معرفی شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار در ایران برای تبلیغات

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / معرفی شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار در ایران برای تبلیغات
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
شبکه‌های اجتماعی

با گسترش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در دنیا، استفاده از آنها در کسب و کارهای مختلف نیز همه‌گیر شد. شبکه‌های اجتماعی چنان در دل افراد مختلف جامعه با هر سلیقه و سطح تفکری جای دارند که زندگی بدون آنها برای هیچکس قابل تصور نیست. کاربران در این کانال‌های ارتباطی روزانه میلیون‌ها عکس، فیلم، متن و ویدئوهای زنده را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از طریق همین نوع از ارتباطات بر روی یکدیگر تاثیرات قابل توجه‌ای را نیز می‌گذارند.  ارتباطات در سوشیال مدیاها رنگ و بوی تازه به خود گرفته در این فضاها افراد تصمیم می‌گیرند، چه چیزی را بخرند، برای سفر کجا بروند یا چه غذایی را برای شام بخورند! آگاهی برندهای تجاری از فراگیری شبکه‌های اجتماعی باعث شده که آنها نیز فرصت را غنیمت شمرده و در میان همین شبکه‌ها و از طریق کاربران فعال آنها بیشتر پیش برای دیده شدن تلاش کنند.

شبکه‌های اجتماعی

در واقع سازمان‌ها و برندها تلاش می‌کنند از کاربرانی که محبوبیت بیشتری بین دنبال کنندگان برخوردار هستند به عنوان سفیر برند و آگاهی بخش درباره کسب‌وکارشان بهره‌ببرند و چه چیزی بهتر از اینکه تاثیرگذاران (اینفلوئنسرهای) دنیای مجازی دنبال‌کنندگان بیشمار خود را متقاعد به خرید محصول و یا شناخت برند خاصی کنند.

در همین لحظه  که در حال خواندن این مطلب هستید باید بدانید که هزاران شبکه اجتماعی در دنیا وجود دارند و روزانه به تعداد آنها نیز اضافه می‌شود، شبکه‌هایی که ممکن است حتی اسم آنها نیز نشنیده باشید. در این میان تنها شبکه‌هایی میان کاربران دنیا موفق می‌شوند که از تمام جهات مانند ساختارهای فنی، طراحی رابط کاربری، تجربه کاربری و بسیاری جهات دیگر در بالاترین سطح مدیریتی قرار داشته باشند.

در کشور ما نیز تنها چند شبکه اجتماعی محدود وجود دارند که از نظر کاربران ایرانی پرطرفدار و محبوب شناخته می‌شوند. کسب و کارهای مختلف برای موفقیت در فضای آنلاین باید این شبکه‌ها و رفتار کاربرانش را به خوبی آنالیز کنند تا بتوانند در مقایسه با سایر رقبایشان در این فضاها موفق تر باشند. با این مقدمه کوتاه شما را با اهمیت شبکه‌های اجتماعی در جوامع امروزی و لزوم استفاده از آنها در کسب و کارهای مختلف آشنا کردیم. در این مطلب تصمیم داریم پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار و تبلیغات را معرفی کنیم. چنانچه صاحب کسب و کاری هستید برای ارتقا آن این شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده از آن‌ها را فرا بگیرید.

  1. اینستاگرام

به دلیل  ماهیت بصری اینستاگرام این شبکه اجتماعی نزد افراد و کسب و کارهای مختلف بسیار محبوب است. روزانه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون کاربر آنلاین از اینستاگرام استفاده می‌کنند و علاوه بر اینکه از محتوای به اشتراک گذاشته شدۀ دوستان و آشنایان خود لذت می‌برند، محتوای تبلیغاتی سازمان‌های مختلف هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی آنها اثر می‌گذارد.

مزیت تبلیغات در اینستاگرام به دلیل نرخ تعامل بالای آن است، نرخی که تا ۵۸% بیشتر از رقیب قدیمی اینستاگرام یعنی فیسبوک است و رنج سنی مخاطبان آن بین ۱۸ تا ۳۴ سال است. در ضمن دسترسی کاربران به اینستاگرام نسبت به فیسبوک از طریق گوشی‌های موبایل راحت‌تر است و چنانچه پرسونای مخاطبان و برند شما با کاربران حاضر در اینستاگرام همخوانی دارد، تبلیغات در این شبکه اجتماعی را هرچه زودتر آغاز کنید.

برای تبلیغات نیز کافی است یک صفحه با ماهیت تجاری بسازید و علاوه بر معرفی محصول و یا خدماتتان در قالب پست و استوری و لایو حتما از طریق اینفلوئنسرها و یا بلاگرهایی که از نظر فکری و کاری با کسب و کار شما همسو هستند، همکاری تبلیغاتی‌تان را آغاز کنید.

  1. لینکدین

اگر اندازه کسب و کار بزرگ و B2B است، لینکدین بهترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات، پروموشن، و معرفی برند محسوب می‌شود. در لینکدین امکان تبلیغات در قالب پست، ویدئو، نظرسنجی و اسلاید شو را دارید. این شبکه اجتماعی مخصوص افراد و کسب و کارهای حرفه‌ای است و سازما‌ن‌ها امکان تبلیغات و فروش محصولاتشان را به افرادی که در تصمیم‌گیری‌های سازمانی دخیل هستند را دارند.

  1. توییتر

توییتر شبکه اجتماعی با ماهیت داینامیک یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی دنیا جهت آگاهی از برند است. اگر مسیر تبلیغات در شبکه اجتماعی توییتر را به درستی پیش بگیرید، امکان وایرال شدن تبلیغ شما بسیار سریع‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. فرقی نمی‌کند سازمان شما کوچک  و تازه‌کار است و یا بزرگ و پرسابقه در همه حال توییتر شرایط را طوری فراهم کرده که در آن امکان ایجاد تبدیل مستقیم مشتری بالقوه به خریدار وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میل به خرید از محصول و یا خدماتی که در توییتر معرفی می‌شوند به اندازه ۶.۹ برابر بیشتر از شبکه‌های اجتماعی دیگر است.

  1. پینترست

پینترست شبکه اجتماعی بسیار محبوب با شکل و ظاهر اینستاگرام اما بیشتر عکس محور است. در این پلتفرم شرکت‌های تجاری و فروشگاهی به راحتی عکس و ویدیوهای کوتاه مربوط به کسب و کارشان را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند.

در پینترست تمامی موضوعات نظیر دکوراسیون، معماری، سفر، سبک زندگی، آشپزی، تجارت، پوشاک، مد، فشن و سایر موارد پوشش داده می‌شوند. در ضمن از طریق قابلیت pin در پینترست شما می‌توانید لینک سایت خودتان را نیز درج کنید.

  1. تلگرام

یکی از محبوب‌ترین پیام رسانان دنیا که قابلیت‌های بسیار زیادی را علاوه بر ارسال پیام‌های متنی، صوتی و تصویری دارد، همین تلگرام است. در تلگرام امکان ساخت کانال‌های ارتباطی را در زمینه تبلیغ کالا و یا خدماتتان را دارید. در کانال تلگرامتان می‌توانید پست‌های متنی همراه با عکس و یا ویدئو را بدون محدودیت بارگذاری کنید. با به روزرسانی‌های جدید این اپلیکیشن، خوشبختانه کاربران هر کانال قادر به لایک کردن و کامنت گذاشتن برای پست‌های مختلف هستند.

اگر اندازه کسب و کارتان کوچک است، بستر تلگرام برای تبلیغات آنهم تنها با صرف هزینه‌های معقول انتخاب بسیار مناسبی است. شما میتوانید در گروه و یا کانال‌های مختلف تبلیغ محصولاتتان را قرار دهید و تبلیغ کسب و کارهای دیگر را نیز در کانال خود منتشر کنید، یک تبادل دو طرفه با نرخ بازدهی بالا!

  1. آپارات یوتیوب ایرانی

یوتیوب بزرگترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو در دنیا است. در این پلتفرم تمامی موضوعات مجاز دنیا دارای ویدئو هستند و از طریق میلیاردها نفر ویدیوها دیده و به اشتراک گذاشته می‌شوند. امروزه یوتیوب به عنوان یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی دنیا جهت تبلیغات شناخته شده است. با توجه به شرایط حال حاضر ایران و هزینه بالای تبلیغات در این پلتفرم، بهتر است از جایگزین ایرانی یوتیوب یعنی آپارات برای تبلیغات خود استفاده کنید.

در ضمن تمامی کسب و کارها امکان ساخت کانال آپارات را هم دارند. که در این کانال‌ها میتوانید با ساخت ویدئو به معرفی کسب و کار و محصولاتتان بپردازید و در نهایت با معرفی آدرس وب سایتتان افراد را برای خرید به صفحات مورد نظرتان هدایت می‌کنید.

  1. فیسبوک

با فیلترینگ شبکه اجتماعی فیسبوک بسیاری از کسب وکارها از قابلیت‌های منحصر به فرد این شبکه برای تبلیغات محصولاتشان در ایران جای ماندند. اما بد نیست بدانید که فیسبوک با بیش از ۱ میلیارد و نیم مخاطب بزرگترین پلتفرم تبلیغات برای کسب و کارهای مختلف در دنیا شناخته می‌شود.

فیسبوک فضای بسیار مناسبی را برای کسب و کارهای فروشگاهی جهت تبلیغات اسلایدشو، تصویری و ویدئویی فراهم می‌کند، پیشنهاد ما به شما این است که قابلیتهای فیسبوک را برای تبلیغات دست کم نگیرید.

فیسبوک به شما این امکان را میدهد که با تعریف یک کمپین تبلیغاتی، به تعداد مورد نیاز خود واحدهای تبلیغی مختلف درخواست کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با ۷ مورد از بهترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی جهت تبلیغات در ایران آشنا شدید. انتخاب شبکه اجتماعی مناسب اولین گام برای تبلیغات در فضای پر هیاهوی سوشیال مدیاها است. اما تنها یک پلتفرم خوب نمی تواند ضامن به موفقیت رسیدن کمپین‌های تبلیغاتی ما باشد و اگر قصد دارید تبلیغاتتان در فضای شبکه‌های اجتماعی موفقیت آمیز باشند، با تاکتیک‌های متنوع، اثربخشی آن‌ها را افزایش دهید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

محمدحسین داورزنی

2024-09-01 14:55:11

سلام دوست عزیز پابلیکاف تیم ما حتما سعی میکنه که مقاله ایی در مورد این موضوع نگارش و منتشر کنه

محسن

2024-08-20 08:17:22

سلام ضمن تشکر از راهنمایی های خوب تون چقدر خوب است درباره مهمترین موضوعاتی که کاربران شبکه های اجتماعی و مدیران انها البته ایرانی در سالهای 1400تا 1403 بدنبال ان هستند و محتوا تولید شده هم بنویسید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =