همه چیز راجع‌به روابط عمومی و تبلیغات

پابلیکا / روابط عمومی / همه چیز راجع‌به روابط عمومی و تبلیغات
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
اساس فروش تولیدات و خدمات، روابط عمومی و تبلیغات قدرتمند است.

مشاغل می‌توانند گسترش یافته و بزرگ‌تر شوند. اساس کار شرکت‌ها همکاری با مردم است. این همکاری می‌تواند از‌طریق روش‌های مختلفی انجام شود و موثر نیز باشد. روابط عمومی و تبلیغات نمونه‌هایی از راهکار‌هایی هستند که می‌توانند کسب‌و‌کار‌های مختلف را رشد دهند؛ بنابراین شناخت اصولی این روش‌ها می‌تواند رشد شما را بیشتر کرده و موفقیتتان را تضمین کند.

توضیحات جامع در رابطه با روابط عمومی و تبلیغات

روابط عمومی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد باید بیاموزند و بر آن، تسلط داشته باشند. اهمیت و تاثیر این بحث بر روی رشد و پیشرفت، چنان عمیق است که اگر آن را به‌درستی یاد نگیرید، زمینه کاری شما نسبت‌به دیگران، ضعیف‌تر خواهد شد؛ بنابراین در ادامه به این مبحث پر‌ارزش خواهیم پرداخت.

آشنایی کامل با روابط عمومی

روابط عمومی یکی از موضوع‌هایی است که از گذشته بسیار دور وجود داشته و در‌گذر زمان نیز، پایدار باقی می‌ماند. هر برند و کسب‌و‌کاری نیاز دارد تا با مخاطب‌ها و مشتری‌هایش ارتباط داشته باشد. این ارتباط باید پویا باشد. در‌حقیقت تمام افراد باید بتوانند با صاحب شرکت ارتباط کوتاهی داشته باشند و نیاز خودشان را مطرح کنند.

روش‌های روابط عمومی بسیار گسترده هستند. بهترین شیوه از روابط، روابط عمومی آنلاین است. در این راهکار، صاحب برند نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا نخواهد داشت. فضای کاری در این زمینه، بستر اینترنت است؛ به‌همین دلیل هیچ هزینه اضافه‌ای پرداخت نمی‌شود.

زمان کاری این ارتباط، دائمی است. برای مثال شما می‌توانید در‌طول ماه‌ها یا حتی سال‌ها، با مشتری‌های متفاوت ارتباط بر‌قرار کرده و سوال‌هایی بپرسید. زیر‌مجموعه‌های یک برند حتی می‌توانند تغییر سلیقه‌های مخاطب‌هایشان را بررسی کرده و تولید خودشان را بر‌حسب این تغییر‌ها، برنامه‌ریزی کنند.

به‌طور کلی، روابط عمومی روشی بسیار قوی و قدرتمند است؛ این روش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف کم‌ترین میزان ثروت، برند را موفق خواهد کرد. روابط عمومی و تبلیغات ممکن است به‌هم مرتبط باشند؛ بنابراین بهتر است در قسمت بعد به این مطلب مهم نیز بپردازیم.

آشنایی کامل با تبلیغات

تبلیغات می‌تواند به روابط عمومی شبیه باشد؛ اما به‌طور کلی یک مبحث متفاوت محسوب می‌شود. در تبلیغات شما با مخاطب ارتباط دارید؛ اما مخاطب هیچ نوع ارتباطی با شما نخواهد داشت. برای داشتن یک تبلیغ خوب، به هزینه‌های بسیار زیادی نیاز خواهید داشت که این روش را به روشی گران‌قیمت تبدیل می‌کند.

تبلیغات اغلب زمان مشخصی دارند و پس از عبور از زمان تعیین‌شده، محتوای تبلیغی شما دیگر نمایش داده نمی‌شود. بستر تبلیغات می‌تواند به‌شدت گسترده باشد؛ اما تاثیر آن بر‌روی مخاطب کم‌تر از روابط عمومی خواهد بود.

تبلیغات یک معرفی محسوب می‌شود. با کمک‌گرفتن از این روش کاربردی می‌توانید محصول خود را با ساده‌ترین شیوه‌های ممکن، از‌طریق ارتباطات بازاریابی به‌دید عموم مردم برسانید. این عمل فروش شما را بیشتر خواهد کرد؛ بنابراین برند شما رشد کرده و موفق خواهید شد.

برای یک تبلیغات تاثیرگذار، باید روابط عمومی بالایی داشته باشید.
برای یک تبلیغات تاثیرگذار، باید روابط عمومی بالایی داشته باشید.

معرفی شباهت های روابط عمومی و تبلیغات

روابط عمومی و تبلیغات به‌صورت کلی در یک گروه قرار می‌گیرند. مهم‌ترین شباهت این موارد، هدف آن‌ها خواهد بود. روابط عمومی، تبلیغات یا سایر موضوع‌های این‌چنینی، در گام اول برای معرفی و تبادل اطلاعات استفاده می‌شوند. شباهت بعدی این ۲ مورد، وجود خلاقیت است.
اگر دوست دارید تبلیغات خوبی داشته باشید باید خلاق باشید؛ همچنین اگر به‌دنبال یک ارتباط مفید با مشتری هستید، بهتر است خلاقیت را فراموش نکنید. شباهت بعدی را می‌توان بزرگ‌نمایی معرفی کرد. هر‌کدام از این موارد برای داشتن تاثیر بیشتر بر روی مخاطب، ممکن است از بزر‌گ‌نمایی استفاده کنند.

تبلیغات برای مشتریان قدیمی تاثیر بسیار بیشتری دارد و از روابط عمومی باید برای مخاطبان عادی استفاده کرد.
تبلیغات برای مشتریان قدیمی تاثیر بسیار بیشتری دارد و از روابط عمومی باید برای مخاطبان عادی استفاده کرد.

معرفی تفاوت های روابط عمومی و تبلیغات

شناخت روابط عمومی و تبلیغات به‌کمک بررسی تفاوت‌های آن‌ها ممکن خواهد بود. اگر کمی دقت کنید، خواهید دید که اغلب مردم فکر می‌کنند تبلیغات و روابط عمومی در معنا و مفهوم، یکسان و مساوی هستند.
این فکر به‌طور کلی اشتباه است؛ درواقع تبلیغات و روابط عمومی مسائل مختلفی هستند که تفاوت‌های بزرگی نیز دارند. در ‌ادامه با این تفاوت‌های تاثیرگذار آشنا خواهیم شد.

مخاطب ها به طور کامل متفاوت هستند!

روابط عمومی و تبلیغات در یک بستر و تا‌حدودی برای یک هدف انجام می‌شوند؛ اما مخاطب‌های آن‌ها به‌طور کامل متفاوت هستند. تبلیغات به‌صورت کنترل‌شده فقط برای مشتری‌هایی انجام می‌شود که از‌قبل، برند را می‌شناختند. تبلیغات برای مشتری‌های جدید اغلب تاثیری بسیار ناچیز دارد. معرفی ویژگی‌های جدید به مخاطب‌های سابق، می‌تواند یک عمل کاربردی محسوب شود.
در‌مقابل، روابط عمومی بر‌پایه‌ی ارتباط پویا شروع می‌شود. این شروع می‌تواند با افراد جدید انجام شود. ایجاد رابطه‌های پایدار که از ابتدا با اهداف مشخص انجام شده‌اند، می‌توانند تعداد مشتری‌ها را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهند. این در‌حالی است که شروع روابط عمومی اغلب با مشتری‌های سابق نخواهد بود.

هدف ظاهری یکسان، هدف باطنی متفاوت!

همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، روابط عمومی و تبلیغات، استراتژی بازاریابی یکسانی دارند. فعالیت هر ۲ مورد با هدف کسب مشتری بیشتر و رسیدن به موفقیت بزرگ‌تر انجام خواهد شد. البته این هدف تنها به‌عنوان یک مقصد ظاهری است و اهداف باطنی هر‌مورد، متفاوت و ویژه خواهد بود.
تبلیغات در گام اول با هدف معرفی شروع می‌شود. در‌ ادامه، جذب مشتری مناسب انجام شده و فروش به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. بالا‌رفتن فروش می‌تواند تولید را بیشتر کند و افزون‌بر آن، ثروت برند را نیز افزایش خواهد داد. تمامی این موارد از اهداف باطنی تبلیغات محسوب می‌شوند.

روابط عمومی، باطنی دوستانه و مهربان دارد. این فرآیند در ابتدا مخاطب‌ها، مشتری‌ها و افراد مرتبط را شناسایی می‌کند و در ادامه، با ایجاد ارتباط موثر با این افراد، نظر‌ها و پیشنهاد‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد. این نکته‌ها می‌توانند تاثیر مستقیمی بر روی رشد برند گذاشته و آن را موفق‌تر کنند. به‌طور کلی باید بدانید استراتژی بازاریابی برای این موارد از نظر باطن بسیار متفاوت خواهد بود.

هدف ظاهری یکسان، هدف باطنی متفاوت!
هدف ظاهری یکسان، هدف باطنی متفاوت!

تاثیر مستقیم بر‌ روی اعتماد مشتری

روابط عمومی و تبلیغات ممکن است در این زمینه بتوانند قدرتمند عمل کنند و اعتماد مشتری را به‌خوبی جلب کنند؛ اما اگر کمی فکر کنید، می‌فهمید که روابط عمومی در این زمینه موفق‌تر خواهد بود.
داشتن زمان بیشتر و تمرکز بالا بر روی مخاطب می‌تواند تاثیر بزرگی بر افزایش اعتماد مشتری داشته باشد؛ همچنین در این روش، مخاطب می‌تواند با برند ارتباط داشته باشد و رفته‌رفته اعتماد او شکل خواهد گرفت. در‌مقابل، تبلیغ زمان محدودی داشته و هیچ ارتباط فعالی نیز وجود ندارد. طبیعی است که اعتماد مشتری به این حوزه بسیار کم‌تر باشد.

زمان، یک موضوع مهم و ارزشمند!

خوشبختانه تبلیغات را می‌توان در زمان اندکی انجام داد و اگر شما نگران هدر رفتن وقت خودتان هستید، استفاده از تبلیغات برای شما می‌تواند بسیار مفید باشد. زمان اثر تبلیغ نیز کوتاه است و نیاز به صبر‌ کردن ندارد.
در‌مقابل، روابط عمومی موضوعی است که از شروع تا پایان به زمان نیاز شدیدی خواهد داشت. اگر دوست دارید رابطه شما با مخاطب‌هایتان به‌درستی شکل بگیرد، باید صبر کردن را بلد باشید. همچنین اگر می‌خواهید اعتماد مشتری شما روز‌به‌روز بیشتر شود، باید به روابط عمومی خودتان زمان بیشتری بدهید.

هزینه های متفاوت، موضوعی موثر!

روابط عمومی و تبلیغات هزینه‌های متفاوتی خواهند داشت. برای داشتن یک تبلیغ موفق و برتر، ابتدا باید با یک فرد متخصص در‌ارتباط باشید. این مشاوره‌گرفتن و کسب راهنمایی می‌تواند هزینه‌ای داشته باشد. در ادامه برای انتشار تبلیغ نیاز به یک سایت و بستر مناسب دارید. این موارد نیز می‌توانند برای صاحب‌ برند هزینه‌ی بالایی داشته باشند.
تمام این هزینه‌ها برای داشتن تبلیغاتی موثر لازم است. اگر در زمینه تبلیغات به افراد بی‌تجربه مراجعه کنید و گول هزینه‌های کم را بخورید، ممکن است با شکست بزرگی رو‌به‌رو شوید؛ اما در روابط عمومی مشکل هزینه وجود نخواهد داشت. در این شیوه به‌دلیل نبود‌واسطه و استفاده از فضای مجازی، هزینه‌ها بسیار اندک و ناچیز است.

وجود دید منفی در جامعه!

روابط عمومی و تبلیغات موضوع جدیدی نیستند این موارد از گذشته در زندگی انسان‌ها وجود داشتند و ممکن است در آینده نیز بر روی مشاغل اثری داشته باشند. این ۲ مورد مسیر بزرگی را طی کردند تا به پیشرفت کنونی رسیده‌اند. در این مسیر ممکن است اشتباهاتی نیز انجام شده باشد.

تبلیغات در جامعه اغلب یک موضوع منفور است. اشتباهاتی که در گذشته راجب این موضوع مشاهده‌شده باعث وجود یک دید منفی در جامعه شده است. این دید اشتباه تاثیر‌گذاری اعمال شما بر مردم را به‌شدت کاهش می‌دهد.روابط عمومی در این زمینه عملکرد متفاوتی دارد. ارتباط دوستانه این روش، به محبوبیت آن در سطح جامعه کمک شایانی خواهد کرد؛ بنابراین اگر از این روش استفاده کنید، به‌دلیل نظر مثبت انبوهی از مردم، فروش شما بیشتر خواهد شد. در‌نهایت، کسب‌و‌کار شما موفقیت را تجربه می‌کند.

روابط عمومی و تبلیغات هر‌دو برای شما نیاز اند.
روابط عمومی و تبلیغات هر‌دو برای شما نیاز اند.

روابط عمومی بهتر است یا تبلیغات؟

روابط عمومی و تبلیغات یا حتی دیگر روش‌های مرتبط با آن‌ها برای مشاغل مختلف و به‌منظور رشدشان ساخته شده‌اند. مشاغل، متفاوت و زیاد هستند؛ از‌این‌رو، نمی‌شود برای تمام آن‌ها یک نسخه مشابه پیچید.
اگر برند شما تازه تاسیس شده است و افراد زیادی آن را نمی‌شناسند، ممکن است تبلیغات نتواند تاثیر خوبی بر روی پیشرفت شما داشته باشد. در این شرایط استفاده مناسب از روابط عمومی و رعایت جزئیات دقیق آن، می‌تواند برای شما بسیار موثر و مفید باشدژ استفاده همزمان از روابط عمومی و تبلیغات ممکن است بسیار موفق‌تر عمل کند.

در شرایطی دیگر اگر شما صاحب یک کسب‌و‌کار قدرتمند و بزرگ هستید و سابقه‌ای بالا دارید، تبلیغات برای شما از هر روش دیگری، مناسب‌تر خواهد بود. برند شما شناخته‌شده است و مشتری‌های زیادی نیز دارد. همچنین ثروت و سرمایه بالای شما می‌تواند هزینه‌های سنگین تبلیغات را تامین کند.

در‌کنار تمام این موارد، ممکن است شما زمان کافی برای ایجاد ارتباط جدید را نداشته و خواهان یک تاثیر سریع و دقیق باشید. استفاده از تبلیغات برای شما مناسب‌تر است و می‌تواند رشد برند شما را افزایش دهد.

ایجاد هماهنگی، یک کار درست یا غلط؟

در قسمت‌های قبل، توضیحات کاملی راجب روابط عمومی و تبلیغات ارائه شد؛ اما آیا می‌توانیم روابط عمومی را با تبلیغات هماهنگ کنیم؟ پاسخ این سوال مثبت است. انجام این فرآیند، سخت و دقیق است که باید جزئیات آن را به‌دقت رعایت کنید.

اولین نکته‌ درباره‌ی این هماهنگی، استفاده‌ی درست و به‌جا از تبلیغات است. در زمینه‌ی روابط عمومی، تبلیغات می‌تواند یک دستیار یا حتی یک ابزار مفید باشد. به‌کمک این دستیار قدرتمند، می‌توانید کسب‌و‌کار خودتان را به تعداد زیادی از مردم معرفی کنید. هماهنگی در روابط عمومی و تبلیغات می‌تواند موفقیت را برای شما قطعی کند.

روابط عمومی می‌تواند عموم مردم را برای داشتن یک ارتباط فعال آماده کند. این ارتباط در‌اصل می‌تواند اعتماد مردم را افزایش دهد. بعد از اینکه از اعتماد مشتریان مطمئن شدید، از ارتباطات بازاریابی کمک گرفته و تبلیغات موثر و گسترده‌ای را انجام دهید. ایجاد یک هماهنگی مناسب، تاثیر بزرگی بر روی موفقیت برند شما خواهد داشت.

موفقیت در کنار پابلیکا

پابلیکا یکی از سایت‌های فعال در زمینه رپورتاژ‌نویسی و بستر اینترنت است. به‌کمک این سایت می‌توانید بهترین متن‌ها را در سایت‌های برتر منتشر کنید. این کار می‌تواند تعداد مخاطب‌های برند شما را افزایش دهد؛ همچنین مقاله‌ها و توضیحاتی که در پابلیکا وجود دارد می‌تواند اطلاعات شما را افزایش دهد. همچنین شما می‌توانید با مشاوران پابلیکا در ارتباط باشید تا با هماهنگی بیشتر بین فعالیت‌های روابط عمومی و تبلیغات خود به بالاترین اهداف برسید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

بله. نه تنها می‌توان به صورت هم‌زمان هر دو را دنبال کرد، بلکه بسیار برای کسب‌وکار شما مفید خواهد بود.

می‌توان از یک پیج اینستاگرام یا سایت شروع کنید. توجه داشته‌باشید که یک فرد مجرب تبلیغات و روابط عمومی آنلاین شما را دنبال کند.

پاسخ به این سوال کاملا با توجه به کسب‌و‌کار شما ممکن است. هرچه کار شما رایج‌تر و برای عموم ملموس‌تر باشد، به ثمر رسیدن آن سریع‌تر است.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 19 =