تفاوت روابط عمومی و بازاریابی ؛ تفاوت در چیست؟

پابلیکا / روابط عمومی / تفاوت روابط عمومی و بازاریابی ؛ تفاوت در چیست؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تفاوت روابط عمومی و بازاریابی ؛ تفاوت در چیست؟

درحالی‌که برای کسب‌وکارها مهم است که بتوانند تفاوت روابط عمومی و بازاریابی را بیان کنند، اما این واقعیت نیز وجود دارد که بازاریابی و روابط‌عمومی به همان اندازه که یک تجارت به موفقیت ترکیبی آنها وابسته است، به یکدیگر هم مرتبط هستند. با معرفی فناوری‌های جدید و افزایش ‌پذیرش روابط‌عمومی توسط تیم‌های اجرایی، عملکرد روابط عمومی و بازاریابی پیچیده‌تر شده‌ است و به سمت نقش‌های مجزای بیشتری در یک تجارت پیش می‌روند. اگر شما هم در مورد روابط عمومی و بازاریابی پرسش‌هایی در ذهن دارید، حتماً تا به انتها این مقاله را دنبال نمایید.

روابط‌ عمومی چیست؟

روابط‌عمومی به‌عنوان اقدامی برای مدیریت انتشار اطلاعات در میان شرکت‌ها و عموم مردم، تعریف می‌شود. هدف روابط‌عمومی اطلاع‌رسانی به مردم، سرمایه‌گذاران، شرکا، مشتریان بالقوه، کارمندان، مشتریان، تحت‌تأثیر قراردادن آنها برای ایجاد دیدگاه مثبت در مورد شرکت و برند است. برای ایجاد اعتماد و روابط‌عمومی قوی با مشتریان، سازمان ممکن است در فعالیت‌هایی مانند کمک‌های مالی، حمایت از هنر، رویدادهای ورزشی، آموزش رایگان و غیره شرکت کند.

تعریف بازاریابی

افراد مختلف، بازاریابی را به روش‌های متفاوتی تعریف کرده اند. برخی آن را خرید محصولات یا خدمات می‌نامند، گروهی دیگر آن را تجارت می گویند، درحالی‌که عده‌ای آن را با فروش محصول، مرتبط می‌دانند. در معنای واقعی، خرید، بازرگانی و فروش همه تحت پوشش فعالیت مشترکی به نام بازاریابی هستند.

بازاریابی یک فرآیند مدیریتی است که به خریدوفروش محصولات و خدمات مربوط می‌شود و شامل طراحی محصول، انبارداری، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، تحویل، تبلیغات، برندسازی، فروش و قیمت‌گذاری است. به طور خلاصه، بازاریابی هر کاری است که یک شرکت برای به‌دست‌آوردن و حفظ مشتریان انجام می‌دهد.

روابط‌عمومی (PR)در مورد مدیریت شهرت و تصویر یک شرکت یا سازمان است، درحالی‌که بازاریابی در مورد تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات است. روابط‌عمومی بر حفظ روابط با ذی‌نفعان از طریق ارتباط متمرکز است، درحالی‌که بازاریابی بر ایجاد تقاضا برای محصولات یا خدمات تأکید می‌نماید.

اهمیت بازاریابی
اهمیت بازاریابی

کلیدی ترین تفاوت‌ روابط عمومی و بازاریابی

روابط‌عمومی (PR) مدیریت ارتباط سازمان با ذی‌نفعان آن است و شامل ایجاد و حفظ روابط با سهام‌داران از طریق برنامه‌های ارتباطی استراتژیک می باشد که شهرت و دیده‌شدن سازمان را افزایش می‌دهد. روابط‌عمومی همچنین می‌تواند شامل مدیریت بحران، مدیریت برند و روابط رسانه‌ای باشد. در این جا به مهم‌ترین وجه تفاوت روابط عمومی و بازاریابی اشاره شده است:

  1. هدف: هدف روابط‌عمومی حفظ و بهبود شهرت یک شرکت است، درحالی‌که هدف بازاریابی ترویج و فروش محصولات و خدمات است
  2. مخاطب: روابط‌عمومی بر ذی‌نفعان مختلف مانند رسانه‌ها، مشتریان، کارمندان تمرکز می‌کند، درحالی‌که بازاریابی در درجه اول مشتریان را هدف قرار می‌دهد
  3. لحن: روابط‌عمومی لحن خنثی دارد، درحالی‌که بازاریابی متقاعدکننده است
  4. محتوا: محتوای روابط‌عمومی بر اخبار و رویدادهای مرتبط با شرکت متمرکز است، درحالی‌که محتوای بازاریابی بر تبلیغات متمرکز است
  5. اندازه‌گیری: موفقیت روابط‌عمومی با پوشش و ادراک رسانه‌ای سنجیده می‌شود، درحالی‌که موفقیت بازاریابی با فروش و بازگشت سرمایه سنجیده می‌شود
  6. کانال‌ها: روابط‌عمومی در درجه اول از روابط رسانه‌ای و مدیریت بحران استفاده می‌کند، درحالی‌که بازاریابی از کانال‌های مختلفی مانند تبلیغات، تبلیغات فروش و رویدادها استفاده می‌کند

مزایای روابط‌ عمومی

روابط‌ عمومی نقش مهمی در مدیریت و پاسخ به بحران‌هایی دارد که ممکن است سازمان را تحت‌تأثیر قرار دهد، در اینجا به مزیت‌های آن اشاره می‌نماییم:

  1. مدیریت شهرت: روابط عمومی به حفظ و ارتقای شهرت و وجهه سازمان کمک می کند
  2. ایجاد اعتماد: تلاش های روابط عمومی می تواند اعتماد بین سازمان و ذینفعان آن را تقویت کند
  3. مقرون به صرفه بودن: روابط عمومی اغلب مقرون به صرفه تر از روش های تبلیغات سنتی است
  4. افزایش دید: روابط عمومی می تواند دید و دسترسی سازمان و پیام آن را افزایش دهد
  5. تعامل با ذینفعان: روابط عمومی به سازمان ها اجازه می دهد تا با ذینفعان خود تعامل داشته باشند و آنها را بهتر درک کنند
  6. اعتبار: روابط عمومی به ایجاد اعتبار و مشروعیت برای یک سازمان کمک می کند

 

معایب روابط‌ عمومی

اندازه‌گیری تأثیر و اثربخشی تلاش‌های روابط‌عمومی می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد، معایب روابط‌عمومی شامل موارد زیر می باشد:

۱.عدم کنترل: روابط عمومی می تواند چالش برانگیز باشد زیرا سازمان ها کنترل محدودی بر نحوه دریافت و درک پیام خود توسط ذینفعان دارند

۲.دسترسی محدود: روابط عمومی ممکن است به اندازه روش های تبلیغات سنتی به افراد زیادی دسترسی نداشته باشد

۳.تبلیغات منفی: اگر تلاش های ارتباطی یک سازمان تبلیغات منفی ایجاد کند، روابط عمومی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد

۴.سوء ارتباط: سوءتفاهم یا سوء تفاهم بین یک سازمان و ذینفعان آن می تواند از طریق تلاش های روابط عمومی رخ دهد

۵.وقت گیر: روابط عمومی می تواند زمان بر باشد و نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در منابع دارد

۶.آسیب به شهرت: روابط عمومی ناکارآمد می تواند منجر به آسیب به شهرت شود و به تصویر سازمان آسیب برساند

بازاریابی چیست؟

بازاریابی فرآیند شناسایی، پیش بینی و تأمین نیازها و خواسته‌های مشتری از طریق ایجاد، ترویج و توزیع محصولات و خدمات است. این روند شامل تجزیه‌وتحلیل روندهای بازار، تحقیق در مورد رفتار مشتری و ایجاد استراتژی‌هایی برای رسیدن به مخاطبان هدف به طور مؤثر است. هدف نهایی بازاریابی افزایش فروش و درآمد برای یک کسب‌وکار است و این مورد از تفاوت روابط عمومی و بازاریابی می باشد.

 

 

مزایای بازاریابی

تلاش‌های بازاریابی می‌تواند منجر به افزایش سهم بازار شود چون کسب‌وکارها می‌توانند بخش بزرگ‌تری از بازار را تصاحب کنند. چند نمونه از مزایای بازاریابی را مشاهده می نمایید:

۱.افزایش فروش و درآمد: تلاش های بازاریابی می تواند منجر به فروش و درآمد بالاتر برای یک تجارت شود

۲.بهبود آگاهی مشتری: بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا آگاهی از برند را افزایش دهند و مشتریان را نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند آگاه‌تر کنند

۳.درک بهتر مشتری: بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مخاطبان هدف و رفتار مشتری خود را درک کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پیشنهادات خود را متناسب با نیازهای مشتری تنظیم کنند

۴.مزیت رقابتی: بازاریابی موثر می تواند به کسب و کارها نسبت به سایرین در صنعت خود مزیت رقابتی بدهد

معایب بازاریابی

خطر مسائل حقوقی ناشی از ادعاهای بازاریابی نادرست یا فریبنده وجود دارد، چند نمونه از معایب بازاریابی ذکر شده است:

۱.هزینه: بازاریابی می تواند گران باشد و به سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان و منابع نیاز دارد

۲.مخاطب هدف محدود: بازاریابی ممکن است به همه دسترسی نداشته باشد

  1. ارتباط نادرست: خطر عدم ارتباط یا تفسیر نادرست در تلاش های بازاریابی وجود دارد که منجر به کمپین های ناکارآمد یا ادراک منفی عمومی می شود

۴.کاهش اعتبار: بازاریابی بیش از حد تهاجمی یا گمراه کننده می تواند به اعتبار و شهرت یک کسب و کار آسیب برساند

استراتژی‌های بازاریابی و روابط‌عمومی

استراتژی های روابط عمومی و بازاریابی

 

شباهت بین روابط عمومی و بازاریابی

هدف روابط‌ عمومی و بازاریابی ارتقای اعتبار و وجهه یک شرکت یا سازمان است، به چند نمونه از شباهت‌های این دو بعد از بیان تفاوت روابط عمومی و بازاریابی لازم است:

۱.هدف هر دو تأثیرگذاری بر افکار و رفتار عمومی است

۲.هر دو از ارتباطات و پیام برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند

۳.هر دو شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف می شوند

۴.هر دو شامل ایجاد و اجرای کمپین هستند

۵.هر دو نیاز به نظارت و تاکتیک های تنظیم بر اساس پاسخ مخاطب دارند

معیارهای موفقیت برای روابط‌ عمومی عبارت‌اند از:

توجه به این نکته مهم است که اینها تنها معیارها نیستند، بلکه معمولاً برای اندازه‌گیری موفقیت بازاریابی و روابط‌عمومی استفاده می‌شوند. علاوه بر این، پیگیری و اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌ها برای تنظیم و بهبود آنها برای دستیابی به نتایج بهتر بسیار مهم است:

۱.پوشش رسانه ای: میزان و کیفیت پوشش رسانه ای که یک سازمان دریافت می کند یک معیار کلیدی برای سنجش موفقیت یک کمپین روابط عمومی است

۲.تعامل با ذینفعان: سطح تعامل با سهامداران مانند مشتریان، کارمندان، سرمایه گذاران و رسانه ها، معیار مهمی برای سنجش موفقیت یک کمپین روابط عمومی است

۳.تعامل در رسانه های اجتماعی: تعداد اشتراک گذاری ها، لایک ها و نظرات در رسانه های اجتماعی معیاری برای سنجش موفقیت یک کمپین روابط عمومی است

۴.مدیریت شهرت: شهرت یک سازمان یک معیار مهم است، زیرا نحوه درک ذینفعان از سازمان را می سنجد

  1. مدیریت بحران: توانایی مدیریت موثر و کاهش بحران، معیار کلیدی موفقیت برای روابط عمومی است

 

مزیت‌های روابط عمومی و بازاریابی
مزیت‌های روابط عمومی و بازاریابی

 

کدام بهتر است: روابط عمومی و بازاریابی؟

روابط‌ عمومی و بازاریابی هر دو برای موفقیت یک برند ضروری هستند. سخت است که بگوییم کدام یک بهتر است، چون بستگی به اهداف هر کمپین دارد. روابط‌عمومی می‌تواند در ایجاد پوشش رسانه‌ای به‌دست‌آمده که آگاهی از برند را ایجاد می‌کند، بسیار مؤثر باشد، درحالی‌که بازاریابی می‌تواند برای هدایت فروش خاص یا رشد سهم بازار استفاده شود. یک استراتژی موفق احتمالاً تفاوت روابط عمومی و بازاریابی را به خوبی می داند.

به‌طورکلی، مهم است که بدانید بازاریابی و روابط‌عمومی دو ابزاری هستند که می‌توانند برای رشد یک سازمان مورداستفاده قرار گیرند. آنها از رویکردهای مختلف برای ارتقای آگاهی از برند و معیارهای مختلف برای سنجش موفقیت استفاده می‌کنند. بااین‌حال، هر دو اهداف یکسانی از رشد کسب‌وکار و برندسازی را دنبال می‌ نمایند. هر برندی که می‌خواهد برتر باشد باید از تأثیر مثبتی که هم بازاریابی و هم روابط‌عمومی می‌توانند داشته باشند، استفاده کند.

فعالیت‌های بازاریابی تحت کنترل کامل سازمان است درحالی‌که روابط‌عمومی تحت کنترل سازمان و طرف خارجی یعنی رسانه‌ها است. مفهوم بازاریابی گسترده‌تر از روابط‌عمومی است، چون دومی زیر چتر روابط‌عمومی قرار می‌گیرد؛ بنابراین، هر دو مکمل یکدیگر هستند. اگر می‌خواهید به گسترش روابط‌عمومی و بهبود کیفیت خدماتتان کمک نمایید به خدمات روابط عمومی پابلیکا حتماً سر بزنید!

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

خیر، روابط‌عمومی می‌تواند شامل پوشش رسانه‌ای به‌دست‌آمده از طریق ارتباط با رسانه‌ها و روابط باشد؛ اما به رسانه‌های پولی نیاز ندارد.

بله بازاریابی معمولاً شامل بودجه‌ای برای تبلیغات است.

روابط‌عمومی می‌تواند با ایجاد تصویر و اعتبار برند، تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد پوشش رسانه‌ای بر فروش تأثیر مثبت بگذارد.

هدف روابط‌عمومی ایجاد و حفظ روابط مثبت با مردم، ذی‌نفعان و رسانه‌ها است.

نظرات کاربران

alirezavaeli

2021-05-03 06:32:51

سلام وقت بخیر تشکر می‌کنم از همراهیتون و دقت نظری که داشتین. ببینید توی این مطلب ما سعی کردیم مزیت های روابط عمومی را واضح تر توضیح بدیم و قصد تنزل بازاریابی رو نداریم، چون همونطور که گفته شد هر برندی برای موفقیت بیشتر نیاز داره که از دو حوزه به وقتش استفاده کنه، در نتیجه این دو حوزه نه تنها در تضاد هم نیستن بلکه مکمل یکدیگرن. اما مشکل اصلی شناخت مرز بین روابط عمومی و بازاریابی هست، که ما سعی می‌کنیم این شناخت رو برای بخش های مختلف ایجاد کنیم.

Ali M.

2021-04-27 05:45:52

سلام. اول از همه از تلاش شما برای گسترش معلومات روابط عمومی متشکرم. دوم؛ سخن از اوج روابط عمومی و تنزل بازاریابی است. بسیاری از شرکت ها مثل زارا دیگر بازاریابی ندارند و روابط عمومی متکی به سازمان بازاریابی را یدک می کشد. ارادت- بیدارمغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یازده =