در دنیای امروزه مسئله بازاریابی و مارکتینگ، بسیار حائز اهمیت است. در واقع در تمام بازارها و کسبوکارها، بازاریابی حرف اول را میزند. موضوعی که در بازاریابی باید به آن توجه ویژه داشت، ابزار تبلیغات و طریقه جذب مشتری است. تبلیغات گاه رایگان و گاه پولی است. برخی اوقات هزینه این ابزارها، مشروط به آن که درست به کار گرفته شوند. با توجه به میزان بازگشت سرمایهای که برای شما به دنبال دارند، بهصرفه است و میتوانید نتیجه موثر و قابل قبولی از آنها بگیرید. به زبان سادهتر؛ سودی که از این راه به دست میآورید در مقایسه با هزینه صورتگرفته، بسیار بیشتر است. یکی از انواع این تبلیغات که طرفداران زیادی دارد، تبلیغات نمایشی یا cpm که مخفف عبارت Cost Per Mile است. در این مقاله قرار است به تفصیل درباره تبلیغات نمایشی (Cpm) و مزایای آن صحبت و بگوییم cpm چیست.
تعریف هزینه در هزار(cost per mile)
هزینه در هر میلی (Cost Per Mile) که به آن هزینه در هزار (Cost Per Thousand) نیز میگویند، یک معیار رایج در تبلیغات است. این هزینهای است که یک تبلیغکننده برای هزار بازدید یا برداشت از یک تبلیغ میپردازد. هزینه در هر میلی (CPM) و (CPT) قابل تعویض هستند زیرا mille به معنای «هزار» لاتین است.
تبلیغات نمایشی (cpm)
اگر بخواهیم تبلیغات نمایشی را تعریف و بگوییم cpm چیست؛ یک مدل از تبلیغات آنلاین است که مهمترین عامل آن، استفاده از نشانههای دیداری است. در واقع با بهرهگیری از این امتیاز، میتوان تبلیغات موردنظر را در فضاهای متفاوت از جمله نرمافزارها، شبکههای اجتماعی و انواع وبسایتها مورداستفاده قرار داد. به این صورت که متخصصان بازاریابی دیجیتال، با استفاده از نوشتهها، تصاویر و ویدئوهای جالبتوجه، مشتریان جدیدی را بهسوی کسبوکار موردنظر، سوق میدهند. جذب مخاطب هدف مناسب، از این طریق کار دشواری نیست، به این دلیل که یا به صورت بنر و یا تبلیغات گرافیکی و متنی در فضای آنلاین به نمایش درمیآیند و قادر هستند مخاطب را درگیر کنند.
Cpm چیست؟ یکی از رایجترین مدلهای قیمتگذاری تبلیغاتی است که مورداستفاده قرار میگیرد. در واقع بهتر است بدانید تبلیغات نمایشی (CPM) نوعی از تبلیغات آنلاین است که هزینه آن بر اساس میزان نمایش، ارزیابی میشود و به همین دلیل در ایران، بهعنوان تبلیغات نمایشی نیز از آن یاد میشود.
یکی دیگر از نکات قابلتوجه در مورد این نوع تبلیغات این مسئله است که تعداد زیادی از کاربران داخلی بر این عقیدهاند که تبلیغات نمایشی فقط به تبلیغات بنری محدود میشود. درحالیکه این روش تبلیغاتی بسیار متنوع است. بااینوجود بسیاری از بزرگترین و شاخصترین پلتفرمهای دنیا مانند YouTube، گوگل ادز، فیسبوک و شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، استفاده از این روش تبلیغاتی را ارجح میدانند. شما نیز اگر قصد انجام چنین روش تبلیغاتی را دارید، باید هدفتان را مدنظر قرار دهید و متناسب با آن روش تبلیغاتی خود را انتخاب کنید تا بتوانید به درستترین شکل ممکن نتیجه کسب کنید.
هدف از بهکارگیری این مدل تبلیغات آنلاین در cpm چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که صرفاً افزایش فروش نیست؛ بلکه معرفی بهتر نام تجاری و افزایش آگاهی کاربران از برند مدنظر است.
تبلیغات و اهداف cpm چیست؟
زمانی که تصمیم میگیرید در مورد تبلیغات وبسایت، قیمتگذاری انجام دهید؛ روشهای مختلفی برای انتخاب وجود دارد که میتوانند باتوجهبه اهداف و فاکتورهای مورد اهمیت شما انتخاب شوند.
هزینه به ازای هزار (Cost per mile)
زمانی که هدف تبلیغات، افزایش آگاهی از برند باشد بهترین روش استفاده از هزینه در هزار یا CPM است. این به این دلیل انتخاب این روش این است که؛ قرار گرفتن در معرض تبلیغاتی که در یک وبسایت پربازدید قرار میگیرد به تبلیغ یک نام تجاری یا هر پیام خاصی کمک میکند.
هزینه به ازای کلیک (Cost per click)
هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، یکی از روشها برای قیمت گذاری تبلیغات اینترنتی است که تبلیغکننده را ملزم میکند هر بار که یک تبلیغ وبسایت توسط بازدیدکننده کلیک میشود، مبلغی را بپردازد. این روش قیمتگذاری تبلیغاتی کمتر بر روی ایجاد آگاهی از برند متمرکز است و بیشتر بر تبلیغ یک محصول یا خدمات خاص تمرکز میکند.
هزینه به ازای خرید (Cost per acquisition)
هزینه به ازای خرید (CPA) روشی برای قیمتگذاری تبلیغات اینترنتی است که فقط زمانی از تبلیغکننده هزینه دریافت میکند که بازدیدکننده پس از کلیک بر روی تبلیغ، اقدام به خرید کند. این یکی دیگر از روشهایی است که بر اساس تبلیغ یک محصول یا خدمات خاص، به جای ایجاد آگاهی از برند استفاده میشود.
انواع تبلیغات نمایشی
در بازاریابی دیجیتال، انواع تبلیغات نمایشی سلسله گستردهای از برنامههای بصری را در بر دارد که کسبوکارها و برندها از آن برای جذب مخاطبان به وبسایتها، رسانههای اجتماعی و سایر شبکههای دیجیتال استفاده میکنند و مخاطبان خود را تشویق به انجام اقدامات موردنظر خود میکنند. به طور معمول، مشاغل و برندها از تبلیغات نمایشی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال برای ارتقا دسترسی به بازار و افزایش فروش محصولات خود استفاده میکنند.
تبلیغات بنری
تبلیغات بنری یکی از رایجترین و شاید قدیمیترین انواع تبلیغات نمایشی است که میتوانید در انواع پلتفرمهای آنلاین از جمله وبسایتهای تجاری و خبری، وبلاگها، رسانههای اجتماعی و انجمنهای آنلاین مثل شبکه نمایش گوگل (GDN)، شبکه مخاطبان مایکروسافت (MSAN)، فیسبوک و یوتیوب پیدا کنید. به طور معمول، تبلیغات بنری ترکیبی از متن و تصاویر را شامل میشود که تا حد خوبی برای جلبتوجه مخاطبان مناسب است
تبلیغات تعاملی
تبلیغات نمایشی با ویژگیهای تعاملی، عناصر متعددی را برای تعامل با مخاطبان آنلاین تلفیق میکند. سرفصلهای متنی، تصویرسازی، گرافیک و سایر ویژگیهایی که در تبلیغات نمایشی تعاملی قرار میگیرد به مخاطبان امکان میدهد تا با تبلیغات درگیر شوند. در وبسایتها، تبلیغات نمایشی تعاملی میتواند برای نشان دادن ویژگیهای داخلی یک محصول خاص به مشتریان آنلاین مفید باشد. این نوع تبلیغات میتواند برای برندها و مشاغلی که میخواهند به مخاطبان آموزش دهند یا بینش بیشتری را برای کاربران محصولات یا خدمات خاص به ارمغان بیاورند، سودمند باشد.
تبلیغات ویدئویی
تبلیغات نمایشی با محتوای ویدئویی میتواند اغلب با ارسال یک پیام شاخص، پرسیدن یک سوال تأمل برانگیز یا معرفی یک محصول یا خدمات، مخاطبان را جذب یا درگیر کند. تبلیغات نمایشی ویدئویی؛ ویدئو، صدا و گاه متن را با هم آمیخته میکنند تا یک پیشنهاد گیرا را به نمایش بگذارند و مخاطبان را برای اقدام یا تصمیمگیری ترغیب کنند.
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک نوعی از تبلیغات نمایشی است که دارای گرافیک و متن برای آموزش مخاطبان در مورد موضوع، ایده موردنظر است. به عنوان مثال، راهبردهای تبلیغاتی یک شرکت، میتواند شامل اینفوگرافیک برای تعامل، آموزش و ایجاد رابطه با بازارهای مشتریان خود باشد.
نمایشگرهای پاپ آپ
تبلیغات نمایشی پاپ آپ معمولاً در وبسایتها استفاده میشود تا کاربران را تشویق کند تا در مورد پیشنهادها اطلاعاتی کسب کنند، برای خدمات ثبتنام کنند یا محصولاتی از یک بازار یا برند خریداری کنند. پاپ آپها معمولاً در یک وبسایت به صورت جعبه کوچک مربعی نمایش داده میشوند که کاربران را برای انجام یک اقدام خاص ترغیب میکند.
تبلیغات بینابینی
تبلیغات نمایشی بینابینی در برنامههای تلفن همراه، از جمله در بازیها، برنامههای رسانههای اجتماعی و سایر برنامههای آنلاین تلفن همراه رایجتر است. تبلیغات بینابینی در طول انتقالهای کلیدی یک برنامه نمایان میشود که همین موضوع کاربر را با برنامه درگیر میکند.
مزایا و اهمیت تبلیغات نمایشی
باید در نظر داشته باشید که تبلیغات نمایشی میتوانند برای کارزارهای بازاریابی دیجیتال شما سودبخش باشد. به برخی از این امتیازات و مزایا میپردازیم.
چشم نواز و جذاب
تبلیغات نمایشی به علت استفاده از عوامل متفاوت و متنوع اغلب در اندازهها، شکلها، رنگها و سبکهای مختلف در دسترس هستند. همین عامل امکان جذب و گیرایی را برای مخاطبان بیشتر میکند.
آشناسازی با برند
یکی از مناسبترین روشها برای آشناسازی و افزایش آگاهی از نام تجاری (برند)، تبلیغات نمایشی است.
ارزان و کم هزینه
برخلاف سایر شبکههای تبلیغاتی مثل تلویزیون یا رادیو که نیاز به سرمایهگذاری زیادی در تولید و انتشار دارند، شروع اجرای تبلیغات نمایشی نسبتاً ارزان است. توجه داشته باشید در کنار هزینه کم نسبت به سایر تبلیغات، احتمال کسب سود بیشتری وجود دارد.
تحلیل بازار و ردیابی معیارهای کلیدی
یکی دیگر از مزایای استفاده از تبلیغات نمایشی، توانایی هدف قرار دادن بازارهای مشتریان خاص است. سپس با استفاده از تجزیهوتحلیل رفتار مخاطبان، میتوانید از آنها در ایجاد استراتژیهای دیگر برای هدف قرار دادن بازارهای خاص کمک بگیرید. این سبک تبلیغات همچنین برای اندازهگیری معیارهای بازاریابی دیجیتال و تبلیغات موثر هستند. شما میتوانید معیارهای کلیدی مانند نرخ کلیک، نرخ پرش، مدت زمان در صفحه و سایر عوامل کلیدی را ردیابی کنید تا تعیین کنید کدام نمایشگرهای بصری موثرتر هستند و کدام استراتژی را باید تغییر دهید تا برای مخاطبان خود جذاب باشد.
در آخر
با توجه به آن چه در این مقاله گفتیم، متوجه شدید که تبلیغات نمایشی تا چه اندازه میتواند سودمند باشند، واضح است که این استراتژی بازاریابی یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند، بازگرداندن ترافیک به وبسایت شما و در نهایت بهبود کسبوکار شما است.
دیدگاهتان را بنویسید