سبک رپرتاژ: نکات کلیدی در ایجاد محتوای جذاب و مؤثر

پابلیکا / روابط عمومی / سبک رپرتاژ: نکات کلیدی در ایجاد محتوای جذاب و مؤثر
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه تبلیغات و بازاریابی باید به آن‌ توجه کرد آشنایی با سبک رپرتاژ و انواع سبک رپرتاژ است. برای افزایش میزان فروش و بهبود سئو سایت دانستن اینکه کدام سبک رپرتاژ بهتر است، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. ویژگی‌های انواع سبک رپرتاژ باید مورد‌بررسی قرار بگیرند و باتوجه به نیاز از آن برای کسب‌و‌کارهای مختلف استفاده شود. رپرتاژ به‌عنوان یکی از شیوه‌های تبلیغاتی غیرمستقیم شناخته می‌شود و باید ساختار نوشتاری خاصی را در آن رعایت کرد. در‌ادامه این مطلب به بررسی انواع سبک خواهیم پرداخت. اگر شماهم به دنبال شناخت سبک‌های مختلف رپرتاژ هستید با ما همراه شوید.

رپرتاژ چیست؟

قبل از هرچیزی باید با مفهوم دقیق رپورتاژ آشنا شویم و سپس به دنبال بررسی انواع سبک رپرتاژ باشیم. در‌حالت‌کلی رپورتاژ به آگهی و تبلیغاتی می‌گویند که در قالب یک مقاله، محتوای متنی، تصویر یا ترکیبی از این موارد، به شکل یک گزارش آماده می‌شود. در‌گذشته فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها برای تبلیغات خود از شیوه‌های قدیمی یا شیوه‌های مشابه سنتی استفاده می‌کردند. امروزه شیوه تبلیغات تغییر کرده و می‌توان با استفاده از رپورتاژ و به‌صورت غیر‌مستقیم تبلیغات خود را انجام داد. پیش از تصمیم و برنامه‌ریزی برای انجام تبلیغات از طریق رپورتاژ باید انواع سبک آن را بشناسید و براساس نیاز انتخاب کنید.

انواع سبک رپرتاژ

سبک‌های مختلف رپورتاژ را براساس بستر و زمینه‌هایی که منتشر می‌شوند تقسیم می‌کنند. رپورتاژها در سبک‌ها و شیوه‌های مختلفی طراحی و اجرا می‌شوند و هرکدام از این شیوه‌ها در پیشرفت و برندسازی کسب‌وکارها موثر هستند. در‌ادامه به بررسی انواع رپورتاژ می¬پردازیم.

شناخت انواع سبک رپرتاژ
شناخت انواع سبک رپرتاژ

رپرتاژ تصویری

رپورتاژ‌های تصویری سبکی از رپرتاژ هستند که با به‌کارگیری متن‌های خاص و جذاب و همچنین المان‌های گرافیکی توجه مخاطب را با رنگ‌ها و نقش‌های جذاب خود‌، جلب می‌کنند. این سبک رپرتاژ به‌دلیل جذابی و جلوه‌های ویژه‌ای که دارد برای مخاطبان جذاب است؛ بنابراین می‌تواند در مدت زمان کمی افراد بسیاری را جذب کند و تاثیر آن سریع‌تر خواهد بود. نکته مهمی که راجع به رپورتاژ‌های تصویری وجود دارد بستری است که در آن منتشر می‌شود.
برای اینکه حداکثر مخاطب را جذب کند باید باتوجه به نیاز بهترین جای ممکن انتخاب شود. همچنین باتوجه به نوع بستری که برای انتشار انتخاب می‌کنید، رپورتاژ تصویری می‌تواند به‌صورت عکس یا ویدئو تغییر کند. یکی از بسترهایی که می‌توان در آن محتوای رپرتاژ آگهی را منتشر کرد تلویزیون است. اگر انتخاب شما برای رپورتاژ تصویری تلویزیون باشد، بهتر است این محتوا به‌صورت ویدئویی منتشر شود تا توجه مخاطب‌ها را جلب کند.
تلویزیون مدت زیادی در این زمنیه فعالیت می‌کند و اعتبار زیادی برای برندهای مختلفی ایجاد کرده است. به‌دلیل این اعتبار و قدمت، یک فضای عالی و قابل‌اعتماد برای مخاطب خواهد بود. با این‌حال یکی از معایب این سبک رپرتاژ تصویری هزینه زیاد آن است. اگر علاقه‌مند به رپورتاژ‌های تصویری به‌صورت عکس باشید نیز می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبری با Domain Authority بالا استفاده کنید.

رپرتاژ خبری

رپورتاژ‌ خبری یک نوع دیگر از سبک رپرتاژ محسوب می‌شود که به‌صورت متنی منتشر شده و به جذب مخاطب و مشتریان هدف، کمک می‌کند. در تهیه رپورتاژ متنی یا خبری نخست باید اصول و شرایط خاص نوشتن آن را درنظر گرفت. پس از یادگیری این اصول می‌توانید به‌واسطه شیوه‌های بازاریابی نوین و به‌صورت غیرمستقیم و هوشمندانه، به برندسازی بپردازید. در این شیوه رپرتاژ باید تبلیغات به‌صورت نامحسوس انجام شود. به عبارت دیگر خدمات یا محصول موردنظر باید به‌گونه‌ای معرفی شود که کاربر احساس نکند درحال مطالعه یک تبلیغات است.
بسترهای مناسب برای انتشار رپورتاژ متنی گسترده هستند، باتوجه به پیشرفت و گسترش استفاده از اینترنت فضاهای بسیاری برای منتشر کردن رپورتاژ وجود دارد. این امکان فراهم است تا در سایت‌های معتبر به‌ سادگی رپورتاژ‌های خبری خود را به‌صورت پست، خبر یا مقاله انتشار دهید. باتوجه به جایگاه وب‌سایت‌ها در میان مخاطبان، در حال حاضر این سبک رپرتاژ به جذب مخاطب بیشتری می‌پردازد. با این‌حال باید توجه داشت که هر وب‌سایتی مناسب انتشار رپورتاژ نخواهد بود و باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. ازجمله نکات مهم برای انتخاب یک وب‌سایت اعتبار دامنه آن و رتبه‌ای خواهد بود که در سئو سایت گوگل کسب کرده است.

رپرتاژ خبری محبوب¬ترین سبک رپرتاژ

رپورتاژ در نشریات و روزنامه‌ها

یکی دیگر از سبک‌های رپرتاژ که استفاده از بستر مطبوعات، روزنامه‌ها و مجله‌های مختلفی است، که وجود دارند. این سبک قدیمی و سنتی محسوب می‌شود و از گذشته‌های دور تا به امروز به‌عنوان یک شیوه تبلیغاتی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. افراد صاحب کسب‌وکار که علاقه‌مند به جذب مخاطب‌های بسیاری هستند، می‌توانند برای رپورتاژ از نشریات مطبوعات، مجله‌ها و روزنامه‌ها بهره‌مند شوند. این شیوه انتشار رپرتاژ که به‌صورت کاغذی و چاپی است طرفداران ویژه خود را دارد.

ویژگی‌های یک رپرتاژ مناسب

پس از بررسی انواع سبک رپرتاژ باید به ویژگی‌هایی که به بهبود و افزایش میزان جذب مخاطب کمک می‌کند، اشاره کرد. برای داشتن یک رپرتاژ مناسب باید به این ویژگی‌ها توجه کرد و براساس آن‌ها رپورتاژ خود را طراحی کنید. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. منحصربه‌‌فرد بودن رپورتاژ: یکتا و منحصربه‌فرد بودن محتوای رپورتاژ از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که باید داشته باشد. محتوای کپی غیرقانونی محسوب می‌شود و به‌سرعت توسط گوگل تشخیص داده می‌شود.
  2.  استفاده از کلمات جذاب: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رپرتاژ استفاده از کلماتی است که تاثیر زیادی بر روی مخاطب دارد. انتخاب این کلمات باید براساس هدف محتوا و تبلیغات باشد و به‌صورت تخصصی و دقیق انتخاب شوند. کلماتی که بتوانند توجه مخاطب را جلب کنند، بدون‌شک موجب می‌شوند تا مخاطب روی لینک‌های مدنظر کلیک کند.
  3.  محتوای کوتاه و مفید: کوتاه بودن محتوا در عین مفید بودن آن از دیگری ویژگی‌های یک رپرتاژ مناسب است. کافی است در همان جمله کوتاهی که نوشته یا بیان می‌شود کلماتی استفاده شوند که توجه مخاطب را جلب کند. استفاده از کلماتی با گیرایی بیشتر مخاطب را خسته نمی‌کند، همچنین موجب‌ می‌شود تا به دیدن یا خواندن ادامه رپرتاژ علاقه‌مند شود.
  4.  در نظر گرفتن رده سنی مخاطب‌ها: هر سبک رپرتاژ که انتخاب می‌کنید برای برنامه‌ریزی و طراحی آن باید به رده سنی مخاطب هدف توجه داشته باشید.
ویژگی‌های هر سبک رپرتاژ
ویژگی‌های هر سبک رپرتاژ

کدام سبک رپرتاژ بهتر است؟

حال که با انواع سبک رپورتاژ آشنا شدیم باید به بررسی شیوه بهتر و مناسب بپردازیم. توجه داشته باشید که بازاریابی و تبلیغات از طریق رپرتاژ باید براساس هدف و نیاز کسب‌وکارها انتخاب و برنامه‌ریزی شود. برای انتخاب سبک رپرتاژ مناسب برای یک کسب‌وکار نیازمند فرد متخصصی خواهید بود که با استفاده از تجربه و مهارت خود بهترین انتخاب را داشته باشد. در شرایطی که محصولی دارای پیچیدگی و شرایط خاصی باشد، باید نخست مخاطب آن را به شناسایی کنید، سپس‌ به انتخاب یک سبک و شیوه رپرتاژ بپردازید.
همچنین باید بررسی شود که مخاطب‌های یک کسب‌وکار اغلب در چه بسترهایی هستند و براساس این آمار برای انتخاب یک رپورتاژ برنامه‌ریزی شود. به همین علت نمی‌توان سبک رپورتاژ خاصی را انتخاب و به‌عنوان بهترین سبک معرفی کرد. بهتر است هر سبک تصویری یا متنی را که انتخاب می‌کنید، نخست به نیازهای مخاطب توجه و اشاره کنید. پس از اشاره به نیازهای مخاطب و جلب توجه او آن‌گاه به تبلیغات بپردازید.

هدف از استفاده انواع سبک رپورتاژ چیست؟

به‌طور کلی انواع سبک رپرتاژ با هدف تبلیغات و برندسازی به‌صورت نامحسوس برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. رپورتاژها همچنین برای بهبود وضعیت سئو سایت‌ها نیز مفید هستند و به ارتقاء رتبه سایت کمک می‌کنند. برای بهبود سریع و ارتقاء جایگاه سایت و سئو کردن سایت می‌توان از انواع رپورتاژها کمک گرفت. باتوجه به اینکه در دنیای امروز کسب‌وکارها برندسازی در اولویت است، داشتن یک برند قابل‌اعتماد با ذهنیتی مثبت می‌تواند به جذب مخاطب‌ها کمک کند.
درنهایت می‌توان گفت رپورتاژها با هدف تبلیغات، برندسازی و بهبود سئو سایت ایجاد می‌شوند و برای گرفتن نتیجه بهتر باید سبک رپورتاژ مناسب را انتخاب کرد. انتشار رپرتاژی با رعایت اصول و قوانین خاص به افزایش میزان مخاطب‌ها و فروش کسب‌وکار منجر می‌شود.

اجزای انواع سبک رپرتاژ حرفه‌ای
اجزای انواع سبک رپرتاژ حرفه‌ای

اجزای رپرتاژ حرفه‌ای

برای طراحی و اجرای انواع سبک رپرتاژ باید با اجزای اصلی و حرفه‌ای آن آشنا بود تا بتوان یک رپرتاژ عالی را تهیه کرد. یکی از اجزای مهم تبلیغات است، تبلیغات باید به‌گونه‌ای انجام شود که مخاطب احساس ناراحتی نکند و غیرمستقیم با محصول یا خدمات یک کسب‌وکار آشنا شود. به‌ عبارت دیگر در بخش‌های مهمی از رپرتاژ باید به تبلیغ مدنظر اشاره شود، تا کاربر درصورت نیاز از آن محصول یا خدمات استفاده کند. آموزشی بودن محتوای رپورتاژ یکی دیگر از اجزای آن محسوب می‌شود.
ماهیت اصلی رپرتاژ‌ها آموزشی بودن آن‌ها است. درواقع باید به‌صورت یک محتوای آموزشی که راجع به تکنیک یا مسئله خاصی صحبت می‌کند شروع شود، سپس در جای لازم به‌صورت غیرمستقیم تبلیغات انجام شود. عدم‌توجه به این قسمت از اجزای رپرتاژها نمی‌تواند منجر به افزایش میزان کاربران سایت شود. مخاطب باید بداند هر‌محصول یا خدمات چه ویژگی‌ها و کاربردی دارند. ممکن است افراد تازه‌کار با استفاده از برخی کلمات کلیدی کل محتوای رپورتاژ را تبلیغاتی کنند. این کار به‌طور کامل اشتباه است و در انواع سبک رپرتاژ نباید به‌صورت مستقیم و علنی تبلیغاتی انجام شود.

انتخاب و انتشار بهترین سبک رپرتاژ با پابلیکا

سبک رپرتاژ بستگی به هدف و مخاطبین کسب‌وکارها دارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت کدام سبک رپرتاژ بهتر است. انواع سبک رپرتاژ وجود دارند که باید بر‌اساس نیاز و هدف، بستر هر سبک و مخاطبین اقدام به انتخاب کرد. برای داشتن یک رپورتاژ با نتیجه عالی باید به ویژگی‌های یک محتوای خوب و مناسب توجه داشت. ویژگی‌های انواع سبک رپرتاژ نیز شامل منحصر‌به‌فرد بودن آن، استفاده کلمات جذاب، محتوای کوتاه و مفید و درنظر گرفتن رده سنی مخاطب می‌شود. اگر قصد دارید تا با‌استفاده از یک ریپورتاژ جذاب کسب‌و‌کار خود را توسعه ببخشید، مجموعه پابلیکا شما را همراهی خواهد کرد. این مجموعه خدمات انتشار ریپورتاژ آگهی، سئو و اجرای کمپین‌های روابط عمومی را به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

آگهی یا تبلیغاتی است که به‌صورت یک مقاله، محتوای متنی یا تصویری به‌صورت یک گزارش تهیه شده و نامحسوس تبلیغات می‌کند.

رپرتاژ تصویری، رپرتاژ خبری یا متنی، رپرتاژ در نشریات و مطبوعات انواع سبک‌ها را تشکیل می‌دهند.

تلویزیون یکی از اصلی‌ترین بسترهای انتشار محتوای رپورتاژ تصویری است.

هر سبک رپرتاژ می‌تواند اثرات مثبت خود را داشته باشد، انتخاب سبک باید براساس هدف کسب‌وکارها از رپورتاژ انتخاب شود.

منحصر‌به‌فرد بودن، استفاده از کلمات جذاب، محتوای کوتاه و مفید، توجه به رده سنی مخاطب‌ها از این ویژگی‌ها است.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =