روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

پابلیکا / روابط عمومی / روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

روابط عمومی ‌در برندسازی بسیار تاثیرگذار است و روابط عمومی ‌دیجیتال، بخش مهمی ‌از هر سازمان محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، مهم است که از تکنولوژی‌های به‌روز آگاه بود. بهتر است بدانید که بیشتر مردم جامعه و مخاطب‌ها با اینترنت سرو کار دارند و نیاز است که برای برندسازی و پیشرفت تکنولوژی از روابط عمومی آنلاین استفاده کرد. اما منظور از روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست؟ یا چرا مهم است که در کسب و کار دیجیتال به این موضوع اهمیت داد؟ برای اینکه به این سوالات پاسخ دهیم و درباره مزایای روابط عمومی ‌آنلاین توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست؟

روابط عمومی ‌دیجیتال یا Digital Public Relation در مبحث‌ها و مفاهیم اولیه مدیریت روابط عمومی سنتی، تفاوتی ندارد. در روابط عمومی ‌دیجیتال، استفاده از ابزارهای آنلاین (برای تحقق برنامه‌های روابط عمومی)، ‌نقش بسیار مهمی‌ دارند. با توجه به اینکه بیشتر مردم جامعه در حال استفاده از اینترنت و فضای آنلاین هستند، نیاز است که سازمان‌ها برای پیشبرد اهداف خود از روابط عمومی ‌دیجیتال بهره‌مند شوند تا تصویر بهتری از برند در ذهن مخاطب‌ها ایجاد کنند.
با ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف در سرتاسر دنیا و راه‌اندازی سایت‌های مختلف، نیاز به تعامل مخاطب با بخش روابط عمومی ‌سازمان‌ها بیشتر احساس می‌شود. برای اینکه مدیر روابط عمومی ‌با مشتری‌ها و مخاطب‌های بیشتری تعامل داشته باشد باید از روابط عمومی ‌دیجیتال استفاده کند. البته که کار برای مدیر روابط عمومی ‌راحت‌تر شده و می‌تواند از طریق فضای آنلاین با تعداد مخاطب‌های بیشتری در ارتباط باشد. به راحتی می‌توان بیانیه‌های مختلف را در فضای آنلاین منتشر کرد و مدیریت بحران بهتری داشت. همچنین می‌توان از رسانه‌های پرمخاطب و افراد مرتبط با کسب و کار استفاده کرد و روابط بین مشتری‌ها و برند را گسترش داد.

وظایف کارشناس روابط عمومی ‌آنلاین چیست؟

کارشناس روابط عمومی ‌آنلاین نیاز است که تمام وظایف بخش روابط عمومی ‌را بر عهده گیرد و از طریق سبک جدید یا همان فضای آنلاین، وظایف خود را انجام دهد. از این‌رو نیاز است که مهارت‌های دیجیتال را آموزش دیده باشد و به راحتی بتواند برای بخش روابط عمومی ‌بهترین برنامه‌ریزی را پیاده‌سازی کند. استفاده از ابزارهای جدید و مشارکت با واحد‌های مختلف سازمان از مهم‌ترین وظایفی است که روابط عمومی ‌آنلاین باید به آن تسلط داشته باشد.

وظایف کارشناس روابط عمومی ‌آنلاین چیست؟
وظایف کارشناس روابط عمومی ‌آنلاین چیست؟

انواع روابط عمومی ‌دیجیتال

نظارت بر تولید محتوا، چگونگی انتشار رپورتاژ آگهی، سئو یا ایجاد بک لینک‌ها همگی بخشی از مواردی هستند که به روابط عمومی ‌دیجیتال مرتبط خواهند بود. در روابط عمومی ‌دیجیتال، استراتژی‌های مختلفی برنامه‌ریزی می‌شوند که با بودجه و سیاست‌های سازمان همخوانی دارند. اما مهم‌ترین انواع روابط عمومی ‌آنلاین که برای سازمان‌ها اهمیت دارند عبارتند از:

  •  برنامه‌ریزی همکاری با بلاگرها و اینفلوئنسرهای مطرح در فضای شبکه‌های اجتماعی
  •  مشخص کردن بستر‌های انتشار رپورتاژ آگهی‌ها یا نوشتن مقاله برای وب سایت‌ها پر بازدید
  •  دریافت بک لینک با استفاده از نوشتن مقاله و انتشار آن در فضای آنلاین
  •  اجرای پلن‌های همکاری در فروش برای جذب مشتری‌های بیشتر
  •  انتشار اینفوگرافی در فضای آنلاین (وب سایت سازمان، به عنوان رپورتاژ آگهی یا …)
  •  اجرای بازاریابی محتوایی و نظارت بر تولید محتوای کاربرپسند
  •  برنامه‌ریزی برقراری ارتباط با خبرنگارهای فعال در رسانه‌های آنلاین

هریک از این موارد به تنهایی هم باعث جذب مخاطب‌های بیشتر می‌شوند. اما نیاز است که در روابط عمومی ‌دیجیتال با برنامه‌ریزی دقیق به اهداف سازمان توجه داشت تا بهترین نتیجه را دریافت کرد.

اهداف روابط عمومی ‌دیجیتال

روابط عمومی ‌آنلاین یکی از بخش‌های مهم و کاربردی هر سازمانی است که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که در نهایت به بهبود تصویر برند در ذهن مخاطب‌ها در فضای آنلاین ختم می‌شود. مهم‌ترین اهداف روابط عمومی ‌آنلاین عبارتند از:

  • ساخت برند
  •  ایجاد مخاطب راغب
  •  بهبود رتبه‌بندی سایت
  •  رشد ترافیک وب‌سایت
  •  افزایش فروش

هریک از این اهداف باید متناسب با نیاز‌های کسب و کار برنامه‌ریزی شوند تا بهترین نتیجه را دریافت کرد.

مزایای روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست؟

بیشتر افرادی که علاقه به رشته روابط عمومی ‌دارند، این سوال را می‌پرسند که روابط عمومی ‌دیجیتال چه سود و منفعتی برای سازمان‌ها دارد؟ چرا باید از انواع روابط عمومی ‌آنلاین استفاده کرد؟
پاسخ سوال مشخص است، با توجه به اینکه فضای آنلاین به یکیاز مهم‌ترین رقبای فضای سنتی کسب و کار‌ها تبدیل شده است، هر سازمانی برای بقای کار خود باید به بخش روابط عمومی ‌آنلاین اهمیت دهد. اگر سازمانی بخواهد در فضای آنلاین حضور داشته باشد و از تعداد بالای مخاطب‌ها استفاده کند، نیاز به استراتژی‌های روابط عمومی ‌دیجیتال دارد. اما برای اینکه درک بهتری از اهمیت حضور روابط عمومی ‌آنلاین در سازمان‌ها داشته باشید بهتر است که مزایای روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) را بدانید که به شرح زیر هستند.

تعامل کارآمدتر

استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر بهترین گزینه محسوب می‌شوند زیرا مخاطب‌های زیادی دارند و راه‌های ارتباطی گوناگونی با مخاطب وجود دارد. هر چه سازمان‌ها و برند‌های مختلف در فضای آنلاین فعالیت و حضور بیشتری داشته باشند، به طور حتم با هزینه کم، تعامل کارآمدتری خواهند داشت.

برندسازی

تولید محتوا در راستای اهداف روابط عمومی ‌آنلاین، باعث می‌شود تا برندسازی بهتر و راحت‌تر صورت گیرد. با تولید محتوای متنی می‌توان آگاهی مخاطب‌ها را افزایش داد و به راحتی برای برندسازی اقدام کرد.

تولید محتوا در راستای اهداف روابط عمومی ‌آنلاین، باعث می‌شود تا برندسازی بهتر و راحت‌تر صورت گیرد.
تولید محتوا در راستای اهداف روابط عمومی ‌آنلاین، باعث می‌شود تا برندسازی بهتر و راحت‌تر صورت گیرد.

سئو

روابط عمومی ‌دیجیتال می‌تواند در بهبود رتبه سئو وب سایت تاثیرگذار باشد. برخی از کلمه‌های کلیدی که نیاز به رتبه در موتورهای جستجو دارند از طریق رپورتاژ آگهی‌های بخش روابط عمومی، ‌بررسی می‌شوند و برای آن‌ها مطالب جداگانه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

مدیریت بحران سریع‌تر

هر چه در فضای آنلاین فعالیت بیشتری داشته باشید از اتفاق‌ها و خبرهای به‌روز هم اطلاعات بیشتری دارید. در فضای آنلاین، خبرها و بحران‌های ایجاد شده زودتر به اطلاع شما می‌رسد و راحت‌تر می‌توان برای بحران‌های ایجاد شده، راهکار و مدیریت انجام داد. در روابط عمومی ‌دیجیتال سرعت واکنش به مسائل پیش آمده برای برند، بیشتر است.

قابل اندازه‌گیری

در روابط عمومی ‌سنتی ممکن است که سنجش‌ها به درستی انجام نشود یا خیلی دقیق نباشند، اما در روابط عمومی ‌آنلاین، شاخص‌های کلیدی مختلفی برای بررسی عملکرد‌ها وجود دارند که هر یک قابل اندازه‌گیری بوده و برای موفقیت برند لازم هستند.

معایب روابط ‌عمومی ‌دیجیتال چیست؟

روابط عمومی ‌دیجیتال در کنار مزایای زیادی که دارد، یکسری معایب هم خواهد داشت. شاید پتانسیل پایین در فرآیند‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین معایب آن باشد. ممکن است که پیام‌های خبری از سوی روابط عمومی ‌سازمان در بین سایر خبرها یا اتفاق‌های روز، گم شوند و به راحتی نتوان پیغام سازمان را به مخاطب‌ها ارسال کرد. خب مشخص است که در چنین شرایطی تمام زحمت‌های بخش روابط عمومی ‌از بین می‌رود. از طرفی هم ممکن است که تمام برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های روابط عمومی ‌دیجیتال به دلیل عدم هماهنگی با بخش بازاریابی ناقص بماند و نتوان به اهداف از پیش تعیین شده دسترسی داشت.

اقدامات روابط عمومی ‌دیجیتال

در روابط عمومی ‌آنلاین اعتقاد بر این است که طیف‌های مختلفی از مخاطب‌ها وجود دارند که می‌توان با توجه به سلیقه و افکاری که دارند آن‌ها را جذب برند و سازمان کرد. در این روش مهم است که نیاز‌های مخاطب را شناسایی کرده و با توجه به ابزارها و تکنولوژی‌های مختلفی مانند: ایمیل، ‌سایت و شبکه‌های اجتماعی اقدامات مختلفی را انجام داد. برای اینکه بتوان مخاطب‌های بیشتری برای برند جذب کرد نیاز به بررسی اقدامات مختلف است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  شناخت و انتخاب مخاطب‌های هدف
  •  دسته‌بندی و شناسایی نیاز مخاطب‌های هدف
  •  انتخاب رسانه‌های مورد علاقه مخاطب‌های هدف
  •  تولید محتوای مناسب در دسته بندی‌های جداگانه برای مخاطب‌های برند
  •  حضور موثر در رسانه‌های اجتماعی
  •  تحلیل و آنالیز رقبا و میزان اثر بخشی اقدامات سازمان

هریک از این اقدامات نیاز به برنامه‌ریزی دارند تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان، مخاطب‌های بیشتری را برای برند و سازمان جذب کرد.

چه کسانی به روابط عمومی ‌دیجیتال نیاز دارند؟

با توجه به اینکه بخش روابط عمومی ‌تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی را برای کسب و کارها در نظر می‌گیرد، تمام کسب و کارها به خصوص کارهایی که در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند، می‌توانند از روابط عمومی ‌دیجیتال بهره‌مند شوند. فرقی ندارد که کسب و کار شما کوچک یا بزرگ باشد، در هر صورت با استفاده از روابط عمومی ‌آنلاین می‌توانید به نیاز‌های مخاطب خود پاسخ دهید و برندسازی بهتری انجام دهید. برای پاسخ به سوال چه کسانی به روابط عمومی ‌دیجیتال نیاز دارند؟ بهتر است که به موارد زیر اشاره کرد.

چه کسانی به روابط عمومی ‌دیجیتال نیاز دارند؟
برقراری روابط قوی با مشتری‌ها و خریدارهای بالقوه، همگی در ارائه محصولات و خدمات تاثیرگذار هستند.

کسب و کارها

هر کسب و کار یا برندی که برای معرفی محصولات یا خدمات خود اقدام می‌کند باید در فضای مجازی و آنلاین حضور داشته باشد. برقراری روابط قوی با مشتری‌ها و خریدارهای بالقوه، همگی در ارائه محصولات و خدمات تاثیرگذار هستند.

سازمان‌های غیرانتفاعی

تمام سازمان‌های غیرانتفاعی مانند: مدارس، خیریه‌ها و بیمارستان‌ها می‌توانند از روابط عمومی ‌دیجیتال برای بهبود رویداد‌های مختلف خود استفاده کنند. با اطلاع رسانی‌های مختلف از طریق روابط عمومی ‌آنلاین می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی راه‌اندازی کرد و بودجه بیشتری هم به دست آورد.

افراد برجسته

افراد برجسته که در جامعه، معروف هستند هم می‌توانند از روابط عمومی ‌آنلاین بهره‌مند شوند. این افراد برای اینکه ارتباط موثرتری با هوادارهای خود داشته باشند، بهتر است که از تاکتیک‌های روابط عمومی ‌سنتی و دیجیتال در کنار یکدیگر استفاده کنند.

چگونه برای کمپین روابط عمومی ‌دیجیتال استراتژی طراحی کنیم؟

هنگامی‌ که سوال پرسیده می‌شود که روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست؟ باید بگوییم که برگزاری کمیپن‌ در فضای مجازی، نیاز به تخصص و تبحر بخش روابط عمومی ‌دارد. مدیر روابط عمومی ‌باید برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب‌ها در فضاهای آنلاین مانند: بلاگ، سایت و رسانه‌های اجتماعی کمپین‌های مختلفی را راه‌اندازی کند. در استراتژی‌های راه‌اندازی کمپین، نیاز است که به بک لینک‌های ایجاد شده، رپورتاژ آگهی‌ها و آنالیز سئو اهمیت داد تا بهترین بازخورد را از مخاطب‌ها دریافت کرد. اما برای اینکه بتوان بهترین استراتژی کمپین روابط عمومی ‌را اجرا کرد، بهتر است که هشت قدم اصلی را شناخت که عبارتند از:

  •  هدف‌گذاری در برندسازی
  •  بررسی مخاطب هدف
  •  جستجو درباره نیاز‌های مخاطب
  •  شناخت نشریه‌ها و خبرگزاری‌های کلیدی و مهم
  •  طراحی استراتژی کمپین‌های آنلاین
  •  تولید محتوا متنی و تصویری
  •  توسعه محتوا در رسانه‌های مختلف تاثیر گذار (شبکه‌های اجتماعی)
  •  پایش منظم رسانه‌ها

هریک از این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا بهترین کمپین را راه‌اندازی کرد و برندسازی و جذب مخاطب به بهترین شکل صورت گیرد.

اندازه‌ گیری موفقیت روابط عمومی ‌دیجیتال

در مزایای روابط عمومی ‌آنلاین، عنوان کرده‌ایم که قابلیت اندازه‌گیری موفقیت از مهم‌ترین تفاوت‌ها با روابط عمومی ‌سنتی است. کسب و کارها به راحتی می‌توانند از ابزارهای تحلیلی و اندازه‌گیری برای راه‌اندازی کمپین و بررسی آن‌ها استفاده کنند. اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌ها باعث می‌شود تا نقاط ضعف و قدرت را شناسایی کرده تا از بهترین روش‌ها برای برندینگ و افزایش مخاطب استفاده کرد. اما مهم‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری موفقیت در روابط عمومی ‌دیجیتال به شرح زیر هستند:

  •  گوگل آنالیتیکس یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین ابزار‌ها است که می‌تواند آمارهای دقیقی را در اختیار کسب و کار قرار دهد. از طریق این ابزار رایگان و قدرتمند گوگل، می‌توان عملکرد و میزان موفقیت کمپین‌ها، بک لینک‌ها، ترافیک ورودی و کد‌های UTM را بررسی کرد.
  •  سایت SEMRush به عنوان یکی از معتبرترین منابع شناخته ‌شده برای کسب و کارها است که از طریق آن می‌توان وضعیت کلمات کلیدی و بک لینک‌ها را مشاهده کرد.
  •  سایتBuzzSumo یکی از ابزارهای رصد محتوا‌های کسب و کارها است که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شده‌اند.
    اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌ها یا برنامه‌ریزی‌های روابط عمومی ‌آنلاین از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در بخش روابط عمومی ‌به آن توجه داشت تا از طریق آن‌ها بهترین اقدامات را برای برندینگ و جذب مخاطب انجام داد.

اندازه‌ گیری موفقیت روابط عمومی ‌دیجیتال
روابط عمومی ‌دیجیتال یکی از راه‌های افزایش مخاطب هدف و برقراری ارتباط با فضای آنلاین است.

روابط عمومی ‌دیجیتال یکی از راه‌های افزایش مخاطب هدف و برقراری ارتباط با فضای آنلاین است. کسب و کارهایی که در فضاهای آنلاین فعالیت می‌کنند باید از طریق برنامه‌ریزی‌های مختلف و کمپین‌های گوناگون برای جذب مخاطب اقدام کنند که راه‌اندازی کمپین‌ها نیاز به تخصص دارند. پابلیکا به عنوان ارائه‌دهنده خدمات مختلف در زمینه‌های سئو، خرید بک لینک، رپورتاژ آگهی و روابط عمومی ‌در کنار کسب و کار‌ها است تا به راحتی بتوان به اهداف سازمانی دسترسی داشت. روابط عمومی ‌یکی از بخش‌های حساس هر سازمانی است که باید برای ایجاد تصویر مثبت برند در ذهن مخاطب‌ها تلاش کند. پابلیکا برای اینکه اهداف سازمان‌های مختلف را دنبال کند، از راهکار‌ها و تکنیک‌های گوناگون استفاده می‌کند تا بهترین خدمات را برای کسب و کار‌ها داشته باشد. کافی است که رشد برند خود را به کارشناس‌ها و متخصص‌های روابط عمومی ‌پابلیکا بسپارید. اگر هم درباره سوال روابط عمومی ‌دیجیتال(DPR) چیست؟ سوال یا ابهامی ‌دارید که در این متن به آن اشاره نشده است، در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

سایت SEMRush، سایتBuzzSumo و گوگل آنالیتیکس

ساخت برند، ایجاد مخاطب راغب، بهبود رتبه‌بندی سایت، رشد ترافیک وب‌ سایت، افزایش فروش

تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ می‌توانند از روابط عمومی ‌آنلاین استفاده کنند تا مخاطب بیشتری جذب کرده و برندسازی انجام دهند.

مدیر روابط عمومی ‌دیجیتال با همراهی مدیر بازاریابی باید برای راه‌اندازی کمپین‌ها و اقدامات مختلف هماهنگی انجام دهد.

مهم‌ترین تفاوت این است که فضای فعالیت متفاوت است و مدیر روابط عمومی ‌دیجیتال برای جذب مخاطب‌ها باید در فضای آنلاین فعالیت کند.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دوازده =