روابط عمومی آنلاین : تعریف، اهمیت و راهکار عملیاتی آن

پابلیکا / روابط عمومی / روابط عمومی آنلاین : تعریف، اهمیت و راهکار عملیاتی آن
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۶ مهر ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
روابط عمومی آنلاین : تعریف، اهمیت و راهکار عملیاتی آن

 روابط عمومی آنلاین، ساخت و نگهداری حرفه ای یک تصویر مطلوب برای شرکت و برند خاصی است. روابط عمومی، یک شرکت را از طریق وبلاگ ها، وب سایت ها و رسانه های اجتماعی آنلاین تبلیغ می نماید. هدف روابط عمومی آنلاین، افزایش بک لینک‌ها، گسترش اعتبار و نام تجاری یک شرکت است. روابط عمومی آنلاین در حال حاضر در مقایسه با گذشته با اهمیت تر نیز به نظر می رسد. با محبوبیت بیشتر اینترنت، روابط عمومی آنلاین، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

ظهور رسانه های اجتماعی همچنین منجر به افزایش روابط عمومی و ارتباطات دیجیتال شده است چون شرکت ها می توانند از این پلتفرم ها برای دستیابی به مخاطبان بیشتری استفاده کنند. اگر شما نیز می خواهید همه چیز را درباره روابط عمومی بدانید و بفهمید که چرا استراتژی روابط عمومی دیجیتال مهم است، این مقاله را تا به انتها دنبال بفرمایید.

روابط عمومی آنلاین چیست؟

اصطلاحی است که مجموعه ای از تلاش ها، ایده ها و تکنیک های مدیریت روابط و برند را نشان می دهد. اساسا، روابط عمومی آنلاین (digital PR) یک اصطلاح فراگیر است که در آن تمام اقدامات بعدی برای بهبود حضور و یا تعامل آنلاین شرکت، صورت می‌گیرد.

 

روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی بر اساس پلتفرم ها و استراتژی های مورد استفاده متفاوت است. اکنون، انتظار می رود که شرکت ها از طریق این پلتفرم های آنلاین با مشتریان تعامل نمایند. وب سایت های شرکت، صفحات اینستاگرام، صفحات فیس بوک، حساب های توییتر، پروفایل های لینکدین و حتی کانال های یوتیوب تحت این قلمرو قرار می گیرند.

روابط عمومی آنلاین چیست؟
روابط عمومی آنلاین چیست؟

جنبه های مختلفی برای مدیریت روابط عمومی آنلاین یک شرکت وجود دارد. تجزیه هر جزء بسیار مهم است، موارد زیر تنها چند نمونه از آنچه که کلیت یک روابط عمومی آنلاین را تشکیل می دهد، می باشد:

مدیریت رسانه های اجتماعی: رسانه های اجتماعی امروزه یکی از بزرگترین اجزای روابط عمومی آنلاین برای شرکت ها هستند .یکی از جنبه های روابط عمومی آنلاین، مدیریت رسانه های اجتماعی، حساب ها و صفحات یک شرکت است. رسانه‌های اجتماعی فضای آنلاین منحصر به فردی را ایجاد کرده‌اند که در آن شرکت‌ها می‌توانند با مشتریان، منتقدان و رقبا تعامل داشته باشند.

 

بهینه سازی موتور جستجو: بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو بخش بسیار مهمی از روابط عمومی است. سئو فرآیندی است که طی آن یک شرکت یا فرد برای افزایش ترافیک وب سایت خود کار می کند.

 

وب سایت ها و مجلات آنلاین: حتی اگر محتوایی که تولید می کنید به صراحت در وب سایت یا حساب های رسانه های اجتماعی شما وجود ندارد، مستقیماً به نام و شرکت شما مرتبط است. این ویژگی می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند و مفید باشد چون به شما امکان می دهد از وضعیت و شبکه یک پلتفرم آنلاین دیگر برای بهبود وضعیت خود استفاده کنید. مدیریت این بخش نه تنها محتوا و بک لینک هایی که در محتوا قرار داده اید را پوشش می دهد، بلکه نحوه مدیریت ارتباط شما با سایت یا مجله را نیز بهبود می بخشد.

اهمیت روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین در افزایش ترافیک وب سایت شرکت موثر است. در بسیاری از موارد، انتشارات مطبوعاتی دیجیتال توسط رسانه ها انتخاب می شوند و منبع پیوندهای ورودی جدید به وب سایت یک شرکت می شوند. این پیوندها به بهبود بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک می‌کنند و پیدا کردن شرکت را برای مشتریان بالقوه به صورت آنلاین آسان‌تر می‌کنند.

اهمیت روابط عمومی آنلاین
اهمیت روابط عمومی آنلاین

در اینجا نحوه سودمندی روابط عمومی دیجیتال برای یک تجارت کوچک آورده شده است:

  • رتبه بندی سئو را بهبود می بخشد. گوگل به عنوان یک موتور جستجوی فرامتنی تاسیس شد. بک لینک ها جزء کلیدی نحوه نمایش وب سایت ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو هستند. به طور کلی، هرچه پیوندها مرتبط تر باشند، وب سایت رتبه بهتری خواهد داشت.

 

  • سرنخ تولید می کند. وقتی ترافیک وب سایت افزایش می یابد، سرنخ های جدید نیز افزایش می یابند. روابط عمومی دیجیتال ترافیک جستجوی طبیعی و ترافیک ارجاع را از طریق سئو افزایش می دهد.

 

  • فروش را افزایش می دهد. روابط عمومی دیجیتال به ایجاد اعتماد یک برند کمک می کند. وقتی یک مصرف کننده به یک برند اعتماد می نماید، احتمال خرید آن بیشتر می شود.

 

روابط عمومی دیجیتال امروزه برای موفقیت یک شرکت بسیار مهم است زیرا بخش زیادی از تعاملات آنها با مشتریان را تشکیل می دهد.

دلایلی که روابط عمومی آنلاین را با اهمیت می‌کند

  1. به شما در تعیین هدف خود کمک می نماید

هسته اصلی همه استراتژی های روابط عمومی آنلاین، هدف است. از طریق کار روابط عمومی می خواهید به چه چیزی برسید؟

جواب شما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ترافیک صفحه اصلی یا صفحه یک محصول/خدمت خاص را افزایش دهید.
  • ترافیک را به یک پیشنهاد یا تبلیغ جدید هدایت کنید.
  • اعتماد به برند خود را افزایش دهید.
  • اعتبار دامنه را افزایش دهید

 

  1. روابط عمومی باعث افزایش اعتبار برند شما می شود

برخی می گویند که شهرت با ارزش ترین چیزی است که یک شرکت دارد. ساختن آن سخت است، اما از دست دادن آن فوق‌العاده آسان است، بنابراین شرکت‌ها باید هر روز آن را به خاطر بسپارند. به طور کلی، تبلیغات پولی هرگز به اندازه تبلیغات کسب شده که با اجرای استراتژی روابط عمومی و تاکتیک های پیگیری پرورش می یابد، مؤثر نیست.

اگر روابط عمومی بر اساس مجموعه ای از تلاش های خوب اندیشیده شده و طراحی شده در پشت صحنه به شیوه ای مناسب اجرا شود، از نظر ایجاد شهرت بسیار کارآمد خواهد بود.

 

  1. روابط عمومی باعث افزایش دید و آگاهی برند می شود

جایی که برندها برای جلب توجه مشتریان خود با هم رقابت می کنند، روابط عمومی ممکن است بتواند توجه مشتریان را به سمت برند مخصوصی هدایت کند. متخصصان روابط عمومی برای ایجاد اتحاد با روزنامه نگاران و افراد تاثیرگذار آموزش دیده اند و روایت عمومی مورد نظر را در مورد برند شکل می دهند و با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های روابط عمومی از جمله روابط رسانه‌ای، ایجاد محتوا، مشارکت تأثیرگذار، مدیریت رویداد، مدیریت حضور آنلاین باعث افزایش دیده شدن برند شما می‌شوند.

روابط عمومی باعث افزایش دید و آگاهی برند می شود
روابط عمومی باعث افزایش دید و آگاهی برند می شود
  1. روابط عمومی مشارکت های صنعتی را تسهیل می کند

ابتکارات روابط عمومی می تواند نقشی اساسی در تسهیل همکاری ها و مشارکت های استراتژیک در یک صنعت ایفا کند و روابط سودمند دوجانبه را تقویت کند که باعث رشد کسب و کار می شود. متخصصان روابط عمومی با استفاده از مهارت های ارتباطی و ارتباطات صنعتی خود می توانند سازمان های همفکر خود را گرد هم آورند و با آنها تعامل نمایند.

 

  1. ایجاد تعامل معنادار

افزایش تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها یا اشتراک‌گذاری‌ها می‌تواند یک عملکرد عالی برای برند شما باشد. با استراتژی مناسب ، می‌توانید مشارکت بالاتری را دریافت نمایید که به بهینه‌سازی استراتژی و حتی بهبود محصول یا خدمات تبدیل گردد.

 

هنگامی که روابط عمومی آنلاین به خوبی انجام شود، تأثیر مثبتی بر رتبه وب سایت در گوگل خواهد داشت. هرچه رتبه بهتری داشته باشید، افراد بیشتری متوجه برند شما می شوند و نام تجاری شما را ذکر می کنند. تبلیغات بیشتر به این معنی است که مخاطبان جدیدی از وب سایت شما بازدید می کنند و ترافیک بیشتر وب سایت منجر به سرنخ های جدید می شود. و یکی از مجموعه خدماتی که پابلیکا ارایه می‌کند، ارایه خدمات رپورتاژ آگهی است.

فن آوری‌های برتر روابط عمومی موثر برای تجارت شما

بازار مدرن رقابت سختی را برای کارآفرینان ایجاد می‌کند که نیاز به سطح بالایی از توانمندی و اقدامات هوشمندانه شرکتها دارد. به همین دلیل است که بسیاری تعجب می‌کنند که چگونه محصول خود را از میان صدها راه حل مشابه تشخیص دهند یا از چه ابزاری می‌توان برای این منظور استفاده کرد. امروزه، فن آوری‌های مدرن روابط عمومی ارتباط قوی بین یک محصول (شرکت) و یک مصرف کننده ایجاد می‌کند و بهترین ویژگی‌ها و نقاط فروش منحصر به فرد یک محصول یا خدمات ارائه شده را نشان می‌دهد.

چند فناوری روابط عمومی که در ایجاد یک تصویر نام تجاری برجسته و رسیدن به دید تجاری بالا موثر است:

بازاریابی ویدئویی: اثبات شده است که فیلم ها تأثیر بسزایی در ایجاد آگاهی از برند و موقعیت یابی برند دارند. فیلم‌های خلاقانه و جذاب می‌توانند مخاطبان را در سطح عالی حفظ کنند، ساخت فیلم ها آسان و مقرون به صرفه است.

ثبات شده است که فیلم ها تأثیر بسزایی در ایجاد آگاهی از برند و موقعیت یابی برند دارند
ثبات شده است که فیلم ها تأثیر بسزایی در ایجاد آگاهی از برند و موقعیت یابی برند دارند

بازاریابی متقابل: این یک تبلیغ مشترک است که توسط چندین شرکت انجام می‌شود که محصولات آن‌ها مکمل یکدیگر هستند. بازاریابی متقابل امکان کاهش هزینه تبلیغات و ایجاد همکاری طولانی مدت و گسترش چشمگیر بازار مصرف را ایجاد می‌کند.

مدیریت رویدادها: این فناوری روابط عمومی شامل سازماندهی رویدادهای تخصصی (اجتماعی، سیاسی، اقتصادی) به منظور جذب مخاطب هدف و آشنایی مردم با محصول یا خدمات است. با افزودن مدیریت رویداد به استراتژی بازاریابی خود، می‌توانید روی پاسخ مثبت مخاطبان خود حساب کنید، مستقیماً بر خریدار بالقوه خود تأثیر بگذارید و شرایط مطلوبی را برای مصرف کننده ایجاد کنید.

IPR :IPR تبلیغ کالاها و خدمات از طریق اینترنت با استفاده از منابع مختلف رسانه‌ای است. این رویکرد در یک محیط غیررسمی‌تر (در میان افراد جوان و فعال) موثر است. این بازخورد قوی و همچنین تحرک بالا و هماهنگی اطلاعات را فراهم می‌کند.

برای اینکه استراتژی روابط عمومی برای شما بهتر باشد، توصیه می شود که رویکردهای مختلف را ترکیب کنید و یک تقویم روابط عمومی آنلاین ایجاد کنید که تمام فعالیت‌های روابط عمومی را که می خواهید اجرا کنید ، منعکس کند. به عنوان مثال، ممکن است در تقویم روابط عمومی خود یک اعلامیه مطبوعاتی یا ارسال مقاله با رویکرد بهبود SEO ، یک رویداد ویژه و… داشته باشید. آنچه در این تجارت مهم است داشتن تصوری روشن از اینکه کدام مشتری هدف شماست، به چه چیزی علاقه دارد و چگونه می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید.

چگونه استراتژی روابط عمومی آنلاین خود را عملی کنیم؟

ساموئل آدامز یک سری نظرسنجی‌ها را انجام داد و مدلی از استراتژی روابط عمومی موفق را که به طور گسترده در فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تهیه کرد. ساموئل آدامز بر اساس یافته‌های خود، چندین ترفند در راستای بهینه کردن بازدهی روابط عمومی بیان می‌کند:

  • از نمادهای ملی و احساسی و همچنین شعارهای جذاب استفاده کنید.
  • در پیش بینی وقایع از رقبا پیشی بگیرید و به موقع اقداماتی را ترتیب دهید که تأثیر عاطفی بر مردم دارند.
  • به طور مداوم از طریق کانال‌های تماس بر افکار عمومی تأثیر بگذارید
  • اطمینان از سود متقابل مشتری از محصول / خدمات.
  • روش‌ها، مدل‌ها و فناوری‌های روابط عمومی فقط در قالب دو طرفه به طور موثر کار می‌کنند. اطمینان از برقراری ارتباط باز و شفاف با مردم از اهمیت حیاتی برخوردار است.
  • بازخورد به شما امکان می‌دهد اطلاعات جامعی درباره مخاطبان مورد نظر دریافت کرده و کانال های صحیحی را برای ارائه اطلاعات انتخاب کنید. در نتیجه ، فن آوری‌های روابط عمومی به عنوان برنامه‌ریزی ارتباط بین فردی برای ایجاد یک تاکتیک روشن از مذاکرات به طور مستقیم با مصرف کننده وارد می‌شوند.

اغلب فناوری های روابط عمومی دیجیتال و همچنین روابط عمومی به معنای جامع با تبلیغات محصولات اشتباه گرفته می شوند. البته روابط عمومی مشترک با تبلیغات است. با این وجود، هنوز مرزها و اختلافات مشخصی بین این دو مفهوم وجود دارد. اول از همه، فعالیت‌های روابط عمومی در جهت فروش یک محصول نیستند. در عوض‌، فعالیت‌های روابط عمومی شرایط مطلوبی را برای توسعه تجارت و جذب مشتری ایجاد می کند.

ثانیاً، اگر تبلیغات فقط یک محصول یا خدمات را تبلیغ می‌کند، اما فناوری‌های روابط عمومی اعتبار شرکت را افزایش می‌دهند.

ثالثاً، متخصصان روابط عمومی رسانه‌ها را نیز در راستای محبوبیت قرار می‌دهند. این فرایند منحصر به فرد است زیرا عملاً هزینه مستقیمی برای رسانه ها ندارد. در نتیجه هم زمان و هم مکان انتقال اطلاعات مهم است.

کلام آخر

با توجه به موارد فوق، روابط عمومی یک حوزه امیدوار کننده فعالیت با فناوری های خاص خود و مناطق چند وجهی است. یک استراتژی روابط عمومی آنلاین خوب یک تصویر مثبت ایجاد می‌کند و موفقیت پایدار شرکت را تضمین می‌نماید. اما در نظر داشته باشد یک استراتژی موثر را نمی توان در یک روز تدوین کرد. این امر به برنامه‌ریزی کامل و آماده‌سازی دقیق متمرکز بر تعریف مشتریان هدف، علایق، نیازهای آن‌ها و همچنین کانال‌های ارتباطی قدرتمند نیاز دارد. متخصصان روابط عمومی توصیه می‌کنند که فناوری‌های مختلف روابط عمومی را با هم ترکیب کرده و یک تقویم بازاریابی را برای برنامه‌ریزی تمام فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید، اجرا کنید.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول
  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل : گوگل آنالیتیکس، افزایش ترافیک را اندازه گیری می کند. این ابزار شامل افزایش ترافیک ارجاع و ترافیک جستجوی طبیعی است.
  • رتبه بندی دامنه: معیاری است که قدرت پروفایل بک لینک یک وب سایت را نشان می دهد. این معیار اندازه گیری می کند که آیا بک لینک های ایمن یک وب سایت را قوی تر کرده اند یا خیر.
  • اشتراک‌گذاری‌ها و دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی: فالوورها نشان می دهند که در نتیجه چند نفر به برند شما جذب شده اند.

فضای فناوری بازاریابی چندین هزار ابزار دارد. در اینجا ابزارهای رایج روابط عمومی آورده شده است:

تینی: یک ابزار جستجوی عکس است که محل نمایش اینفوگرافیک ها و تصاویر را به صورت آنلاین مشخص می کند.

جیمیل: بستر ایمیل برای ارسال پیام به وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و تأثیرگذاران.

لینکدین: شبکه اجتماعی برای شناسایی مخاطبین

وبلاگ ها، پست های مهمان، نقل قول ها در مقالات و نمایه های آنلاین. اشتراک‌گذاری‌ها در رسانه‌های اجتماعی و صفحات منابع.

بهینه سازی تصاویر آنلاین با گذشت زمان به ابزارهای تجاری مفیدی تبدیل شده است. در حال حاضر شاهد برخی از مزایای ملموس مرتبط با سرمایه گذاری در خدمات روابط عمومی آنلاین هستیم.

یکی از مزایای اصلی روابط عمومی آنلاین این است که چگونه بهینه سازی موتورهای جستجو را برای مشاغل افزایش می دهد. اکنون بیش از هر زمان دیگری کسب و کارها در خدمات سئو سرمایه گذاری می کنند. از آنجایی که تعداد بیشتری از رقبای شما خودشان تکنیک‌های روابط عمومی آنلاین را اجرا می‌کنند، استفاده از شرکت‌های حرفه‌ای می‌تواند به کسب‌وکار شما بهبود ببخشد و ترافیک طبیعی وب‌سایت تان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + سیزده =