کمپین‌ روابط عمومی مؤثر: اهداف و ۵ نکته طلایی تدوین کمپین PR موفق

پابلیکا / روابط عمومی / کمپین‌ روابط عمومی مؤثر: اهداف و ۵ نکته طلایی تدوین کمپین PR موفق
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

تمام افراد فعال در حوزه روابط عمومی و تبلیغات باید با پاسخ سوال ” کمپین روابط عمومی چیست ” آشنا باشند. هستند،علت اینکه صاحبان مشاغل نیاز دارند که اطلاعات کاملی از کمپین‌های روابط عمومی داشته باشند، این است که پیشبرد امور سازمان و شرکت‌ها با توجه به بررسی کمپین‌های روابط عمومی امکان‌پذیر است. روابط عمومی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمانی است، زیرا به تصویرسازی و ارتقای ارزش برند در ذهن مخاطب‌ها و سرمایه‌دارها کمک می‌کند. برای اینکه بتوان به موفقیت رسید، نیاز است که ابتدا درباره کمپین روابط عمومی و مدیریت آن اطلاعات کاملی داشت. ما در ادامه توضیحات کاملی در اختیارتان قرار می‌دهیم با ما همراه باشید.

کمپین روابط عمومی چیست؟

کمپین روابط عمومی یا همان PR campaign به مجموعه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده از سوی مدیر روابط عمومی گفته می‌شود که برای هدف خاصی استراتژی انجام شده است. تمام کمپین‌های روابط عمومی هدف مشخص دارند و به طور معمول در بازه‌های زمانی کوتاه و تعیین شده‌ای نتیجه خواهند داد. مهم است که در کمپین‌های روابط عمومی بدانید چه فعالیتی برای سازمان اهمیت دارد و بر روی آن تمرکز کنید.البته مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید شناخت زیادی در حوزه روابط عمومی قبل از تدوین استراتژی کمپین خود داشته باشند. شما می‌توانید اطلاعات کامل درباره روابط عمومی و موضوعات این حوزه را در راهنمای جامع روابط عمومی چیست بخوانید.

بسیاری از سازمان و مشاغل علاقه دارند که بیشتر برای شناسایی برند خود، کمپین برگزار کنند تا تعداد مخاطب‌های بیشتری آن‌ها را بشناسند. البته که بیشتر سازمان‌ها برای اینکه بتوانند در کمپین‌های روابط عمومی خود موفق باشند، ترجیح می‌دهند که از متخصص‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرند تا از طریق مشورت و ایده‌های بیشتر به هدف خود دست پیدا کنند.

هدف یک کمپین روابط عمومی چیست؟

هدف از ایجاد کمیپن روابط عمومی برای هر کسب و کاری ممکن است که متفاوت باشد. اما باید قبل از برگزاری کمپین، به طور شفاف ایده‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلف را مشخص کرد و متناسب با هدف سازمان پیش رفت.  فرقی ندارد که هدف شما از کمپین روابط عمومی چیست؟ اینکه می‌خواهید برند خود را معرفی کنید یا علاقه دارید که یک خدمت یا محصول را معرفی کنید، در هر صورت باید کمپین شما به گونه‌ای برگزار شود که در بهترین جایگاه ذهن مخاطب قرار بگیرید.

در نتیجه کمپین روابط عمومی در صورتی مفید اجرا شده است که باعث ارتقای تصویر مثبت در ذهن‌ها شود و به دور از هرگونه تبلیغات پر سر و صدا، شخصیت برند را به بهترین شکل به رسانه‌ها و مخاطب معرفی کند.

انواع کمپین روابط عمومی

هنگامی‌ که درباره کمپین روابط عمومی چیست سوال پرسیده می‌شود، باید بدانید که کمپین‌های pr باید از جهت‌های مختلفی بررسی شوند تا بهترین گزینه را انتخاب کرد. در حقیقت مهم است که از کدام دسته یا انواع کمپین روابط عمومی استفاده می‌شود.

انواع کمپین روابط عمومی
انواع مختلف کمپبن‌های روابط عمومی

هر یک از انواع کمپین ها به شرح زیر هستند.:

Inbound

در روش روابط عمومی Inbound یا درونگرا، کسب و کارها از ابزارهای تحت اختیار خود استفاده می‌کنند تا بتوانند بهترین پیشبرد را برای راه‌اندازی کمپین‌های خود داشته باشند.

Outbound

در روش کمپین‌های Outbound یا همان برونگرا، از ابزارهای خارج از سازمان استفاده می‌شود تا بتوان بهترین دریافتی را داشت. ابزارهای خروجی می‌تواند استفاده از نشریات، فضای مجازی، پست مهمان یا بلاگ‌های مختلف باشند. به طور کلی در روشی که برای انتشار محتوای مد نظر خود، هزینه اضافی پرداخت کنید، کمیپن برونگرا را اجرا کرده‌اید.

انواع رسانه‌ها در کمپین روابط عمومی

از سه طریق می‌توان از رسانه‌های مختلف استفاده کرد تا کمپین‌های روابط عمومی را به خوبی برنامه‌ریزی و اجرا کرد. هر یک از این سه مورد به شرح زیر هستند.

Owned Media

رسانه مالکیت شخصی به هر محتوایی گفته می‌شود که تجارت یا کسب و کار را کنترل می‌کند و به طور معمول این موضوع برای استراتژی‌های ابتکاری مشاغل استفاده می‌شوند. رسانه مالکیت شخصی یکی از مهم‌ترین رسانه‌های مرتبط با روابط عمومی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

رسانه‌های مالکیت شخصی شامل: پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مطالب وبلاگ، متن‌های وب سایت و خبرنامه‌های ایمیلی هستند. بدینگونه که اگر رسانه یا هر فردی درباره برند شما مطلبی بنویسد، می‌تواند به رسانه‌های مالکیت شخصی شما لینک دهند.

Paid Media

به طور معمول سازمان‌ها برای تبلیغ محتوای خود هزینه پرداخت می‌کنند و این موضوع یک روش استاندارد برای کمپین‌های روابط عمومی هم است. در رسانه‌های پولی باید هزینه‌ای به ازای نمایش کمپین یا برند شما پرداخت شود تا افراد بیشتری بتوانند از برندسازی شما مطلع شوند. رسانه‌های پولی شامل: تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و پرداخت به ازای هر کلیک می‌تواند باشند.
پرداخت هزینه برای تقویت محتوای روابط عمومی، ‌به یک موضوع طبیعی تبدیل شده است و بیشتر سازمان‌ها و برند‌های مطرح از شبکه‌های اجتماعی برای محبوبیت و معروفیت استفاده می‌کنند. به طور کلی رسانه‌های پولی راهی عالی برای معرفی سازمان و برند شما هستند که باعث می‌شود مخاطب بیشتری جذب کنید.

Earned Media

ار رسانه‌های اکتسابی می‌توان برای تقویت گفتگو‌های تجاری استفاده کرد و این نوع رسانه‌ها به طور معمول، نوعی بازاریابی دهان به دهان هستند. استفاده از رسانه‌های اکتسابی یکی از تکنیک‌های برگزاری کمپین‌های روابط عمومی است که برای افزایش اعتبار برند برنامه‌ریزی می‌شوند و رسانه‌های اکتسابی شامل: ذکر در اخبار و ریویو‌های مرتبط، تعریف و تمجید مشتریان در شبکه‌های اجتماعی و رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو با SEO هستند.

به طور کلی تمام رسانه‌های در اختیار کسب و کارها برای این وجود دارند که مشاغل بتوانند به راحتی برند خود را معرفی کنند و سرنخ‌هایی که ایجاد می‌کنند را به مخاطب تبدیل کنند. خب مشخص است که برخی از کمپین‌ها با پرداخت هزینه همراه خواهند بود و برخی دیگر نیاز به تخصص دارند که در درون سازمان انجام می‌شوند.

مزایای کمپین‌های روابط عمومی

دلایل مختلفی وجود دارد که کمپین‌های روابط عمومی اجرا می‌شوند که دیده شدن برند و جذب مخاطب را می‌توان مهم‌ترین آن‌ها دانست. هر چه مدیریت روابط عمومی بهتر باشد بتواند کمپین‌های خلاقانه راه‌اندازی کند، به همان اندازه می‌توان بر روی ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطب حساب باز کرد. اما مزیت‌های مختلف دیگری هم وجود دارند که باعث می‌شوند کمپین‌های روابط عمومی را اجرا کرد که به شرح زیر هستند:

  •  کمپین‌های روابط عمومی می‌توانند برای هویت سازی برند شما کمک کننده باشند و باعث افزایش اعتبار شوند.
  •  با راه‌اندازی کمپین‌های pr می‌توان به علاقه‌مندی‌های مخاطب‌ها پی برد و از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کرد.
  •  راه‌اندازی کمپین‌های روابط عمومی باعث می‌شوند تا مشتری‌های وفاداری داشت و برند خود را خیلی خوب معرفی کرد.
  •  از طریق کمپین‌های pr می‌توان فروش را افزایش داد و درآمد بیشتری کسب کرد.
  •  با اجرای این کمپین‌ها می‌توان سرمایه‌گذار‌های زیادی را جذب کرد.
  •  در کمپین‌های روابط عمومی می‌توان از روش آموزش دادن به عموم، برندسازی انجام داد.
چرا کمپین‌های روابط عمومی مفید هستند؟
لزوم برگزاری و مزایای کمپین‌های روابط عمومی

هر یک از موارد گفته شده دلیل محکمی ‌برای اجرای کمپین روابط عمومی هستند و بهتر است که از طریق مشورت با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ این کمپین‌ها را اجرا کرده تا با کمترین خطا، بهترین خدمات را دریافت کرد. دقت داشته باشید که اجرای بهترین کمپین‌های روابط عمومی می‌تواند شما را به یک رهبر در بیزینس خود تبدیل کند، در نتیجه نباید دقت در تدوین کمپین‌های PR را نادیده گرفت.

نکات مهم برای اجرای یک کمپین PR

طبق گزارش سایت  https://prlab.co/ برای اینکه بتوان یک کمپین موفق را اجرا کرد، نیاز است که از قبل نکات مهمی‌ را درباره معیار‌ها و شرایط برگزاری کمپین روابط عمومی دانست:

هدف از اجرای کمپین PR را مشخص کنید

هدف، یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی راه‌اندازی کمپین‌های روابط عمومی است. هنگامی ‌که از خود می‌پرسید کمپین روابط عمومی چیست؟ باید بگوییم که قبل از هر چیزی باید به هدف خود فکر کرده باشید. اینکه برای چه چیزی می‌خواهید کمپین اجرا کنید، اهمیت دارد. به طور حتم هنگامی ‌که می‌خواهید محصولی را معرفی کنید نیاز به استراتژی دارید، اما اگر بخواهید تنها مخاطب جذب کنید باید تغییر استراتژی دهید. در نتیجه مهم است که ابتدا هدف خود را از اجرای کمپین بدانید و سپس برای آنچه که نیاز دارید، برنامه‌ریزی داشته باشید و کمپین اجرا کنید.

مخاطب‌های خود را شناسایی کنید

قبل از اینکه بخواهید پیامی ‌برای کمپین خود آماده کنید، نیاز است که ابتدا جامعه هدف خود را شناسایی کرده و سپس متناسب با آن برنامه‌ریزی کمپین را انجام دهید. به طور کلی مهم است که بدانید کمپین در حال اجرای شما برای کدام دسته از مشتری‌هایتان اهمیت دارد.

بستر مناسب را انتخاب کنید

هنگامی‌ که یک شخصیت هدف را برای کمیپن‌های خود انتخاب کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید بستر مورد نظر را هم انتخاب کنید. به طور مثال: خانواده بیشتر از تلویزیون استفاده می‌کند، اگر کمپین شما برای تمام اعضای خانواده در نظر گرفته شده، در نتیجه بهتر است که کمیپن خود را در رسانه‌های بزرگ اجرا کنید، اما اگر مخاطب هدف شما نوجوانان و جوانان هستند، بهتر است که از بستر‌های شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری کمپین روابط عمومی خود استفاده کنید.

بستر مناسب برای اجرای کمپین روابط عمومی
مناسب‌ترین بسترهای اجرای کمپین روابط عمومی

زاویه خلاقیت خود را پیدا کنید

برای مردم زیاد جذاب نیست که متوجه شوند شما جایزه بهترین شرکت را کسب کرده‌اید، اما داستان شما برای اینکه چگونه به این جایزه رسیده‌اید، ممکن است که بیشتر جذاب باشد. مردم علاقه دارند که داستان‌های شما را دنبال کنند تا اینکه خبر موفقیت کسب و کارتان به گوش آن‌ها برسد. از این‌رو بهتر است که خلاقیت داشته باشید و کمیپن‌های خود را از دید مخاطب‌ها اجرا کنید.

یک اطلاعیه مطبوعاتی استثنایی بنویسید

برای اینکه رسانه‌های مطبوعاتی را همراه خود کنید، نیاز است که اطلاعیه‌های جذاب داشته باشید. به جای اینکه تنها یک متن تبلیغاتی ساده بنویسید، به گونه‌ای اطلاعیه را آماده کنید که تیتر آن جذاب باشد و مخاطب را جذب کند. در تیترهای خود می‌توانید نمونه‌ای از یک داستان را به مخاطب پیشنهاد دهید.آموزش‌های مربوط به نحوه نگارش اعلانیه های مطبوعاتی معمولا به دانشجویان رشته روابط عمومی حین تحصیل آموزش داده می‌شود.این نکات مهم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شوند تا در نهایت به فروش و جذب مخاطب سازمان کمک کرده باشند.

چه زمانی باید از کمپین‌های روابط عمومی استفاده کرد؟

هر کسب و کاری برای اینکه بتواند رقابت سالم داشته باشد، ممکن است که کمپین‌های روابط عمومی زیادی را برنامه‌ریزی کند. اما قبل از اجرای هر کمپین باید ابتدا شفافیت در هدف و نحوه برگزاری کمپین را مشخص کرد. فرقی ندارد بخواهید مخاطب جذب کنید یا محصولی را به عموم معرفی کنید، در هر صورت نیاز است که کمپین‌های روابط عمومی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا به هدف خود برسید. اما بهتر است که از متخصص‌های حوزه مارکتینگ استفاده کرده تا هر چه سریع‌تر هدف سازمان را از اجرای کمپین برآورده کرد.

چه زمانی باید از کمپین‌های روابط عمومی استفاده کرد؟
بهترین زمان استفاده از کمپین‌های روابط عمومی

تدوین و اجرای استراتژی کمپین روابط عمومی با پابلیکا

حال با توجه به اینکه پاسخ سوال کمپین روابط عمومی چیست را می‌دانید و با نکات مهم آن آشنا شده‌اید باید بگویم که انتخاب هدف و استراتژی روابط عمومی از اجرای کمپین اهمیت بیشتری دارد و بعد از آن مهم است که فرد متخصصی کمیپن را اجرا کند. اما اگر تا به حال برای کمپین‌های بزرگ روابط عمومی مدیریت نداشته‌اید یا تخصص خود را کافی نمی‌دانید، مجموعه  پابلیکا آماده است تا بهترین کمپین‌های روابط عمومی را برای شما برنامه‌ریزی و اجرا کند.

پابلیکا به عنوان ارائه‌دهنده انواع خدمات سئو، مشاوره خدمات روابط عمومی ، تولید محتوا، رپورتاژ آگهی و خرید بک لینک در کنار تمام کسب و کارها است تا در زمینه‌های مختلف بهترین اقدامات را انجام دهد. کافی است که با کارشناس‌های پابلیکا در ارتباط باشید و از طریق مشاوره رایگان بهترین خدمات را دریافت کرد. همچنین اگر سوال یا ابهامی ‌درباره کمپین‌های روابط عمومی دارید که در این متن به آن اشاره نشده است می‌توانید در انتهای متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

فضای مجازی، مطبوعات، رسانه‌های ملی و هر بستری که با مخاطب سر و کار دارد.

شناخت برند، جذب مخاطب بیشتر، افزایش فروش

بله. برخی از کمپین‌های روابط عمومی با هزینه همراه هستند و بهترین نتیجه‌ها را هم می‌دهند.

کمپین‌های درونگرا و برونگرا که باید متناسب با هدف کمپین از آن‌ها استفاده کرد. انواع کمپین را در متن توضیح داده‌ایم.

شناخت برند و ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطب را می‌توان مهم‌ترین هدف از اجرای کمپین‌های روابط عمومی دانست.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =