مدیر روابط عمومی کیست: وظایف، مزایا و معایب مدیریت روابط عمومی

پابلیکا / روابط عمومی / مدیر روابط عمومی کیست: وظایف، مزایا و معایب مدیریت روابط عمومی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

شاید بارها تا به امروز اصطلاح مدیر روابط عمومی را در سازمان‌ها یا شرکت‌های بزرگ شنیده باشید. اما آیا می‌دانید که مدیر روابط عمومی کیست؟ یا در سیستم‌ها چه نقشی دارد؟ مدیریت روابط عمومی زیر شاخه انواع مدیریت است که برخی از افراد آن را با نقش مدیر‌های تبلیغاتی و فروش اشتباه می‌گیرند. اما این در حالتی است که مدیریت روابط عمومی نقش بسیار حساس و بزرگی در سازمان‌ها دارد و مسئولیت سنگینی را برعهده خواهد داشت. شکل‌گیری یک تصویر صحیح و متناسب با اهداف شرکت در ذهن افراد، بر عهده مدیر روابط عمومی است، در نتیجه برای اینکه بدانید مدیریت روابط عمومی چیست و چقدر برای سازمان‌ها اهمیت دارد تا انتهای متن همراه ما باشید.

مدیر روابط عمومی کیست؟

هر برند و کسب و کاری که در ذهن شما ماندگار شده، توسط یک مدیر روابط عمومی در ذهن شما جای گرفته است. نقش اصلی مدیر روابط عمومی در سازمان‌ها این است که فرآیندی را طی کند تا تصویر کلی از یک کسب و کار در ذهن افراد باقی بماند. این تصویر حیات یک برند است، زیرا افراد جامعه هستند که از محصولات یا خدمات یک برند استفاده می‌کنند. در نتیجه مهم است که این نقش در سازمان را جدی بگیریم.

مدیر روابط عمومی همان فردی است که مسئول ترسیم تفکر مثبت از یک سازمان و برند بین افراد جامعه است. این فرد با تمام افرادی که با سازمان ارتباط دارند، نشست و گفتگو خواهد داشت. فرقی ندارد این افراد، مشتری، سرمایه‌دارها، نهاد‌های دولتی یا رسانه‌ها باشند، تمام این افراد با مدیرهای روابط عمومی در ارتباط هستند.

برگزاری رویداد‌های مختلف و اطلاع رسانی آن بر عهده این مدیران است. به طور کلی هر چه مدیر روابط عمومی بیشتر با افراد مختلف در ارتباط باشد، راحت‌تر می‌تواند تصویر مثبتی از برند و سازمان‌ها در ذهن ایجاد کند.اگر درباره ماهیت و مفهوم روابط عمومی نیاز به اطلاعات بیشتر دارید ، ما پیشنهاد می کنیم مقاله روابط عمومی چیست را در پابلیکا بخوانید.

شرح وظایف مدیر روابط عمومی

مدیر روابط عمومی در سازمان‌های مختلف ممکن است که وظایف گوناگونی داشته باشد که متناسب با شرایط سازمان‌ها، تفاوت‌هایی دارد، اما شرح وظایف مدیر روابط عمومی به طور کلی عبارتند از:

  •  برقراری رابطه موثر با رسانه‌ها، سرمایه دارها، مشتری‌ها
  •  ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین
  •  پیگیری آمارها و خبرهای منتشر شده برند
  •  توسعه و بهبود برندسازی
  •  تصویر سازی و لوگوی سازمان
  •  نظارت بر تیم بازاریابی و رسانه
  •  برگزاری جلسه های مختلف با مشاوره‌ها و مدیر‌های ارشد
  •  کنترل‌کردن بحران‌ها و اصلاح اطلاعات غلط
  •  ارتباط مداوم و موثر با رسانه‌های مختلف
  •  نظارت به جلسه‌های داخل سازمانی
  •  پاسخ‌گویی به مشتریان و اطمینان از تکریم ارباب رجوع
  •  نظارت بر تصویر سازی برند در بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی

همچنین برگزاری همایش‌ها، سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری سازمان بر عهده مدیریت روابط عمومی است.

چرا باید مدیر روابط عمومی برای سازمان استخدام کرد؟

استخدام مدیر روابط عمومی برای سازمان‌های بزرگ اهمیت زیادی دارد، زیرا مسئولیت‌های متعددی وجود دارند که تنها این شخص می‌تواند به خوبی انجام دهد. توسعه سازمان، برندسازی، ایجاد تصویر مثبت از برند، بازاریابی و مدیریت استراتژی برندسازی در شبکه‌های اجتماعی همگی مسئولیت‌هایی هستند که باید به مدیریت روابط عمومی سپرد تا به بهترین شکل انجام شوند و نتیجه مثبت داشته باشند.

چرا مدیر روابط عمومی برای سازمان استخدام کرد؟
لزوم استخدام مدیر روابط عمومی در سازمان

چند دلیل مهم و اساسی وجود دارد که سازمان‌ها را مجاب به استخدام مدیرهای روابط عمومی می‌کند، این دلایل به شرح زیر هستند:

بهبود تصویر برند

مدیر روابط عمومی ارتباط موثری با مشتری‌ها و رسانه‌ها دارد تا تصویر برند را بهبود دهد. این موضوع باعث می‌شود که اعتماد مشتری‌ها به سازمان بیشتر شود و مخاطب‌های بیشتری هم جذب برند شوند.

توسعه روابط تجاری

مدیر روابط عمومی، با ایجاد ارتباط موثر می‌تواند روابط تجاری شرکت و سازمان‌ها را گسترش و به روابط تجاری سازمان هم کمک کند.

مدیریت بحران

تجربه و آمادگی برای مدیریت بحران‌های ایجاد شده باعث می‌شود تا سازمان دچار خسارت‌های زیادی نشود. مدیرهای روابط عمومی به خوبی بحران‌های امنیتی، ارتباطی و محیطی سازمان را مدیریت می‌کنند و نقش مهمی‌ در سازمان‌ها دارند.

تبلیغات و بازاریابی

بخش مهمی ‌از تبلیغات و بازاریابی سازمان‌ها بر عهده مدیریت روابط عمومی است. از این‌رو مهم است که یک فرد متخصص را استخدام کرد تا در ارتقای شناخت مشتری‌ها و برند، سودآوری هم افزایش پیدا کند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر ابزار مناسبی برای برقراری ارتباط هستند و نیاز است که مدیریت روابط عمومی با این فضا آشنایی کامل داشته باشد. با مدیریت محتوای تولید شده هم راستا با تصویر برند می‌توان تعامل با مشتری و مخاطب‌ها را افزایش داد و در نهایت شناخت از برند بیشتر شود.

مدارک تحصیلی و شرایط استخدام مدیر روابط عمومی

مدرک تحصیلی دلیل مهمی ‌برای استخدام تضمینی مدیر‌های روابط عمومی نیست. اما افرادی که در این سمت، تقاضای کار دارند بیشتر مدرک‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت تبلیغات و مدرک‌های مربوط به رشته روابط عمومی دارند. تسلط کامل به زبان انگلیسی در کنار مدرک تحصیلی یکی از مزیت‌های استخدام مدیرهای روابط عمومی است که بیشتر سازمان‌ها و برند‌ها آن را در نظر می‌گیرند.
مدرک تحصیلی دانشگاهی در رشته‌های مختلف که مرتبط با این سمت شغلی است برای سازمان‌ها قابل قبول است، اما در کنار مدرک تحصیلی، تجربه و مهارت‌های بالا اهمیت بیشتری دارند. مهم است که در کنار تحصیل مهارت‌های مختلف هم آموزش دید تا رزومه قوی‌تری ارائه کرد.

مهارت‌های مهمی ‌که هر فرد متقاضی کار در سازمان به آن نیاز دارد تا مدیریت روابط عمومی را به او سپرد عبارتند از:

  •  برقراری ارتباط
  •  روابط عمومی قوی
  •  تسلط به مهارت‌های کامپیوتری
  •  توانایی بالا در سخنرانی و فن بیان
  •  توانایی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی
  •  خلاقیت، ابتکار عمل و مهارت‌های ویژه در کار تیمی‌و آنالیز مسائل
  •  تسلط کامل به فنون مذاکره‌های تجاری
  •  دارای صراحت لهجه و انتقاد پذیر

در کنار مهارت‌هایی که یک متقاضی شغل روابط عمومی باید به آن تسلط داشته باشد، تجربه و سابقه کار نیز اهمیت زیادی دارد. به طور کلی، تجربه کاری در کنار سایر مهارت‌های متقاضی بسیار اهمیت داشته و نیاز است که مدیر روابط عمومی حداقل در یکی از موقعیت‌های شغلی ارتباطات، بازاریابی و رسانه فعالیت کرده باشد.

مزایای شغل مدیر روابط عمومی

به هر حال هر شغلی یکسری مزایا و معایبی دارد که باید متناسب با روحیات افراد شغل مد نظر انتخاب شود. مدیریت روابط عمومی هم از این قاعده مستثنی نیست و یکسری مزایا و معایبی دارد که به شرح زیر هستند.

مزایای شغل مدیر روابط عمومی
مزیت‌های شغل مدیر روابط عمومی

ارتباط برقرار کردن با مخاطبان مختلف

مدیرهای روابط عمومی برای اینکه ارتباطات خود را تقویت کنند باید به صورت مداوم با افراد مختلفی در ارتباط باشند. این موضوع باعث می‌شود تا دایره ارتباط بیشتری داشته باشند و برای سازمان‌ها و حتی روابط شخصی خود ارتباطات بهتری برقرار کنند.

سفرهای کاری متعدد

مدیرهای روابط عمومی به دلیل ماهیت شغل خود، سفرهای مختلفی باید بروند تا روابط سازمان‌ها را گسترده‌تر کنند و همین باعث می‌شود تا روزهای کاری تکراری نداشته باشند.

شبکه‌سازی کاربردی

مدیرهای روابط عمومی از هر فرد دیگری در سازمان بیشتر به شبکه سازی نیاز دارند. از این‌رو با تمام اعضای سازمان ارتباط دارند.

کسب تجربه در حوزه مدیریت

مدیرهای روابط عمومی هر چه بیشتر در جایگاه مدیریت تجربه کسب کنند، بهتر است و می‌توانند نقش‌های بزرگتری را بر عهده گیرند.

معایب شغل مدیر روابط عمومی

در کنار مزیت‌هایی که برای مدیر‌های روابط عمومی گفته‌ایم باید بدانید که یکسری معایب هم برای این شغل وجود دارند که به شرح زیر هستند:

فشار کاری بالا

مدیرهای روابط عمومی به دلیل اینکه باید رویداد‌های مختلفی را برگزار کنند و نیاز است که به سوالات رسانه‌های مختلف پاسخ دهند، همیشه در معرض فشار کاری بالا هستند.

پاسخ‌گویی به تغییرات سریع

هر چه تغییرات ناگهانی در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به یکباره اتفاق بیافتد، کار پاسخ گویی به رسانه‌ها و بازار سخت‌تر است.

هماهنگ بودن با بخش‌های دیگر سازمان

مدیرهای روابط عمومی برای اینکه بتوانند به رسانه‌ها و افراد مختلف پاسخ‌های منطقی دهند، نیاز دارند که با تمام بخش‌های مهم سازمان‌ها در ارتباط باشند تا پاسخ‌های واضح داشته باشند.

لزوم هماهنگی مدیر روابط عمومی با بخش‌های مختلف سازمان
هماهنگی و داشتن اطلاعات از تمامی بخش‌های سازمان وظیفه‌ی مهم مدیر روابط عمومی است

خدمات پابلیکا در روابط عمومی

با توجه به اینکه مدیر روابط عمومی نقش بسیار مهمی ‌در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف دارد، از این‌رو نیاز است که فرد لایق و متخصصی را برای این شغل در نظر گرفت. پابلیکا یکی از مجموعه‌ خدماتی که دارد، ارائه راه کار‌های مدیریتی و تبلیغاتی است که در راستای روابط عمومی عمل می‌کند. شما می‌توانید مدیریت روابط عمومی سازمان خود را به پابلیکا بسپارید تا تصویرسازی مثبتی از برند خود در ذهن افراد ایجاد کنید.

پابلیکا علاوه بر ارائه خدمات روابط عمومی در بخش‌های مختلفی مانند: تولید محتوا، رپورتاژ آگهی، برگزاری کمپین‌های آنلاین و خدمات سئو هم خدمات ارائه می‌کند. کافی است که با کارشناس‌های این مجموعه در ارتباط باشید تا از مشاوره‌های رایگان بهره‌مند شوید. همچنین اگر درباره مدیر روابط عمومی کیست یا چه وظایفی دارد، سوالی دارید در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

مدیرهای روابط عمومی بهتر است که در رشته روابط عمومی، مدیریت بازرگانی و ارتباطات تحصیل کرده باشند.

برقراری ارتباط، روابط عمومی قوی، تسلط به مهارت‌های کامپیوتری، توانایی بالا در سخنرانی و فن بیان

برقراری ارتباط با آدم‌ها و سازمان‌های مختلف و ایجاد شبکه سازی ارتباط

بله. مدیرهای روابط عمومی به دلیل اینکه پاسخگوی رسانه‌ها و مشتری‌های هستند باید در جریان امور مختلف سازمان باشند.

زیرا این افراد نماینده سازمان برای ارتباط‌گیری با شرکای خارجی هستند و نیاز است که زبان انگلیسی را به خوبی بلد باشند.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =