مدیر محتوا چه وظایفی در سازمان دارد؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / مدیر محتوا چه وظایفی در سازمان دارد؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

اهمیت تولید محتوا در دنیای امروزی به قدری زیاد است که نیاز به مدیر محتوا در هر سازمانی احساس می‌شود. مدیر تولید محتوا می‌تواند با نظارت کامل بر روی اتفاق‌های به‌روز دنیا و با هدف‌گذاری‌های مختلف، بهترین استراتژی‌ها را پیاده‌سازی کند. ایجاد یک تقویم محتوایی و کارآمد از مهم‌ترین وظایفی است که هر مدیر محتوایی باید به آن تسلط داشته باشد. اما شرح وظایف مدیر تولید محتوا چیست؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و درباره شرح شغل مدیر تولید محتوا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

مدیر محتوا کیست؟

مدیر محتوا یا همان Content Manager به یک نیروی انسانی متخصص در سازمان گفته می‌شود که به اصول تولید محتوا تسلط دارد و برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای پیشبرد اهداف برند انجام می‌دهد. محتوا یکی از موثر‌ترین عواملی است که باعث رشد کسب و کار و افزایش فروش می‌شود. مدیریت محتوا در راه‌اندازی یک سیستم بسیار قوی برنامه محتوایی، نقش به سزایی دارد که در نهایت منجر به فروش می‌شود. به زبان ساده‌تر می‌توان مدیر محتوا را اینگونه توصیف کرد: فردی که استراتژی‌های مختلف برای بازاریابی محتوایی انجام می‌دهد را مدیر تولید محتوا می‌گویند. برای این استراتژی نیاز به عوامل مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  چگونگی نوشتن محتوا
  •  ویرایش، توزیع و ترویج محتوا
  •  چیدن استراتژی
  •  اهمیت به بهبود سئو
  •  شناخت رقبا
  •  استخدام نیروی متخصص

مدیر تولید محتوا باید به تمام فاکتورهای گفته شده تسلط داشته باشد تا از طریق مهارت‌های ارتباطی و بازاریابی بهترین استراتژی‌ها را پیاده‌سازی کند.

شرح وظایف مدیر محتوا

مدیر محتوا در هر سازمانی باید متناسب با اهداف برند و کسب و کار یکسری اقدامات را انجام دهد که جزو وظایف وی شناخته می‌شود. هر مدیر تولید محتوا هفت وظیفه کلی دارد که ممکن است در سازمان‌ها این موارد کم یا زیاد شوند که در ادامه به شرح وظایف مدیر تولید محتوا می‌پردازیم.

تحقیق و تحلیل

مدیر‌های تولید محتوا وظایف خود را با تحقیق و تحلیل آغاز می‌کنند. مدیر محتوا باید مخاطب‌های هدف خود را شناسایی کرده و برای جذب آن‌ها بهترین استراتژی‌ها را پیاده‌سازی کند. با شناخت پرسونای مخاطب می‌توان بهترین روش‌های تولید محتوا را به کار گرفت تا بیشترین مخاطب را جذب کرد.

برنامه‌ریزی و چیدن استراتژی

مدیر محتوا با بررسی‌های مختلفی که انجام می‌دهد، نقاط ضعف و قدرت محتوای برنامه‌ریزی شده را بررسی می‌کند و متناسب با آن یک تقویم محتوایی طراحی خواهد کرد. به طور معمول تیم محتوا باید یک استراتژی محتوا داشته باشد تا بتواند بر موقعیت‌های مختلف مسلط بوده و بهترین محتوا را تولید کند. برای بهتر شدن برنامه‌ریزی تیم محتوا بهتر است که با مدیرهای سازمان در ارتباط بود تا متناسب با اهداف آن‌ها برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تهیه و تدوین کرد. مدیر محتوا در استراتژی‌های خود باید به طیف وسیعی از فرمت‌های محتوا در قالب‌های محتوای متنی، تصویری، پادکست، فیلم و اینفوگرافی توجه داشته باشد تا تمام کانال‌های سازمان محتوای مناسب منتشر کنند.

برنامه‌ریزی و چیدن استراتژی توسط مدیر محتوا
برنامه‌ریزی و چیدن استراتژی از وظایف مدیر محتواست.

نظارت بر کارمندان

شرح وظایف مدیر تولید محتوا در سازمان‌های کوچک و بزرگ با یکدیگر تفاوت دارد. مدیر محتوا در سازمان‌های کوچک می‌تواند برخی از کارها را هم خودش انجام دهد و به صورت مستقیم وارد عمل شود، اما در سازمان‌های بزرگ به دلیل حجم بالای کار باید نظارت و مدیریت بر وظایف کارمندها را بر عهده گیرد.
مهم است که در سازمان‌های بزرگ نظارت بر انجام وظایف تک تک کارمندان را جدی گرفت. این نظارت شامل: تیم نویسنده‌ها، ویراستارها، مدیرهای شبکه‌های اجتماعی، گرافیست‌ها و متخصص‌های سئو است. یک مدیر محتوا باید با تیم‌های گفته شده در ارتباط باشد و بر وظایف کارمند‌ها، نظارت داشته باشد.

تولید محتوا

تولید محتوا می‌تواند بخش بزرگ یا کوچکی از یک سازمان باشد، اما در هر صورت یک بخش بسیار با اهمیت و مهمی ‌است. هر سازمانی برای اینکه بتواند رشد بیشتری داشته باشد، نیاز به تولید محتوای اصولی و نظارت شده دارد. مدیر محتوا برای اینکه محتوا‌ها بهتر تولید شوند و در راستای اهداف سازمان باشند باید تقویم محتوایی را در اختیار نویسنده‌ها قرار دهد. مدیر تولید محتوا در دو حالت بر محتوا نظارت دارد که برخی از موضوعات مهم یا تخصصی را خودش تولید می‌کند یا بر محتواهای تولید شده نظارت کامل دارد.

انتشار محتوا و نظارت بر آن

با تولید محتوا متنی، کار نظارت بر محتوا تمام نشده است بلکه انتشار و رعایت نکات مهم در محتوا همچنان باقی است. مدیر تولید محتوا پس از اینکه محتوای تولید شده را دریافت می‌کند، باید برای انتشار آن در وب سایت شرکت اقدام کند. این کار می‌تواند توسط مدیر تولید محتوا یا کارمند‌ها انجام شود اما در هر صورت نیاز به نظارت مدیریت محتوا دارد.

ارتقاء محتوا

افزایش تعداد مخاطب‌ها یکی از شرح وظایف مدیر تولید محتوا است که باید جدی گرفته شود. هنگامی‌ که محتوایی تولید و منتشر شده است باید بعد از یک مدت با همکاری بخش بازاریابی برای ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی، محتوا ارتقا داده شود.

ارائه گزارش و بهینه سازی

تمام مدیر‌های محتوا موظف به گزارش کار هستند و باید نقاط ضعف و قوت خود را برای پیشرفت و پسرفت سازمان بررسی کنند. KPI یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد تیم محتوا است که به بهینه سازی محتوا هم کمک می‌کند.

به روزرسانی سیستم مدیریت محتوا (CMS)

فردی که به عنوان مدیر تولید محتوا در سازمان فعالیت می‌کند باید برای حفظ و مراقبت سیستم مدیریت محتوای تیم هم تلاش کند. سیستم مدیریت محتوا باید همیشه به‌روز باشد و در صورت نیاز بهبود داده شود. توجه کنید که اینکه مدیر محتوا تنها کار با وردپرس را بداند کفایت نمی‌کند، بلکه باید برای بهبود محتوا برای مخاطب هم تلاش کند تا موتورهای جستجو رتبه‌های خوبی به صفحات سایت اختصاص دهند.

به روزرسانی سیستم مدیریت محتوا (CMS)
سیستم مدیریت محتوا باید همیشه به‌روز باشد و در صورت نیاز بهبود داده شود.

بهینه سازی محتوا

درست است که مدیریت محتوا در سئو تخصص زیادی ندارد، اما باید با اصول اولیه سئو آشنا باشد تا بتواند بهینه سازی‌های محتوا را برای موتورهای جستجو انجام دهد. این فرد باید تمرکز خود را برای بهینه سازی محتوا تا جایی که به تیم محتوا مرتبط است قرار دهد و در صورت نیاز با متخصص سئو سازمان هم ارتباط برقرار کند.
شرح وظایف مدیر تولید محتوا با توجه به سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند ممکن است که با تغییراتی همراه باشد اما موارد گفته شده جزو الزامات برای هر تیم محتوایی است. مهم است که مدیر محتوا بتواند بهترین عملکرد را در تیم خود داشته باشد تا در نهایت تلاش تیم، منجر به تولید محتوای موثر و مخاطب پسند شود.

مهارت‌های مدیر محتوا

فرقی ندارد که سازمان‌ها در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند، مدیر محتوا باید یکسری مهارت‌ها داشته باشد که بیشتر جزو وظایف وی شناخته می‌شود. مهم‌ترین مهارت‌های مدیر تولید محتوا به شرح زیر هستند.

مهارت‌های تحلیلی

مدیر محتوا باید بتواند به خوبی تحلیل‌های درستی از گزارش‌ها و روند پیشرفت سازمان داشته باشد تا بهترین برنامه‌ریزی تقویم محتوایی را اجرا کند.

توجه به جزئیات

مدیریت محتوا باید به جزئیات مهم سازمان توجه داشته و قبل از انتشار محتوا تمام نکات محتوایی و خطاها را بررسی کرده باشد. تصحیح ایرادات نوشتاری، بررسی محتوای‌های تصویری و صوتی همگی جزو مهارت‌های مدیریت محتوای هر سازمانی است که نیاز به جزئی نگری دارد.

ارتباطات

تیم محتوا تنها عضو سازمان‌ها نیست و از طرفی هم جزو مهم‌ترین بخش‌های هر سازمانی شناخته می‌شود. از این‌رو مهم است که با سایر بخش‌ها و تیم‌های مختلف مانند: سئو، گرافیک و بازاریابی در ارتباط باشد. مهارت ارتباطات از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر محتوای خوب است تا بتواند بهترین برنامه‌ریزی محتوایی را انجام داد. از طرفی هم مدیر محتوا با افراد هم تیمی‌ خود ارتباط نزدیکی دارد و باید بتواند بهترین ارتباط را با آن‌ها برقرار کند.

خلاقیت

سرپرست محتوا باید خلاق و متفکر باشد. هنگامی‌ می‌توان محتوا‌های به روز و مخاطب پسند را تولید کرد که علاوه بر اهمیت به مخاطب‌ها، بتوان خلاقیت را هم چاشنی مطالب و محتوا‌ها کرد. توسعه استراتژی‌های محتوایی نیاز به خلاقیت دارد تا محتوای جدید را تولید کند.

رهبری

در شرح وظایف مدیر تولید محتوا به رهبری اشاره شده است، مهارت رهبری از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر تولید محتوا است که باید به آن تسلط داشت. مدیر محتوا باید بتواند درگیری‌ها یا چالش‌هایی که در بین تیم خود ایجاد می‌شود را رهبری کند و متناسب با اهداف سازمان، رهبری تولید محتوا را بر عهده گیرد.

نظم

مدیریت محتوا مسئولیت‌های یک تیم را تقسیم و نظارت می‌کند. از این‌رو نیاز است که نظم کافی داشته باشد تا بتواند بدون ایجاد چالش و هرج و مرج همه کارها را به درستی انجام دهد.

مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی دیگر از مهارت‌های مهم مدیر محتوا است که برای برنامه‌ریزی‌های مختلف بسیار نیاز است. هر چه مدیریت محتوا کارها را به موقع و سر زمان خود به اتمام برساند، راحت‌تر می‌تواند برنامه‌ریزی‌های مختلف را پیاده‌سازی کند.

مدیریت زماناز مهم‌تریم توانایی‌های مدیر محتوا
مدیریت زمان یکی دیگر از مهارت‌های مهم مدیر محتوا است که برای برنامه‌ریزی‌های مختلف بسیار نیاز است.

سیستم‌های مدیریت محتوا یا (CMS)

تسلط به سیستم‌های مدیریت محتوا از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر مدیر تولید محتوا به آن تسلط داشته باشد. سازماندهی و انتشار محتوا نیاز به تخصص و فراگیری سیستم‌های مدیریت محتوا دارد که هر مدیر سازمان باید به ان تسلط کافی داشته باشد.

سئو

هر سازمانی از متخصص‌های سئو در کنار مدیریت محتوا استفاده می‌کند، اما اگر مدیریت محتوا تسلط نسبی به سئو داشته باشد، از طریق این مهارت راحت‌تر می‌تواند با متخصص سئو ارتباط برقرار کند. همچنین برای رتبه‌گیری محتوا‌های تولید شده دید بازتری دارد.

رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی یکی از موثر‌ترین فضاهایی هستند که به دیده شدن تیم محتوا و مطالب تولید شده کمک می‌کنند. با مهارت کافی در شناسایی رسانه‌ها می‌توان بهترین برنامه‌ریزی را داشت.

تجزیه و تحلیل وب سایت

مهارت بررسی و تحلیل وب سایت به صورت متناوب اهمیت دارد و مدیر محتوا باید درک درستی از تجزیه و تحلیل‌های سایت داشته باشد. برای این کار بهتر است که به ابزارهای گوگل آنالیتیکس هم دسترسی داشته باشد.

برنامه‌های پردازش کلمه

در مهارت‌های مدیریت تولید محتوا باید به پردازش کلمه‌ها توجه زیادی داشت. تسلط کامل مدیر محتوا برای برنامه‌های Microsoft Word و Google Docs، مهم و ضروری است.
به طور کلی مدیریت محتوا هر چه مهارت‌های بیشتری داشته باشد راحت‌تر می‌تواند وظایف خود را پیگیری و بررسی کند که در نهایت به موفقیت سازمان منجر می‌شود.

تعیین استراتژی تولید محتوا با پابلیکا

مدیر محتوا به عنوان یکی از افراد سازمان وظایف مختلفی دارد تا بتوان بهترین برنامه‌ریزی را برای استراتژی‌های محتوا تدوین کرد. اما برخی از سازمان‌ها علاقه دارند که از ابتدا مسئولیت مدیر تولید محتوا را به افراد متخصص بسپارند. از این‌رو پابلیکا به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات تولید محتوا در کنار شما است. تعیین استراتژی و مدیریت محتوای سازمان‌ها یکی از خدمات ارزنده پابلیکا است که برای موفقیت و پشبرد سازمان‌ها در نظر گرفته شده است. تحقیق درباره کلمات کلیدی سازمان، شناخت مخاطب هدف، بررسی رقبا و نحوه عملکرد و نظارت بر تیم محتوا همگی جزو خدماتی هستند که این مجموعه برای کسب و کار‌ها در نظر گرفته‌اند. کافی است که با کارشناس‌های ما در ارتباط باشید تا با کمترین هزینه بهترین خدمات را دریافت کنید. از طرفی هم اگر درباره شرح وظایف مدیر تولید محتوا اطلاعات بیشتری نیاز دارید در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

نظارت بر کار تیم محتوا و بررسی‌های لازم برای ایجاد استراتژی‌های موفق محتوایی

مدیر‌های محتوا با افراد تیم خود و سایر بخش‌های سازمان در ارتباط است، در نتیجه باید مهارت ارتباطی موفقی داشته باشد.

تسلط کافی بر تمام سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس جزو مهارت‌های مدیریت محتوا محسوب می‌شود.

خیر تسلط اصولی نیاز نیست بلکه باید با مفاهیم پایه آشنا باشد تا بتواند با بخش سئو همکاری موثری کند.

چگونگی نوشتن محتوا، ویرایش، توزیع و ترویج محتوا، چیدن استراتژی، اهمیت به بهبود سئو، شناخت رقبا و استخدام نیروی متخصص

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 1 =