آپارات یا یوتیوب ؟ کدام یک برای بازاریابی دیجیتال بهتر است؟

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / آپارات یا یوتیوب ؟ کدام یک برای بازاریابی دیجیتال بهتر است؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
بازاریابی دیجیتالی

آپارات یا یوتیوب، کدام یک برای بازاریابی دیجیتال مناسب هستند؟ زمانی که صحبت از بازاریابی دیجیتال می‌شود کانال‌های ارتباطی بسیار زیادی، در دسترس شما قرار می‌گیرند. اما نحوه عملکرد و از طرفی محبوبیت این کانال‌های ارتباطی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. این روزها آپارات یا یوتیوب دو کانال بازاریابی دیجیتال بسیار محبوب و با امکانات بسیار خوب به شمار می‌آیند. اما سوالی که برای بسیاری از کسانی که قصد دارند در حوزه دیجیتال فعالیت کنند این است که کدام یک از این دو کانال برای کسب‌وکار آنها مناسب‌تر است؟

از آنجایی که دیدن ویدئو نسبت به مطالعه کردن و خواندن مطالب برای اکثر افراد جامعه جذاب‌تر است به همین دلیل اگر شما کسب‌وکار خود را به‌صورت ویدئویی معرفی کنید، مطمئن باشید که با رشد چند برابری روبرو خواهید شد. اما این نکته را فراموش نکنید که اگر قصد فعالیت در یوتیوب یا آپارات را دارید باید به موارد زیر دقت کنید.

چرا بازاریابی دیجیتال؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی فضا و تمامی مزایای آپارات یا یوتیوب برویم به نظرم بهتر است که در رابطه با دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال کمی صحبت کنیم.

زمانی که کسب و کارهای کوچک شروع به فعالیت می‌کنند شاید بزرگ‌ترین دغدغه آنها و تمرکز آنها بر روی این باشد که چگونه اولین مشتریان خود را جذب کنند و آنها را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند. شما می‌توانید با شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تبلیغات به روش‌های مختلف کسب و کار خود را معرفی کنید.

اما یک راهکار تضمینی و بهتر نیز برای جذب مخاطب و مشتری وجود دارد. آن هم این است که شما باید بتوانید از یک پلتفرم آنلاین برای معرفی کسب و کار خود به سراسر کشور و یا حتی سراسر دنیا استفاده کنید. در اینجا بهتر است که به‌جای استفاده از استراتژی‌های سنتی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و آنلاین استفاده کنید. در ادامه کمی در رابطه با مزایای بازاریابی دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

مزایای بازاریابی دیجیتال

اولین نکته‌ای که در بازاریابی دیجیتال باید به آن توجه کنید این است که دامنه گستردگی جذب مشتری نسبت به جذب مشتری محلی بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

مزایای بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر است.

  • برقراری تعامل بیشتر با مخاطبین مختلف
  • امکان ارائه خدمات خود به سراسر کشور و یا سراسر جهان
  • شناخت مخاطب و تبدیل آنها به مشتری وفادار
  • صرفه جویی در پرداخت برای هزینه تبلیغات

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با شروع فعالیت در آپارات یا یوتیوب در اختیار شما قرار دهیم.

آپارات یا یوتیوب کدام یک را باید انتخاب کرد؟

آپارات پلتفرم ایرانی ویدئو

بدون شک هر یک از این پلتفرم‌ها مزایای خاص خود را دارند؛ اما آپارات همان نسخه ایرانی یوتیوب است. در واقع طراحان پلتفرم آپارات تمام سعی خود را کرده‌اند تا ایرانیان داخل کشور بتوانند با استفاده از این پلتفرم از امکاناتی مشابه یوتیوب برخوردار شوند. در ادامه به سراغ بررسی پلتفرم ایرانی آپارات خواهیم رفت.

چرا باید به سراغ آپارات برویم؟

طبق بررسی‌هایی که انجام شده است پلتفرم آپارات روزانه بیش از ۶ میلیون بازدیدکننده و ۲۵ میلیون بازدید در اواسط هر ماه دارد. این عدد آمار فوق‌العاده‌ای برای کسب و کارهای ایرانی که در آپارات در حال فعالیت هستند خواهد بود. بدون شک اگر شما بتوانید به صورت اصولی در این پلتفرم فعالیت کنید نتیجه بسیار خوبی خواهید گرفت.

فرصت‌های تبلیغاتسی آپارات

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را به سمت استفاده از آپارات سوق دهد فرصت‌های تبلیغاتی است که می‌تواند باعث رشد ناگهانی کسب و کار شما شود. از طرف دیگر به دیده شدن ویدئوهای شما و همچنین صفحه آپارات شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در حال حاضر نیز آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار زیادی در سراسر کشور در حوزه تبلیغات آپارات فعالیت می‌کنند که می‌توانید به‌راحتی از آنها کمک بگیرید. اما نکته مهمی که دررابطه‌با تبلیغات در پلتفرم آپارات وجود دارد این است که محتوای شما به کاربرانی نمایش داده خواهد شد که به حوزه کاری شما علاقه‌مند باشند. بنظر فوق العاده است!

ارائه خدمات و فروش به سراسر کشور در آپارات

یکی دیگر از دلایلی که شما بهتر است از آپارات استفاده کنید این است که اگر محصولات یا خدمات شما به‌گونه‌ای است که امکان توزیع آن به سراسر کشور را دارید آپارات گزینه مناسبی برای معرفی کسب‌وکار شما و همچنین جذب مخاطب است.

به عبارت دیگر اگر مخاطبین شما در داخل کشور هستند آپارات گزینه مناسب‌تری نسبت به یوتیوب برای شما خواهد بود. در ادامه به سراغ بررسی یوتیوب خواهیم رفت.

بازاریابی در یوتیوب

بازاریابی در یوتیوب می‌تواند بر روی رشد کسب‌وکار شما بسیار موثر باشد. ازآنجایی‌که یوتیوب ماهانه حدود ۲ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد بنابراین، شما می‌توانید مخاطب هدف بسیار زیادی را برای کسب‌وکار خود در یوتیوب پیدا کنید. لازم به ذکر است که یوتیوب دومین دامین (Domain) قدرتمند در جهان است.

مزایای بازاریابی دیجیتال در یوتیوب

در ادامه ۴ مورد از مزایای بازاریابی دیجیتال در یوتیوب را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ترافیک سنگین

یوتیوب روزانه ۳۰ میلیون بازدید کننده دارد. طبق بررسی‌هایی که انجام شده است ۶۸ درصد از کاربران یوتیوب نسبت به ویدئوهای تبلیغاتی و یا ویدئوهایی که مختص به کسب‌وکارها است خرید خواهند کرد، که این آمار فوق‌العاده است!

از طرف دیگر تعداد تبلیغات کسب‌وکارهای کوچک در یوتیوب نسبت به ۲ سال گذشته دوبرابر شده است و مهم‌تر از همه اینکه ۹۶ درصد از جمعیت جهان از یوتیوب استفاده می‌کنند.

برترین نتایج گوگل

اگر توجه کرده باشید زمانی که شما یک عبارت خاص را سرچ می‌کنید در ابتدا ویدیوهای یوتیوب به شما نمایش داده خواهند شد. حال تصور کنید که هر چقدر شما در گوگل اعتبار بیشتری باشید ویدیو‌های شما در رده بالاتری قرار خواهند گرفت.

نرخ تبدیل بالا

نرخ تبدیل بالا در پلتفرم یوتیوب

در اینجا منظور از نرخ تبدیل این است که شما بتوانید افرادی که ویدیوهای شما را مشاهده می‌کنند به مشتری تبدیل شوند. هرچقدر محتوای شما سرگرم‌کننده و جذاب‌تر باشد و از طرفی شما بتوانید در ویدیوی خود اعتمادسازی کنید ۸۰ درصد شانس تبدیل بیننده به مشتری بیشتر خواهد شد.

تنوع در تولید محتوا

تولید محتوای ویدیویی هر چقدر متنوع‌تر باشد شانس شما برای اینکه در بازاریابی دیجیتال موفق‌تر باشید بیشتر خواهد شد.

سعی کنید ویدیوهای بامزه و خنده‌دار بسازید. یک سبک محتوایی دیگر که می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی کند پرسش‌وپاسخ است. سعی کنید به سوالات متداول مشتری‌ها و بینندگان خود پاسخ دهید. از پشت‌صحنه خدمات خود حتی پشت‌صحنه ضبط ویدئوهای خود برای مخاطبینتان ویدئو آماده کنید. هرچقدر مخاطب با شما احساس صمیمیت بیشتری کند در نتیجه اعتمادسازی بیشتری نیز برای شما در برخواهد داشت.

درآمدزایی کدام یک بهتر است آپارات یا یوتیوب؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم که از طریق هر دو این پلتفرم‌ها شما می‌توانید درآمدزایی کنید. اما ازآنجایی‌که یوتیوب در کشور ما با محدودیت‌هایی روبرو است شما نمی‌توانید به صورت مستقیم درآمدزایی داشته باشید. شما باید از شرکت‌های واسط برای کسب درآمد از طریق یوتیوب کمک بگیرید. اما این محدودیت‌ها برای آپارات وجود ندارد.

صبور باشید

هردوی این پلتفرم‌ها آپارات یا یوتیوب یک کتابخانه بسیار بزرگ محتوای ویدیویی هستند و قطعاً یک فضای رقابتی بسیار سنگین خواهند بود. بنابراین شما نمی‌توانید توقع داشته باشید که به سرعت در این پلتفرم‌ها رشد کنید. اما می‌توانید به صورت اصولی و درست رشد خود را نسبت به سایر رقبا افزایش دهید. تنها کافی است ویدیوهای متفاوتی را تولید کنید تا با سبک سلیقه مخاطبین خود آشنا شوید.

بهینه سازی ویدیوها

نکته دیگری که می‌تواند در رشد شما در این دو پلتفرم بسیار تأثیرگذار باشد این است که باید ویدیوهای خود را با کلماتی که توسط کاربران جستجو خواهد شد بهینه‌سازی کرده و به اشتراک بگذارید. انتشار تعداد زیادی ویدئو بدون برنامه‌ریزی و بدون هیچ هدف و استراتژی نمی‌تواند باعث رشد کسب‌وکار و همچنین دیده‌شدن شما شود این نکته را فراموش نکنید.

پرسونای مخاطب را فراموش نکنید!

متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که تولیدکنندگان محتوا و صاحب این کسب و کار دارند این است که، محتوا را بر اساس سلیقه و نظر خود تولید می‌کنند. در واقع به عبارت دیگر محتوا را برای خودشان تولید می‌کنند. در صورتی که شما باید محتوا را برای مخاطب‌های خود تولید کنید!

ممکن است کمی درک این موضوع برای صاحبان کسب‌وکار در فضای دیجیتال مارکتینگ در ابتدا دشوار باشد. اما، فراموش نکنید که هرچقدر مخاطب با محتوای شما همزاد پنداری بیشتری کند نه‌تنها روی برندسازی شما تأثیرگذار خواهد بود بلکه بر روی فروش و درآمد شما نیز بسیار موثر واقع خواهد شد.

توجه نکردن به پرسونا مخاطب متاسفانه می‌تواند باعث شکست کسب‌وکار شود هرچقدر شما بتوانید خود واقعی‌تان باشید و تصویری واضح و شفاف از خود در ذهن مخاطبتان جای بیندازید محبوبیت شما بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا در رابطه با نکات مثبت پلتفرم‌های تولید محتوای ویدئویی و اینکه آپارات یا یوتیوب را انتخاب کنید با شما صحبت کردیم، باتوجه‌به مطالب ذکر شده شما می‌توانید تصمیم بگیرید کدام یک از این دو پلتفرم در بازاریابی دیجیتال می‌توانند باعث رشد کسب‌وکار شما شوند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شانزده =