آینده روابط عمومی تا ایجاد استراتژی موثر در سال ۲۰۲۲
طی چند سال اخیر با گسترش ویروس کرونا، شوکهای زیادی به کسبوکارها در سراسر جهان وارد شد، این بدان معناست که با شروع سال جدید میلادی زمان آن فرا رسیده است که برند شما برنامهریزی استراتژیهای روابط عمومی در سال ۲۰۲۲ آغاز کند.تقریباً همه صنایع از سال ۲۰۲۰ در نوسان بودهاند و سال ۲۰۲۲ ممکن است سال دیگری از تحول و تغییر باشد.
اما این بدان معنا نیست که کسبوکار شما نمیتواند در سال جدید موفق شود. روندها سال به سال تغییر میکنند و هر چه موقعیت بهتری برای استفاده از این روندها داشته باشید، کسبوکار شما میتواند عملکرد بهتری داشته باشد. بنابراین، چه چیزی آینده روابط عمومی در سال ۲۰۲۲ را روشن میکند؟ برای ایجاد یک استراتژی روابط عمومی موثر برای سال ۲۰۲۲، این چهار مرحله میتواند شروع خوبی باشد.
شخصیسازی
طبق گزارش Muck Rack در سال ۲۰۲۱ که حدود ۱۶۱۸ کسبوکار را بررسی کرده بود مشخص شد که: ۹۶٪ از متخصصان روابط عمومی همچنان میگویند که، ایمیل بهترین راه ارتباط با روزنامهنگاران است. اما باید دقت کرد که طبقه تجربیات به دست آمده، روزنامهنگاران از دریافت تعداد زیادی ایمیل که همه دارای قالب یکسان و مشخصی هستند کلافه میشوند. و اکثر این ایمیلها را بدون اینکه باز کنند، از صندوق دریافتی خود پاک میکنند.
اگر میخواهید یک روزنامهنگار واقعاً ایمیل شما را بخواند، باید پیامهای شخصیسازی شده ایجاد کنید که آنها را وادار به پاسخگویی کند. پس ایمیل عمومی دیگر ارسال نکنید.
برای رسیدن به نتایج بهتر نکات زیر را برای شخصیسازی ایمیلهای خود در سال ۲۰۲۲ رعایت کنید.
- مقالات قبلی روزنامهنگار را مطالعه کنید.
- تیترهایی در زمینه تخصصی روزنامهنگار بنوسید.
- توجه آنها را با یک موضوع جذاب جلب کنید.
مطمئناً، پیامهای شخصیسازی شده کاربرد بیشتری دارند، اما دقت کنید این کار نباید دردسر تیم شود. به طور مثال ارتباط با خبرنگاران بین اعضای تیم خود تقسیم کنید، این کار باعث میشود، انجام تحقیقات عمیقتر در مورد هر روزنامه نگار و ایجاد یک پیام موثر، آسانتر شود.
تلفیق بازاریابی وابسته (affiliate marketing) با روابط عمومی
بازاریابی وابسته نوعی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است در واقع این نوع بازاریابی در راستای فروش بیشتر محصولات بسیار موثر است. از این بازاریابی وابسته را اینگونه میتوان تعریف کرد که با برنامهریزی مناسب، به اینفلوئنسرها، سردبیران و ناشران در ازای فروش بیشتر، کمیسیون پرداخت میکنید.
از این رو توصیه میشود که در سال ۲۰۲۲، بازاریابی وابسته را با روابط عمومی ترکیب کنید. روابط عمومی در سال ۲۰۲۲ میتواند به شما در ایجاد روابط با شرکتهای وابسته جدید و بزرگتر و در عین حال حفظ روابط با ناشران فعلیتان کمک کند. از آنجایی که بازاریابی وابسته تماماً در مورد روابط است، در صورت ایجاد یک استراتژی متفکرانه توسعه مشارکت، شانس بیشتری برای فروش بیشتر خواهید داشت.
برنامهریزی مناسب و منعطف
در گذشته نچندان دور، متخصصین روابط عمومی بر این باور بودند که باید یک تقویم محتوایی سالانه داشته باشند و وفاداری به آن بسیار اهمیت دارد. اما تغییر چرخه اخبار به صورت روزانه و بحران جدیدی که ظاهراً هر هفته اتفاق میافتد، به نظر میرسد که این روش استراتژی مناسبی برای سال ۲۰۲۲ نباشد.
تیمهای روابط عمومی باید بسیار چابک باشد، زیر به صورت غیر منتظره ممکن است مجبور شوید:
- تاریخ عرضه محصول را تغییر دهید.
- انتشار محتوا کاملا متوقف کنید.
- بیانههای مطبوعاتی اضطراری منتشر کنید.
- و…
برای ادامه روند، باید سیستمهای روابط عمومی خود را طوری تنظیم کنید که سریعتر حرکت کنند. این کار به این معنی است که:
- پیروی از اصول چابکسازی:
آیا تا به حال اصول چابکسازی سیستم را امتحان کردهاید؟ این یک روش متفاوت است. چابکی به متخصصان روابط عمومی کمک میکند تا پوشش رسانهای را تولید و نظارت کنند، نتایج را اندازهگیری کنند و ارزش آنها را نشان دهند. چابکسازی این امکان را میدهد تا استراتژی خود را در لحظه تغییر دهید بدون اینکه به طور کامل بهرهوری تیم خود را از بین ببرید.
-
برون سپاری کارها
اگر گاها کار شما زیاد میشود، استخدام ده ها کارمند تمام وقت منطقی نیست. در عوض، فهرستی افراد متخصص داشته باشد تا به شما در زمینه محتوا، ارائه، گرافیک و موارد دیگر کمک کنند. این یکی از سادهترین راهها برای حفظ بودجه در شرایط غیرقابلپیشبینی سال ۲۰۲۲ است.
ایجاد روابط عمیقتر با رسانهها
ارسال ایمیل برای برقراری ارتباط با روزنامهنگاران کار خوبی است ولی در سال ۲۰۲۲ باید از روشی که ممکن است این ارتباط را ایجاد کنید. از شبکههای اجتماعی نیز استفاده کنید، مثلا در زیر پیامهای توییترها کامنت بگذارید یا لینکدینشان را فالو کنید، یا در رومها کلاب هوس آنها شرکت کنید، این کار شما را به دهها روزنامهنگار متصل میکند. و هر چه این ارتباط را بیشتر کنید مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد. در اخر نیز روند ارتباطات خود را همیشه در یک CRM ثبت کنید تا بتوانید روابط بیشتر و موثر تری ایجاد نمائید.
کلام پایانی
روابط عمیق تر، شخصی سازی پیامها و انعطافپذیری همه در آینده کلید رشد و موفقیت خواهند بود. ما نمیتوانیم مطمئن باشیم که سال ۲۰۲۲ چه چیزی را برای برندها به ارمغان میآورد. اما پیروی از این چهار مرحله میتواند به شما کمک کند تا برند خود را برای موفقیت در سال جدید مدیریت کنید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید