راهکارها و تکنیک‌های روابط‌عمومی ؛ هر آنچه که سازمان‌ها باید بدانند

در دنیای کسب‌وکار امروز که نام برند بسیار مهم است، داشتن استراتژی روابط‌عمومی ضروری و لازم است، اما روابط‌عمومی به چه معنا است؟ چرا باید روی آن تمرکز کرد؟ اهمیت آن در کسب‌وکارها چیست؟ اهداف استفاده از روابط‌عمومی چیست؟ در ادامه می‌خواهیم در مورد کارکردهای روابط عمومی، اهداف و معنی آن صحبت کنیم.

۱- روابط‌عمومی چیست؟

روابط عمومی (PUBLIC RELATIONS) که اختصاراً به آن PR می‌گویند، یک فرآیند ارتباطی استراتژیک است که شرکت‌ها برای برقراری ارتباط مثبت با مخاطبان خود از آن استفاده می‌کنند.

روابط عمومی مستقیما با معروفیت برند شما در ارتباط است، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، هدف روابط عمومی تجزبه و تحلیل رفتارهای مردم در مورد برند تجاری شماست. روابط عمومی تلاش می‌کند تا تاثیر مثبتی از برند شما در ذهن مخاطبان ایجاد نماید و ارتباط با آن‌ها را تقویت کند . البته این فرایند فقط به مشتریان محدود نشده و شامل سرمایه‌گذران، شرکاء و حتی کارمندان سازمان نیز می‌شود. داشتن یک نام تجاری آشنا باعث اعتماد هر چه بیشتر مخاطبان شما می‌گردد.

۲- وظایف روابط‌عمومی چیست؟

در زیر، لیستی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی را بیان می‌کنیم تا به اهمیت سازمانی آن پی ببرید:

  •  نظر مخاطبانتان راجع به برند شما را تحلیل می‌کند.
  • آنچه مشتریان در مورد نام تجاری شما می‌گویند را پیش بینی می‌کند.
  • برای بهبود تصویر برند راهکارهایی موثر پیشنهاد می‌دهد.
  • استراتژی‌هایی را برای کمپین‌های محصول جدید ایجاد می‌کند.
  • روابط خود را با سرمایه‌­گذاران، مشتریان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ نویسان و … مدیریت می‌کند.
  • قبل از شرکت در یک رویداد، به کارمندان مشاوره می‌دهد.
  • در کانال‌های ارتباطی، برند سازمان را معرفی می‌کند. مانند محتوای مناسب برای وبسایت، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، سازماندهی رویدادها و….
  • با تخریب نام برند شما که توسط مطبوعات و رقبا صورت می‌گیرد مقابله می‌کند.

۳- آمار و ارقام سال ۲۰۲۰ در این حوزه 

تکنیک‌های روابط عمومی

امروزه، کارشناسان روابط‌ عمومی موظف هستند همزمان با بسیاری از جنبه‌های مختلف مثل استراتژی محتوا، بازاریابی دیجیتال و …  نیز آشنایی داشته‌ باشند. استفاده بسیار زیاد از تبلغیات توسط برندها باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در مخاطبان شده‌است. با این وجود، می‌توان با ارائه محتوای قابل اعتماد، جذاب و سرگرم کننده به راحتی این مسئله را حل کرد. پس توجه کنید که تا جایی که می‌توانید روی تصویر برند و کارشناسان خود کار کنید.

حال نگاهی به مهم‌ترین آمار و ارقام  سال ۲۰۲۰ می‌اندازیم:

  • ۸۰٪ از بازاریابان و متخصصان روابط عمومی فکر می‌کنند که “قصه­‌گویی” برگ برنده، نام‌های تجاری در آینده است.
  • بسیاری از مدیران روابط عمومی معتقدند که در آینده‌ای نزدیک نام جدیدی بر آن‌ها گذاشته خواهد شد. به این دلیل که کار آن‌ها شامل چندین وظیفه است و درواقع، نام واقعی آن‌ها با جزئیات کارشان مطابقت ندارد.
  • طی ۵ سال گذشته آژانس‌های روابط عمومی ۳۰٪ در سال رشد کرده‌اند.
  • اکثر روزنامه نگاران معتقدند که مخاطبانشان امسال کمتر به آن‌ها اعتماد خواهند کرد.
  • به گفته تعداد زیادی از مدیران روابط عمومی، تأثیر بازاریابی رو به رشد است و بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد.
  • ۹۲٪ از مصرف کنندگان بیشتر به اطلاعات و مطالبی که خارج از کانال‌های رسمی برند شما به دست می‌آورند اعتماد می‌کنند و آن‌ها را به تبلیغات سنتی ترجیح می‌دهند.
  • این روزها مشتریان تحت تأثیر وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.
  • ۸۰٪ از تصمیم گیرندگان ترجیح می‌دهند به جای تبلیغات، داده‌ها را از مقالات دریافت کنند.
  • ۷۰٪ از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند یک شرکت را از طریق مقاله بشناسند تا تبلیغات.
  • ۶۸٪ از مصرف کنندگان تمایل دارند اطلاعات مربوط به برندی که به آن علاقه دارند را بخوانند.
  •  ۸۶٪ مردم تمایل دارند از تبلیغات تلویزیونی پرهیز کنند.
  •  ۴۴٪ از ایمیل های مستقیمی که شرکت ها برای مصرف کنندگان می فرستند هرگز باز نمی شوند.
  •  ۹۱٪ از کاربرانی که از طریق ایمیل مشترک خدمات شما شده‌اند، پس از مدتی اشتراک خود را لغو می‌کنند.

۴- روابط عمومی در سال ۲۰۲۰ به کدام سمت رفته است؟

۱- قصه‌گویی

داستان‌سرایی در سال جاری مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. البته باید به یاد داشته باشید که نحوه‌ی داستان‌سرایی بسیار مهم است. پس سعی کنید آن را برای مخاطبان خود جالب و همچنین قانع­‌کننده بیان کنید.

بررسی و انتخاب موضوع صحیح از اهمیت بالایی برخودار است، زیرا با دسترسی آسان به اینترنت جمع‌آوری اطلاعات بسیار آسان شده است ولی بررسی صحت آن اطلاعات بسیار دشوار است. پس به خاطر داشته باشید، که هر گونه استراتژی در روابط عمومی برای بهبود اعتبار برند شما نزد مخاطبین است و شما باید اعتماد آن‌ها را به دست‌آورید، پس باید داستان‌های قابل اعتماد به آن‌ها ارائه دهید.

۲- استراتژی بازاریابی محتوا

داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا نه تنها توصیه می‌شود ، بلکه در سال ۲۰۲۰ کلیدی برای موفقیت برند شما است. در واقع، روابط عمومی و بازاریابی محتوا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اولویت اصلی روابط عمومی بهبود شهرت برند شما است. در واقع، اگر یک استراتژی بازاریابی محتوای خوبی طراحی کنید، قادر به انجام این کار خواهید بود. امروزه، شرکت‌ها محتوا ایجاد می‌کنند تا به جای تبلیغات سریع محصولات خود، به مخاطبان خود آموزش دهند. بنابراین، اگر محتوایی که ایجاد می‌کنید برای مخاطبان جالب باشد، آن‌ها با شما ارتباط می‌گیرند، و مهم‌ترین مزیت آن این است که، آن‌ها برند شما را به دیگران معرفی کنند که باعث اعتمادسازی بیشتر برای برند شما خواهد شد. بهتر است محتوای خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید، تا افراد بیشتری محتوای شما را ببینند.

۳- اینفلوئنسرها  

اخیراً، همکاری برندها با اینفلوئنسرها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اینفلوئنسرها به افزایش آگاهی برند شما در شبکه‌های اجتماعی مانند ایسنتاگرام کمک می‌کنند. اما در انتخاب اینفلوئنسرها بسیار دقت کنید و به دنبال ایجاد یک همکاری طولانی مدت باشد زیرا باعث بهبود نتایج به دست‌آمده خواهد شد. در نظر داشته باشید با اینکه شرکت‌ها و برندهای زیادی رو به استفاده از اینفلوئنسرها آورده‌اند اما پیش‌بینی نتایج استفاده از آن‌ها کار دشواری است.

۴- تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده‌ها کلید روابط عمومی است، در دنیایی که اطلاعات و داده‌ها حرف اول را می‌زنند، تجزیه و تحلیل آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند مخاطب خود را بهتر بشناسید، بنابراین می‌توانید خدمات و محصولات خود را طبق خواسته‌های آن‌ها ارائه دهید. به لطف فناوری، هر روز اطلاعات بیشتری در دسترس است. با این حال، اطلاعاتی که شما استفاده می کنید باید قابل اعتماد باشد. با این روش مشتریان وفادار خود را حفظ خواهید کرد.

۵- مهارت‌های چند منظوره

روابط عمومی با تبلیغات و بازاریابی همراه است. از‌ این رو کارشناسان روابط عمومی نیاز به داشتن اطلاعات و مهارت‌های لازم در زمینه تبلیغات و بازاریابی می‌باشند. تسلط به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و…. یک امتیاز به حساب می‌آید.

۶- اعتبار و اعتماد

در سال ۲۰۲۰ داشتن روابط عمومی برای افزایش شهرت و رسیدن به اعتماد مشتریان ضروری است. از طرفی مشتریان همانند گذشته به تبلیغات اعتماد ندارند و اعتماد آن‌ها به کارشناسان برند شماست. برای بهبود این کار می‌توانید وب‌سایتی برای برند تجاری خود داشته باشد و در آن مخاطبان خود را آموزش دهید و از این طریق نشان دهید که شما یک برند قابل اعتماد هستید.

۷- برند سازی شخصی

وقتی صحبت از روابط عمومی می‌شود، نه تنها تصویر برند شما مهم است، بلکه نحوه شناخت کارمندان شما توسط مشتریان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، برندسازی شخصی برای بهبود نظر مخاطبان در مورد آن‌ها مفید خواهد بود.

۵- چرا روابط عمومی مهم است؟

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را مجاب خواهد کرد که بر روی روابط عمومی سرمایه‌گذاری کنید. مهم‌تر از همه، روابط عمومی می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید و از شهرت بیشتری برخوردار شوید. روابط عمومی از منابع عینی استفاده می‌کند، از طرفی مردم بیش از منابع پولی مانند تبلیغات به روابط عمومی اعتقاد دارند، در نتیجه این کار باعث تاثیرگذاری و ایجاد اعتماد در مخاطبان می‌شود.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، سرمایه­گذاری در روش­های سنتی بازاریابی بسیار گران‌تر از استفاده از تخصیص بخشی از بودجه برای بهبود روابط عمومی است. روابط عمومی می‌تواند یک روش مقرون به صرفه برای رساندن پیام شما به مخاطبین بیشتر باشد.

یک کمپین روابط عمومی خوب به شما کمک می‌کند تا بازار مناسب را هدف قرار دهید. به طور مثال شرکت در رویدادهای صنعتی ، نمایشگاه‌ها و … کمک می‌کند تا محصول شما بیشترین میزان مواجهه با مخاطبین را داشته باشد.

در آخر، ذکر این نکته ضروری است که اثر رسانه‌ای روابط عمومی، طولانی مدت است، و داستان برند شما توسط افراد بیشتری شناخته خواهد شد.

  ۶- مزایای روابط عمومی چیست؟

  • مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات
  • نفوذ گسترده‌تر از تبلیغ
  • رسیدن به مخاطبین مورد نظر
  • ایجاد ارتباط با رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران، مشتریان و …
  • ایجاد بک تصویر مثبت از برند
  • کمک موثر در تبلیغات
  • منافع طولانی مدت پس از یک کمپین

۷- روابط عمومی و بازاریابی

تکنیک‌های روابط عمومی: برند

روابط‌عمومی و بازاریابی اهداف مشترکی از جمله افزایش آگاهی از برند و تولید سرنخ دارند و هر دو برای ایجاد هویت تجاری ضروری هستند. به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی که بین دو مفهوم بازاریابی و روابط عمومی همپوشانی ایجاد می‌کند، امروزه تفکیک بین آن‌ها بسیار سخت گردیده است. با این حال، آن‌ها از جنبه‌های مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال، روابط عمومی عمدتا برای تبلیغات خود از کانال‌هایی مانند سخنرانی‌ها و اطلاعیه‌های مطبوعاتی بهره می‌برد که می‌تواند تأثیر طولانی مدت داشته باشد. اما در بازاریابی پیام‌ها از طریق رسانه‌های اغلب پولی مانند تبلیغات که در مقایسه با روابط‌عمومی یک فرآیند کوتاه مدت هستند، پخش می‌شوند.

 در واقع، روابط عمومی یک فرایند ارتباطی است که هدف آن تقویت روابط بین یک شرکت و عموم مردم است. روابط‌عمومی می‌خواهد یک نام تجاری را تبلیغ کند و مردم را در مورد تصویری که از نام تجاری دارند تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، هدف ترغیب آن‌ها به داشتن نظر مثبت در مورد برند است. اما بازاریابی فرایندی است که اهداف اصلی آن فروش و تبلیغ محصولات / خدمات یک شرکت به مخاطبان هدف است بازاریابی شامل همه اتفاقاتی است که از زمان ایجاد یک محصول تا رسیدن به مشتری رخ می‌دهد.

برای دیده شدن هر چه بهتر برند خود نیاز به برگزاری کمپین‌های روابط‌عمومی دارید اما برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطبین باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. درواقع، این برنامه‌ریزی برای متقاعد کردن مخاطبان جهت داشتن دیدی مثبت نسبت به برند شما است. در این فصل، شما یاد خواهید گرفت که چگونه استراتژی روابط عمومی خود را بر اساس اهداف فردی ایجاد کنید. علاوه بر این، در مورد استراتژی پیام‌رسانی و توزیع صحبت خواهیم کرد.

چگونه استراتژی‌های روابط‌عمومی خود را ایجاد کنیم؟

اگر می‌خواهید حرف‌هایی که در مورد برند و سازمان شما گفته می‌شود را مدیریت کنید، قطعاً به یک استراتژی روابط‌عمومینیاز خواهید داشت. برای اینکار می‌توانید در شرکت خود بخشی را به اینکار اختصاص دهید، یا از یک آژانس روابط عمومی استفاده کنید تا این اطلاعت و گفته‌ها را مدیریت کنند.

در واقع، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا برند شما به شهرت برسد، اما ظرف چند ثانیه می‌توانید آن شهرت  را از دست بدهید با به آن آسیب برسانید.

در زیر، در مورد بهترین تکنیک‌های اثبات شده برای ایجاد یک استراتژی روابط‌عمومی قوی صحبت خواهیم کرد:

۱. اهداف روابط عمومی خود را تعیین کنید و آن‌ها را به طور منظم مرور نمائید.

بسته به آنچه می‌خواهید به دست آورید، می‌توانید یک یا چند هدف برای کمپین خود در نظر بگیرید. تعداد آن‌ها هرچه باشد، هنگام تعیین اهداف باید منسجم و همچنین برای رسیدن به آن‌ها ثابت قدم عمل کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید اهدافی مانند این داشته باشید:

  • تصویر برند خود را بهبود ببخشید.
  • به مخاطب جدیدی دسترسی پیدا کنید.
  • روابط خود را با مشتریان تقویت کنید.
  • فروش را افزایش دهید.

پس جای تعجبی ندارد که تعیین اهداف یک قدم کلیدی است. چون متوجه خواهید شد که کدام مسیر را باید دنبال کنید. با این وجود، اگر متوجه شدید که برنامه یا استراتژی شما انتظارات شما را برآورده نمی‌کند، می‌توانید آن را تغییر دهید.

۲- برای بهتر مشخص کردن جامعه هدف خود، تحقیقات کنید.  

یکی از اولین کارهایی که باید پس از تعیین اهداف انجام دهید این است که تصمیم بگیرید، جامعه هدف شما کیست؟ و چه کسانی قرار است از خدمات و محصولات شما استفاده کنند؟ علاوه بر این، شما باید برخی از اطلاعات مربوط به مخاطب مورد نظر خود را پیدا کنید.

پس از انجام تحقیقات، مشتریان اصلی خود را خواهید شناخت، پس با توجه به رفتار مشتریان برنامه‌های آینده خود را تنظیم کنید.

۳-  پلتفرم‌های مناسب برای انتقال پیام به مشتریان را مشخص کنید.

پس از آنکه مخاطبان خود را آنالیز کردید، باید تصمیم بگیرید که کدام پلتفرم‌ها برای انتشار پیام شما بهترین عملکرد را دارد. شما باید کانال‌های مورد علاقه مخاطبان خود را بشناسید. این به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنید. و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

۴- محدودیت‌های خود را بشناسید و بودجه‌بندی کنید. 

اجرای کمپین‌های روابط عمومی

دانستن محدودیت‌های خود مشخص می‌کند که برای تبلیغات عمومی چه کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال، اگر برای کمپین خود سخنران ندارید، باید سخنران استخدام کنید و برای آن بودجه در نظر بگیرید.

هنگامی  تعیین اهداف خود، باید در نظر بگیرید که می‌خواهید در استراتژی روابط عمومی خود چه میزان هزینه کنید. جنبه‌های بسیاری وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال: زمان کارکنان،لوازم مورد نیاز، نحوه انتشار، هزینه های غیر منتظره و….

۵- اثربخشی روابط‌عمومی خود را بررسی کنید.

به همان اندازه که برنامه‌ریزی و داشتن یک استراتژی مهم است، تجزیه و تحلیل میزان موفقیت آن نیز لازم و ضروری است. برای اینکار روند را بررسی کنید و صرفا پس از پایان کمپین به سراغ آن نروید. در این صورت، اگر متوجه شدید که استراتژی شما در رسیدن به اهداف کمک نمی‌کند، باید در آن تجدید نظر کنید یا حتی روش‌های دیگر را امتحان کنید. درصورتی که از کمپین نتایج مطلوب را به دست‌آورید، باید بدانید که چه چیزی و چرا کار  باعث موفقیت کمپین شده است، به این ترتیب می‌توانید آن را تکرار کنید. اکثر کارشناسان روابط عمومی می‌گویند که، باید حداقل یک بار در ماه میزان موفقیت استراتژی خود را بررسی کنید.

۶- استراتژی روابط‌عمومی در رساندن پیام به مخاطبین

پیام خود را به گونه‌ای بنویسید که مخاطب را جذب کند. از خلاقیت خود در نوشتن پیام استفاده کنید و موضوع را از زوایای مختلف ببینید. برای این کار از عنصر داستان‌نویسی استفاده کنید. درواقع، نوآوری کلیدی است برای جذب مخاطب،‌ که به هنگام گفتن داستان خود باید از آن استفاده کنید. قبل از نوشتن به چند سوال پاسخ دهید، چرا این مسئله برای مخاطبان مهم است؟ پس از خواندن این مطلب چه نیازی از مخاطب برطرف می‌شود؟ و…

از تفاوت‌های خود با رقیبان برای ایجاد تمایز استفاده کنید، هرچند در یک صنعت مشترک فعالیت کنید و خدمات و محصولات مشابهی نیز ارائه دهید باز هم شرکتتان،‌کارمندانتان،‌ خودتان و…. با رقبا متفاوت هستند.

برای موفقیت در کمپین‌های روابط‌عمومی، باید به انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات آن‌ها بسیار توجه کنید. استفاده ازکلمات کلیدی مناسب شما را در موتورهای جستجو به رتبه‌های بالاتری می‌رساند.

اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ ابتدا باید تحقیق کنید. لازم است که موضوعات مرتبط با نیاز مخاطب خود را بشناسید. باید بدانید آن‌ها از چه نوع کلماتی برای جستجوی مطالب مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

هنگامی که خواسته مخاطبان را تجزیه و تحلیل کردید، می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی را ایجاد کنید. البته مرتبا لیست را به روزرسانی کنید. ممکن است تاثیر بعضی از کلمات کلیدی پس از مدتی کم شود درنتیجه نیاز دارید آن‌‌ها را تغییر دهید.

کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. بررسی میزان جذب مخاطبین از طریق کلمات کلیدی را زیرنظر داشته باشید. درصورت عدم نتایج مطلوب، آن‌ها را تغییر دهید و از کلمات مختلف استفاده کنید.

هنگام نوشتن مطالب جدید، باید در نظر داشته باشید که این پیام‌ها هدفمند باشد. به همین دلیل استفاده از کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند مشتریان، ‌تحلیل‌گران، خبرنگارین، روزنامه نگاران و…  به سوی شما جذب شوند. بنابراین،‌ اگه می‌خواهید مقالات،‌ رپورتاژآگهی‌،‌تبلیغات و… شما به طور مناسب منتشر شوند، باید کلمات کلیدی و عناوین را با دقت انتخاب کنید.

۷- لیستی از رسانه و افراد مرتبط با آن‌ها تهیه کنید. 

اگر لیست رسانه‌های روابط‌عمومی خود را طراحی کنید، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد شد زیرا باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌شود. به عنوان مثال وبلاگ‌نویسان، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان مستقل، تهیه‌کنندگان، ویراستاران و … این افراد در کانال‌های ارتباطی مختلفی کار می‌کنند: رادیو، تلویزیون، وبلاگ‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و… در نتیجه بسته به مخاطبان و نوع پیامی که می خواهید به آن‌ها ارسال نمائید، باید با کانال‌های رسانه‌ای مختلف کار کنید.

پس دست به کار شوید و مخاطبین مناسب خود را مشخص کنید. شما باید مخاطبین خود را بشناسید و بدانید که به چه کانال‌هایی علاقه‌مند هستند،‌ چگونه فکر می‌کنند و ترجیح می‌دهند از چه اخبار و اطلاعات را به دست‌آورند.

۸- هدف گذاری مخاطب

اجرای کمپین‌های روابط عمومی

محدوده مخاطبین هدف خود را مشخص کنید، زیرا افراد زیادی هستند که می‌توانند بخشی از مخاطبان شما را تشکیل دهند مانند،‌ مشتریان بالقوه، سهامداران، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و…  بنابراین، برای موفقیت هرچه بیشتر، باید پیام کمپین‌های روابط‌عمومی خود را به بخش‌های خاصی از مخاطبان خود برسانید. پس مهم است که مخاطبان خود را بشناسید تا پیام خود را از طریق کانالی که برای آنها جذاب‌تر است به آن‌ها ارسال کنید. بنابراین، ارتباط شما با آن‌ها موثرتر خواهد بود. اینگونه،‌ نتایج کمپن‌های روابط عمومی شما مطلوب‌تر خواهد شد.

۹-  چگونه مخاطبین هدف خود را تشخیص دهید؟

همانطور که گفته شد پس از مشخص شدن جامعه‌هدفی که  قرار است پیام کمپین‌های روابط‌عمومی شما را دریافت کنند، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از شبکه های اجتماعی به طور موثر استفاده کنید.

یکی از بهترین راه‌های تعامل با مخاطبین خود استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر این، شما می‌توانید از این کانال‌ها برای هدایت افراد به وب سایت خود، حل مشکلات آن‌ها، تبلیغ محصولات خود و … استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی از محتوای ارگانیک و یا تبلیغات پولی برای رساندن پیام به مخاطبین خود می‌توانید استفاده نمائید.

امروزه با گسترش تکنولوژی و استفاده هرچه بیشتر از تلفن همراه، سعی کنید محتوای خود را متناسب با آن طراحی کنید زیرا باعث اشتراک‌گذاری بیشتر پیام شما به صورت ویروسی در شبکه‌های اجتماعی خواهد شد.

  • به طور مستمر محتوا ارسال کنید.

ارسال مطلب به صورت مستمر و استفاده از کلمات کلیدی مناسب باعث افزایش آگاهی از برند و تعامل موثر مخاطبین با شما می‌گردد. در ضمن به یاد داشته باشید که، ارسال منظم مطالب به شما در بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کند.

  •  استفاده از تبلیغات و مقالات پولی

بعضی از مواقع نیاز دارید برای رساندن پیام خود از تبلیغات یا مقالات پولی برای گسترش و دیده شدن برند خود استفاده کنید. استفاده از رپورتاژآگهی به دلیل انتشار مقالات در سایت‌های معتبر و لینک‌شدن به سایت اصلی شما یکی از بهترین روش‌ها موثر برای گسترش نام برند است.

  •  بازاریابی تأثیرگذار

دلایل بسیاری وجود دارد که شما باید به دنبال بازاریابی تاثیرگذار باشید. در روابط عمومی نه تنها آنچه شما می‌گویید، بلکه چه کسی این حرف را می‌زند مهم است. امروزه، استفاده از افراد تأثیرگذار برای توزیع و تبلیغ محتوا، که اعتماد مخاطبین را جلب کند ضروری هستند.

  • فعالانه در رویدادهای روابط عمومی شرکت کنید.

از هر فرصتی برای شرکت در سخنرانی‌ها ، کنفرانس‌ها ، رویدادهای حوزه فعالیت خود و… شرکت کنید. با حضور در رویدادهای روابط‌عمومی، تخصص، خدمات و محصولات خود را با مخاطبین در میان بگذارید. از آنجا که شرکت‌کنندگان در این رویدادها از قبل به حوزه فعالیت شما علاقه‌مند هستند، سخنرانی‌های شما تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات آنلاین دارد. این نوع فرصت‌ها برای هر استراتژی روابط عمومی ضروری است. زیرا با یک جامعه هدف متناسب، که خدمات و محصولات شما برای آن‌ها کاربردی است ارتباط خواهید گرفت و این ارتباط می‌تواند مستمر باشد.

کلام آخر

اکنون می‌دانید روابط عمومی چیست و چه عملکردهایی دارد. ناگفته نماند که بسیاری از افراد بازاریابی را با روابط عمومی اشتباه می‌گیرند. اکنون شما از شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها مطلع هستید. حال میدانید که چگونه می‌توانید یک کمپین روابط عمومی موفق برای کسب و کار خود اجرا کنید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید