اهمیت بررسی بک لینک سایت + معرفی ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا

پابلیکا / بک لینک / اهمیت بررسی بک لینک سایت + معرفی ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه
بررسی اثرات بک لینک بر سئوی سایت

افرادی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند باید با بررسی بک لینک سایت و ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا آشنا باشند. اما ممکن است که برخی از افراد به صورت دقیق اطلاعاتی درباره مشاهده بک لینک‌ها نداشته باشند. بهتر است بدانید که از طریق ابزار‌ها، می‌توان به راحتی تغییرات ایجاد شده را در بک لینک‌ها مشاهده کرد و حتی بک لینک‌های رقبای مختلف را مورد بررسی قرار داد. برای اینکه با چگونگی شمارش و بررسی تعداد بک لینک‌ها بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بک لینک چیست؟

قبل از هر بررسی مهم است که با ماهیت بک لینک آشنا شد. هنگامی ‌که از یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک‌دهی صورت گیرد، بک لینک اتفاق می‌افتد. ارتباط‌دهی بین دو سایت باعث می‌شود که ترافیک بیشتر شده و لینک دهی‌ها بهتر عمل کنند. متخصص‌های سئو باید برای رتبه‌بندی و جذب ترافیک سایت خود از تکنیک‌های مختلف استفاده کنند که بک لینک یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر، تعریف بک لینک را به صورت مفصل و کامل بخوانید.

چرا بک لینک‌های سایت را بررسی کنیم؟

بخش مهمی ‌از سئو به بررسی بک لینک‌های ایجاد شده، اختصاص دارد. هرچه تحلیل از بک لینک‌های یک وب سایت، بهتر صورت گیرد، می‌توان نتیجه‌گیری‌های بهتری داشت و برای ارتقای رتبه وب سایت برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داد. متخصص‌های سئو با در اختیار داشتن آنالیز و بررسی بک لینک‌ سایت ها می‌توانند اعتبار دامنه وب سایت خود را افزایش دهند و در نهایت رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو بهتر کنند.

 

اهمییت بررسی بک لینک
لزوم بررسی بک لینک‌های سایت 

به طور کلی با بررسی بک لینک سایت می‌توان به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرد تا استراتژی‌های مختلفی ایجاد شوند. این اطلاعات به شرح زیر هستند.

کیفیت بک لینک

بک لینک به عنوان یک عامل مهم در ارتباط‌گیری وب سایت‌ها عمل می‌کند و هرچه کیفیت بیشتری داشته باشد، اعتبار وب سایت را افزایش خواهد داد. از این‌رو بک لینک‌های معتبر را باید از منابعی مانند: وب‌سایت‌های دولتی، موسسه‌های دانشگاهی و وب سایت‌های مطرح دریافت کرد تا نشان دهد که وب سایت شما اطلاعات قابل قبولی دارند.

اگر بک لینک‌ها از وب سایت‌هایی گرفته شوند که اعتبار مناسبی ندارند و در حقیقت اسپم شناخته می‌شوند، به طور حتم به اعتبار و رتبه وب سایت شما آسیب وارد می‌کنند. در نتیجه مهم است که وب سایت‌های مختلف را بررسی کرده و از کیفیت بالای سایت مطمئن شده و سپس برای ایجاد بک لینک اقدام کرد.

استراتژی لینک سازی

استراتژی برای لینک‌سازی، جزو مهم‌ترین برنامه‌های off-page SEO محسوب می‌شود که رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو جابه‌جا خواهد کرد. از این‌رو اگر متخصص سئو بررسی دقیقی از بک لینک‌های ایجاد شده، داشته باشد می‌تواند استراتژی‌های مفیدی ایجاد کند و در نهایت بک لینک‌های خود را در بستر‌هایی مانند: پست مهمان یا اقداماتی نظیر خرید رپورتاژ منتشر کند.

تجزیه و تحلیل رقبا

با بررسی لینک‌های رقبا می‌توان به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرد و در نهایت استراتژی‌های مختلف برای بهبود رتبه وب سایت پیاده‌سازی کرد. با درک این موضوع که چه لینک‌های خارجی از سوی رقبا ایجاد شده است، می‌توان فرصت‌های لینک‌سازی را بررسی کرده و متناسب با آن‌ها برای ایجاد لینک‌های مشابه، اقدامات لازم را انجام داد. در نتیجه مهم است که از ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا به بهترین شکل استفاده کرد.

جلوگیری از جریمه‌های گوگل

در برخی از مواقع ممکن است که به طور ناگهانی شاهد این باشید که رتبه وب سایت شما افت پیدا کرده است. درست است که دلایل مختلفی برای افت رتبه وجود دارند، اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان بک لینک‌های بی‌کیفیت دانست. از این‌رو مهم است که به صورت مداوم بک لینک‌های ایجاد شده، بررسی شوند تا به صورت ناگهانی با جریمه گوگل مواجه نشد. در حقیقت کار راحت است، با پیدا کردن بک لینک‌های مضر و سمی ‌می‌توان به بهبود رتبه و سلامت وب سایت کمک کرد.

نکات مهم بک لینک

هنگام لینک‌سازی یکی از نکات بسیار مهم این است که اعتبار سایت لینک‌دهنده را مورد توجه قرار داد. گاهی ممکن است که هنگام خرید بک لینک یا حتی ایجاد بک لینک‌های رایگان به این موضوع توجه نکرد و باعث دردسرهای مختلف شد. در برخی از بسته‌های مختلف بک لینک که به صورت انبوه خریداری می‌شوند، ممکن است، وب سایت‌هایی وجود داشته باشند که از نظر کیفیت محتوا حتی از وب سایت شما هم ارزش کمتری ارائه کنند. در نتیجه کیفیت بالای لینک‌سازی، اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند به طور مستقیم بر روی کیفیت لینک‌سازی  و بک لینک تاثیر بگذارد.

معرفی ابزارهای تحلیل و بررسی بک لینک‌ها

با توجه به توضیحاتی که درباره اهمیت بک لینک‌ها داده شد، مهم است که برای رتبه‌گیری نسبت به رقبای خود از ابزار‌های مختلفی استفاده کنید تا بهترین بک لینک‌ها را شناسایی کرده و ایجاد کنید. توجه داشته باشید که برای بررسی بک لینک سایت رقبا نیاز است که از ابزار‌های تحلیلی استفاده کنید تا اطلاعات دقیقی به شما داده شود. از این‌رو ما در اینجا برخی از ابزار‌هایی که به صورت رایگان هستند و برای آنالیز سئو و بک لینک‌ها اهمیت دارند را معرفی خواهیم کرد.

ابزار openlinkprofiler

وب سایت openlinkprofiler.org به عنوانی یک ابزار عالی و رایگان عمل می‌کند که کافی است آدرس وب سایت مد نظر خود را در نوار جستجوی آن وارد کنید و منتظر به‌روز‌ترین بک لینک‌های وب سایت باشید. حدود ۱۰۰۰ بک لینک اخیر وب سایت مد نظر شما نمایش داده می‌شود و می‌توان آن را مشاهده و دانلود کرد. به طور کلی این ابزار، اطلاعات دقیقی در اختیار متخصص سئو قرار می‌دهد که عبارتند از:

  • تعداد کل دامنه‌هایی که از آن‌ها بک لینک به سایت شما داده شده
  • تعداد کل صفحات
  • تعداد لینک‌های دریافتی صفحه اول سایت

با اطلاع از موارد گفته شده می‌توان برای بهبود سئو و رتبه سایت برنامه‌ریزی‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرد. همچنین توجه کنید که این وب سایت از فاکتور lis استفاده می‌کند و هر سایتی که این فاکتور را داشته باشد، به عنوان بک لینک با کیفیت شناسایی خواهد کرد.

معرفی ابزار openlinkprofiler
ابزاری عالی و رایگان برای بررسی بک لینک

وب سایت buzzsumo

برای استفاده از این وب سایت، ابتدا وارد لینک buzzsumo شوید و با عضویت در سایت، اشتراک ۳۰ روزه رایگان دریافت کنید تا به راحتی بک لینک‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در نسخه رایگان buzzsumo افراد می‌توانند تعداد و نوع بک لینک‌ها را از دامنه اصلی استخراج کنند و سایت‌هایی که به وب سایت شما لینک داده‌اند را شناسایی کرد. بهتر است برای اینکه به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشید، نسخه پولی این وب سایت را تهیه کنید تا اهداف بازاریابی و تحلیل بهتری انجام دهید.

آنالیز بک لینک با Ahref’s

وب سایت Ahrefs یکی دیگر از ابزار‌های قوی و قدرتمند برای بررسی بک لینک‌ها است که اطلاعات زیادی از دامنه‌های مختلف را در اختیار کاربر‌ها قرار می‌دهد. به راحتی می‌توان از طریق تحلیل‌های مختلفی که صورت گرفته است، بررسی‌های لازم را انجام داد و وب سایت رقبا را هم آنالیز کرد. این ابزار یکی از بهترین‌ها است که می‌توان برای مشاهده بک لینک‌ها از آن استفاده کرد، زیرا هر روز دیتابیس اطلاعاتی خود را به‌روز می‌کند و اطلاعات جدید در اختیار کاربر‌ها قرار می‌دهد. بهتر است که برای دسترسی بهتر و مشاهده اطلاعات بیشتر، در این وب سایت عضو شد تا بررسی دامنه‌ها و تعداد بک لینک‌ها راحت‌تر باشد.

از طرف دیگر،  ahrefs، فاکتور DR و UR را برای سنجش کیفیت بک لینک‌ها در نظر گرفته است. به این معنا که هر سایتی که DR بالاتری دارد، دامنه قوی‌تری داشته و لینک گرفتن از این وب سایت، عملی هوشمندانه خواهد بود.

ابزارهای تحلیلی Moz

Moz Link Explorer یکی از ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا است که بسیار قدرتمند بوده و برای هر کسب و کاری مفید است. ابزار Moz حدود ۴۰ تریلیون لینک را جستجو می‌کند و به عنوان یک ابزار جامع استفاده می‌شود. همچنین Moz اولین شرکتی بود که اطلاعات استخراج شده از بک لینک‌ها را برای امتیاز اعتبار دامنه در نظر گرفت و به عنوان یک معیار قوی برای رتبه وب سایت در موتورهای جستجو معرفی کرد.

برای اینکه بتوان به راحتی بررسی بک لینک‌های وب سایت را انجام داد، کافی است که URL مد نظر خود را در وب سایت MOZ وارد کنید و منتظر نتایج باشید. این ابزار وب سایت مد نظر شما را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌د‌هد. همچنین می‌توان از سایر ویژگی‌های ابزار Moz Link Explorer بهره‌مند شد که به شرح زیر هستند:

  • لینک‌های شکسته بررسی خواهند شد.
  • صفحاتی که اعتبار بیشتری برای لینک گرفتن دارند، مشخص می‌شود.
  • اسپم اسکور بک لینک‌ها مشخص می‌شود.
  • بر بک لینک‌های جدید و از دست رفته نظارت صورت می‌گیرد.

توجه کنید که بیشتر متخصص‌های سئو برای اینکه اطلاعات بیشتری از آنالیز‌ها داشته باشند، هزینه دلاری پرداخت خواهند کرد و نسخه پولی این ابزار را استفاده می‌کنند.

 بررسی بک لینک سایت با WebCEO

WebCEO یکی از ابزار‌های تحلیل بک لینک‌های وب سایت است که به متخصص‌های سئو کمک می‌کند تا لینک‌های قدرتمند و متنوع را شناسایی کنند. البته توجه کنید که تمرکز WebCEO بیشتر به یک نمای کلی از پرفایل بک لینک است و خیلی به مفهوم ارتقای سایت در سئو اهمیت نمی‌دهد. به طور کلی با استفاده از این ابزار می‌توان بک لینک‌های ایجاد شده را شناسایی کرده و تاثیرات منفی و مثبت را بررسی کرد.

ابزار آنالیز بک لینک webceo قابلیت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • معیارهایی مانند Citation flow دامنه را می‌توان از طریق این ابزار بررسی کرد.
  • به راحتی وب سایت خود را می‌توان در یک نگاه بررسی کرده و اطلاعات بک لینک‌ها را استخراج کرد.
  • داده‌های سایت Majestic در مورد بک لینک‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از سرویس رایگان تنها ۱۴ روز زمان دارید و سپس باید نسخه پولی آن را دریافت کنید تا بررسی‌های لازم برای وب سایت خود را انجام دهید.

 بررسی بک لینک سایت با WebCEO
WebCEO یکی از ابزار‌های تحلیل بک لینک‌های وب سایت

تحلیل بک لینک‌ها با Ubersuggest توسط nielpatel

افرادی که ابزار حرفه‌ای برای بررسی بک لینک‌ها نیاز دارند، بهتر است که از Ubersuggest استفاده کنند. این ابزار به راحتی تحلیل دقیق از بک لینک‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهد و مانند هر ابزار رایگان دیگری کافی است که URL مد نظر خود را در نوار جستجوی این ابزار وارد کنید تا خیلی سریع بررسی بک لینک سایت برای شما قابل مشاهده باشد.

Ubersuggest سیستم سفارشی‌سازی قوی دارد و می‌توان از فاکتورهای مختلفی مانند: منطقه، امتیاز دامنه، انکرتکست و امتیاز صفحه بهره‌مند شد. حتی از طریق ابزار Ubersuggest می‌توانید بک لینک‌های فالو و نوفالو را هم به صورت جداگانه بررسی و آنالیز کنید. به طور کلی مزیت‌های استفاده از این ابزار به شرح زیر هستند:

  • تجزیه و تحلیل سایت‌های رقبا امکان‌پذیر است.
  • وضعیت کلی بک لینک‌های سایت قابل بررسی است.
  • تجزیه و تحلیل رایگان کلمات کلیدی امکان‌پذیر است.
  • ترافیک دریافتی از هر سایتی که لینک داده شده است، قابل مشاهده خواهد بود.

تجه کنید که Ubersuggest به صورت رایگان و در نسخه پولی ارائه می‌شود که هر یک امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

ابزار بررسی بک لینک SERanking

SERanking به عنوان یک ابزار ساده و قابل اعتماد برای کاربر‌ها استفاده می‌شود و متخصص‌های سئو می‌توانند به راحتی استراتژی‌های مختلفی را ایجاد کنند. از طریق این ابزار می‌توانید بک لینک‌های رقبای خود را بررسی کنید و متناسب با شرایط وب سایت خود، اطلاعات استخراج شده را مورد بررسی قرار دهید.

به طور کلی در SERanking می‌توان لینک‌های فالو، نوفالو، دامنه‌های ارجاع دهنده و اتوریتی سایت خود و رقبا را بررسی کرد. در حقیقت این ابزار یک رویکرد مناسب دارد تا بتوان فرصت‌های لینک‌سازی را شناسایی کرده و متناسب با آن برای ارتقای رتبه وب سایت برنامه‌ریزی انجام داد.

همچنین SERanking، علاوه بر مواردی که گفته شد، اطلاعات دیگری را در اختیار متخصص‌های سئو قرار می‌دهد که عبارتند از:

  • بررسی انکرتکست لینک‌ها
  • بررسی صفحات

نکته مهم این است که SERanking به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارائه نسخه رایگان، محدودیت ایجاد کرده و بهتر است که برای اطلاعات دقیق‌تر، نسخه پولی آن را تهیه کنید تا بررسی بک لینک سایت جامع‌تر باشد.

 ابزار linkminer در Mangools

ابزار Mangools به عنوان یک جستجوگر برای بک لینک‌ها معرفی شده که پایگاه بزرگی از داده‌ها است. به راحتی می‌توان اطلاعات مختلفی را در این ابزار بررسی کرده و استراتژی‌های سئو را برنامه‌ریزی کرد. اطلاعات استخراج شده از طریق Mangools در یک پنل قرار می‌گیرد و کاربر به آن دسترسی دارد. از طریق این ابزار، می‌توان اعتبار دامنه و پروفایل بک لینک رقبا را بررسی کرده و مقایسه انجام داد. کافی است که URL مد نظر خود را در ابزار Mangools وارد کنید تا به تحلیل‌های مختلفی دسترسی داشته باشید.

 

ابزار Mangools به عنوان یک جستجوگر
مناسب برای دسترسی به تحلیل‌های گوناگون

بررسی رقبا و خرید بک لینک با کیفیت از پابلیکا

برای اینکه بتوان بررسی بک لینک سایت را انجام داد، نیاز است که از ابزار‌های مختلف استفاده کرد. همچنین تعداد ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا زیاد است و باید متناسب با اهداف سئو، از این وب سایت‌ها و ابزارها استفاده کرد. از این‌رو توصیه می‌کنیم که برای مشاهده بک لینک‌ها از متخصص‌های سئو کمک بگیرید.

پابلیکا به عنوان یک پلتفرم فعال در حوزه‌های مارکتینگ، سئو و کمپین‌های اجرایی آنلاین در کنار شما است تا به راحتی بتوانید  بعد از بررسی بک لینک سایت و  رفتار  رقبای خود  استراتژی‌های موثر برای SEO سایت خود طراحی کنید.فقط کافی است که بعد از طراحی استراتژی سئوی مناسب سایت خود با کارشناس‌های پابلیکا برای خرید بک لینک یا رپرتاژ در ارتباط باشید.

در صورت هرگونه سوال درباره بک لینک‌سازی و ابزار‌های بررسی لینک‌سازی در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

ایجاد بک لینک به عنوان تکنیکی از سئوی خارجی شناخته می‌شود که به ارتقای رتبه وب سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

بک لینک باعث رشد و ارتقای رتبه وب سایت می شود و ارتباط بین مخاطب‌ها و اعتمادسازی را افزایش می‌دهد.

هر یک از ابزارهایی که تحلیل دقیقی از وب سایت و بررسی بک لینک‌های سایت ارائه کند، جزو بهترین محسوب می‌شود. اما در حال حاضر بسیاری از افراد از ابزار moz استفاده می‌کنند.

بررسی لینک‌های شکسته، اعتبار صفحات بک لینک گرفته شده، اسپم اسکور بک لینک‌ها و نظارت بر بک لینک‌های جدید و از دست رفته

بله. برخی از ابزار‌ها، اطلاعاتی محدودی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و می‌توان از چند ابزار به طور همزمان استفاده کرد تا اطلاعات بیشتری به دست  آورد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهارده =