چگونه در لینکدین شبکه سازی و بازاریابی کنیم؟

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / چگونه در لینکدین شبکه سازی و بازاریابی کنیم؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۴ آبان ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

لینکدین شبکه اجتماعی اشتغال محور آمریکایی است که از سال  ۲۰۰۳ تا به امروز توانسته به خوبی بین متقاضیان کار و شرکت‌ها پل ارتباطی برقرار کند.در شبکه اجتماعی لینکدین جویندگان کار رزومۀ خود را برای کارفرمایان ارسال و به همان شکل نیز کارفرمایان برای جذب نیروهای مودر نظرشان اعلام آمادگی می‌کنند. این پلتفرم در چند سال گذشته به عنوان یکی از شرکت‌های تابع غول فناوری دنیا یعنی مایکروسافت فعالیت کرده است. آمارهای منتشر شده از سوی این شرکت نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، شبکه اجتماعی لینکدین دارای ۷۶۰ عضو فعال از میان ۱۵۰ کشور دنیا بوده است. اگرچه ماهیت اصلی لینکدین به عنوان بستری برای ارتباط کارجویان و کارفرماییان به یکدیگر بوده است اما با این حال لینکدین ویژگی و یا قابلیت‌های دیگری هم دارد. یکی از مهمترین قابلیت‌های شبکه اجتماعی لینکدین امکان شبکه‌سازی و بازاریابی در آن است. برای اینکه بتوانید از این قابلیت لینکدین برای ارتقاء استراتژی بازاریابی و یا پرسونال برندینگ به خوبی بهره ببرید باید با اصول آن نیز آشنا شوید. اگر صاحب کسب و کار هستید و یا برای ارتقاء عملکرد و برندینگ سایر شرکتها فعالیت می‌کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. در اینجا تصمیم داریم تا شما را با نحوه شبکه‌سازی و بازاریابی در لینکدین آشنا کنیم.

بازاریابی در لینکدین

بازاریابی در لینکدین

خوشبختانه بسیاری از پروفایل‌های ساخته شده در لینکدین، پروفایل افراد حقیقی هستند و حضور اسپم‌ها در این شبکه اجتماعی بسیار کمرنگ است. همین موضوع فرصت بازاریابی هدفمند را برای کسب و کارهای مختلف فراهم کرده است.

این شبکه اجتماعی یکی از بهترین بسترهای بازاریابی B2B است که فرصت معرفی محصولات و خدمات را برای مدیران ارشد و کسب و کارها فراهم می‌آورد. برای شروع بازاریابی در لینکدین نیاز است که آداب این شبکه اجتماعی را بیاموزید و قدم به قدم برای گسترش کسب وکارتان از آن استفاده کنید. در ادامه شما را با اقدامات لازم جهت بازاریابی در لینکدین آشنا می‌کنیم:

قدم ۱: بهینه سازی پروفایل کاربری لینکدین

برای شروع بازاریابی و شبکه‌سازی در لینکدین، کافیست تا جای ممکن پروفایل کاربریتان را بهینه کنید. الگوریتم‌های شبکه اجتماعی لینکدین به گونه‌ای هستند که پروفایل‌های کامل را به پروفایل‌های ناقص ترجیح می‌دهند. این مساله تاجایی پیش می‌رود که در سرچ هر عنوان شغلی، لینکدین پروفایل‌های کامل را به کارفرمایان نشان می‌دهد. فراموش نکنید که یک پروفایل ناقص در این شبکه اجتماعی هیچگاه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

برای بهینه سازی پروفایلتان در لینکدین مراحل زیر را اجرا کنید:

  • عکس پروفایل مناسب
  • استفاده از عنوان شغلی صحیح
  • خلاصه‌ای از خودتان و علایق کاریتان
  • ذکر شهر و کشور محل سکونت
  • ذکر تمامی سوابق شغلی با تاریخ
  • سوابق تحصیلی و آموزش‌های دریافتی
  • ذکر مهارت‌های کسب شده
  • کارهای داوطلبانه و عام‌المنفع

قدم ۲: درک فرهنگ لینکدین

حال که پروفایل کاربریتان را در لینکدین تکمیل کردید، بایستی درک کاملی از فضای این پلتفرم را نیز بدست بیاوردید. این شبکه اجتماعی هیچ شباهتی به توئیتر، فیس بوک و یا اینستاگرام ندارد، پس اجازه به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و وقایع شخصی را در اینجا نخواهید داشت. اگرچه برخی از این فرهنگ سرپیچی کرده و  هرچند وقت یکدفعه مسائل غیرکاری را در این فضا به اشتراک می‌گذارند که این مساله چیزی جز ضد تبلیغ برای برند شخصی و یا برند کسب‌وکارشان نیست.

قدم ۳: تولید محتوا کاربردی در راستای برند

تا می‌توانید از لینکدین برای گسترش بازاریابی و یا تبلیغاتتان همسو با فرهنگ این پلتفرم استفاده کنید. تولید محتوای جذاب و آموزشی در راستای تبلیغ برند و شبکه سازی را در لینکدین از یاد نبرید.

با انتشار مقالات آموزشی که در رابطه با محصول و یا خدمات شما هستند به مخاطبتان آگاهی بدهید. مقالات آموزشی راه بسیار خوبی برای جذب موثر دنبال‌کنندگان کسب و کارتان است.

سعی کنید که همواره صفحه این شبکه اجتماعی شما به روز باشد و اخبار حوزه‌کاری، اطلاعات محصولات و وقایع ارزشمندی که در محیط کاری‌تان رخ می‌دهد را با دیگران به اشتراک بگذارید.

قدم ۴: سنجش رقبا

بهینه سازی پروفایل کاربری لینکدین

از طریق پلتفرم لینکدین رقبای خودتان را بسنجید و وضعیت کسب وکار آنها را آنالیز کنید. از این طریق میتوانید تا حدودی با برنامه‌های آتی آنها آشنا شوید و بسنجید که آنها در حال حاضر بیشتر بر روی چه کلمات کلیدی کار می‌کنند. این تحلیل بر روی تصمیمات مهم و کاربردی شما تاثیرات شگرفی خواهند داشت.

قدم ۵: آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی

بررسی کمپین‌های تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی راهکاری کارآمد در راستای بهبود استراتژی بازاریابی شما در این پلتقرم است. در این آنالیزها مواردی چون آگاهی از برند و یا شاخص جلب توجه را بایستی بسنجید.

از ابزارهای داخلی لینکدین برای تحلیل کمپین‌‌های تبلیغاتی استفاده کنید تا به داده‌های مورد نظر برسید.

برای مثال برای بررسی شاخص آگاهی از برند می‌توانید تعداد مخاطبان و ارتباطات شکل گرفته و تعداد لایک مطالب و به اشتراک‌گذاری محتوا را بررسی کنید تا متوجه شوید تا چه اندازه کمپین تبلیغاتی شما دیده شده است.

برای بررسی شاخص میزان توجه به کمپین تبلیغاتی نیاز به طراحی یک کال تو اکشن و یا CTA دارید. از طریق این CTA و کمک از ابزار گوگل آنالیتیکس، میزان ورودی‌ها به سایتتان را نیز بسنجید. اگر کاربران تازه به سایت، نرخ فروش شما را نیز افزاش دادند، می‌توان نتیجه گرفت که کمپین تبلیغاتی شما در لینکیدن با موفقیت به سرانجام رسیده است.

شبکه سازی در لینکدین

شبکه سازی در لینکدین

پلتفرم لینکدین، ابزاری جادویی برای شبکه‌سازی‌های تجاری است.  برای اینکه بتوانید از این ابزار جهت شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات تجاری استفاده کنید، کافیست اقدامات زیر را انجام بدهید:

قدم ۱: نمایش عمومی پروفایل؛ open profile

حال که با بهینه‌سازی پروفایل کاربری در لینکدین آشنا شدید، باید شبکه سازی در این شبکه اجتماعی را شروع کنید. برای اینکار بایستی پروفایل کاربریتان را به حالت open profile (نمایش عمومی) دربیاورید.  در این وضعیت به هریک از کاربران لینکدین فارغ از اینکه مخاطب شما هستند و یا خیر امکان برقراری ارسال پیام و  گسترش شبکه ارتباطیتان را دارید.

قدم ۲: دریافت لیست مخاطبان

برای شبکه‌سازی در لینکدین نیاز به تهیه لیستی از ارتباطات خود با فرمت vcf و یا Csv دارید. با تهیه این لیست قدمی رو به جلو برای بررسی جامع پروفایل مخاطبین خود و یافتن فرصت‌های شغلی و تجاری جدید خواهید داشت.

قدم ۳: عضویت در گروه‌های لینکدینی

مزیت عضویت در گروه‌های لینکدینی به جهت شبکه‌‌سازی و یا گسترش ارتباطات را دست کم نگیرید. اگر در حوزه تخصصی کسب و کارتان گروهی وجود ندارد، زمان را از دست ندهید خودتان یک گروه تخصصی در این شبکه اجتماعی تشکیل بدهید و افراد مرتبط با کسب وکارتان را به آن گروه‌ها دعوت کنید.

چنانچه ادمین یک گروه تخصصی این شبکه اجتماعیشوید که ارتباط مستقیم با تخصص شما دارد، نتیجه درخشانی در ارتقاء برند شخصی و هویت برند شما خواهد داشت.

قدم ۴: فرستادن ایمیل به اعضای گروه‌ها

چنانچه ادمین یک گروه تخصصی در لینکدین هستید، اجازه دارید به صورت هفته‌ای حداقل یک ایمیل به اعضای مرتبط با کسب و کارتان ارسال کنید. این ایمیل‌ها میتوانند در قالب ایمیل مارکتینگ و یا به صورت یک اطلاعیه ساده و مقید در جهت گسترش شبکه تجاری شما باشند.

قدم ۵: اشتراک گذاری پست‌های لینکدین در شبکه های اجتماعی

برای گسترش شبکه ارتباطی، پست‌های لینکدین را در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حرفه‌تان مخصوصاً توییتر به اشتراک بگذارید. همچنین قابلیت استفاده از منشن‌گذاری را نیز دست کم نگیرید. در پستهای لینکدین‌تان حتما نام شرکت‌های مختلف را منشن کنید تا آنها از طریق نوتیفیکیشن متوجه ارسال پست شما بشوند.

سخن پایانی

شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در افزایش آگاهی از برند و ارتقا فروش کسب و کارهای مختلف ایفا می‌کنند. یکی از بهترین شبکه اجتماعی‌های حال حاضر دنیا که برندهای تجاری، شرکت‌ها و افراد شاغل در تمامی رده‌های سازمانی در آن عضو و در حال شبکه‌سازی باید یکدیگر هستند، لینکدین است.

در این مطلب قدرت پلتفرم لینکدین را در زمینه شبکه سازی و بازاریابی به شما معرفی کردیم. شما به عنوان بخشی از افراد شاغل در جامعه چقدر با قابلیت‌های لینکدین آشنا هستید؟

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 6 =