا در قالب‌های متنی، ویدئویی و تصویری تولید می‌شود، اما بیشترین استفاده‌ای که از محتوا می‌شود در فضاهای کسب و کارهای آنلاین و سازمان‌های بزرگ است. افرادی که می‌خواهند به سوالات یا نیاز‌های خود پاسخ دهند همیشه در موتورهای جستجو به دنبال محتوا خواهند بود. از این رو نویسندگی محتوا کار تخصصی و مهمی ‌است که سازمان‌ها آن را جدی گرفته و برای این موقعیت شغلی درخواست نیرو می‌دهند. اما برای اینکه بدانید تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ تا انتهای متن همراه ما باشید.

تولید محتوا چیست؟

برای اینکه بدانید تولید محتوا یعنی چه نیاز است که ابتدا بدانید به هر اطلاعاتی که از طریق موتورهای جستجو یا سایر بستر‌ها به خواننده منتقل می‌شود، تولید محتوا گفته می‌شود. البته باید توجه کنید که تنها انتقال اطلاعات به خواننده مهم نیست بلکه این محتوا باید جذاب و گیرا باشد تا خواننده را به سمت مطلب جذب کند.
تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به کسب و کارهای اینترنتی مرتبط بوده و نیاز است که برنامه‌ای مشخص برای تولید محتوای داشت تا اثربخش باشد. تولید محتوا به دسته‌بندی‌های مختلفی مانند: تولید محتوای متنی، فایل‌های صوتی، اینفوگرافیک و ویدئو تقسیم می‌شود که سازگاری با موبایل و دسکتاپ دارد.

انواع تولید محتوا

محتوا با یک فرمت خاص شناخته نمی‌شود بلکه برای اینکه بتوان بهترین محتوا را تولید کرد، نیاز است که مخاطب را در نظر گرفت و متناسب با علاقه او برای تولید محتوا اقدام کرد. هر کسب و کاری ابتدا باید نوع محصول و خدمت خود را مشخص کند تا متناسب با آن برای تولید محتوا اقدام کرد. به این معنا که برخی از کسب و کارها به ویدئو و تصویر، برخی به متن و بسیاری به استفاده متن و تصویر در کنار هم نیاز دارند. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با توجه به محصول یا خدمت خود چه نوع محتوایی را تولید کنید.

به طور مثال: یک کارخانه اسباب بازی نیاز دارد که علاوه بر متن و ویدئو‌های آموزشی، درباره استفاده از وسایل بازی هم مطلب تولید کند، اما یک فروشگاه اینترنتی برای اینکه به مشخصات محصولات خود بپردازد علاوه بر عکس نیاز دارد که محتوای متنی دقیقی از مشخصات و امکانات محصولات هم عنوان کند. در حقیقت انواع محتوا عبارتند از:

  •  محتوای متنی ( پست، وبلاگ، رپورتاژ آگهی)
  •  محتوای ویدئویی (آموزشی، سرگرمی، اطلاعات تخصصی و …)
  •  محتوای تصویری ( عکس، اینفوگرافیک)

اما چطور متوجه شویم که کسب و کار ما به چه نوع محتوایی نیاز دارد؟
برای اینکه به این سوال پاسخ دهید، ابتدا باید بدانید که تولید محتوا یعنی چه؟ اما بعد از آن باید نیاز یا همان خواسته مخاطب خود را مورد بررسی قرار دهید تا متناسب با آن برای جمع آوری اطلاعات و ویرایش مطالب خود بهترین اقدامات را انجام دهید. برای شناسایی خواسته‌های مخاطب خود باید یک سری به قیف بازاریابی خود بزنید تا بدانید که از چه طریقی می‌توانید مخاطب‌های خود را جذب کنید.

مهم است که بدانید محتوای شما در چه کانال و فضایی منتشر می‌شود و متناسب با آن برای تولید محتوا اقدام کنید. در ادامه مهم‌ترین بستر‌های تولید محتوا را بررسی خواهیم کرد.

تولید محتوای سایت

کسب و کارها در تولید محتوای سایت بیشتر با محتوای متنی مواجه هستند. این محتوا‌ها در قالب صفحه‌های محصول، بلاگ، لندینگ خدمات یا پست‌های مختلف است. در تولید محتوای متنی نیاز است که علاوه بر چیدمان کلمه‌ها به معنی آن‌ها هم توجه داشته باشید. در کنار تولید محتوای متنی باید تصاویر، ویدئو‌ها و پادکست‌های صوتی را آماده کرد. در حقیقت در تولید محتوای سایت باید انواع محتوای متنی و تصویری را در کنار یکدیگر قرار داد تا بتوان به صورت ارگانیک مخاطب جذب کرد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تولید محتوای سایت می‌توانید مقاله تولید محتوای سایت چیست و نکات مربوط به آن را بخوانید.

اما چطور تولید محتوا کنیم؟ برای اینکه تولید محتوا را به خوبی انجام دهید، نیاز است که اهداف تولید محتوا را بدانید. به طور کلی مهم‌ترین اهداف تولید محتوای سایت عبارتند از:

  •  جذب مخاطب بیشتر
  • افزایش ترافیک سایت
  •  نشان دادن تخصص و اعتبار کسب و کار
  •  برقراری ارتباط با مخاطب

در پاسخ به سوال تولید محتوا یعنی چه باید بگوییم که بیشتر محتوا‌های سایت‌ها برای فروش بیشتر و افزایش اطلاعات مخاطب تولید می‌شوند. در نتیجه نیاز به برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف دارند تا بهترین اقدامات برای سئو و افزایش رتبه سایت انجام داد.

تولید محتوا چیست؟ تولید محتوای سایت یعنی چه؟
کسب و کارها در تولید محتوای سایت بیشتر با محتوای متنی مواجه هستند.

تولید محتوای اینستاگرام

تولید محتوای اینستاگرام با تولید محتوای سایت متفاوت است و محتوا بیشتر به سمت تولید ویدئو و تصاویر پیش می‌رود. در این نوع محتوا نیاز به نوشتن ۱۲۰۰ کلمه یا بیشتر نیست، بلکه بیشتر توضیحات در تصاویر یا ویدئو گفته می‌شود و در کپشن، اطلاعات ضروری و تکمیلی درج می‌شود. توجه داشته باشید که در اینستاگرام تنها با محتوای بصری می‌توانید فعالیت کنید و در صورتی که در این بخش توانایی کامل نداشته باشید، نمی‌توانید در این پلتفرم موفق عمل کنید. مهم‌ترین نکاتی که باید برای تولید محتوای اینستاگرام به آن دقت داشته باشید عبارتند از:

  •  محتوای متنی در استوری یا کپشن نوشته می‌شود.
  •  از محتوای بصری برای پست و استوری استفاده می‌شود.
  •  محتوا‌های آموزشی برای پاسخ به سوالات مخاطب‌ها تولید می‌شوند.
  •  از محتوای ویدئویی جذاب و سرگرم‌کننده برای جذب مخاطب استفاده خواهد شد.

برای اینکه بتوان در اینستاگرم موفق شد و محتوای تولید شده بازدید بیشتری داشته باشد، بهتر است که از محتوای تعاملی استفاده کرده تا مخاطب بیشتری جذب کرد.
به طور کلی برای محتوای تولید شده در اینستاگرام بیشتر باید از تکنیک‌های جذب مخاطب استفاده کرد، اما در محتوای متنی بلاگ مهم است که ساختار سئو را الویت قرار داد تا موتورهای جستجو بهتر بتوانند مخاطب جذب کنند.

فواید تولید محتوا برای کسب‌و‌کارها

با پاسخ به سوال تولید محتوا یعنی چه باید بدانید که دلایل مهمی‌ برای تولید محتوا وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

فواید تولید محتوا برای کسب‌و‌کارها
تولید محتوا از مهم‌ترین فعالیت‌های یک کسب‌وکار به شمار می‌آید

 

افزایش فروش و درآمد

تولید محتوا با درآمد کسب و کارها رابطه مستقیم دارد و هر چه محتوا یک وب سایت بهتر باشد، مخاطب بیشتری جذب می‌کند و هر چه تعداد مخاطب‌ها بیشتر باشد، درآمد افزایش پیدا می‌کند.

جلب اعتماد مخاطب هدف

هنگام تولید محتوا به جذب مخاطب و اعتمادسازی دقت خواهد شد. بدین‌گونه که محتوا ممکن است آموزشی، سرگرم کننده یا مورد نیاز مخاطب باشد. هر یک از این موارد به تنهایی برای مخاطب جذاب هستند و هر چه محتوای تولید شده، تخصصی‌تر باشد، اعتماد مخاطب هدف هم بیشتر می‌شود.
ارائه محتوای دنباله‌دار و به‌روز باعث می‌شود که مخاطب محصولات یا خدمات وب سایت شما را بشناسد و در صورت نیاز به سراغ شما بیاید.

شناخت راحت برند

هنگامی ‌که محتوای شما متناسب با برند خودتان منتشر شود، باعث می‌شود که در ذهن مخاطب باقی بمانید و در صورتی که مخاطب با مشکلی برخورد کند، ابتدا به یاد شما و خدماتتان می‌افتد. در حقیقت محتوا ابزار عالی برای افزایش آگاهی از برند و فعالیت کسب و کار‌ها است.

تاثیر گذار در سئو

هنگامی‌ که محتوا برای سایت تولید نشود، افزایش بازدید و بهبود رتبه در نتایج جستجو امکان‌پذیر نیست. محتوا پایه و اساس یک وب سایت است که باید به صورت اصولی تولید شود تا مخاطب‌های بیشتری را جذب کند تا در نهایت به بهبود سئو کمک کرده باشد. همچنین توجه داشته باشید که در نویسندگی محتوا اصلاح و بازبینی محتواهای قدیمی ‌مهم بوده و می‌توان از این طریق رتبه صفحات را ارتقا داد و از کلمه‌های کلیدی برای بهبود سئو استفاده کرد.

نشان‌دادن تخصص

تولید محتوا هنگامی‌ معنا پیدا می‌کند که تخصص کسب و کار را نشان دهد تا بهتر بتوان برای خرید یا دنبال کردن برند تصمیم‌گیری کرد. هر چه محتوای یک وب سایت یا اینستاگرام تخصصی‌تر باشد، به طور حتم در ذهن مخاطب هدف ماندگار می‌شود. به طور کلی تخصص باعث می‌شود تا نسبت به سایر کسب و کارها متمایز شد و بر سر زبان‌ها بود، در نتیجه باید طراحی و تولید محتوا را جدی گرفت.

برنامه ریزی و استراتژی محتوا

برای اینکه بتوان ساختار مناسبی از محتوا را تولید کرد، نیاز است که برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد. هر کسب و کاری برای اینکه بتواند در تولید محتوا موفق شود، نیاز دارد که یک لحن تجاری داشته باشد و متناسب با آن تبلیغات انجام داده و محتوای وب سایت خود را منتشر کند. اما منظور از تولید محتوا یعنی چه و چرا استراتژی لازم است؟
در پاسخ به سوال تولید محتوا چیست؟ باید بگوییم که ساختار محتوا‌ها یکسان است اما باید متناسب با لحن برند یا استراتژی‌هایی که بخش سئو و محتوا انجام می‌دهند، محتوا را تولید کرد. اما مهم‌ترین اصول تولید محتوا چیست؟

برنامه ریزی و استراتژی محتوا
برای اینکه بتوان ساختار مناسبی از محتوا را تولید کرد، نیاز است که برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد.

انتخاب اهداف محتوا

برای تولید محتوا نیاز است که استراتژی‌های مختلفی انجام داد. در نتیجه هدف از ایجاد تولید محتوا باید در ابتدا بررسی شود. ممکن است که شما برای یک کمپین تبلیغاتی یا برای جذب مخاطب در پست بلاگ، محتوا تولید کنید، دقت داشته باشید که برای هر دو مورد مورد باید برنامه‌ریزی مختلفی داشته باشید. به طور معمول محتوای کمپین‌ها برای هدف فروش و محتوای بلاگ‌ها برای پاسخ به سوالات و نیاز مخاطب‌ها تولید می‌شوند.

پرسونای خریدار

در صنعت تولید محتوا مهم است که برای ایجاد یک استراتژی خوب به پرسونای خریدار توجه کرد. هنگامی‌ که به تولید محتوا یعنی چه فکر می‌کنید باید بدانید که برای چه مخاطبی محتوا تولید می‌شود. مهم است که در استراتژی تولید محتوای خود بدانید که چگونه می‌خواهید با مخاطب‌ها صحبت کنید و از کجا آن‌ها را پیدا کنید. به طور حتم نکته کلیدی موفقیت یک کسب و کار و محتوا این است که مخاطب احساس کند، محتوای تولید شده برای او بارگذاری شده است. در صورتی که مخاطب این احساس را داشته باشد، از محتوای شما سود می‌برد و به مشتری تبدیل می‌شود.

انتخاب فرمت مناسب

فرمت مناسبی برای محتوای خود انتخاب کنید. حال که پرسونای محتوا را مشخص کرده‌اید، باید بدانید که چه فرمتی برای تولید محتوا نیاز است. این فرمت می‌تواند در قالب پست، بلاگ، ویدئو یا تصویر باشد و این شما هستید که با بررسی‌های نیاز مخاطب، بهترین فرمت‌ها را انتخاب می‌کنید.

فرآیند تولید محتوای با کیفیت

مهم است که بدانید برای تولید محتوا چکار باید کرد؟ در راهنمای تولید محتوا چگونگی تولید محتوای با کیفیت آماده است. برای اینکه بتوان محتوای جامع و با کیفیتی داشت، نیاز است که با فرآیند تولید محتوا آشنا بود. اگر تاکنون درباره فرآیند تولید محتوا اطلاعاتی نداشته‌اید ما در این بخش توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

فرآیند تولید محتوای با کیفیت
برای اینکه بتوان محتوای جامع و با کیفیتی داشت، نیاز است که با فرآیند تولید محتوا آشنا بود.

انتخاب کلمه کلیدی

هنگامی ‌که پرسونای مخاطب خود را پیدا کنید باید از کلمه‌های کلیدی که در موتورهای جستجو استفاده می‌کند، اطلاع داشته باشید. برای این کار متخصص سئو از طریق ابزار‌های مختلف، کلمه‌های کلیدی را استخراج می‌کند و نویسنده محتوا متناسب با آن مطلب جدید تولید خواهد کرد. انتخاب کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های تولید محتوا است که باید به آن دقت زیادی داشت تا بهترین نتایج را در موتورهای جستجو به خود اختصاص داد. ابزار‌های تحقیق کلمات کلیدی شامل: SEMRush یا Moz Keyword Explorer هستند که می‌توان برای جستجوی کلمه‌های کلیدی مد نظر استفاده کرد.
با استفاده از کلمه‌های کلیدی می‌توانید ایده‌ها و موضوعات مختلفی را پیدا کنید تا به راحتی در تولید محتوا موفق باشید.

نوشتن محتوا

نحوه تولید محتوا چیست؟ این مهم‌ترین سوالی است که باید هنگام نوشتن مطلب خود به آن پاسخ دهید. اگر یک وب سایت جدی و خدماتی دارید نباید از مطالب سرگرمی ‌و خنده‌دار استفاده کنید یا برعکس اگر یک وب سایت سرگرمی ‌دارید، نباید محتوای شما جدی و خشک باشد. اما دقت داشته باشید که لحن محتوای شما را افراد مخاطب وب سایتتان مشخص می‌کنند، در نتیجه باید به خواسته‌های آن‌ها اهمیت دهید. هنگام نوشتن محتوا باید به این فکر کنید که یک اثر از خودتان باقی بگذارید تا مخاطب بیشتر به شما نزدیک شود. از کلمات و جمله‌های واضح و گیرا استفاده کنید تا مخاطب‌های بیشتری را جذب کنید.

ویرایش محتوا

ویرایش محتوا یکی از مهم‌ترین اصول و فرآیند تولید محتوا است. بهتر است که محتوای خودتان را چند بار مطالعه کنید و بعد از آن برای انتشار اقدام کرد. از دستور زبان فارسی به خوبی استفاده کرده و به محاوره بودن مطلب خود دقت داشته باشید.

آپلود کردن و انتشار

هنگامی ‌که محتوای شما آماده است وقت این خواهد بود که محتوای خود را در دسترس افراد قرار دهید. با سیستم مدیریت محتوا می‌توانید مطلب تولید شده خود را در وب سایت قرار دهید و با سئو کردن محتوا در نتایج موتورهای جستجو نمایان شوید. انتشار مطلب هم به سادگی انجام می‌شود. کافی است که بعد از بازبینی محتوا بر روی دکمه انتشار کلیک کرده و مطلب خود را منتشر کنید.

زمان آپلود کردن و انتشار محتوا
با سیستم مدیریت محتوا می‌توانید مطلب تولید شده خود را در وب سایت قرار دهید

تولید محتوا با پابلیکا

تولید محتوا یعنی چه؟ این سوالی است که تمام کسب و کارها تازه کار از خودشان می‌پرسند. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که پاسخ سوال تولید محتوا چیست را بدهیم و درباره فرآیند آن توضیح دهیم. نویسندگی محتوا یکی از کارهای تخصصی است که باید با اصول انجام شود.

از این رو پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌کننده‌های خدمات سئو، خرید بک لینک، رپورتاژ آگهی و خدمات تولید محتوا در کنار کسب و کارها است تا در کمترین زمان بهترین خدمات را ارائه کند. کافی است که قالب محتوای خود را مشخص کنید و سپس با مشاوره‌های پابلیکا در ارتباط باشید. همچنین در صورتی که درباره تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد سوالی دارید می‌توانید در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

SEMRush یا Moz Keyword Explorer

جستجوی کلمه‌های کلیدی، انتخاب مخاطب هدف، نوشتن محتوا، بازبینی محتوا و انتشار

بله. محتوا یکی از اصلی‌ترین معیار‌های بهبود سئو و ارتقای رتبه وب سایت در موتورهای جستجو است.

  •  محتوای متنی
  •  محتوای ویدئویی
  •  محتوای تصویری

برای ادیت محتوا‌های اینستاگرام می‌توان از برنامه‌های این شات و کپ کات استفاده کرد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =