رپورتاژ نگاری چیست؟ و در نوشتن رپورتاژ به چه نکاتی توجه کنیم؟

پابلیکا / رپورتاژ آگهی / رپورتاژ نگاری چیست؟ و در نوشتن رپورتاژ به چه نکاتی توجه کنیم؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

کسب و کارهای مختلفی که در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند برای تبلیغات خود از رپورتاژ نگاری یا رپرتاژ نویسی کمک می‌گیرند. اما منظور از رپورتاژ نویسی چیست؟ تبلیغات برای کسب و کارهای آنلاین به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک هزینه و اثر بخشی متفاوتی بر بهبود سئو دارند. رپورتاژ نویسی یکی از روش‌های ساده اما کارآمد برای رشد و توسعه کسب و کار‌ها است که ماهیت آن، تولید محتوای مورد نیاز مخاطب خواهد بود. به این معنا که برای نیاز مخاطب‌ها، محتوا تولید می‌شود، اما در نهایت این محتوا اشاره‌ای هم به کسب و کار و جذب مخاطب دارد، همچنین در سایت‌های دیگر با آتوریتی بالا منتشر خواهد شد.

در بسیاری از روش‌های تبلیغاتی تنها می‌توان از طریق چند کلمه کلیدی برای معرفی برند استفاده کرد، اما از طریق رپورتاژ، شرایط تولید محتوا در قالب متن‌های طولانی فراهم شده است. از این‌رو مهم است که با نحوه نوشتن رپورتاژ آشنا باشید. برای اینکه با رپورتاژ نویسی چیست بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

نحوه نوشتن رپورتاژ چیست و چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

شاید برخی از افراد در نگاه اول رپورتاژ نگاری را کاری پیش پا افتاده و راحت بدانند، اما باید گفت که اینطور نیست! بلکه رپرتاژ نویسی اصول داشته و باید هدف از نوشتن رپورتاژ را مشخص کرد. محتوایی که به عنوان رپورتاژ برای منتشر شدن ارائه می‌کنید باید تاثیرگذار باشد و بتواند مخاطب را به خوبی جذب کند. اما چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم که مخاطب به کسب و کار ما جذب شود؟ در ادامه نحوه نوشتن رپورتاژ را بررسی خواهیم کرد.شاید قبل از این که به ادامه مطلب بپردازیم،بخواهید که اطلاعات بیشتری درباره  رپورتاژ، داشته باشید. به همین دلیل خواندن مقاله رپورتاژ آگهی چیست را در ابتدای این مقاله پیشنهاد می‌کنیم.

اهداف خود از رپورتاژ نگاری را مشخص کنید

هنگامی‌ می‌توانید رپورتاژ موثری بنویسید که اهداف خود از تولید محتوای رپورتاژ را بدانید. در نتیجه مهم است که ابتدا اهداف بازاریابی خود را بررسی کنید و سپس برای بهبود رپورتاژ نگاری اقدام کنید. با توجه به اینکه رپورتاژ ماهیت انتقادی، تفسیری یا متقاعدکننده دارد، از این‌رو باید دقت داشت که برای معرفی محصول از رپورتاژ استفاده می‌کنید یا قصد برندیگ دارید! در هر صورت نیاز است که لینک سازی مناسبی انجام دهید و در راستای اهداف وب سایت و بازاریابی برای رپرتاژ نویسی اقدام کنید.

اهمیت هدف گذاری در رپورتاز نویسی
اهمیت هدف گذاری در رپورتاز نویسی

مخاطب هدف خود را بشناسید

بعد از اینکه هدف از رپرتاژ نویسی را مشخص کردید، حال نیاز است که مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و بشناسید. هر چه تصویر واضح‌تری از مخاطب خود داشته باشید، به طور حتم نوشتن رپورتاژ موثرتر خواهد بود. مهم است که هنگام رپورتاژ نویسی به این فکر کنید که مخاطب شما چه نیازی دارد و برای پاسخ به آن نیاز، اقدام کنید. انتخاب مخاطب هدف باعث می‌شود تا تولید محتوا را بهتر انجام دهید و سرنخ‌های جدیدی را کشف کنید. دقت داشته باشید که مرحله شناخت مخاطب هدف در نوشتن رپورتاژ آگهی، اهمیت زیادی دارد و در تمام حوزه‌های دیجیتال قابل استفاده است.

عنوان پر جستجو برای رپورتاژ آگهی انتخاب کنید

عنوان نویسی در رپورتاژ آگهی اهمیت بالایی دارد و هرچه استاندارهای نوشتاری را رعایت کنید، رپورتاژ گیراتر خواهد بود. برای اینکه بتوانید مخاطب را ترغیب به کلیک بر روی رپورتاژ خود کنید، باید عنوان مناسب با مقاله را به خوبی انتخاب کرده باشید و از بهترین کلمات در کنار یکدیگر استفاده کنید. در حقیقت عنوان رپورتاژ نگاری باید به گونه‌ای باشد که موضوع رپورتاژ را بیان کند. با توجه به اینکه زمان مخاطب برای خواندن مطالب محدود است، از این‌رو باید عنوان جذابی انتخاب کرد تا مخاطب جذب شود.

در رپرتاژ نویسی از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

همانقدر که بر روی تصاویر انتخابی بلاگ‌های سایت و پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود حساس هستید باید برای رپورتاژ نگاری هم حساس باشید. استفاده از تصاویر در محتوای رپورتاژ آگهی باعث می‌شود تا مخاطب ارتباط بهتری با مطلب برقرار کند و صفحه مطلب برای او یکنواخت نشود. بنابراین از تصاویر زیبا و مخاطب پسند استفاده کنید.

در رپورتاژ نویسی از چه تصویری استفاده کنیم؟
در رپرتاژ نویسی از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

در متن و تیترها از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید

هنگامی ‌که مخاطبی مطلبی را از طریق کلمه کلیدی مد نظر خود جستجو می‌کند، به این معنا است که به دنبال پاسخ مشخصی درباره نیاز خود است. در نتیجه هر چه شما بیشتر از کلمه‌های کلیدی در محتوای متن، عنوان و هدینگ‌ها استفاده کنید برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود. همچنین مخاطب علاقه بیشتری برای بازدید از وب سایت شما نشان خواهد داد.

اصول سئو را در رپورتاژ نگاری رعایت کنید

درست است که رپورتاژ آگهی باید برای مخاطب جذاب باشد، اما نیاز است که متناسب با اصول سئو نوشته شود. رعایت اصول سئو دلیل مهمی ‌است تا رپورتاژ آگهی در موتورهای جستجو هم رتبه دریافت کند و جزو نتایج موتورهای جستجو باشد. به طور کلی قرارگیری کلمات کلیدی و لینک سازی‌ها در نحوه نوشتن رپورتاژ تاثیر داشته و باید مرتبط با اهداف سازمان باشند.
در حقیقت هرچه اصول سئو در رپورتاژ نویسی بیشتر رعایت شود، محتوای شما در نتایج جستجو دیده خواهد شد و با قرارگیری در جایگاه‌های بالاتر صفحه نتایج، مخاطب ترغیب به کلیک و افزایش ترافیک می‌شود.

از روش‌های بک لینک سازی مناسب استفاده کنید

رپورتاژ نگاری در ایجاد بک لینک تاثیر دارد. در لینک سازی که برای رپورتاژ اگهی انجام می‌شود، ممکن است که خطایی رخ دهد و شما را از هدفتان دور کند، از این‌رو در یک رپورتاژ بهتر است که از چند لینک استفاده کرده تا بهینه‌ترین صفحات را برای وب سایت خود انتخاب کنید. البته که لینک سازی در رپورتاژ به استراتژی کسب و کار بستگی دارد.

برای نوشتن رپورتاژ به چه نکاتی توجه کنیم؟

با تکمیل پیش نیاز‌هایی که برای نگارش محتوای رپورتاژ انجام داده‌اید، در مرحله بعدی باید به نکات طلایی دقت داشته باشید تا بهترین رپورتاژ آگهی را منتشر کنید. تمام آنچه که نیاز است را باید به کار گیرید تا رپورتاژ آگهی شما جذب مخاطب و افزایش ترافیک برای وب سایت داشته باشد. اهمیت رپورتاژ اگهی زمانی مشخص می‌شود که بدانید مانند یک فروشنده یا بازاریاب در یک فضای عمومی ‌توجه افراد را به خود جلب کرده است. در نتیجه برای نگارش رپورتاژ باید به نکات مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

اهمیت به قوانین رسانه

قبل از اینکه رپورتاژ نگاری کنید باید قوانین رسانه مدنظر خود را بررسی کرده و مطابق با آن مراحل نوشتار را پیش ببرید. البته انتخاب اینکه شما در چه رسانه‌ای رپورتاژ نویسی کنید، اختیاری است، اما اگر رسانه‌ای را انتخاب کرده باشید باید قوانین آن را اجرا کنید. قوانین رسانه همان اصولی است که برای وب سایت خود اعلام می‌کنند که به طول محتوا، تعداد کلمات، تعداد تصویر و تعداد لینک‌ها مرتبط خواهد بود. با در نظر گرفتن این قوانین می‌توانید رپورتاژ تاثیرگذارتر و بهتری برای رسانه مد نظر خود آماده کنید.

اهمیت به قوانین رسانه در رپرتاژ نویسی
قبل از اینکه رپورتاژ نگاری کنید باید قوانین رسانه مدنظر خود را بررسی کنید

در نظرگرفتن معیارهای رسانه

آشنایی با قوانین رسانه یکی از قدم‌های اولیه برای ایجاد محتوای رپورتاژ است. بعد از اینکه با قوانین رسانه آشنا شدید، باید فاکتورها و معیارهایی که رسانه‌ها برای رپورتاژ در نظر می‌گیرند را هم بررسی کنید. به طور مثال: برخی از رسانه‌ها، عنوان‌هایی که از صفحات تفضیلی “تر و ‌ترین ” استفاده کرده باشند را رد می‌کنند. یا اگر تعداد لینک‌ها مطابق با دستورالعمل‌های رسانه نباشد، محتوای تولید شده را به مدیریت ارجاع می‌دهند. در نتیجه مهم است که معیارهای مهم در متن و نحوه رپورتاژ نویسی را از قبل پرسو جو کرد.

استراتژی سئو

شما به عنوان رپورتاژ نویس بعد از اینکه با قوانین و معیارهای مختلف سایت رسانه خود آشنا شدید، نیاز است که با مسئول سئو وب سایت هم گفتگویی داشته باشید. متخصص سئو به شما عنوان می‌کند که بر روی چه کلمه کلیدی تمرکز داشته باشید و چه نوع استراتژی برای لینک سازی در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که استراتژی سئو از اهمیت بالایی برخوردار است، در نتیجه باید خیلی جدی گرفته شود.

رعایت اصول سئو در محتوا

محتوایی که قرار است کسب و کار شما را تبلیغ کند و از طریق بک لینک‌های مختلف به وب سایت ارجاع داده شود، باید با اصول نگارشی صحیحی نوشته شده باشد. در صورتی که اصول سئو در محتوا رعایت نشود و حتی متن، ایرادات نگارشی داشته باشد، ممکن است که مخاطب را جذب نکند. از طرفی هم بهتر است که محتوای شما با سایر رقبا تفاوت‌هایی داشته باشد و برای هر رسانه‌ای محتوای جداگانه تولید کنید.

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

با آموزش رپورتاژ نویسی که تا به اینجای متن در اختیارتان قرار داده‌ایم، می‌دانید که هر چه محتوای رپورتاژ آگهی شما اصولی‌تر باشد، احتمال دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو هم بیشتر می‌شود. در نهایت، پس از انتشار رپورتاژ آگهی می‌توان ترافیک ورودی سایت را بررسی کرد.
اگر متنی که در رسانه منتشر کرده‌اید با اصول رپورتاژ آگهی همخوانی داشته باشد، منجر به افزایش تعداد مخاطب‌ها شده و می‌تواند بر روی دیده شدن برند یا کسب و کار شما تاثیر بگذارد. هر چه رپورتاژ منتشر شده شما مخاطب بیشتری جذب کند، در نتایج گوگل و بهبود سئو وب سایت شما هم تاثیر خواهد گذاشت و می‌توان رتبه‌های بهتری از موتورهای جستجو دریافت کرد.

مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از روش‌های تبلیغاتی دارای مزیت‌های مختلفی است که در اینجا می‌توان برخی از مهم‌ترین آن‌ها را عنوان کرد که به شرح زیر هستند:

  •  در رپورتاژ آگهی هزینه تبلیغاتی بسیار کمتر از سایر روش‌ها و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف است. از طرفی هم نگرانی برای هزینه‌های ایجاد شده وجود ندارد، زیرا در صورتی که نوشتن رپورتاژ صحیحی انجام داده باشید، ترافیک جدید جذب خواهید کرد.
  •  زمان صرف شده برای استراتژی، تهیه محتوا و انتشار آن بسیار کم است و می‌توان صرفه جویی زمان داشت.
  •  دائمی‌ بودن مطالب یکی دیگر از دلایل محبوبیت و مزایای رپورتاژ آگهی است. بعد از اینکه در رسانه‌ای محتوای خود را منتشر کنید تا زمانی که سایت برقرار باشد، رپورتاژ می‌تواند جذب مخاطب داشته باشد.

به طور کلی استقبال مردم از رپورتاژ آگهی باعث می‌شود تا سئو وب سایت ارتقا پیدا کند و موتورهای جستجو رپورتاژ آگهی را در نتایج جستجو در رتبه‌های بالا نشان دهند. اما توجه کنید که رپرتاژ نویسی نیاز به تخصص دارد، زیرا در بهبود سئو وب سایت تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

خدمات خرید رپورتاژ آگهی از پابلیکا

در طول متن متوجه شده‌ایم که با رپورتاژ نگاری می‌توان سئو وب سایت را بهبود داد و در جذب مخاطب تاثیرگذار بود. اما نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و اینکه منظور از رپورتاژ نویسی چیست؟ اهمیت دارد. از این‌رو بهتر است که از متخصص‌های این حوزه برای تولید محتوای رپورتاژ یا سئو وب سایت استفاده کنید.

پابلیکا به عنوان ارائه‌دهنده انواع خدمات برای کسب و کارهای آنلاین در کنار شما است تا به راحتی بتوانید از متخصص‌های سئو استفاده کنید و برای تبلیغات از طریق رپورتاژ نویسی اقدام کنید. همچنین پابلیکا در زمینه خرید رپورتاژ آگهی و تولید محتوا هم خدمات مختلفی دارد که می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. برای اینکه با کارشناس‌های پابلیکا در ارتباط باشید، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

بله. برای اینکه بتوان مخاطب هدفمند جذب کرد نیاز است که از کلمات کلیدی به بهترین شکل استفاده کرد.

باید ابتدا به قوانین وب سایت نگاهی داشت اما به طور معمول نباید بیشتر از 4 یا 5 لینک برای یک رپورتاژ داشته باشید.

تعداد تصویر به طول متنی که استفاده می‌کنید متفاوت است اما با توجه به اینکه تعداد کلمه‌های رپورتاژ کم است، دو تصویر برای یک رپورتاژ کافی است.

بله. رپورتاژ آگهی باعث بهبود سئو وب سایت می‌شود زیرا با جذب مخاطب، ترافیک ورودی را افزایش می‌دهد.

هزینه رپورتاژ آگهی به نسبت سایر روش‌های تبلیغاتی هزینه بسیار کمی ‌دارد و تا زمانی که سایت پابرجا باشد، می‌توان ترافیک جذب کرد.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =