۹ مرحله طلایی اجرای کمپین سئو برای بهبود رتبه وب سایت

پابلیکا / سئو / ۹ مرحله طلایی اجرای کمپین سئو برای بهبود رتبه وب سایت
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

برای اینکه بتوان بهترین اقدامات را برای ارتقای رتبه وب سایت انجام داد نیاز است که کمپین سئو را راه‌اندازی کرد. هر چه برنامه کمپین یک هدف مشخص‌تر و اصولی داشته باشد، به طور حتم منجر به موفقیت می‌شود. از این‌رو برای اینکه سئو وب سایت بهبود پیدا کند، باید در کنار استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف از کمپین‌های سئو هم بهره‌مند شد.

به دست آوردن جایگاه مناسب و ویژه در گوگل نیاز به ارائه برنامه‌ریزی‌های مختلف دارد و باید به صورت اجرای مستمر، از تکنیک‌های on page و offpage برای سئو استفاده کرد. اما برای اجرای کمپین سئو چه مراحلی را باید انجام داد؟ یا با استفاده از کمپین‌های سئو چه جایگاهی در موتورهای جستجو کسب خواهید کرد؟ برای اینکه به این سوالات پاسخ دهیم و درباره مدیریت کمپین‌های سئو اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

کمپین سئو چیست؟

برای اینکه بتوانید در سئو به موفقیت برسید، نیاز است که ابتدا تعریف دقیقی از سئو در ذهن خود داشته باشید:

طبق تعریف ارائه شده در سایت Search Engine Land:

SEO به معای فرآیند بهینه سازی سایت به منظور افزایش بازدید آن در موتورهای جستجو نظیر Google،Bing و … است که در آن‌ها افراد به جستجوی محصولات، خدمات، اطلاعات و موضوعاتی می‌پردازند که شما در آن‌‌ها دانش و تخصص بالایی دارید.

با مشخص کردن مسیر بهینه سازی سئو می‌توانید چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید و در صورت بروز هر مشکلی، بهترین راهکار را داشته باشید. با استفاده از کمپین سئو می‌توانید بهینه سازی سایت را برای موتورهای جستجو تسریع کنید و با برنامه‌ریزی‌های منظم و مختلف، ارتقا یا به عبارتی دیگر  هک سئو را شاهد باشید. کمپین‌های سئو به بهتر دیده شدن شما در نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کنند و می‌توانید با اطلاع از هدف، برنامه‌ریزی و شناسایی راه‌های مختلف، بهترین بازخورد را از کمپین‌ها داشته باشید.

به طور کلی هنگامی‌ که از کمپین‌های سئو استفاده می‌کنید می‌دانید که قدم بعدی شما چیست و با شناسایی راه کارهای مختلف، دیگر نگرانی برای چالش‌ها ندارید. اهداف هر کمپین سئو قابل اندازه‌گیری بوده و می‌توانید روند پیشرفت خود را شاهد باشید تا در برنامه‌ریزی‌های پیش رو، بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید. در نتیجه، تفاوت مهمی ‌که بین کمپین‌های اختصاصی سئو و اجرای راهکار‌های سئو بدون برنامه وجود دارد این است که تمام اهداف کمپین‌های سئو قابل اندازه‌گیری هستند و می‌توان روند رو به رشد سایت و صفحات وب سایت را بررسی کرد.

مراحل شروع راه‌اندازی کمپین سئو

برخی از متخصص‌های سئو یا وب مستر‌ها برای اینکه کمیپن‌های سئو را راه‌اندازی کنند، مشکلات جدی دارند که بیشتر به دو دسته مهم تقسیم می‌شوند و به شرح زیر هستند:

  •  افرادی که هیچ ذهنیتی درباره کمپین ندارند و نمی‌دانند که چگونه یک کمپین سئو را شروع کنند.
  •  افرادی که شروع کننده خوبی هستند اما هیچ دیدگاهی برای ادامه مسیر کسب و کارها ندارند.
مراحل شروع راه‌اندازی کمپین سئو چیست؟
مراحل شروع راه‌اندازی کمپین سئو

بیشتر افرادی که نمی‌دانند چگونه یک کمیپن سئو را راه‌اندازی کنند به این دلیل است که هیچ اطلاع کاملی از انواع سئو  و  مراحل شروع راه‌اندازی کمپین‌های سئو ندارند. در ابتدا باید یک جدول مناسب برای کسب و کار خود تهیه کنید تا اهداف و مواردی که نیاز دارید را مشخص کرده و متناسب با آن‌ها از طریق استراتژی‌های مختلف کمپین سئو را راه‌اندازی کنید. در ادامه درباره مراحل شروع یک کمپین هدفمند سئو، بررسی‌هایی خواهیم داشت:

تحلیل و بررسی وضعیت فعلی سایت

در مرحله اول راه‌اندازی کمپین‌های سئو مهم است که ابتدا وضعیت فعلی وب سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در چه جایگاهی قرار دارید و چه اقداماتی باید انجام دهید. با بررسی وضعیت فعلی سایت می‌توانید متوجه شوید که مورد یا نکته منفی در سایت وجود ندارد که روند کمپین سئو را با اختلال همراه کند.ما در مقاله بررسی سئوی سایت، راهنمای کامل و کمک سازی برای تحلیل این وضعیت سایتتان ارائه کردیم که مطالعه آن می‌تواند سنگ بنای اقدامات بعدی شما برای طراحی کمپین سئو باشد.

به طور مثال: در صورتی که وضعیت سئو داخلی مناسب یا محتوای خوبی در سایت ندارید، بهتر است که ابتدا با کسب مهارت کافی از طریق یادگیری از آموز‌ش‌های سئو و محتوا این بعد سایت را بهبود دهید و سپس برای اجرای کمپین‌های سئو اقدام کنید. حتی ممکن است که برای بهبود سرعت سایت خود، اقدامات لازم را انجام نداده باشید و در صورت اجرای کمپین با مشکل روبه‌رو شوید. برای اینکه سرعت وب سایت خود را بررسی کنید کافی است که از ابزارهای تخصصی Google Pagespeed Insights و web.dev بهره‌مند شوید.
همچنین مهم است که قبل از شروع برنامه‌ریزی برای کمپین‌های سئو وب سایت خود، نکات دیگری هم بررسی کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  سازگاری وب سایت با موبایل
  •  فعال بودن SSL
  • سرعت مطلوب بارگذاری در موبایل و دسکتاپ

دقت داشته باشید که متخصص‌های سئو باید قبل از هرگونه اجرای کمپین، ابتدا وضعیت وب سایت را مطلوب کنند، سپس برای ادامه مراحل راه‌اندازی کمپین اقدام کنند.

تعیین هدف از تدوین کمپین سئو

بعد از بررسی وضعیت سایت مهم است که هدف مشخصی از تشکیل کمپین سئو داشته باشید. باید بدانید که هدفتان از اجرای کمپین چیست و انتظار دارید چه موفقیت‌هایی را کسب کنید؟ هر سایت با توجه به فعالیت و زمینه تخصصی که دارد باید هدف‌های مختلفی را دنبال کند تا به ترافیک بیشتر، افزایش مخاطب و برند سازی منجر شود. در نتیجه با تعیین اهداف کسب و کار خود می‌توانید بهترین کمپین سئو را اجرایی کنید.

به طور مثال: برخی از سایت‌های آموزشی، برای اینکه فروش بیشتری از محصولات داشته باشند، هدفگذاری دقیقی برای ارائه محصولات خود خواهند داشت. مهم است که ابتدا نوع خدمات آموزشی را مشخص کرده و متناسب با آن‌ها برای جذب مخاطب هدف کمپین‌های سئو را راه‌اندازی کرد.

تجزیه و تحلیل رقبا

قبل از اینکه برای راه‌اندازی کمپین سئوی خود هدفی را مشخص کنید نیاز است که ابتدا زمانی هم برای بررسی وضعیت رقبا اختصاص دهید. مهم است که بدانید رقبای شما در چه وضعیتی هستند و متناسب با بررسی‌های مختلف برای بهبود سایت خود اقدام کنید. برای این کار ابتدا یک لیست کامل از رقبای خود آماده کنید و بک لینک‌ها یا رپورتاژ اگهی‌های آن‌ها را از طریق ابزارهای SEMRUSH یا Ahrefs مورد بررسی قرار دهید. فرض کنید که هدف از اجرای کمپین‌های سئو این است که برای کلمه کلیدی مد نظر خود جایگاه بهتری کسب کنید، برای اینکه جایگاه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید نیاز است که مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا کلمه کلیدی مد نظر خود را جستجو کنید.
  •  لیست نتایج ۱۰ لینک برتر را مشاهده کنید.

هریک از این لینک‌ها به عنوان سایت رقیب برای شما شناخته می‌شوند و باید از لحاظ سئو، دامنه اعتبار سایت، ظاهر وب سایت و حتی محتوا بررسی شوند.
بهتر است که سه تا پنج سایت رقیب خود را بررسی کنید که جزو نتایج برتر موتورهای جستجو هستند تا راحت‌تر به نکات کلیدی دسترسی داشته باشید.

انتخاب کلمات کلیدی

انتخاب کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرایی کمپین سئو است. انتخاب کلمه کلیدی‌های مناسب باعث می‌شود تا ارتباط موثرتری با مخاطب‌ها برقرار کرده و مشتری‌های بیشتری را جذب کرد. اگر کلمه کلیدی‌های متناسب با کسب و کار خود انتخاب نکنید و برای اجرای کمپین SEO برنامه‌ریزی نداشته باشید، با شکست مواجه می‌شوید. بهتر است که بعد از بررسی وضعیت سایت خود و رقبا بهترین کلمه‌های کلیدی را انتخاب کنید تا کمپین به بهترین شکل راه‌اندازی شود. مهم است که از کلمه‌های کلیدی مرتبط با حوزه کاری و عبارت‌های متنوع استفاده کنید. برای این کار میزان سختی کلمه کلیدی را بررسی کنید و متناسب با آن برای الویت‌های خود اقدام کنید.

انتخاب کلمات کلیدی
انتخاب کلمات کلیدی از مهم‌ترین موضوعات سئوی سایت

در الویت‌بندی کلمه‌های کلیدی باید به میزان سختی یا راحتی و حتی نیاز سایت توجه داشت تا از طریق کمپین SEO به اهداف خود دسترسی داشته باشید.

تولید محتوای اصولی

بعد از اینکه کلمه کلیدی مد نظر خود را انتخاب کردید نیاز است که برای هر یک از کلمه‌های کلیدی، محتوای کامل و اصولی تهیه کنید. محتواها باید متناسب با نیاز‌های کاربران باشند و علاوه بر اینکه نیاز مخاطب را برطرف می‌کنند در بهبود سئو هم تاثیرگذار باشند. توجه کنید که اگر محتوای شما چگالی مناسبی از کلمه‌های کلیدی نداشته باشد، در موتورهای جستجو شناخته نمی‌شود و جزو پیشنهادات گوگل نخواهد بود. در نتیجه مخاطب کمتری محتوای شما را بازدید خواهند کرد که این موضوع به طور مستقیم بر روی رتبه سایت، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تولید محتوا متنی به اندازه‌ای اهمیت دارد که تمام متخصص‌های سئو به آن تاکید داشته و از کارشناس‌های محتوا می‌خواهند که بهترین مطالب را تولید کنند. مهم است که بدانید مخاطب به چه محتوایی نیاز دارد تا به سوالات خود پاسخ دهد. از طرفی هم باید به صورت هوشمندانه از کلمه‌های کلیدی مد نظر مخاطب استفاده کنید تا در جریان معنای اصلی محتوا، خللی رخ ندهد و موتورهای جستجو را هم برای رعایت الگوریتم‌های گوگل راهنمایی کند.برای کسب اطلاعات کامل درباره تولید محتوا می‌توانید به راهنمای جامع تولید محتوا چیست در پابلیکا مراجعه نمایید.

اما چه پارامترهایی را باید برای جایگاه مطالب سایت در نظر گرفت که محتوا به تعداد مخاطب‌های بیشتری نمایش داده شود؟

  •  نوشتن توضیحات متا باید جذاب و گیرا باشد به گونه‌ای که مخاطب هنگام بررسی سایت‌ها بر روی لینک سایت شما کلیک کند و از طریق نوشته متا سایت را بازدید کند.
  •  نوشتن URL صفحات باید هوشمندانه و مناسب باشند. ربات‌های گوگل باید خیلی سریع و آسان به اطلاعات URL و محتوای متن دسترسی داشته باشند.
  •  تصاویر استفاده شده در متن و محتوا باعث می‌شود تا جذابیت‌های بصری بیشتر شده و مخاطب بیشتری را جذب کرد. مهم است که از تصاویر باکیفیت و سایز مناسب استفاده کرد تا حس بهتری به مخاطب انتقال داد.

هر یک از این موارد باید برای کمپین سئو اعمال شده و در بخش مرحله تولید محتوا با دقت بررسی شوند.

بهینه سازی سئو داخلی سایت

اگر مخاطب از طریق مراحل قبلی وارد سایت شود، اما به نتیجه دلخواه نرسد یا پاسخ سوالات خود را پیدا نکند، به طور حتم از سایت خارج شده و ممکن است که دیگر اعتماد کاملی به وب سایت شما نداشته باشد. این کار کاربرها، باعث می‌شود تا امتیاز منفی برای سایت ایجاد شود و الگوریتم‌های گوگل به خوبی این موضوع را متوجه می‌شوند. اما برای اینکه بتوان مخاطب را در سایت نگه داشت، نیاز است که به نکات زیر توجه کرد:

  •  جذابیت‌های صفحه‌های وب سایت را از طریق تصویر، اینفوگرافیک یا تیترهای مختلف بیشتر کنید.
  •  صفحات داخلی سایت خود را بهبود دهید.
  •  صفحات خود را کاربر پسند کنید.
  •  طراحی سایت را با توجه به نیاز و نوع کسب و کار خود انجام دهید.

بهینه سازی سئو داخلی وب سایت بسیار گسترده است و برای اینکه بتوان بهترین اقدامات را انجام داد، بهتر است که از متخصص‌های حرفه‌ای سئو کمک بگیرید.

بهینه سازی سئو داخلی سایت چیست؟
بهینه سازی سئو داخلی وب سایت بسیار گسترده است

لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در مراحل راه‌اندازی کمپین سئو به آن توجه کرد. لینک سازی خارجی باعث می‌شود تا بهینه سازی سئو بهتر انجام شود و کیفیت بالایی از اجرای کمپین را شاهد بود.

منظور از لینک سازی سایت همان بک لینک‌ها یا رپورتاژ آگهی‌هایی است که برای بهبود سئو استفاده می‌شوند. در حقیقت هنگامی ‌که لینک صفحات خود را در سایت‌های دیگر قرار می‌دهید در حال لینک سازی خارجی هستید. اما باید توجه کنید که در هر وب سایتی، لینک خود را قرار ندهید تا نتیجه عکس دریافت نکنید. مهم است که هنگام لینک سازی خارجی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  •  لینک سایت خود را در وب سایت‌های قرار دهید که با موضوع کسب و کار شما مرتبط باشند.
  •  در انتخاب انکر تکست دقت کنید.
  •  دامین آتوریتی وب سایت میزبان را بررسی کنید.

همچنین لینک‌های خراب قبلی وب سایت خود را حذف کنید و از پست‌های مهمان برای مقالات وبلاگ نویسی استفاده کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی متناسب با نوع کسب و کار

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را در اجرای کمپین سئو مهم بدانید. با عملکرد مطلوب در فضای مجازی و تولید محتوا در اینستاگرام می‌توانید به افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید. هر چه محتوای تولید شده در فضای مجازی کسب و کار شما اصولی‌تر و بهتر باشد، مخاطب‌های بیشتری را هم جذب خواهید کرد که در نهایت به افزایش اعتبار وب سایت منجر می‌شود.

تبلیغات SEM

بعد از اینکه سئو داخلی و خارجی وب سایت خود را مورد بررسی قرار دادید، بهتر است که به تبلیغات اهمیت دهید و به تبلیغات SEM توجه داشته باشید. تبلیغات SEM برای بازاریابی موتورهای جستجو اجرا می‌شود. شما با پرداخت هزینه برای هر ماه و در ازای نمایش کلمات کلیدی می‌توانید صفحه اول گوگل را در اختیار داشته باشید. در اجرای کمپین سئو اگر به دنبال افرادی هستید که با خدمات یا محصولات شما آشنا شوند می‌توانید از این‌ روش تبلیغاتی استفاده کنید.

تبلیغات SEM چیست؟
توجه به تبلیغات از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود رتبه سئو

به طور کلی با اجرای مراحل گفته شده می‌توانید یک کمپین سئو با کیفیت اجرا کنید تا منجر به جذب مخاطب، افزایش ترافیک و فروش بیشتر شود. تنها موردی که باید به آن توجه کنید این است که اجرای کمپین‌های سئو باید توسط متخصص‌های این حوزه صورت گیرد تا با کمترین اشتباه، بهترین بازخورد را داشت.

اجرای کمپین سئو با پابلیکا

اجرای کمپین سئو نیاز به تخصص کافی دارد تا بتوان بهترین کلمات کلیدی، محتوای مناسب و سئو سازی داخلی و خارجی را به خوبی پشت سر گذاشت. پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات  سئو، تولید محتوا، بک لینک، رپورتاژ اگهی و روابط عمومی ‌در کنار کسب و کار شما است تا بتوانید رتبه وب سایت خود را ارتقا دهید. کافی است که با کارشناس‌های این مجموعه در ارتباط باشید تا در زمان کوتاهی بهترین خدمات را دریافت کنید. همچنین اگر سوال یا ابهامی ‌درباره مراحل اجرای کمپین SEO دارید که در این متن به آن اشاره نشده است می‌توانید در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

با اجرای کمپین می‌توان راحت‌تر به هدف مد نظر سایت دسترسی داشت و تعداد مخاطب‌ها را افزایش داده و رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو بهبود داد.

بررسی وضعیت فعلی سایت، اهمیت به سئو داخلی، تولید محتوا، جستجوی کلمات کلیدی و بررسی سایت‌های رقبا

بله. برای اینکه بتوان بک لینک‌های فعال و خوبی از وب سایت‌های مختلف دریافت کرد باید برای رپورتاژ اگهی برنامه‌ریزی کرد.

هر چه محتوای وب سایت اصولی‌تر و مخاطب پسندتر باشد، به طور حتم نتیجه کمپین بهتر خواهد بود زیرا مخاطب بیشتر جذب محتوا خواهد شد.

بله. هر چه محتوای تولید شده در فضای مجازی اصولی‌تر باشد، مخاطب‌های بیشتری به وب سایت رجوع می‌کنند و نتیجه کمپین بهتر خواهد بود.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 11 =