چگونه در توییتر بازاریابی کنیم؟
احتمالاً شما همانند خیلی از افراد، در توییتر یک اکانت دارید و کسب و کاری دارید که میخواهید در این پلتفرم آن را معرفی کنید ولی از اصول بازاریابی در توییتر چیزی نمیدانید. همان گونه که میدانید، توییتر یک پلتفرم جهت اشتراکگذاری مطلب و ارسال پیام است که محدودیتهایی برای استفاده از آن نیز وجود دارد. بهعنوانمثال در هنگام ارسال یک توییت، کاربر مجاز است فقط از ۲۸۰ کاراکتر استفاده کند. البته امکانات این شبکه اجتماعی، فقط به ارسال پیام متنی خلاصه نمیشود، بلکه با استفاده از آن قادر خواهید بود پیامهای دارای لینک، عکس و ویدئو را نیز برای عموم پست کنید. باتوجهبه امکان آپلود تصویر و ویدئو، امکان انتقال اطلاعات به مخاطبین وجود دارد؛ پس محدودیت فرستادن ۲۸۰ کاراکتر چندان دستوپاگیر هم نیست.
در توییتر نیز مثل اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی، امکان دنبال کردن افراد دیگر وجود دارد. همچنین مشاهده، پاسخ و اشتراکگذاری توییتهای دیگر افراد نیز امکانپذیر است. اگر قصد دارید اصول بازاریابی در توییتر را چاشنی فعالیتهایتان در این پلتفرم قرار دهید، در ادامه مقاله همراه باشید.
اهمیت بازاریابی در توییتر
بدون شک هر کسبوکاری، هدفی از تدوین برنامه بازاریابی دارد. برخی از مشاغل جهت معرفی برند و برخی دیگر باهدف بالابردن فروش و یا اهداف دیگر به جذب مشتری از راههای گوناگون میپردازند.
یادگیری اصول بازاریابی در توییتر و فعالیت در حوزه توییتر مارکتینگ “Twitter Marketing” نیز یکی از روشهایی است که به کسبوکارها کمک میکند تا به اهدافشان برسند. مشاغل گوناگون به توییتر بهعنوان ابزاری جهت مارکتینگ نگاه میکنند و همیشه سعی در یادگیری اصول بازاریابی در توییتر دارند.
راهکارهای تدوین استراتژی بازاریابی در توییتر
نکته اساسی تضمین موفقیت کسبوکار شما در توییتر مارکتینگ، تنظیم یک استراتژی هدفمند است. در واقع اصلیترین عاملی که باعث تفاوت شما با رقیبانتان در استفاده از این شبکه بهعنوان وسیله بازاریابی میشود، چگونگی تدوین استراتژی شماست. در ادامه چند مورد از اثرگذارترین روشهای تنظیم استراتژی بازاریابی در توییتر را بیان خواهیم نمود.
بررسی اکانت
نخستین گام برای بهرهگیری از اصول بازاریابی در توییتر، جمعآوری دادهها درباره حساب کاربری مربوط به کسبوکارتان است. البته درصورتیکه از پیش اکانتی برای کسبوکار خود داشته باشید، این مرحله برای شما مفید خواهد بود. با بررسی حساب کاربری متوجه میشوید که:
- نرخ تعامل حساب چه میزان است؟
- چه مقدار دنبالکننده دارد؟
- توییتهای اکانت، چه میزان بازدیدکننده دارد؟
- حساب توییترتان تا چه اندازه با دیگر شبکههای اجتماعیتان شباهت دارد؟
بعد از بررسی، خط مبنای عملکرد حسابتان را به دست میآورید و این کار به مشخص نمودن استراتژی مراحل بعد کمک خواهد کرد.
تعیین هدف
جهت فعالیت در هر شبکه اجتماعی احتیاج است هدف معینی داشته باشید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید. تعیین هدف باید قابلاندازهگیری و قابلدسترسی باشد و محدودیت زمانی داشته باشد.
بررسی رقبا
جهت تنظیم یک استراتژی نظاممند، به بررسی عملکرد رقبا احتیاج دارید. آنالیز اکانت دیگر رقبا، نقاط ضعف و باگهای موجود در استراتژی را نشان میدهد و به شما کمک میکند تا کمتر دچار خطا شوید. همچنین باعث متمایز شدن روشهای بازاریابی کسبوکارتان از دیگران خواهد شد.
مشخص نمودن نقش اعضای تیم
برای مدیریت حساب کاربری کسبوکارتان، بهتر است بهصورت دقیق مشخص کنید که هریک از افراد حاضر در تیم قرار است چه وظیفهای را عهدهدار شود. شرط ماندگاری در شبکههای اجتماعی، اعلام حضورهای مستمر به دیگر کاربران است؛ در غیر این صورت اعتبار برندتان دچار آسیب خواهد شد. این موضوع اهمیت همکاری دائمی اعضای تیم را مشخص میکند. در همین مورد لازم است که وظایف اعضای تیم تقسیم گردد. بهعنوانمثال یک شخص را مسئول رسیدگی به نظرات کاربران و فرد دیگر را مسئول درج توییت قرار دهید.
شناسایی مخاطب هدف
برند شما در توییتر نمیتواند و نباید برای همهکس، همه چیز باشد؛ به بیان دیگر، باید اشخاصی را که در پی جذبشان هستید را مشخص کنید و استراتژیتان را بهگونهای تدوین نمایید که برای آنها ارزشآفرین باشد. با این روش، قادر خواهید بود اقدامات مؤثرتری را انجام دهید تا موجب ترغیب کاربران به تعامل و تبدیلشدن آنها به مشتری برندتان شوید. به یاد داشته باشید که این موضوع از مهمترین نکات اصول بازاریابی در توییتر است.
مشخص نمودن تعداد حسابهای توییتر
نسبت بهاندازه کسبوکار و اهدافی که در نظر دارید، میتوانید از حساب توییتری بیشتری استفاده کنید؛ یا اینکه برای قسمتها و کارکردهای گوناگون شرکت (پشتیبانی، فروش، منابع انسانی و…) از حسابهای کاربری گوناگونی استفاده نمایید.
همسو کردن بازاریابی در توییتر با بازاریابی در سایر شبکههای اجتماعی
در خیلی از موارد شاهد آن هستیم که گروههای کاری مختلف، عملاً به شکل مجزا از هم فعالیت میکنند. درصورتی که حس کردید که چنین شرایطی برای تیم بازاریابی شبکههای اجتماعیتان پدیدار شده، تا جایی که میتوانید موانع را برطرف نموده و ارتباط گروههای مختلف با هم را آسان کنید. در این راستا نیاز است که استراتژی و اصول بازاریابی در توییتر را به استراتژی کلی بازاریابی شبکههای اجتماعی شرکت مرتبط نمایید. با این روش با استفاده از سوابق و اطلاعات و همینطور رعایت اصول بازاریابی در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی دیگری که در آنها فعال هستید، موفق میشوید استراتژی بهتری را برای بازاریابی توییتری تان تدوین کنید.
فعالیت منحصربهفرد در توییتر
باوجوداینکه ارسال یک پست مشابه در تمام شبکههای اجتماعی آسانتر است، ولی این رویکردی نیست که اثرگذار و به نفعتان باشد. به یاد داشته باشید که هر شبکه اجتماعی دارای ویژگیها، الگوریتم و جامعه کاربری خاصی است؛ پس اگرچه استفاده از یک استراتژی یکسان برای تمام شبکههای اجتماعی مثل یک راه میانبر است، ولی بدون شک با پایین آمدن تعامل و بازده، برای شما هزینهبر خواهد بود. در نتیجه، نیاز است که از استراتژی خاص و متمایزی جهت بازاریابی توییتریتان استفاده نمایید که بتواند به شکلی نوین و متفاوت باشد.
توئیتهای بدون انقضا
اپلیکیشن توییتر به شما این امکان را خواهد داد تا به شکل روزانه درباره کسبوکارتان بازاریابی نمایید. این بدین معنی است که میتوانید همیشه از اتفاقات جالب روزمره کسبوکار و یا برند خود بنویسید و توجهها را بهسوی خود جلب کنید. نکتهای که در خصوص این شیوه از تولید محتوا وجود دارد، این است که پس از مدتی محتوای قبلی شما به علت بروز اتفاقات و تغییرات تازه منقضی میشود و به عبارتی عمر عملکردش به پایان میرسد. برای ایجاد تعادل لازم است در میان توییتهای روزمره از توییتهایی استفاده کنید که به اصل کار شما اشاره دارند و در طولانی مدت اعتبارش کاهش نمییابد.
هر روز یک سبک
باتوجهبه اینکه سلیقه کاربران خیلی متفاوت است، نیاز است که شما همه سبکهای پرطرفداری را که در مرحله آزمون و خطا کشف نمودهاید را مورداستفاده قرار دهید تا رضایت همه کاربران را جلب کنید. تلاش کنید طبق یک برنامه مشخص در راستای اصول بازاریابی در توییتر هر روز از هفته را برای استفاده از سبک معینی از نوشتار معلوم نمایید. نیاز است اضافه نمایید که اگرچه محتوایتان با سبک نگارشی گوناگونی انتشار مییابد، اما در آخر باید در جهت بازاریابی مستقیم و یا غیرمستقیم برندتان منتشر گردد.
افزایش فالوورهای توییتر
افزایش دنبالکنندگان و یا فالوورها یکی از اقداماتی است که دایره مخاطبان شما را گسترده میکند و اعتمادی نسبی در مخاطبان ایجاد میکند. جذب فالوور از اقداماتی محسوب میشود که معمولاً با دشواریهای زیادی همراه است و همیشه در همه شبکههای اجتماعی بهعنوان دغدغه کاربران معرفی میشود. در زیر به توصیههایی که هرکدام برای افزایش تعداد فالوور مؤثر است اشاره میکنیم.
- صفحه توییترتان را روی حالت عمومی قرار دهید.
- هشتگهای پربازدید را در کنار هشتگهای اختصاصی بکار ببرید.
- از مسابقات و اهدای جوایز برای مخاطبان و مشتریانتان بهره ببرید.
- با پرسش سؤال و نظرات فالوورها، آنها را به تعاملات بیشتر تشویق کنید.
- از کاربران و یا اینفلوئنسرهای محبوب برای جهتدهی فعالیتهای خود کمک بگیرید.
- تلاش کنید بهصورت مستمر بهوسیله روشهایی چون لایک کردن، کامنت گذاشتن و… با دنبالکنندگان خود تعامل داشته باشید. در این وضعیت نهتنها توانستهاید توجه دیگران را به خود جلب کنید، بلکه موفق شدهاید واقعی بودنتان را نیز نشان دهید.
- در کنار محتوای متنی، از تصاویر و ویدئوهای جذاب نیز بهره ببرید.
- در پی صفحاتی که فعالیتی مانند شما انجام میدهند، باشید و آنها را دنبال نمایید، به این صورت قادر خواهید بود با مخاطبان علاقهمند به فعالیتتان هم آشنا شوید.
جمعبندی
اپلیکیشن توییتر، از شبکههای اجتماعی پرطرفداری است که با وجود فیلترینگ همچنان کاربران زیادی را در خود جایداده است. درصورتیکه شما قادر باشید با پیادهسازی انواع استراتژیها در روند تولید محتوای خود پیشروی کنید، میتوانید در بازه زمانی کوتاهی مخاطبان زیادی را بهسوی خود جلب کنید. این روزها انتشار مطالب توییتر در اینستاگرام نیز بسیار پرطرفدار است. درصورتیکه شما به شکلی جذاب در توییتر تولید محتوا و بازاریابی انجام دهید، توانستهاید بدون زحمت اضافهای به اینستاگرام وارد شوید و بدین صورت توجه کاربران اینستاگرامی را نیز بهسوی خود جلب کنید.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید