مدیر تولید محتوا یا کانتنت منیجر چه کسی است؟
امروزه تولید محتوا جز اصلی و مهم هر کسبوکاری شده است. اساس رشد وبسایتها، تولید محتوای کامل، جامع و مفید است. مدیر تولید محتوا یا کانتنت منیجر، فردی است که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت میکند. این شخص هم باید به مهارتهای مدیریتی مسلط باشد، هم روحیه خلاق و هنرمندانه داشته باشد. وظیفه اصلی مدیر تولید محتوا، هدایت تیم تولید محتوا، شناخت دقیق کسبوکار مربوطه و بازار کار آن است تا بتواند هدفگذاری و برنامهریزی مدونی برای رشد و توسعه کسبوکار مربوطه ارائه دهد. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر وظایف و عملکرد مدیر تولید محتوا خواهیم پرداخت.
وظایف مدیر تولید محتوا
مدیران تولید محتوا با توجه به حوزه فعالیت کسبوکار، هدفگذاری آنها و میزان بودجهای که برای تولید محتوا در نظر میگیرند، وظایف متفاوتی میتوانند داشته باشند. اما بهطور کلی اهم وظایف یک مدیر تولید محتوا به شرح ذیل است:
- مسئول برنامهریزی و هدفگذاری برنامه محتوایی: مدیر تولید محتوا باید از هدفهای کسبوکار مربوطه شناخت داشته باشد تا بتواند برنامهریزی مناسب برای سبقت از رقبا را ارائه دهد.
- داشتن زمانبندی و استراتژی صحیح اجرایی: تعیین یک استراتژی موثر و کاربردی، جز مشکلترین کارهاست. مدیر تولید محتوا وظیفه دارد با کمکگرفتن از فرمتهای مختلف محتوا، استراتژی مناسبی ارائه داده و زمانبندی آن را نیز مشخص کند.
- بررسی و تحلیل محتوا و اهداف رقبای کسبوکار مربوطه: شناخت رقبای کسبوکار مربوطه به یک مدیر تولید محتوا کمک میکند تا محتواهای بهتر و زودتر از موعد ارائه دهد و همیشه یک قدم از رقیب کسبوکار مربوطه جلو باشد.
- ارائه تقویم محتوایی کوتاهمدت و طولانیمدت: کانتنت منیجر وظیفه دارد تقویم محتوایی کوتاهمدت و طولانیمدت را آماده کرده و مطابق با آن عمل کند.
- نظارت بر تیم تولید و محتوا: جز اساسیترین وظایف مدیر تولید محتواست که حتما باید بر محتوای تولیدشده توسط تیم خود نظارت داشته باشد. محتوا را به لحاظ اصول نگارش، ویراستاری و قوانین مجموعهای که در آن فعالیت میکند، بررسی کند.
- نظارت بر انتشار محتوای تولید شده و در صورت لزوم ویرایش آن: پس از تولید محتوا، نظارت بر نحوه انتشار آن نیز بر عهده مدیر تیم است.
- تعامل با مشتریان یا مخاطبان کسبوکار مربوطه: مدیر تیم وظیفه دارد از مخاطبان بازخورد بگیرد و بر روی محتواهای خود اعمال کند.
- بهروزرسانی محتواهای قدیمی و پیگیری پیشرفت محتواهای ارائه شده: یک مدیر تولید محتوای قوی همیشه باید محتواهای قدیمی را بهروزرسانی کرده و روند پیشرفت آنها را مورد بررسی قرار دهد.
- ارائه گزارش به مدیران کسبوکار: در نهایت باید گزارش فعالیت خود و تیم تولید محتوا را به اطلاع مدیران مجموعه برساند.
توانمندیها و تخصصهای یک مدیر تولید محتوا
برای موفقیت در شغل تولید محتوا، مهارتهای خاصی مد نظر است که از جمله آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- تخصص بازاریابی محتوا: نگارش محتوا
- تخصص ارائه استراتژی بازاریابی محتوا: ارائه طرح کلی برای بازاریابی محتوای کسبوکار مربوطه
- تجربه کافی
- تسلط به اصول سئو: یک مدیر تولید محتوا باید با اصول رتبهبندی مطالب در موتورهای جستجو و الگوریتمهای آن آشنا باشد و بتواند محتوای سئو شده آماده کند.
- تسلط به اصول نگارش و ویراستاری: مدیر تولید محتوا باید بتواند محتوای نویسندگان را به لحاظ نگارش زبان فارسی و رعایت نکات ویراستاری بررسی کند تا بتواند یک محتوا موثر تولید کند.
- توانایی جستجو و سرچ: سرچ محتوا در موتورهای جستجو به مدیر تولید محتوا کمک میکند خواستههای افراد را شناخته و مطابق با آنها محتواهای مناسب و بهروز تولید کند.
- آنالیز رقبا: تحلیل و بررسی رقبای کسبوکار باعث میشود محتواهای مفیدتری تولید شود. این امر سبب پیشیگرفتن از رقبا میشود.
- ارتباطات قوی و روحیه کار تیمی: یک مدیر تولید محتوا باید با افراد تیم خود ارتباط موثری داشته باشد تا تعارضهای کمتری بین افراد تیم وجود داشته باشد. از مهارتهایی که در این زمینه کمککننده هستند میتوان به فن بیان، مدیریت بحران و تعارض و گوشدادن اشاره کرد.
- خلاقیت بالا
- مدیریت زمان
- تسلط به سیستمهای مدیریت محتوا (CMS)
- توانایی تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی و وبسایتها.
ابزارهای لازم برای تولید محتوا
یک مدیر تولید محتوا در کنار دانش، مهارت و تخصصی که دارد باید نحوه استفاده از ابزارهای موردنیاز خود را بداند. به بیان بهتر میتوان گفت لازمه ارائه یک محتوای خوب و مفید استفاده از ابزارها و پلتفرمهایی است که در این حوزه وجود دارند. اهم این ابزارها عبارتند از:
- ماکروسافت آفیس (ورد، اکسل و پاورپوینت)
- مجموعه نرمافزارهای گوگل مانند گوگل جی سوئیت پروداکتس، گوگل آنالتیکس، گوگل ترندز، گوگل کیورد تول، گوگل دیتا استودیو و …
- گرمرلی
- وردپرس
- سمراش
- اهرفز
- بازسامو
- ماز
- هاباسپات
- میلچیمپ و … .
تیم تولید محتوا و مدیر آن باید بتوانند از ابزاری که ذکر شد به خوبی بهره ببرند و از هر کدام بسته به نیاز کسبوکار مربوطه خود استفاده کنند.
ابزارهای لازم برای تولید محتوا
فرصتهای شغلی مدیر تولید محتوا
نیازمندی سازمانها، ادارات و شرکتهای مختلف، باعث ایجاد انواع گوناگونی از فرصتهای شغلی برای یک مدیر تولید محتوا میشود. شغل تولید محتوا میتواند بهصورت حضوری یا غیر حضوری و همچنین پارهوقت یا تماموقت باشد. بهدلیل اهمیت بالای این جایگاه شغلی برای شرکتها، بهطور معمول مدیر تیم تولید محتوا را بهصورت حضوری استخدام کرده و تیم آن میتواند بهصورت دورکاری فعالیت داشته باشد.
درآمد یک مدیر تولید محتوا
میزان درآمد مدیر تولید محتوا ثابت نبوده و به عوامل مختلفی مانند:
- تجربه و سابقه کار
- محل کار
- نوع فعالیت کسبوکار مربوطه
- تخصص و توامندی فردی بستگی دارد.
بهطور کلی میتوان عنوان کرد که درآمد این حرفه از حداقل ۵ میلیون تومان در ماه شروع میشود.
ارائه گزارش به مدیران کسبوکار
جمعبندی در خصوص شغل مدیر تولید محتوا
جایگاه مدیر تولید محتوا در بیشتر کسبوکارها تثبیت شده است و نقش مهمی در آن مجموعهها ایفا میکند. تولید محتوای موثر نیاز به یک فرد متخصص و مسئولیتپذیر دارد که در این مطالعه به اهم شاخصهای آن پرداخته شد. یک مدیر تولید محتوای قوی باعث افزایش درآمد مجموعه خود شده و میتوان گفت برای این شغل، آینده روشنی پیشبینی میشود. مجموعه پابلیکا در حوزه تولید محتوا در حال فعالیت است و میتوانید برای دریافت خدمات به سایت ما به نشانی publica.ir مراجعه کنید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید