بهینه سازی سئوی وردپرس در ۹ مرحله کامل و دقیق

پابلیکا / سئو / بهینه سازی سئوی وردپرس در ۹ مرحله کامل و دقیق
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه
بهینه سازی سئوی وردپرسی

هر سایت وردپرسی که در حال فعالیت است ابتدا باید بر روی بهینه سازی سئوی وردپرس خود تمرکز داشته باشد. برای سئو وردپرس نیاز است که از تکنیک‌ها و راهکارهای مختلف استفاده کرده تا در کمترین زمان بهترین رتبه‌ها را دریافت کرد. مورتوهای جستجو به وب سایت‌هایی رتبه و ارتقای اعتبار می‌دهند که در انجام سئو تلاش کرده باشند. بنابراین برای اینکه با اصول سئو در وردپرس و آموزش رایگان سئو وردپرس آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

سئوی وردپرس چیست؟

به تمام تکنیک‌ها و اقداماتی که برای افزایش ورودی گوگل و موتورهای جستجو انجام می‌شود تا رتبه وبسایت وردپرسی ارتقا پیدا کند، سئو یا بهینه سازی سئوی وردپرس می‌گویند. روش‌های مختلفی برای انجام سئو وردپرس وجود دارد که به دسته بندی، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه معروف هستند.برای آشنایی با این راه‌ها و انواع سئو می‌توانید به مقاله معرفی کامل انواع سئو و ترفندهای آن در مجله پابلیکا مراجعه نمایید.

به روشی که مطابق با دستورالعمل‌های گوگل انجام می‌شوند و فریبی برای موتورهای جستجو رخ نمی‌دهد، سئو کلاه سفید می‌گویند. اما در مقابل آن اگر از روش‌های فریب گوگل استفاده کرد و از این طریق رتبه وب سایت را ارتقا داد، سئو کلاه سیاه رخ داده است.

تعریف بهینه سازی سئوی وردپرس

فرآیند اجرای اصلاحات وب سایت برای به دست آوردن رتبه از موتورهای جستجو، بهینه سازی سئوی وردپرس نام دارد. بهینه سازی وب سایت با توجه به اهداف کسب و کارها ممکن است که تغییراتی داشته باشد، از این‌رو قبل از هرگونه بهینه سازی نیاز است که ابتدا استراتژی مشخص شده‌ای برای هدف اصلی در نظر گرفت. اما ارتقای رتبه وب سایت و جذب بازدیدکننده یکی از مهم‌ترین اهداف کسب و کارها هستند که در بهینه سازی سئو در نظر گرفته می‌شوند.

به طور مثال: هدف وب سایت یک کارخانه این است که کاتالوگ محصولات دیده شود و در نهایت منجر به فروش یا تماس با کارخانه شود. اما در یک فروشگاه اینترنتی تبدیل بازدیدکننده‌ها به خریدار اهمیت بالایی دارد. در نتیجه مدت زمان بهینه سازی برخی از وب سایت‌ها به نسبت یکدیگر تفاوت دارد و باید از قبل برنامه‌ریزی دقیقی برای بازدید بیشتر مخاطب‌ها تهیه کرد. همچنین توجه داشته باشید که بهینه‌ سازی سایت باعث بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هم می‌شود و می‌توان رتبه صفحات یا کلمه کلیدی را ارتقا داد.

اهمیت آموزش سئو وردپرس

از آنجا که طبق آمار اعلام شده در سایت Colorible ، تعداد سایت‌های وردپرسی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴، ۸۱۰ میلیون سایت است که ۴۳% سایت‌های سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین سئوی این سایت‌ها اهمیت می‌یابد.

هنگامی ‌که محتوا و وب سایت خود را بهینه می‌کنید، افراد بیشتری به سایت شما دسترسی خواهند داشت و به طور حتم اطلاعات خدمات و محصولات شما بیشتر در معرض دید خواهد بود. البته اگر تمام مراحل را مطابق با دستورات گوگل و به صورت طبیعی انجام دهید احتمال دیده شدن شما در رتبه‌های بالاتر بسیار زیاد است.

تولید محتوای ارگانیک باعث بالا رفتن رتبه صفحه وب سایت شما می‌شود و بازدیدکننده‌ها اعتماد بیشتری به مطلب خواهند داشت. اما موضوع اعتمادسازی زمانی مشخص می‌شود که افراد ترجیح می‌دهند بر روی وب سایت‌هایی کلیک کنند که به صورت طبیعی رشد داشته‌اند. به طور کلی هر کسب و کار آنلاینی که راه‌اندازی شده باشد، باید برای بهبود سئو خود تلاش کند و از روش‌های قانونی برای ارتقای وب سایت استفاده نماید.

مراحل بهینه سازی سئوی وردپرس

برای اینکه بتوان بهینه سازی سئوی وردپرس را انجام داد، نیاز است که مراحل آن را دانست و متناسب با شرایط وب سایت خود، بهترین اقدامات را انجام داد. این مراحل در آموزش سئو وردپرس آمده و به شرح زیر هستند:

  •  در مرحله اول وضعیت ایندکس شدن صفحات در گوگل را بررسی کنید.
  •  نمایش سایت با www یا بدون www را انتخاب کرد. بعد از این انتخاب ، نسخه دیگر سایت را روی نسخه www دار یا بدون آن که به عنوان نسخه اصلی انتخاب شده است، ریدایرکت کنید.
  •  افزونه‌های رنک مث و یاست سئو وردپرس برای بهینه سازی مطالب نصب نمایید.
  •  نقشه گوگل برای مطالب XML sitemap را اضافه کرد.
  •  سایت را در سرچ کنسول گوگل Google Search Console ثبت کرد.
  •  مطالب وردپرس با نوشتن پست‌های سئو شده را بهینه سازی کرد.
  •  لینک‌های نوفالو NoFollow را به لینک‌های خارجی اضافه کرد.
  •  خلاصه نوشته یا متن کامل در قالب وردپرس نمایش دهید.
  •  بهینه سازی سرعت بارگذاری وردپرس را بررسی کنید.
  •  تصاویر وردپرس را سئو و بهینه سازی کنید.
  •  افزایش امنیت وردپرس را بررسی کنید.
  •  SSL و HTTPS در وردپرس قعال کنید.

دقت داشته باشید که سئو وردپرس اهمیت بالایی دارد و برای اینکه بتوان بهترین رتبه را در بین رقبا کسب کرد، نیاز است که اموزش جامع سئو وردپرس را گذرانده باشید تا بتوانید بهینه سازی سئوی وردپرس را به خوبی انجام دهید.

بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو

در آموزش رایگان سئو وردپرس می‌توان بهینه سازی را برای موتورهای جستجو هم انجام داد. بهینه سازی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای بهبود کلمه‌های کلیدی مورد علاقه کاربر‌ها انجام می‌شوند. این کلمه کلیدی‌ها در موتورهای جستجو رتبه دریافت می‌کنند و می‌توان مخاطب را به وبسایت خود هدایت کرد.

تمام موتورهای جستجو هر ساله به روز می‌شوند و با دانستن این موضوع باید بهینه سازی سئوی وردپرس را به صورت مداوم انجام داد. هرچه وب سایتی، طراحی بهتری از نظر فنی و تکنیکال داشته باشد، جستجوی کاربر‌ها در وب سایت راحت‌تر بوده و ابزار‌های گوگل امتیاز دهی بیشتری به وب سایت می‌دهند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که بر روی کدام موتور جستجو، تمرکز کنیم و بهینه سازی انجام شود؟

موتورهای جستجوی مختلفی در دنیای دیجیتال فعالیت می‌کنند، اما رهبر آن‌ها، گوگل است و رقبای اصلی آن یاهو و ماکروسافت هستند. در بین تمام موتورهای جستجو که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، گوگل سهم بیشتری از اعداد و ارقام را به خود اختصاص داده است. از این‌رو بیشتر متخصص‌های سئو برای بهینه سازی سئو تلاش می‌کنند که مطابق با الگوریتم‌های گوگل اقدامات لازم را انجام دهند.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

ماهیت و هدف اصلی موتورهای جستجو این است که به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا بین میلیون‌ها محتوایی که تولید می‌شوند، بهترین نتیجه را برای نمایش مطالب خود به دست آورند؛  اما مهم است بدانید که دسترسی به این حجم از محتوا چگونه انجام می‌شود؟
خزنده‌ها یا همان ربات‌های اتوماتیک، محتوا‌های به‌روز شده و تازه تولید شده را بررسی می‌کنند. همچنین ربات‌های خزنده گوگل نتیجه‌های به دست آمده را از طریق ایندکس ذخیره می‌کنند و هنگامی ‌که کاربری مطلب شما را جستجو کند، زیر یک ثانیه بررسی کرده و به نمایش می‌گذارد.

بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو
خزنده‌ها یا همان ربات‌های اتوماتیک، محتوا‌های به‌روز شده و تازه تولید شده را بررسی می‌کنند.

چرا آموزش بهینه سازی سئو وردپرس مهم است؟

هر کسب و کاری که در فضای آنلاین کار می‌کند باید این را بداند که سئو یکی از ارکان مهم وب سایت است تا علاوه بر جذب مخاطب بتواند میزان فروش را هم افزایش دهد. اما چرا باید بهینه سازی سئو را آموزش دید؟ دلایل آموزش و یادگیری و سئوی سایت‌های وردپرسی را در زیر مطرح می‌کنیم:

سئو بهینه شده، جلب اعتماد و اعتبار می‌کند

سایتی که در کلید واژه‌های مرتبط با کار خود، رتبه‌های بالایی کسب کرده باشد، ناخودآگاه در ذهن کاربر می‌ماند و  احساس اعتماد و اعتبار از سوی کاربر دریافت می‌کند.

سئو بهینه شده، تجربه کاربری خوبی دارد

متخصص‌های سئو هنگامی‌ که می‌خواهند بهینه سازی وب سایت را انجام دهند، در هر صورت باید یکسری اقدامات و فعالیت‌ها را بر روی وب سایت اعمال کند تا نتیجه بگیرند. این تغییرات تجربه کاربری را هم بهتر می‌کند و مخاطب بیشتری جذب می‌شود.

بهینه سازی سئو  نسبت به سایر کانال‌های مارکتینگ ارزانتر است

تکنیک‌های مختلفی در  سئو وردپرس وجود دارند که هزینه زیادی برای متخصص‌ها ندارد. متخصصان سئو می‌توانند با استراتژی‌های حرفه ای سئو  از طریق خرید رپرتاژ آگهی یا رپروتاژ آگهی هم بهینه سازی سئو را انجام دهند.

اگر در صفحه اول گوگل نباشید، انگار نیستید

با توجه به آمارها و بررسی‌های مختلفی که انجام شده است، سایت‌هایی که در صفحه اول نتایج جستجو نیستند، پیشرفت قابل توجهی ندارند؛زیرا ترافیک آن‌ها کمتر است. از طرفی هم افراد علاقه دارند در جستجوی اول و در صفحه اول نتایج، به پاسخ نیاز خود برسند. از این‌رو مهم است که به گونه‌ای فعالیت‌های بهینه سازی سئو را جدی بگیرید که در صفحه اول و رتبه‌های برتر باشید.

نکات مهم آموزش سئو در وردپرس

روش‌های مختلفی برای بهبود سئو وردپرس وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توان قدرت محتوا و اعتبار سایت را برای موتورهای جستجو تقویت کرد. این نکات در روند جذب مخاطب و بهبود سئو اهمیت داشته و می‌توان گفت جزو اصول سئو در وردپرس معرفی می‌شوند که در ادامه به برخی از نکات مهم پیاده سازی سئو در سایت‌های وردپرسی اشاره می‌کنیم:

تنظیمات قابلیت رؤیت بودن و  Accessibility , findability سایت وردپرس را بررسی کنید

در سئو وردپرس، اولین قدم بررسی تظیمات قابلیت رویت بودن در وردپرس است. در این CMS، می‌توان وب سایت را از دید موتورهای جستجو پنهان کرد که به شکل دستی هم انجام می‌شود. اگر این قابلیت را فعال کنید، بازدیدکننده‌ها و GOOGLEBOT شرایط این را ندارند که روند پیشرفت کار شما را مشاهده کنند. قابل رویت بودن در وردپرس در بخش پیشخوان وردپرس قرار دارد و می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید و از فعال نبودن آن مطمئن شوید.

نکات مهم آموزش سئو در وردپرس
در سئو وردپرس، اولین قدم بررسی تظیمات قابلیت رویت بودن در وردپرس است.

ساختار URL های سایت خود را مشخص کنید

از طریق پرمالینک آدرس url می‌توانید به بازدیدکننده نشان دهید که به صورت دقیق بر روی چه چیزی کلیک کرده است. متخصص‌های سئو برای اینکه بتوانند بهینه سازی سئو سایتهای وردپرسی را به خوبی انجام دهند، پیوند یکتا را بررسی یا در بیشتر مواقع تغییر می‌دهند. از طرفی هم موتورهای جستجو از طریق پرمالینک، وب سایت شما را بررسی می‌کنند تا ببینند شما به سوال مخاطب پاسخ داده‌اید یا خیر!

به طور مثال اگر شما درباره فروش گوشی‌های همراه فعالیت می‌کنید، پرمالینک شما ممکن است که شبیه به این مورد باشد:
www.mysite.com/category-mobile-phone/apple/
اما برای اینکه بتوانید تغییرات بهتری برای جستجو مخاطب داشته باشید، کافی است که در پرمالینک‌ها درباره محتوای خود اطلاعات دقیقی وارد کنید. برای این کار به بخش پیشخوان وردپرس بروید و پرمالینک‌ را انتخاب کنید.

پیوند یکتا را تغییر دهید
از طریق پرمالینک آدرس url می‌توانید به بازدیدکننده نشان دهید که به صورت دقیق بر روی چه چیزی کلیک کرده است.

تگ‌ها (برچسب‌ها) و دسته‌بندی‌ها را مشخص کنید

از طریق تگ‌های وردپرس می‌توان محتواهای تولید شده را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد و آن‌ها را جزو گروه‌های خاصی برشمرد. با توجه به اینکه بهینه سازی سئوی وردپرس اهمیت بالایی دارد، از این‌رو می‌توان از طریق برچسب‌ها به موتورهای جستجو اعلام کرد که ساختار وب سایت شما چه محتواهایی دارد. از طرفی هم دسته‌بندی‌ها و تگ‌ها باعث بهبود تجربه کاربر در وب سایت می‌شوند و به بازدیدکننده‌ها این امکان داده می‌شود که با سرعت بیشتری محتوای ایجاد شده را جستجو کنند.

تگ‌ها، بیشتر شبیه به کلید واژه‌هایی هستند که توضیحی کوتاه درباره دسته های مختلف می‌دهند. به طور مثال: گوشی موبایل را در نظر بگیرید، تگ‌هایی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، آیفون یا اندروید است. برای اضافه کردن تگ جدید باید به پیشخوان وردپرس بروید و روی گزینه پست و بعد از آن روی تگ‌ها کلیک کنید.
همچنین برای اینکه بتوانید مطالب مرتبط با یکدیگر را در کنار هم قرار دهید، کافی است که دسته‌بندی ایجاد کرده و گروه‌های مختلف ایجاد کنید. از این‌رو به بخش نوشته‌ها وردپرس رفته و روی دسته‌بندی کلیک کنید تا در کنار دسته‌بندی‌های فعلی بتوانید دسته جدید، اضافه کنید.

یک افزونه سئو انتخاب کنید

در  سئو وردپرس فارسی می‌توانید با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف، عملکرد سایت و سئو را بهبود دهید. برای بهبود سئو می‌توانید از کتابخانه،  افزونه وردپرس استفاده کنید تا مناسب‌ترین افزونه برای وب سایت خود را پیدا کنید. با اضافه کردن افزونه‌های مختلف می‌توان XML sitemaps یا نقشه سایت را طراحی و ایجاد کرد. به راحتی از افزونه‌ها برای تگ‌ها، دسته‌بندی‌ها و محتواهای مختلف استفاده نمایید.

از XML sitemaps استفاده کنید

XML sitemaps به عنوان نقشه سایت است و حاوی کدهای مشخص شده بر روی سرور وب قرار دارد. نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب سایت شما به راحتی پیدا کرده و سریع‌تر ارزیابی نمایند.

از XML sitemaps استفاده کنید
XML sitemaps به عنوان نقشه سایت است و حاوی کدهای مشخص شده بر روی سرور وب قرار داد.

در سایت‌تان از لینک‌های داخلی استفاده کنید

برای اینکه بهینه سازی سئو وردپرس با قدرت انجام شود، نیاز است که به محتواهای وب سایت خود لینک دهید. با ایجاد لینک‌های داخلی بین محتواهای مرتبط، موتورهای جستجو، راحت‌تر بررسی‌های مختلف را انجام می‌دهند و این به نفع وب سایت شما است.

برای لینک سازی داخلی کافی است که محتوای خود را با کلمه کلید محتوای دیگر مرتبط کنید و با یک رنگ دیگر مانند آبی آن را بولد کرده و آدرس صفحه مقصد را لینک سازی کنید. در نهایت کابر با کلیک بر روی این لینک، می‌تواند به اطلاعات بیشتری از محتوا دسترسی داشته باشد.

تصاویرتان را بهینه کنید

هنگام سئو وردپرس نیاز است که تصاویر مرتبط با محتوای خود را بهینه کنید، اما چگونه این کار را انجام داد؟ برای بهینه سازی تصاویر مطالب کافی است که به بخش آلت عکس مراجعه کرده و متناسب با محتوای خود از کلمه کلیدی مرتبط و توضیحات استفاده کنید.البته باید معیارهای دیگری نیز برای بهینه سازی تصاویر خود نظیر حجم عکس، سایز و متاتگ ‌های مربوطه را نیز درنظر بگیرید.

از SSL استفاده کنید

ssl مخفف Secure Sockets Layer است که به فناوری امنیت استاندارد و لینک‌سازی‌های رمزگذاری شده شناخته می‌شود. از طریق ssl می‌توان اطلاعات وب سایت را به صورت ایمن در اختیار کاربر قرار داد و به نوعی سفارشی‌سازی وب سایت را تکمیل کرد.
همچنین ssl در بهینه‌ سازی سئو نقش بسیار مهمی ‌دارد، زیرا تمام موتورهای جستجو به دنبال وب سایت‌های با ارتباط رمزگذاری شده و ایمن هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات را بهینه‌ سازی کنید

دیدگاه‌هایی که کاربر‌ها برای مطالب شما درج کرده‌اند، نمایش دهید. مخاطب‌ها با خواندن نظرات مختلف مردم بیشتر به وب سایت اهمیت می‌دهند و زودتر اعتماد خواهند کرد. هرچه تعامل بیشتری بین مخاطب و وب سایت شما وجود داشته باشد، کاربر جدید، اعتماد بیشتری به وب سایت پیدا می‌کند و همین موضوع روند بهینه سازی سئوی وردپرس را افزایش می‌دهد.

به طور کلی هر یک از نکات سئوی سایت‌های وردپرسی برای این عنوان می‌شود که بتوان راحت تر وب سایت را به رتبه یک نتایج موتورهای جستجو ارتقا داد. در نتیجه، نیاز است که از یک متخصص سئوی ماهر استفاده کرد تا جای هیچ نگرانی وجود نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات را بهینه‌ سازی کنید
نمایش دیدگاه‌هایی که کاربر‌ها برای مطالب شما درج کرده‌اند حائز اهمییت است.

خدمات بهینه سازی سئوی سایت‌های وردپرسی با پابلیکا

بهینه سازی سئو وردپرس یکی از نکات بسیار مهمی ‌است که تمام کسب و کارهای آنلاین به آن توجه خواهند داشت. از این‌رو مهم است که از بهترین متخصص‌های سئو برای بهبود رتبه وب سایت استفاده کرد. پابلیکا به عنوان ارائه‌دهنده خدمات سئو، رپورتاژ اگهی، تولید محتوا، روابط عمومی ‌و برگزارکننده کمپین‌های دیجتیال در کنار کسب و کار‌ها است تا با استراتژی مشخص بتوان رتبه وب سایت را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا داد. برای برقراری ارتباط با کارشناس‌های پابلیکا کافی است که در انتهای همین متن و در قالب کامنت سوالات خود را درج کنید تا با مشاوره رایگان از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

برای اطمینان از اینکه وب سایت شما در موتورهای جستجو فهرست بندی می‌شود، تنظیمات حریم خصوصی سایت خود را بررسی کنید. برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را فهرست بندی کنند، سایت شما باید به حالت عمومی ‌تنظیم شود.

وردپرس ساختاری دارد که مدیریت و انتشار محتوای شما را به شیوه سئو دوستانه آسان می‌کند. به همین دلیل بهترین CMS برای بهینه سازی موتور جستجو محسوب می‌شود.

هر WordPress.com شامل ابزارهای سئو آسان و خارج از پیشخوان است که راه جذب بازدیدکننده‌های جدید، مشتریان قدیمی ‌و مشتریان جدید را برای پیدا کردن وب سایت شما آسان‌تر می‌کند.

  • سایت خود را جالب و مفید کنید.
  •  بدانید مخاطب‌های شما چه می‌خواهند.
  •  به گونه‌ای عمل کنید که اعتماد کاربران را افزایش دهد.
  •  تخصص وب سایت خود را مشخص کنید.
  •  مقدار مناسبی از محتوا را برای موضوع خود فراهم کنید.
  •  از لینک‌ها خارجی و داخلی استفاده کنید.

PHP و وردپرس می‌توانند برای سئو خوب باشند، اما وردپرس اغلب به عنوان کاربر پسندتر و SEO پسندتر در نظر گرفته می‌شود. وردپرس دارای افزونه‌ها و تم‌های زیادی است که برای سئو بهینه شده‌اند و ساختار پلتفرم به طور طبیعی برای موتورهای جستجو عمل می‌کند.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =