رصد فضای مجازی: راهنمای جامع درک و مدیریت ارتباطات آنلاین

پابلیکا / روابط عمومی / رصد فضای مجازی: راهنمای جامع درک و مدیریت ارتباطات آنلاین
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 12 دقیقه
رصد فضای مجازی

سازمان‌ها ابتدا باید بدانند رصد فضای مجازی چیست؟ تا بتوانند برای برقرای ارتباط با مخاطبان خود اولین قدم را بردارند. امروزه با تغییر چهره تبلیغات رصد در فضای مجازی برای تمامی سازمان‌ها و کسب و کارها یکی از الزامات محسوب می‌شود؛ زیرا رسانه‌های اجتماعی پرترددترین تقاطع فضای مجازی هستند و مشتریان و مخاطبان شما نظرات، انتظارات و احساسات خود را در بسترهای متعدد فضای مجازی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. از این رو برای بررسی و آموزش رصد فضای مجازی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع رسانه

قبل از اینکه به رصد فضای مجازی بپردازید، باید با انواع رسانه‌ها آشنا شوید. از جمله رسانه‌های مهم در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رسانه‌های شنیداری

این نوع رسانه شامل تلفن، رادیو، تلفن، سی‌دی و… می‌شود و نکته‌ای که باید به آن توجه این است که رادیو اثربخشی قابل توجه در اطلاع‌رسانی دارد.

رسانه‌های دیداری

مجلات، تلویزیون، کتاب‌ها، روزنامه و رسانه‌های دیجیتال در دسته رسانه‌های دیداری قرار می‌گیرند.

رسانه دیجیتال

در واقع رسانه دیجیتال بستری برای ایجاد تعامل، دریافت بازخورد سریع و بدون واسطه است. همچنین کاربران از طریق این رسانه می‌توانند به راحتی به ارزیابی و رصد فضای مجازی بپردازند. رسانه دیجیتال افزون بر اینکه ابزاری برای انتشار مطالب و داده‌های متنوع به شمار می‌رود، از نظر فرهنگی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا رسانه دیجیتال امکان برقراری ارتباطات و انتشار پیام‌های گوناگون را در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و… فراهم می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، تلگرام، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، تمامی نرم‌افزارها، سرویس‌های پیام رسان مثل MMS ،SMS و… در دسته رسانه دیجیتال قرار می‌گیرند.

رصد فضای مجازی چیست؟

رصد فضای مجازی به معنای ردیابی تمام هشتگ‌ها، کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با سازمان یا برند شما است. به عنوان نمونه شما مالک یک برند تولیدکننده عطر هستید و به کمک ابزارهای رصد فضاهای مجازی می‌توانید صحبت‌هایی که در مورد محصولات، برند، صنعت و حتی رقیب‌هایتان می‌شود را تحت نظر بگیرید و می‌توانید نسبت به همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکارتان آگاهی داشته باشید.

رصد فضای مجازی افزون بر این که به حضور فعالانه‌تر و موثرتر برند شما کمک می‌کند، اقدامات درون سازمانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث پیشرفت و رشد سازمان شود. اطلاع داشتن از اینکه مخاطبان شما در مقایسه با رقیب‌هایتان، چه میزان از شما صحبت می‌کنند و همچنین در مورد اقدامات و محصولات شما چه رویکردی دارند و با درباره حرفه شما چه اخبارهایی رد و بدل می‌شود و… از طریق رصد فضای مجازی امکان‌پذیر است.

چرا رصد فضای مجازی ضروری است؟

فضای مجازی یک ارتباط تاثیرگذار و بی‌سابقه بین مشتریان و برندها ایجاد کرده است. از همه مهم‌تر فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن پیام‌ها و داستان‌ها بین مشتریان، برندها و کاربران مختلف یک راه ارتباطی قدرتمندی است. از لحظه‌ای که هر کدام از کاربران صاحب رسانه شدند و توانستند راهی تاثیرگذارتر از رسانه‌های سنتی مانند رادیو، روزنامه و تلویزیون پیدا کنند، ماهیت رسانه نیز تغییر کرد. البته همین موضوع موجب شد تا کسب‌وکارها و برندها برای حفظ جایگاه خود، بیشتر این رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

برای اینکه فضای کسب و کارتان را بهتر درک کنید، باید درباره هر چیزی اطلاعات و دید کافی داشته باشید؛ بنابراین پس از درک فضای مجازی می‌توانید درباره اینکه چه اقدامی در کدام شبکه اجتماعی می‌تواند موثرتر باشد، تصمیم بگیرید.

در نظرسنجی که Hubspot از ۴۵۰۰ بازاریاب انجام داد، یکی از چالش‌های اصلی که ۶۵٪ آراء را کسب کرد، افزایش بازدید و جذب کاربران به محصول است. نتایج نظرسنجی سایت Hubspot این موضوع را نشان می‌دهد که استفاده از اطلاعات فضای مجازی میزان فروش آن‌ها را بهبود بخشیده است.

در نهایت به جای اینکه فقط در فضای مجازی یک بیننده باشید، بهتر است با آن درگیر شوید و میزان بازدیدهای خود را افزایش دهید و برای آشنایی بیشتر کاربران با محصولات و خدمات بیشتر فعالیت و تلاش کنید. از همه مهم‌تر بازخوردها و نظرات کاربران را دنبال و بررسی کنید و از آن‌ها برای ترقی و رشد کسب و کارتان بهره بگیرید.

رصد فضای مجازی چه مزیت‌هایی به دنبال دارد؟

امروزه رصد شبکه‌های اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین مواردی است که باعث پیشرفت کسب و کارها و سازمان‌ها می‌شود. از جمله مزایای رصد فضای مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت بحران‌های روابط عمومی

در حال حاضر موفقیت یاعدم موفقیت مشاغل و کسب و کارها به محتوایی که کاربران در فضای مجازی تولید می‌کنند، بستگی دارد. رسانه‌های اجتماعی در زندگی روزمره حرفه‌ای و خصوصی همه ما نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

به طور معمول ما روزانه پست‌های توییتر، پیج‌های اینستاگرام و کانال‌های تلگرام را بررسی می‌کنیم و بخش عمده این محتواها مربوط به نظرات و بازخوردهای کاربران در مورد برندها و سازمان‌ها و برندها است.

بسیاری از کاربران هر روز در فضای مجازی نظرات خود را در مورد خدمات و محصولات سازمان‌های کوچک و بزرگ منتشر می‌کنند. نکته قابل توجه این است که تنها یک پست کافی است تا در فضای آنلاین طوفان عظیمی به پا شود.

با رصد فضای مجازی می‌توانید پست‌های مخرب را شناسایی کنید و قبل از گسترش نارضایتی، نسبت به آن واکنشی مناسب نشان دهید و بحران روابط عمومی را کنترل کنید. اگر می خواهید درباره روابط عمومی و بحران‌ها و چالش‌های آن بیشتر بدانید، مقاله روابط عمومی چیست را بخوانید.

حفظ اعتبار و شهرت کسب و کارها

در حال حاضر مردم زمان بیشتری را به فضای مجازی اختصاص می‌دهند؛ زیرا آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بسیار سریع‌تر به اخبار و اطلاعات به‌روز دسترسی پیدا می‌کنند. فضای مجازی یک فرصت مناسب برای شما است تا با تولید محتواهای جذاب و تاثیرگذار توجه کاربران و مشتریان را به خود جلب کنید. شما در این فضا می‌توانید با همه گروه‌های سنی ارتباط داشته باشید.

جدا از اینکه کسب و کار شما در چه مقیاس و اندازه‌ای است، مخاطبان در مورد آخرین محصول شما توییت می‌زنند یا تجربه‌های خود را درباره خدمات و محصولات شما در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند. نکته قابل توجه این است که شما بدون توجه به انتقادات و نظرات آن‌ها نمی‌توانید کار خود را ادامه دهید؛ زیرا مردم با توجه به همین نظرات و بازخوردها برند شما را در نظر می‌گیرند.

شما برای افزایش اعتبار و قدرت برند خود باید به چگونگی شناخت مردم از برند شما و چیزهایی که زمان جست‌وجوی خدمات یا محصولات شما در فضای مجازی می‌بینند، تاثیر بگذارید. از سوی دیگر نظرات و بازخوردهای غیرمنصفانه و منفی را کم رنگ‌تر یا خاموش کنید. با فرآیند رصد فضای مجازی می‌توانید هر جایی که نام محصولات و برند شما برده شد، حاضر شوید و از اعتبار و شهرت برند خود محافظت کنید.

حفظ اعتبار و کسب شهرت
نقش رصد فشای مجازی در کسب اعتبار و شهرت

ارزیابی عملکرد رقبا

یکی از اهداف رصد فضای مجازی، تحلیل و بررسی عملکرد رقبا است. باید بدانید که رقیب‌هایتان در بازار نظاره‌گر شما هستند. همچنین شما نیز می‌توانید بدون هیچ هزینه خاصی تجربه‌های ارزشمند آن‌ها را به دست آورید. رصد رقبا مزیت‌های زیادی برای کسب و کار شما دارد که از جمله این مزایا می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  1. یافتن تهدیدات بازار
  2. ارتقا محصول با توجه به پیشنهادات و نظرات مشتریان رقبا
  3. آگاهی از شرایط فعلی رقیب و به کارگیری نقاط قوت و ضعف آن‌ها برای ایجاد مزیت رقابتی

جذب سرنخ‌های باکیفیت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف هر کسب و کاری، جذب مشتریان جدید و دائمی است. حتی اگر خدمات و محصولات شما بهترین کیفیت را داشته باشند، شما باید آن را در زمان مناسب، به افراد مناسبی ارائه دهید.
به طور معمول بخش عمده هزینه‌های یک کسب و کار صرف پیدا کردن مشتریان می‌شود. به همین دلیل اگر بتوانید با روش‌هایی مشتریانی را که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند را شناسایی کنید، می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های این قسمت را کاهش دهید.

بهترین خریداران و مشتریان را می‌توانید از بین گفت‌وگوهای فضای مجازی پیدا کنید. برای این کار باید فقط در جریان محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی باشید. با رصد فضای مجازی هر جا که کاربری بدون آنکه شما را تگ کند از خدمات یا محصولات شما نام ببرد، شما باخبر می‌شوید و پیشنهاد و نظر خودتان را ارائه می‌دهید. جواب دادن به نظرات و کامنت‌های کاربران در کوتاه‌ترین زمان، باعث افزایش پتانسیل فروش و اعتبار برند شما می‌شود.

توسعه خدمات و محصولات

حتی بهترین محصولات و خدمات نیز به بهبود نیاز دارند و نظارت مستمر بر نام محصولات و برند در رسانه‌های اجتماعی، بهترین روش برای دریافت مشاوره ارزشمند مشتریان و کاربران است. کاربران و مشتریان هر روز انتظارات و نظرات خود را منتشر می‌کنند و با این کار برای ارتقاء خدمات و محصولات شما اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند. شما نیز با به کارگیری و توجه به نظرات آن‌ها می‌توانید در بازار جایگاه بهتری را به دست آورید.

شناسایی اینفلوئنسرهای مناسب برای همکاری

اینفلوئنسرها مشهورترین و پرمخاطب‌ترین افراد در فضای مجازی هستند و طی سال‌های اخیر و با افزایش تاثیر شبکه‌های مجازی بر مردم، تبلیغات شکل متفاوتی پیدا کرده‌اند. در حال حاضر می‌توان بیشترین فرصت‌های تبلیغاتی را در صفحه کاربران پرنفوذ شبکه‌های مجازی دید. آن‌ها نفوذ وسیع و تاثیرگذاری بر دنبال‌کنندگان خود دارند.
اما برای آنکه افراد مناسبی را برای تبلیغات خود انتخاب کنید، بهتر است بدانید که کدام یک از اینفلوئنسرها حداکثر نزدیکی را با شما و کسب‌وکارتان را دارد. این آگاهی هنگامی اتفاق می‌افتد که اینفلوئنسرهای زمینه فعالیت خود را شناسایی و صفحات آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنید و با علایق و سلیقه آن‌ها آشنا شوید.

با رصد دنیای مجازی، افزون بر اینکه می‌توانید افراد تاثیرگذار و فعال زمینه فعالیت خود را شناسایی کنید، همچنین می‌توانید سلیقه و ذائقه مشتریان را با مشاهده پربازدیدترین محتواها ارزیابی کنید.

یافتن زبان مشترک خود و مشتریان

جستجو و دنبال کردن گفت‌وگوهای آنلاین درباره حوزه فعالیت و برند شما، تصویر کلی مشتریان از برندتان را به شما ارائه می‌دهد. براساس این تصویر می‌توانید از نگاه مخاطبان خود درک درستی داشته باشید و واکنش‌های آن‌ها را به یک دایره‌المعارف کاربردی و موثر تبدیل کنید. این دایره‌المعارف باعث می‌شود تا زبان مشترک خود و مخاطبان را پیدا کنید و صاحب برندی شوید که به ارزش‌های خود پایبند و به دنیای مخاطبان نیز نزدیک است.

مراحل رصد فضای مجازی

شما برای این که بتوانید به صورت اصولی و دقیق به رصد فضای مجازی بپردازید، ابتدا باید مراحل آن را با جزئیات و دقت بالا انجام دهید. مراحل رصد شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

تعیین هدف

اهداف گوناگونی برای رصد فضای مجازی وجود دارد که از جمله این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ اعتبار شهرت برند با پیش‌بینی بحران‌ها
  • شناخت احساس و نظرات کلی جامعه نسبت به برند
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها با پیگیری و ارزیابی
  • رقبا، به دست آوردن اطلاعات بازار و سرنخ باکیفیت
  • شناسایی محتواهای مورد استقبال و علاقه کاربران
  • شناسایی افراد موثر مانند اینفلوئنسرها

 انتخاب کلمه کلیدی

بعد از انتخاب هدف باید کلماتی را انتخاب کنید تا شما را به هدف مورد نظرتان برساند. براساس هدف‌تان، انتخاب یک یا همه کلمات کلیدی زیر می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • نام برند
  • نام اعضای سازمان و مدیران
  • نام محصولات یا خدمات
  • نام رقیب‌ها و اشخاص کلیدی آن‌ها
  • اتفاقات و رویدادهای مهم بازار
  • نام شریک‌های تجاری

 انتخاب یک ابزار برای رصد فضای مجازی

ابزارها و سرویس‌های مختلف و متعددی برای رصد رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی وجود دارد. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منشن (Mention. com)
  • برند ۲۴ (Brand24. com)
  • اسپرت سوشال (Sproutsocial. com) تاک‌واکر (talkwalker. com)
  • نیوزهاب (این ابزار جزو قدیمی‌ترین ابزارهای رصد خبر در وب فارسی است).
    با گسترش فضای مجازی، ابزارهای بومی جدیدی مانند دیتاک، نیوز باکس و زلکا برای رصد شبکه‌های اجتماعی طراحی شدند. هر یک از این ابزارها معایب و مزایایی دارند که شما می‌توانید با توجه به نیازها و هدف‌تان یکی را انتخاب کنید.

تعریف کلمات مهم و کلیدی در حساب کاربری

بعد از انتخاب و ثبت نام در یکی از ابزارهای رصد فضای مجازی، باید کلمات کلیدی منتخب خود را در حساب کاربری خود تعریف کنید. به عنوان مثال در نئوباکس هر یک از کلمات کلیدی در قالب یک اینباکس تعریف می‌شوند، یعنی شما باید برای تعریف هر کلمه کلیدی یک اینباکس بسازید.
در قدم بعدی و پس از تعریف کلمه کلیدی، ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی، بین محتواهای فضای مجازی (تلگرام، توییتر، اینستاگرام) جست‌وجو می‌کند و محتواهایی که با کلمه کلیدی شما همخوانی دارد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اقدام در راستای اهداف رصد اجتماعی

رصد فضای مجازی اطلاعات مورد نیاز برای اقدامات کلیدی و مهم را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این حوزه گام اول رصد کردن است، اما اقدامی که شما بعد از رصد کردن فضای مجازی انجام می‌دهید مهم‌ترین قدم است. ابتکار عمل در دست افرادی است که اطلاعات مورد نیاز را دارند و می‌توانند با استفاده بهینه و صحیح از این داده‌ها نسبت به رقبا جایگاه بهتری پیدا کنند. به موارد زیر توجه کنید:

  • به سوالات و نظرات مشتریان پاسخ دهید و آن‌ها را منتظر نگذارید.
  • نیازهای بازار را شناسایی و خدمات و محصولات خود را مطابق با آن بهبود دهید.
  • به توییت‌ها و پست‌های کاربران توجه کرده و آن‌ها را به سرنخ فروش تبدیل کنید.
  • احساسات جامعه را ارزیابی و شناسایی کنید.

 

  • در زمان درست و به موقع واکنش نشان دهید و از برند خود محافظت کنید.
  • رقیب‌هایتان را دنبال و بررسی کنید.
  • موضوعات و ایده‌های مناسب و جذاب را برای تولید محتوا شناسایی کنید.
  • از همه مهم‌تر اینفلوئنسرهای مناسب را برای همکاری انتخاب کنید.
مراحل رصد فضای مجازی
مهم‌ترین مراحل تحلیل و رصد فضای مجازی

بهترین ابزار رصد و تحلیل فضای مجازی

هر کدام از ابزارهای نظارت بر شبکه‌های مجازی مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند و نیازهای خاصی را رفع می‌کنند. به عنوان مثال بعضی از ابزارهای نظارتی به طور مستقل عمل می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر آن را به عنوان یک ویژگی در ابزار کنترل فضای مجازی دارند.
بعضی از آن‌ها پیام‌ها و اشاره‌های فضای مجازی را جمع آوری می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر محتوا و روند شبکه‌های اجتماعی را تحلیل و بررسی می‌کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از ابزارهای رصد فضای مجازی غیر ایرانی و ایرانی می‌پردازیم:

هوت سوئیت

ابزار رصد فضای مجازی Hootsuite قسمتی از کل بسته ابزارهای کنترل شبکه‌های اجتماعی آن است. اگر در یکی از طرح‌های آن‌ها عضو شوید، می‌توانید ویژگی‌های دیگری مانند تحلیل و تجزیه و زمان‌بندی را نیز در اختیار اشته باشید.
با Hootsuite می‌توانید جریان‌های نامحدودی از محتوای فضای مجازی را بر اساس کلمات کلیدی انتخابی، نام‌گذاری‌ها، مکان‌ها و هشتگ‌هایتان تنظیم کنید. افزون بر این، Hootsuite با بیش از ۱۰۰ برنامه ترکیب می‌شود تا به شما کمک کند کارهای بیشتری را از داشبورد خود انجام دهید.
قیمت این سامانه نیز تا ۳۰ روز به صورت آزمایشی رایگان است و برنامه‌های پرداخت شده در هر ماه از ۹۹ دلار شروع می‌شود.

Sprout Social

مانند Hootsuite، ابزارهای تعامل و نظارت Sprout Social قسمتی از نرم‌افزار مدیریت فضای مجازی آن است. Sprout Social ویژگی جداگانه برای تعامل و نظارت اجتماعی دارد که در صندوق ورودی هوشمند، تمامی پیام‌ها و اشاره‌های شبکه‌های اجتماعی خود را دریافت خواهید کرد.
همچنین شما با استفاده از ویژگی اکتشاف می‌توانید کلمات کلیدی ویژه‌ای را در اینستاگرام و توییتر جستجو کنید. قیمت این ابزار تا ۳۰ روز به صورت آزمایشی رایگان است و برنامه‌های پرداخت شده در هر ماه از ۲۴۹ دلار شروع می‌شود.

آگورا پالس

شما با کمک سامانه آگورا پالس می‌توانید نظرات و بازخوردهای مردم را در مورد کسب و کار خود بدانید. افزون بر این یک ابزار مدیریت فضای مجازی است که ویژگی‌هایی مانند نظارت، تعامل، زمان‌بندی، تجزیه و تحلیل دارد. صندوق ورودی این ابزار همه اشاره‌های شبکه‌های اجتماعی شما را جمع‌آوری می‌کند.

Agora Pulse به شما این امکان را می‌دهد تا نظرات مخاطبان خود را در تبلیغات اینستاگرام و فیسبوک نظارت کنید. قیمت این ابزار نیز در ۳۰ روز به صورت آزمایشی رایگان است و برنامه‌های پولی آن نیز در هر ماه از ۵۹ دلار شروع می‌شود.

Zoho Social

شما با کمک این ابزار به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ از مخاطبان خود دریافت می‌کنید. این ابزار یک داشبورد کنترل فضای مجازی است که امکان انتشار و زمان‌بندی پست‌ها را برای شما فراهم می‌کند. Zoho Social به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های اجتماعی خود را نظارت و عملکرد شبکه‌های مجازی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

شما در داشبورد Zoho Social در مورد نحوه تعامل مردم با برندتان، به‌روزرسانی‌های بی‌درنگی را دریافت خواهید کرد. در ضمن این ابزار برای در نظر گرفتن رویدادهایی که ممکن است پست‌های شبکه‌های اجتماعی مرتبط با آن را زیر نظر بگیرید، عالی است. قیمت این سامانه تا ۱۵ روز به صورت آزمایشی رایگان است و برنامه‌های پرداخت شده آن نیز در هر ماه از ۱۵ دلار شروع می‌شود.

Brand24

نظارت هوشمند شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها در این سامانه فوق‌العاده است. Brand24 برای افرادی که می‌خواهند به طور عمیق در شبکه‌های اجتماعی غرق شوند، ابزاری مقرون به صرفه و قدرتمند است. افزون بر پلتفرم‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی، Brand24 انجمن‌ها، وبلاگ‌ها و سایر سایت‌ها را برای ذکر نام تجاری شما نظارت و مدیریت می‌کند.
Brand24 افزون بر جمع‌آوری نام‌های شما و اجازه پاسخگویی به شما، دسترسی شما به فضای مجازی، تعاملات، احساسات و سایر را تجزیه و تحلیل می‌کند. قیمت این ابزار نیز تا ۱۴ روز به صورت آزمایشی رایگان است و برنامه‌های پرداخت شده آن نیز در هر ماه از ۷۹ دلار شروع می‌شود.

Mention

در واقع این سامانه چیزی بیشتر از یک ابزار نظارتی برای شبکه‌های اجتماعی است. این ابزار بر اشاره‌های نام تجاری شما را در سراسر وب مانند Amazon، Booking.com، Yelp Tripadvisor نظارت می‌کند. همچنین در طرح شرکت سفارشی آن، می‌توانید گزارش‌ها و بینش‌هایی از معرفی نام تجاری خود دریافت کنید.

اگر نمایه‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به Mention وصل کنید، می‌توانید به طور مستقیم در منشن به نام‌ها پاسخ دهید. قیمت این ابزار نیز تا ۱۴ روز به صورت آزمایشی رایگان است و برنامه‌های پولی آن برای هر کاربر در ماه از ۴۹ دلار شروع می‌شود.

پرتوتک

پرتوتک یکی از ابزارهای رصد فضای مجازی ایرانی است که با استفاده از بسترهای متن باز شرایطی را به وجود می‌آورد تا به شما کمک کند فرآیند رصد فضای مجازی را به راحتی انجام دهید. سیستم عامل این این سامانه لینوکس است که یک موتور جستجوگر کاملا بومی محسوب می‌شود و به RSS نیز هیچ وابستگی ندارد. از جمله سایر قابلیت‌های این سامانه می‌توان به بازنشرهای یک موضوع و تخمین میزان بازدید اشاره کرد.

پرتوک علاوه بر اینکه اطلاعات تکراری را نشان می‌دهد، می‌تواند حجم بسیاری از داده‌ها را نیز رصد کند. در نتیجه در این زمینه شما دیگر برای تهیه تجزیه و تحلیل‌های آماری نیازی به کمک نیروهای انسانی و اتلاف زمان ندارید. در ضمن نهادها و روابط عمومی شرکت‌ها نیز برای اطلاع‌رسانی هزینه کمتری می‌پردازند

لایف وب

لایف وب نیز یکی از ابزارهای رصد فضای مجازی ایرانی است و شما می‌توانید از آن برای گسترش شرایط کاری و پیشبرد اهداف خود استفاده کنید. کاربران و مخاطبان شما محتواهای درج شده در پلتفرم‌ها و برنامه‌های گوناگون را می‌بینند و مطالعه و بررسی می‌کنند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

بر این اساس اگر از پلتفرم‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند کمک بگیرید، همیشه می‌توانید از تصوری که افراد درباره سازمان شما دارند، آگاه شوید و شرایطی را مهیا کنید که بتوانید در آینده عملکرد، محصولات و خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه دهید.

از جمله خدمات لایف وب می‌توان به رصد مستمر رسانه‌ها در فضای آفلاین و آنلاین اشاره کرد. همان طور که می‌دانید قسمت روابط عمومی شرکت‌ها و سازمان‌ها وظیفه رصد شبکه‌های گوناگون را بر عهده دارد. به همین دلیل این سامانه شرایطی را فراهم کرده است که با استفاده از محصولات و خدمات آن می‌توانید اقدامات مربوطه را انجام دهید.

نیوز باکس

از دیگر سامانه‌های مانیتورینگ که برای رصد فضای مجازی در ایران طراحی شده است، می‌‎توان به نیوزباکس اشاره کرد. نیوز باکس می‌تواند به بررسی و پایش کلمات کلیدی و مهم در رسانه‌های اجتماعی گوناگون بپردازد. از جمله مزایا و ویژگی‎‌های که این ابزار ارائه می‌دهد، می‌توان به امکان بررسی و پایش در تلگرام اشاره کرد.

نکته دیگری که استفاده از این سامانه را برای کاربران آسان کرده است، مربوط به پایش کلمات کلیدی مهم به حالت‎های گوناگون با نیم‌فاصله، با فاصله و بدون فاصله می‌شو

شما با به کارگیری این ابزار می‎‌توانید شبکه‎‌های اجتماعی متعددی مانند کانال تلگرام، توئیتر، صفحات اینستاگرام و… را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. نکته قابل توجه این است که این برنامه برای گوشی‎‌های اندروید و IOS طراحی شده است.

دیتاک

این سامانه ایرانی برای رصد شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است و می‌تواند اطلاعات دقیقی را از رسانه‌های پرکاربرد در اختیار کاربران قرار دهد. شما برای کسب موفقیت بیشتر در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی باید اطلاعات دقیقی از کاربران را به دست آورید، یعنی بدانید که آن‎ها دقیقا چه چیزی می‎خواهند و به دنبال چه هستند؟ در این حالت است که می‎توانید با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کنید و آن چه که مورد نیاز آن‌ها است را در اختیارشان قرار دهی

در ضمن شما می‌‎توانید با استفاده از این ابزار تصویر بهتری از آینده فعالیت کاری خود داشته باشید. نکته قابل توجه این است که دیتاک از جمله ابزارهای رصد فضای مجازی محسوب می‌شود که برای زبان فارسی طراحی شده است. در نتیجه به راحتی می‌توانید با آن کار کنید و به سادگی از نظرات کاربران ایرانی آگاه شوید.

بهترین ابزار رصد و تحلیل فضای مجازی
بهترین ابزارهای ایرانی و خارجی رصد و تحلیل فضای مجازی

رصد فضای مجازی با پابلیکا

در پاسخ کسانی که می‌پرسند رصد فضای مجازی چیست؟ باید گفت که به معنی ردیابی تمام هشتگ‌ها، کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با سازمان یا برند شما است. امروزه سازمان‌ها تنها با رصد در فضای مجازی می‌توانند با مشتریان و مخاطبان خود ارتباطی قوی و کارآمد برقرار کنند. همچنین رصد در فضای مجازی فواید بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شناسایی اینفلوئنسرهای مناسب برای همکاری، توسعه خدمات و محصولات، جذب سرنخ‌های با کیفیت، ارزیابی عملکرد رقبا، مدیریت بحران‌های روابط عمومی و… اشاره کرد.

شما با ابزارهایی مانند دیتاک، نیوز باکس، لایف وب، Brand24، پرتوتک Mention و… می‌توانید به رصد فضای مجازی بپردازید. البته اگر نیاز به خدمات بیشتر در حوزه روابط عمومی داشتید، می‌توانید با کارشناسان پابلیکا در صفحه مشاوره و اجرای تخصصی خدمات روابط عمومی ارتباط بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

رصد فضای مجازی به معنای ردیابی تمام هشتگ‌ها، کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با سازمان یا برند شما است.

از مهم‌ترین مزیت‌های رصدخانه مجازی می‌توان به مواردی مانند مدیریت بحران‌های روابط عمومی، حفظ اعتبار و شهرت کسب و کارها، ارزیابی عملکرد رقبا، جذب سرنخ‌های باکیفیت، توسعه خدمات و محصولات، شناسایی اینفلوئنسرهای مناسب برای همکاری و یافتن زبان مشترک خود و مشتریان اشاره کرد.

هوت سوئیت، آگورا پالس، پرتوتک، لایف وب، Sprout Social ،Zoho Social و Brand24 از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل و رصد فضای مجازی به شمار می‌روند.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 11 =