تسلا، قدرت روابط عمومی در کسب موفقیتها
در دنیای پیشرفته امروز، استفاده از فناوری و بکارگیری آن برای پیشربرد و آسانتر کردن زندگی روشی بسیار کارآمد تلقی میشود. اما تغییر کردن سبک زندگی از شیوه سنتی به شیوه مدرن کاری مشکل است که بسیار از مردم در جوامع بزرگ دنیا نیز درگیر آن هستند. از همین رو شرکتهای بزرگ جهان با استفاده از قدرت روابط عمومی و شبکههای اجتماعی سعی در به همگام کردن مردم با پیشرفت تکنولوژی دارند. یکی از معروفترین شرکتهای پیشرفته در عصر امروز، شرکت تسلا است که با کمک فناوریهای نوین سعی در بهبود کیفیت زندگی و همچنین مراقبت از محیط زیست داشته و توانسته با استفاده از قدرت روابط عمومی و ابزارهای آن قدمی بسیار مهم را در جهت تغییر عادات مردم بردارد. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا عملکرد تسلا را از دید روابط عمومی بررسی کنیم.
تاریخچه شرکت تسلا
شرکت تسلا موتورز (Tesla Motors)، شرکتی آمریکایی است که اولین تولید کننده انبوه خودروهای برقی، باتریهای ذخیره انرژی در مصارف خانگی و صنعتی، پنلهای خورشیدی و سقفهای خورشیدی است.
تسلا در سال ۲۰۰۳ با هدف تولید خودروهای برقی توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. اسم این شرکت از دانشمند و مخترع برزگ قرن ۲۰، نیکولا تسلا الهام گرفته شد. بعد از مدتی ایلان ماسک نیز با هدف سرمایه گزاری به مجموعه تسلا پیوست.
در سال ۲۰۰۸ تسلا، اولین خودروی خود، تسلا روداستر را معرفی کرد. این خودرو توانست نظر بسیاری از منتقدان صنعت خودروسازی را به خود جلب کند چرا که تسلا روداستر، با یکبار شارژ توانست مسافت ۳۹۴ کیلومتر را طی کند. همچنین توانست در زمانی کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر در ساعت) دست یابد که این امر تسلا را در رده خودروهای اسپورت جای داد.
براساس آمار منتشر شده از تسلا، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰، با توجه به رکود صنعت خودروسازی به دلیل همهگیری بیماری کرونا، این شرکت موفق شده ۴۹۹.۵۵۰ دستگاه خودرو به فروش برساند که خود رکوردی برای این شرکت نوپا در صنعت خودروسازی به شمار میرود. نکنهای که باید بدان توجه کرد این است که آمار اعلام شده ممکن است تا پنج درصد نوسان داشته باشد و این موضوع نیز به دلیل آن است که تسلا در خصوص خودروهای تحویلی، محافظهکارانه عمل میکند و یک خودرو را تنها در صورتی تحویل داده شده تلقی میکند که تمام مدارک آن به درستی، کامل و به مالک خودرو انتقال داده شده باشد.
بررسی استراتژریهای روابط عمومی شرکت تسلا و نقش آن در فروش محصولات
بدون شک میتوان بسیاری از دستاورهای شرکت تسلا را در مربوط به مدیران و رویکرد روابط عمومی شرکت تسلا با مردم دانست. به عنوان مثال، شخص ایلان ماسک کسی است که شرکت پی پال را تاسیس کرده و توانسته به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار به فروش برساند. به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه کارآفرینی، ایلان ماسک یک پدیده به شمار میآید. به علاوه توانایی استفاده از ابزارهای روابط عمومی به منظور برقراری ارتباط موثر با مشتریان، ماسک را از سایر کارافرینان متمایز کرده است. در حقیقت شرکت تسلا با ایجاد بستری مبتنی بر فرهنگ مشتریان و همچنین اجتناب از روشهای سنتی، روشهای منحصربه فردی را ابداع کرده که توانسته به این دستاورد برسد.
در ادامه به بررسی موردی استراتژیهای شرکت تسلا براساس مقاله نشریههای PRSuperStarUK و AXIAخواهیم پرداخت:
تبلیغات هوشمند
با مقایسه و بررسی شرکت تسلا با سایر شرکتهای خودروسازی و همچنین مطابق گزارشی که GER، به این نکته پی خواهید برد که شرکت تسلا فقط ۶ دلار به ازای هر خودرویی که فروخته، صرف تبلیغات کرده است. این در حالی است که شرکتهای بزرگی مثل تویوتا حدود ۲۴۸ دلار به ازای هر خودرو صرف تبلیغات کردهاند.
یکی از رویکردهایی که تسلا در بخش روابط عمومی در پیش گرفته است، اشتراکگزاری بیواسطه و صریح اخبار و مطالب مربوط به شرکت با مشتریان خود است. در اکثر مواقع ایلان ماسک از طریق شبکههای اجتماعی شخصاً با مخاطبان در ارتباط است. این کار باعث میشود که مشتریان احساس نزدیکی با تسلا داشته باشند و از این رو اعتماد بیشتری بین مشتریان و سازمان بوجود خواهد آمد. ۵۵ میلیون دنبال کننده ایلان ماسک در توییتر خود گواه این موضوع است که ارتباط مدیران با مشتریان تا چه اندازه حائز اهمیت است.
ادبیات رسانهای و نحوه واکنش به موضوعات
یکی دیگر از نکاتی که باعث شده شرکت تسلا بیشتر در معرض توجهات قرار بگیرد، نوع ادبیات و نحوه برخورد با موضوعات مختلف است که مدیران و روابط عمومی این شرکت، در انتشار مطالب در شبکههای مجازی انتخاب میکنند.
به عنوان مثال با افزایش سرمایهگزاری مردم در ارزهای دیجیتال، ایلان ماسک با انتشار مطلبی در توییتر خود از مردم در خصوص خرید محصولات تسلا با رمزارزها نظرسنجی کرد. این حرکت هم باعث جلب توجه عموم مردم به شرکت تسلا شد و هم باعث بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال در جهان گردید.
همانطور که در بالا اشاره شد، تسلا به این امر آگاهی کامل دارد که هر مطلبی که در شبکههای اجتماعی از جانب سازمان منتشر شود حکم خبری موثق را دارد. در خصوص شخص ایلان ماسک هم شرایط به همین ترتیب است و هر مطلبی که ماسک در توییتر خود منتشر میکند، از دید رسانهها و مشتریان به منزله خبر در نظر گرفته میشود. شرکت تسلا نیز از این امر به خوبی آگاه است و تلاش خود را میکند تا از بستر فراهم شده نهایت استفاده را ببرد. به همین علت است که بسیاری از اخبار مربوط به تسلا در توییتر ایلان ماسک به اطلاع عموم میرسد.
شناخت جایگاه شرکت و تلاش برای بهبود جایگاه آن
تسلا همواره تلاش کرده است که خود را به عنوان شرکتی پیشتاز در صنعت خودروهای برقی معرفی کند که در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان داده است. باوجود تعداد بسیار زیادی از منتقدانی که نظر منفی نسبت به عملکرد خودروها و سیاستهای کلی تسلا دارند، اما این شرکت همواره تمرکز خود را معطوف به نقاط قوت خود کرده و با استفاده صحیح از ابزارهای روابط عمومی، ویژگیهای منحصربه فرد خود را بسیار پررنگ تر به نمایش گذاشته است. از طرفی در واکنش به نظرات منفی تلاش خود را برای رفع نقاط ضعف سیستم، بکار گرفته است.
به عنوان مثال، شرکت تسلا، تاریخچه خود را به عنوان یکی از نقاط قوت خود معرفی میکند و با تکیه بر ابزارهای روابط عمومی سعی در خلق ارزش برای سازمان خود دارد. غالباً در کنفرانسهای خبری، اول توجه عموم را به ارزش و تاریخچه شرکت جلب کرده و سپس اقدام به تشریح برنامههای آینده خود میکنند.
مشتاق بودن
ایلان ماسک همواره با تعصبی خاص از محصولات خود دفاع کرده مثل اینکه والدینی از بچه خود دفاع کند. همین تعصب و اشتیاقی که ماسک برای محصولات خود دارد، باعث شده تا مشتریان وفادار تسلا، در حین استفاده از محصولات، همان اشتیاق را داشته باشند. کمتر شرکتی در جهان پیدا میشود که بتواند چنین مشتریانی وفاداری را برای خود نگه دراد.
تسلا نمونه بسیار عالی برای قدرت استفاده از روابط عمومی و ابزارهای آن است. ایلان ماسک با استفاده از مهارتی که در روابط عمومی دارد، به شخصیتی بسیار تاثیر گذار تبدیل شده است به نحوی که در دوران رکود جهانی به دلیل بیماری کرونا، فقط با استفاده از مهارتهای روابط عمومی خود، توانست تقریباً نیم میلیون خودرو به فروش برساند.
با استفاده از کمپینهای روابط عمومی، میتوانید ارزش شرکت خود را به طریقی به مشتریان خود منتقل کنید که مشتریان عادی به مشتریان وفادار شما تبدیل گردند. این در حالی است که این امر بسیار ارزانتر از تبلیغ به روشهای سنتی امکانپذیر است و در عین حال اثرگزاری بیشتری بر مشتریان شما دارد.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید