روابط عمومی چیست: راهنمای جامع تعریف، وظایف، اهداف PR

پابلیکا / روابط عمومی / روابط عمومی چیست: راهنمای جامع تعریف، وظایف، اهداف PR
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 11 دقیقه
روابط عمومی چیست

یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، جواب به سؤال “روابط عمومی چیست” است. روابط عمومی یا PR نه تنها به ایجاد ارتباط مؤثر بین سازمان و مخاطبانش می‌پردازد، بلکه در ارتقای وجهه و شهرت برند نیز نقش اساسی دارد. هدف از وجود و فعالیت روابط عمومی در سازمان‌ها و کسب‌وکارها، متقاعد کردن مخاطبان به حمایت از برند و تقویت تصویر مثبت آن است. بهبود ارتباطات بین‌سازمانی و تقویت برندسازی از جمله وظایف کلیدی روابط عمومی به شمار می‌روند. در عصر دیجیتال، روابط عمومی با استفاده از رسانه‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، و بلاگ‌ها، به ایجاد تصویری مثبت از سازمان کمک می‌کند. برای درک بهتر از تأثیر روابط عمومی در کسب‌وکارها و نقش آن در ارتقای تصویر برند، به ادامه این مقاله در پابلیکا همراه باشید.

روابط عمومی (Public relations) چیست؟

روابط عمومی یا PR یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های یک سازمان و کسب و کار است که در سال ۲۰۱۲ توسط  انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA) به این شکل تعریف شده است: ” روابط عمومی یک فرایند ارتباطی استراتژیک محسوب می‌شود که می‌تواند روابط دو سر برد بین سازمان (برند) و مردم ایجاد کند.”

 تعریف روابط‌عمومی

 تعریف روابط‌عمومی از دیدگاه هرکس متفاوت است. از جمله سه تعریفی که به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های این قسمت از سازمان را بهتر درک کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • یک ارتباط مبتنی بر استراتژی بین برندها و عموم که برای هر دو سمت سودمند است.
  • چهره یک برند که باید به طور واضح و بی‌پرده به مردم نمایش داده شود.
  • روابط‌عمومی تجارت از راه متقاعد کردن مردم است.

اهمیت و ضرورت نقش روابط عمومی در یک سازمان

در پیشبرد اهداف سازمان و سرنوشت آن، عوامل متعددی وجود دارد که کیفیت رابطه سازمان یا کسب و کارها با گروه مخاطبان هدف و افکار عمومی جامعه یکی از مهم‌ترین عوامل به حساب می‌آید.

اگر سازمان را مانند یک ماشین تصور کنیم، روابط عمومی نقش فرمان این ماشین را بازی می‌کند که در دست مدیران به منظور هدایت و راهبری قرار دارد. این ماشین به یک راننده با تجربه و متخصص نیاز دارد که بداند چگونه باید آن را در مسیر درست که دستیابی به اهداف سازمان است، هدایت کند. برای اینکه سازمان‌ها در دستیابی به اهداف خود موفق‌تر باشند به ارتباط با جامعه و مخاطبان با کمک روابط عمومی نیاز دارند.

مزایای روابط عمومی

روابط عمومی یک ابزار مدیریتی بسیار پرقدرت برای شرکت‌ها شناخته می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند تا به اهداف تجاری خود دست پیدا کنند. اما هنوز هم آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها از اهمیت و جایگاه آن بی‌خبر هستند. از جمله مزایای روابط عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روابط عمومی و نفوذ در افکار عمومی

این موضوع کمک می‌کند تا در افکار عمومی نفوذ پیدا کنید و و آن‌ها را به سمت اهداف خود بکشانید.

روابط عمومی باعث جذب بازار هدف می‌شود

روابط عمومی یک روش فوق العاده ساده برای حفظ و جذب بازار هدف است.

روابط عمومی ارزش افزوده ارائه می‌دهد

روابط عمومی نقطه منحصر به فردی را برای تماس ارائه می‌کند و به کالای شما ارزش افزوده می‌بخشد. این موضوع باعث تمایز شما در میان رقبایتان می‌شود و شما را در صنعت خودتان منحصر به فرد می‌سازد.

تصویر برندتان را می‌سازد

اگر روابط عمومی را به شکل صحیح انجام دهید، تصویری مثبت از برندتان از در ذهن مخاطبان خود ایجاد می‌کنید. این موضوع راهی بهتر برای تعامل شرکت شما با سایر شرکت‌ها است. داشتن یک تصویر عالی از برند، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری تجاری پرسود باشد.

تاریخچه روابط عمومی

از سال ۵۱ قبل از میلاد، یک سیاستمدار رومی به نام سیسرون برای اینکه از اوضاع روم با خبر شود، از یک مامور کمک می‌گرفت. تا همین امروز هم توجه و دقت به افکار عمومی و سعی بر جلب حمایت آن‌ها یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست‌مداران برای حفظ قدرت بوده است.

روش سیاست‌مداران بر این اساس بوده است که در میان مردم تحقیق و جست و جو می‌کردند تا مسائل و مشکلات را کشف کنند. سپس اقداماتی را که برای حل این مسائل و مشکلات در پیش گرفته‌اند با مردم به اشتراک می‌گذارند و در نهایت بررسی می‌کردند که این اقدامات انجام شده چه میزان تاثیری بر افکار عمومی گذاشته است.

۴ اقدام زیر به مرور تبدیل به یک استراتژی شدند که شرکت‌ها برای کسب جایگاهی ارزشمند میان مردم، از آن‌ها استفاده می‌کنند:

  • جست و جو تحقیق برای حل مشکلات
  • برطرف کردن مشکلات
  • در میان گذاشتن اقدامات با مردم
  • ارزیابی تاثیر اقدامات بر توده مردم

در سال ۱۸۹۷ اصطلاح روابط عمومی به این اقدامات توسط اداره راه آهن ایالات متحده در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۰۶ بود که اداره راه آهن ایالات امریکا سمت کارشناسی را به چارت سازمانی خود افزود. یک خبرنگار اقتصادی به نام‌ای وی لی برای این سمت انتخاب شد.

مدتی بعد، حادثه خونینی در راه آهن پنسیلوانیا به وقوع پیوست. در این واقعه مدیران قصد داشتند برای جلوگیری از لطمه خوردن به اعتبار و شهرت سازمان آن را از مردم پنهان کنند. اما‌ ای وی لی با خبرنگاران به صحنه حادثه رفت و با کمک آن‌ها گزارش تهیه کرد. نتیجه این کار او، بازتاب‌های مثبتی را برای شرکت پنسیلوانیا رقم زد.

تاریخچه روابط عمومی
تاریخچه‌ و سرگذشت روابط عمومی

روابط عمومی چه ارکانی دارد؟

به طور کلی تمام فعالیت‌های روابط عمومی به عنوان یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار در سازمان‌ها را می‌توان بر اساس ۴ رکن اصلی دسته‌بندی کرد:

  • تحقیق و بررسی
  • برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی
  • برقراری ارتباط بین مخاطبان و همکاران به صورت دو سویه
  • گفتگو و ایجاد تفاهم با مخاطبان

پیاده سازی ارکان مهم روابط عمومی در توفیق و رشد کسب و کارها مخصوصا تقویت برندها بسیار کارساز است.

چالش‌ها و فرصت‌های روابط عمومی

روابط عمومی اگرچه مزایای بسیاری دارد، اما با مشکلات متعددی مواجه است. این چالش‌های روابط عمومی عبارتند از:

  • نداشتن برنامه جامع ارتباطی
  • به کار نگرفتن نیروی انسانی متخصص
  • نبود متولی مشخص
  • نبود قانون جامع روابط عمومی

 

  • نداشتن بودجه و اعتبار مشخص و مستقل
  • نبود آموزش مستمر در روابط عمومی
  • بی‌توجهی به امر پژوهش در روابط عمومی
  • چالش ارتباطات رسانه‌ای
  • چالش تولید محتوا

انواع روابط عمومی

روابط عمومی را می‌توان با توجه به اهداف سازمان‌ها و راهبردها در انواع زیر دسته‌بندی کرد:

ارتباطات رسانه ای: این نوع روابط عمومی با رسانه‌های تصویری، وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و پلتفرم‌های آنلاین سروکار دارد.
ارتباطات جمعی: هدف از این نوع روابط عمومی ایجاد ارتباط مثبت میان یک سازمان و یک جامعه محلی از طریق کمپین‌های مختلف است.
ارتباطات سازمانی: این روابط عمومی در سطوح بزرگ و برای بهبود ارتباط سازمان‌ها با گروه‌های ذینفع از جمله سرمایه گذاران، نهادهای قانون گذار، دولت و… است.

ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی: در این نوع ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی متعدد برای رشد اعتبار یک سازمان، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان و کسب نتایج مثبت است.
ارتباطات درون سازمانی: این نوع روابط عمومی میان افرادی که در یک سازمان مشغول به فعالیت هستند شکل می‌گیرد. این نوع ارتباطات باعث ایجاد حس ارزشمندی و رضایت در کارمندان می‌شود.

  • تاکتیک
  • ایجاد چارچوب‌های زمانی
  • اندازه گیری موفقیت

ارتباط روابط عمومی با بازاریابی

روابط عمومی تاثیرات ارزشمند بسیاری بر بازاریابی دارد. با توجه به اینکه روابط عمومی بر ارتباط با گروه‌های اصلی متمرکز می‌شود؛ بنابراین خدمات یا کالای یک شرکت را به طیف وسیعی از مخاطبان معرفی می‌کند و باعث تبلیغ و دیده شدن یک کسب و کار می‌شود.

تاثیر روابط عمومی بر برندسازی

گاهی به مجموعه اقداماتی که به منظور حفظ خوشنامی سازمان و توسعه آن انجام می‌شود، روابط عمومی می‌گویند؛ بنابراین تاثیر روابط عمومی بر برندسازی شامل موارد زیر می‌شود.
گسترش خوشنامی شرکت
خنثی کردن شایعات بر علیه شرکت
با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم، می‌توان گفت روابط عمومی مترادف است با توسعه و حفظ خوشنامی شرکت که از گفته‌ها و اعمال شما و آنچه نشات می‌گیرد که مردم در رابطه با شما می‌گویند.

روابط عمومی در رسانه‌های اجتماعی

با ورود رسانه‌های اجتماعی در زمینه روابط عمومی، دیدگاه‌هایی جدید و نوین در این عرصه مطرح شدند. در شبکه‌های اجتماعی مفاهیم مکان و زبان معنای جدید و تازه‌ای به خود گرفته‌اند و با معانی سنتی و صنعتی خود فاصله پیدا گرده اند.

رسانه‌های اجتماعی در واقع ارتباط را از بعد زمانی و مکانی فراتر برده است. به طوری که می‌توان به طور همزمان با افراد مختلف از نقاط گوناگون جهان ارتباط گرفت و چارچوب‌ها را در هم شکست؛ بنابراین روابط عمومی با رسانه‌های اجتماعی رشد چشم گیری پیدا می‌کند.

اهداف و وظایف روابط عمومی چیست؟

فعالیت‌های روابط عمومی (Public Relations) نقش بسیار موثری در موفقیت کسب و کارها دارند، مدیران سازمان‌ها و کسب و کارها تصمیم گرفته‌اند که با راه‌اندازی این بخش بتوانند ارتباط مفیدتری با افراد در داخل و خارج از سازمان برقرار کنند. اهداف این بخش در سازمان بسیار گسترده بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش آشنایی مخاطبان و جلب اطمینان آن‌ها با برند
  • مدیریت و کنترل بحران‌های رخ داده درباره شهرت و اعتبار برند
  • اطلاع‌رسانی داستان برند یا کسب و کار به مخاطبان و به وجود آوردن حس مثبت در آن‌ها

 

  • بررسی و برنامه‌ریزی در جهت برقراری ارتباط دوطرفه بین مدیران و کارکنان
  • همکاری با رسانه‌ها و سایت‌های مختلف به منظور انتشار اخبار مربوط به برند
  • اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی رویدادها و فعالیت‌های سازمان به مخاطبان و مشتریان

ابزارهای روابط عمومی

برای اینکه با استفاده از روابط عمومی بتوان صدای سازمان یا برند را به جامعه رسانده و نتیجه این فعالیت‌ها را با مدیران به اشتراک گذاشت، به یک سری ابزارها نیاز است. از مهم‌ترین ابزارهای روابط عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه گزارش مرتب به ذی نفعان

ارائه گزارش به صورت سالیانه به سهامداران، مدیران، مخاطبان و غیره و از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابزارهای روابط عمومی در سازمان‌ها یا کسب و کارها هستند.
این گزارش‌ها را می‌توان به اشکال مختلف مانند سخنرانی در یک جلسه، فیلم، پادکست یا به شکل متن در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. همچنین می‌توان با ارائه گزارش‌های صوتی تصویری فرایندهای داخلی سازمان مانند فعالیت کارکنان، خط تولید، نحوه ارائه خدمات، صحبت مدیران درباره خط مشی، استراتژی و چشم‌انداز سازمان را به تصویر کشید.

فعالیت‌های عمومی

یک سری فعالیت‌ها که در جهت ارائه خدمات به عموم مردم انجام می‌گیرد، مانند کمک به اقشار آسیب‌پذیر از جمله ابزارهای مهم روابط عمومی به حساب می‌آیند. با اینکه این فعالیت‌ها با هدف کمک به عموم مردم انجام می‌شوند اما باعث می‌شوند که برند در ذهن مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

 

تعریف روابط عمومی چیست
تعریف روابط عمومی به کسب و کارها در تعیین استراتژی برندینگشان کمک می کند

ابزارهای هویت برند

هر سازمان، کسب و کار یا برند دارای یک هویت است که روح، مأموریت و چشم‌انداز سازمان در دل آن جای می‌گیرد. هر چه بتوان این هویت را به روش‌های مختلف و با ابزارهای متفاوت نمایش داد، بیشتر در ذهن کارکنان و مشتریان ثبت خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان از سازمان ارائه خدمات پستی فدکس (Fedex) آمریکا نام برد که لباس کارکنان، کامیون‌ها، وسایل حمل نامه و حتی هواپیماهای آن نیز دارای یک طرح، رنگ و لوگوی یکسان هستند.

سخنرانی گیرا در جهت اهداف سازمان

یکی از قدرتمندترین ابزاری که می‌تواند به بهترین شکل مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، کلمات هستند. اجرای یک سخنرانی جذاب و گیرا در مورد برند و اهداف آن می‌تواند به خوبی نظر مخاطبان را نسبت آن تغییر دهد.

انتشار مرتب اخبار

با انتشار خبر به خوبی می‌توان افکار عمومی و مخاطبان را از اتفاقات برند و سازمان با خبر کرد. خبر به حدی اهمیت دارد که در طول تاریخ جامعه‌شناسان و تحلیل‌گران اجتماعی بسیاری آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. خبر یکی از مهم‌ترین ابزارهای روابط عمومی به حساب می‌آید. خبر و چارچوب آن به سازمان کمک می‌کند که ارتباط مناسب را با مخاطب برقرار کند.

برگزاری رویدادهای مختلف کسب و کارها

یکی از ابزارهایی که روابط عمومی می‌تواند با برگزاری آن نام برند را ترویج دهد، رویداد است. برگزاری رویداد می‌تواند پتانسیل‌های بازار و مشتریان جدید را نشان داده و این طریق مخاطبان بیشتری را با برند و اهداف آن آشنا کند.
برای شناخت بهتر روابط عمومی بهترین راهکار این است که ابزارهای روابط عمومی را بهتر بشناسید. ابزارهای روابط عمومی عبارتند از:

  • رپورتاژ آگهی
  • شرکت در رویدادها و سخنرانی‌ها
  • خبرنامه‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها
  • وقایع خاص
  • ابزارهای صوتی و تصویری

 

  • گزارش‌های مکتوب
  • اخبار
  • روابط مطبوعاتی
  • ارتباطات جمعی
  • خدمات عمومی
  • ابراز هویت سازمانی

اصول روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های یک سازمان یا برند، از یک سری اصول و قواعد برخوردار است. از مهم‌ترین اصول PR می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام برنامه‌ریزی برای فعالیت روابط عمومی برند و مشخص کردن هدف تعیین استراتژی روابط عمومی
  • برقرار کردن ارتباط دو طرفه و تعامل سازنده به منظور شناخت عمیق مخاطبان و درک نیازها و خواسته‌های آنان
  • پیدا کردن ابزارهای ارتباطی موثر و مرتبط با کسب و کار به صورت آنلاین و آفلاین و استفاده منظم از آن‌ها

 

  • استفاده از انواع محتواهای متنی و تصویری مانند بروشور، گزارش فصلی، خبرنامه، معرفی خدمات و محصولات جدید، داستان موفقیت مشتریان و کارمندان، دستاوردهای برند، مصاحبه و برگزاری نشست خبری به منظور تداوم ارتباط با مخاطبان و رساندن پیام برند
  • کمک به بیشتر دیده شدن و دسترسی به جامعه جدید از مخاطبان با نوشتن داستان برند در رسانه‌های مختلف
  • کمک به رسانه‌ای کردن برند با انتشار خبر رسمی از فعالیت کسب و کار (خبر رسمی تبلیغ نبوده و بدون جهت‌گیری مثبت با منفی اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد)
  • ارتباط با خبرنگاران و مطبوعات و فراهم کردن خوراک محتوایی مورد نیاز آن‌ها برای انتشار اخبار برند

چه عواملی در ارتقای روابط عمومی موثر هستند؟

عواملی وجود دارند که می‌توانند نقش مؤثری در ارتقای روابط عمومی و شناساندن برند به مخاطبان بیشتر کمک کنند. از مهم‌ترین عوامل ارتقای روابط عموی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به نظرات و پیشنهادهای کارکنان سازمان توجه کرده و با آن‌ها همدلی کنید.
  • روش‌های و تکنیک‌های روابط عمومی را در سازمان پیاده‌سازی کنید.
  • بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان حسن رابطه ایجاد کنید.
  • به جذب نیروهای با استعداد کمک کرده و برای شکوفایی توانایی کارمندان بستر مناسب ایجاد کنید.
  • در محیط کار ارزش‌ها و فرهنگ‌های سازمانی را تقویت کنید.
  • از ابزارهای مختلف برای اطلاع‌رسانی به موقع استفاده کنید.

 

  • با مطبوعات و رسانه‌ها تعامل کرده و همکاری فعال داشته باشید.
  • بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه جلسات داخلی برگزار کنید.
  • داستان موفقیت و تجربه‌های کارکنان سازمان را ارائه دهید.
  • برای کارمندان روابط عمومی دوره‌های آموزشی برگزار کنید.
  • وظایف و مسئولیت‌های بخش روابط عمومی را به صورت دقیق مشخص کنید
ابزارهای روابط عمومی چیست
ابزارهای مهم روابط عمومی برای رشد کسب و کارها

اعضای تیم روابط‌عمومی سازمان

باتوجه‌به وظایف روابط‌عمومی یا PR متوجه شدید که یک نفر از عهده همه این کارها بر نمی‌آید و باید گروهی برای این کار وجود داشته باشند؛ به‌ویژه اگر سازمان شما به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل شده است و در مرکز توجه‌ها قرار دارد. اگر می‌خواهید تیم روابط‌عمومی را در سازمان خودتان مستقر کنید، باید شرح شغلی برای مدیر و کارشناس این قسمت بنویسید.

 ابزارهای برقراری ارتباطات عمومی

 هر عاملی که میان شما و مخاطبان برندتان ارتباط برقرار کند، یک ابزار مناسب برای روابط‌عمومی یا PR است. چند نمونه از ابزارهایی که می‌توانید برای انجام این کار بهره بگیرید، عبارت‌اند از: 

 گزارش

 این گزارش‌ها را می‌توان به طور متنی و مدون به سهام‌داران و سرمایه‌گذاران ارائه کرد. همچنین می‌توانید آن را به محتوایی جذاب تبدیل کنید و در اختیار مخاطبان عمومی قرار دهید.

 رسانه‌های اجتماعی، سایت و…

 صفحه‌های دیجیتال سازمان، ابزاری مشترک بین قسمت‌های بازاریابی، روابط‌عمومی و فروش هستند.

 رویدادها

 سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها و مصاحبه‌هایی که برگزار می‌شوند، یکی از اساسی‌ترین ابزارها برای برقراری ارتباط با جامعه هستند.

 اخبار

 اخبار به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یا خود شما آن‌ها را انتشار می‌دهید یا دیگری آن را در مورد برند شما منتشر می‌کند. در هر دو صورت، نام برند شما بر سر زبان‌ها می‌افتد و با استراتژی صحیح و اصولی می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

 آیا روابط‌عمومی همان تبلیغات است؟

 برخی از مشتریان روابط‌عمومی را با تبلیغات اشتباه می‌گیرند و هر دو روش جهت برقراری ارتباط با مخاطبان به استفاده می‌شوند. اما تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، به‌طوری‌که می‌توان گفت تبلیغات و PR با اهداف متفاوت و با روش‌های منحصربه‌فردی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. در تبلیغات، بازار هدف تعیین می‌شود، اما روابط‌عمومی (PR) هدف مشخصی ندارد و با تمام جامعه ارتباط برقرار می‌کند.

 برای تبلیغ کردن باید هزینه پرداخت کنید، اما پرداخت هزینه برای فعالیت‌های مرتبط با PR موجب ازبین‌رفتن اعتماد مشتریان می‌شود. تبلیغات به‌منظور افزایش فروش انجام می‌شوند، در مقابل روابط‌عمومی به طور مستقیم این هدف را دنبال نمی‌کند و اغلب به دنبال اعتمادسازی برای مخاطبان است. به طور معمول تبلیغات کوتاه‌مدت هستند و هر کمپینی برای رسیدن به یک هدف میان‌مدت یا کوتاه‌مدت اجرا می‌شود، اما روابط‌عمومی اهداف بلندمدت را دنبال می‌کنند.

 هنگامی که تبلیغ می‌کنید، ساخت محتوا و انتخاب کانال‌های انتشار به عهده شما است. اما گروه روابط‌عمومی گاهی اوقات با محتواهایی روبرو می‌شود که هیچ نقشی در نشر یا تولید آن‌ها ندارد و تنها باید با نشان دادن واکنش صحیح، آن‌ها را کنترل کند.

 در تبلیغات شما مزیت‌های خود را اعلام می‌کنید و ادعا دارید که بهترین محصولات و خدمات را ارائه می‌دهید. اما در PR باید هر ادعایی را اثبات کنید تا اطمینان مخاطبان را به دست آورید. بر اساس تفاوت تبلیغات و روابط‌عمومی، متوجه می‌شوید که این دو قسمت ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. متخصصان روابط‌عمومی باید روی محتواهای تبلیغاتی و نظراتی که از تبلیغات به دست می‌آید نیز نظارت داشته باشند.

 چگونه می‌ توانیم در ایجاد ارتباطات عمومی موفق شویم؟

 در کنار همه نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، تکنیک‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا ارتباط موثری با جامعه برقرار کنید و از برند خود در ذهن آن‌ها تصویر مناسبی بسازید:

  • داستان بگویید از فراز و نشیب‌های شغل خود تعریف کنید؛ زیرا کاربران با داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.
  • خطاها و ضعف‌های خود را بپذیرید و به مردم نشان دهید که آن‌ها را جبران کرده‌اید.
  •  گاهی اوقات جریان‌هایی در جامعه به راه می‌افتند که با یک استراتژی صحیح و اصولی، می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر بلای طبیعی رخ‌داده و شهری آسیب‌دیده است، به آسیب‌دیدگان کمک کنید و این موضوع را به طور عمومی اعلام کنید.
  •  در حال حاضر زمان به‌کارگیری مصاحبه با خبرگزاری‌ها و رسانه‌های سنتی و مجلات به پایان رسیده است. به‌جای آن باید در فضای مجازی فعالیت داشته باشید و با اشخاص تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید شما را معرفی کنند.

آینده روابط عمومی

بر اساس عقیده کارشناسان پیش بینی می‌شود که روابط عمومی با توجه به فناوری‌های جدید و توسعه کاربرد رسانه‌های اجتماعی، در آینده دچار تغییرات اساسی شود. روابط عمومی با تحولات متناوب و متنوعی روبه رو می‌شود و عواملی مانند دگرگونی راهبردها، تغییر مدل ها، تکامل نقش ها، تکنیک‌ها و… به طور مداوم دریچه‌های تحول و تغییر را به سوی روابط عمومی باز می‌کنند.
به کارگیری رسانه‌های جدید و فناوری‌ها از مهم‌ترین تحولات روابط عمومی محسوب می‌شود که باعث گسترش میدان عملکردهای روابط عمومی شده است.

با خدمات روابط عمومی پابلیکا ارتباطات خود را ساخته و تقویت کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود موفقیت یک برند تضمین شود، شناخت مخاطبان نسبت به ویژگی‌ها و اهداف آن است. درک واقعی از مفهوم تعریف ” روابط عمومی یعنی چه” یکی از بخش‌های مهم در یک سازمان یا برند به حساب می‌آید.روابط عمومی کسب و کارها، وظیفه دارد با استفاده از یک سری ابزارها و اصول، برند و اهداف آن را به مخاطبان بیشتری شناسانده و آن‌ها را جذب کند. هر چه فعالیت این بخش در سازمان یا برند به شکل اصولی و دقیق انجام بگیرد، شناخت و اعتماد مخاطبان نسبت به سازمان یا برند افزایش پیدا کرده و آن‌ها را جذب می‌کند.

در حال حاضر، روابط عمومی به عنصری تعیین کننده در موفقیت سازمان‌ها و برندها تبدیل شده است. با پیشرفت‌های دیجیتال و تأثیرگذاری روزافزون رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی اکنون بیش از پیش به عنصری تعیین‌کننده در موفقیت برندها و سازمان‌ها تبدیل شده است.

برای کسب مشاوره تخصصی و استفاده از خدمات حرفه‌ای در زمینه روابط عمومی، پیشنهاد می‌شود به صفحه خدمات مشاوره روابط عمومی پابلیکا مراجعه کنید تا بعد از ارتباط با کارشناسان زبده، مشاوره‌های تخصصی و راهکارهای خلاقانه روابط عمومی به شما و کسب و کارتان ارائه شود که به بهبود و تقویت استراتژی‌های می‌پردازد. به این ترتیب، با متقاعد سازی و جلب حمایت عمومی، ارتباطات مثبت و پایداری برای کسب و کارتان ایجاد خواهد شد. نتیجه این اقدامات در راستای درک حقیقی از معنای روابط عمومی، قرار گرفتن سازمان در مسیر پیشرفت و دستیابی به اهداف و موفقیت است.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

ارتباطات در روابط عمومی به صورت درون سازمانی و برون سازمانی شکل می‌گیرد. 

ارتباط رسانه ای، سازمانی، ارتباطات جمعی، درون سازمانی و ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی از انواع روابط عمومی محسوب می‌شوند. 

رپورتاژ آگهی، شرکت در رویدادها و سخنرانی ها، خبرنامه ها، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ ها، وقایع خاص، ابزارهای صوتی و تصویری، گزارش‌های مکتوب، اخبار، روابط مطبوعاتی، ارتباطات جمعی، خدمات عمومی و ابراز هویت سازمانی ازجمله مهم‌ترین ابزارهای روابط عمومی هستند. 

گسترش خوشنامی شرکت و خنثی کردن شایعات بد علیه شرکت مهم‌ترین تأثیرات روابط عمومی روی برندسازی هستند. 

مخاطب هدف، تاکتیک، ایجاد چارچوب‌های زمانی و اندازه‌گیری موفقیت ازجمله مهم‌ترین استراتژی‌های روابط‌عمومی هستند.

مراجعه به سایت پابلیکا و استفاده از خدمات آن، بهترین راه برای تقویت روابط عمومی است.  

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دوازده =