استراتژی های روابط عمومی: ساختاردهی برنامه‌های جذاب برای تبلیغات

پابلیکا / روابط عمومی / استراتژی های روابط عمومی: ساختاردهی برنامه‌های جذاب برای تبلیغات
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
روابط عمومی چیست؟

امروزه روابط عمومی بخش بسیاری از ارزش یک شرکت را مشخص می‌کند؛ بنابراین داشتن استراتژی های روابط عمومی و یک ساختار جذاب برای تبلیغات به پیشروی شرکت کمک می‌کند. شرکت‌ها برای فروش کالاهای خود از روش‌های مختلف و استراتژی روابط عمومی متناسب استفاده می‌کنند.

در تعریف روابط عمومی باید گفت که یک عبارت گسترده‌ محسوب می‌شود، اما به‌طور کلی مفهومی کاملا برعکس تبلیغات به‌حساب می‌آید. برای درک بهتر اینکه روابط عمومی چیست و چگونه می‌توانید یک استراتژی مناسب برای آن طراحی کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

روابط عمومی چیست؟

پیش از آنکه به استراتژی های روابط عمومی بپردازیم باید با مفهوم دقیق روابط عمومی آشنا شویم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم روابط عمومی برعکس تبلیغات عمل می‌کند، برای انجام تبلیغات باید هزینه‌هایی را بپردازید. این هزینه‌ها برای انتشار پیام تبلیغاتی شما در پلتفرم‌های متفاوتی است؛ با این‌حال در روابط عمومی نیازی به پرداخت هزینه‌ای نخواهد بود و شما با تصویر و اعتبار شرکت خود تبلیغات انجام می‌دهید. توجه داشته باشید که اثر و ماندگاری روابط عمومی بسیار بیش‌تر از تبلیغات است.

در روابط عمومی وجود شخص سومی به پذیرش و افزایش اعتبار بیش‌تر کمک می‌کند. روابط عمومی همچنین با سابقه کاری شما رابطه مستقیمی دارد و هرچه که بیش‌تری در بازار باشید، ناخودآگاه اعتبارتان نیز افزایش می‌یابد. مدیر روابط عمومی نیز نقش اساسی دارد و بهتر است فردی متخصص و باتجربه در این سمت مشغول به فعالیت باشد. روابط عمومی یک شرکت می‌تواند فعالیت‌های مختلفی همچون کنفرانس‌های خبری، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و… را برای افزایش اعتبار برند انجام دهد.

 

تعریف استراتژی های روابط عمومی

استراتژی های روابط عمومی در واقع شبیه به یک نقشه راهنما عمل می‌کنند، تا به ایجاد یک تصویر بهتر از‌ برند مدنظر کمک کنند. به‌واسطه این نقشه راهنما می‌توان ارتباط‌های بهتری ایجاد کرد و اعتبار برند را افزایش داد. برای برقراری این ارتباط‌ با مشتری‌ها، عموم افراد، رسانه‌ها و… شرکت‌ها نیازمند یک شیوه دقیق برای تعیین اهداف خود هستند. توجه داشته باشید که این استراتژی‌ها نباید منجر به تغییر هویت برند شود، به‌عبارت دیگر بهتر است تغییرات در تبلیغات، اعلام نظرات و… باشد.

روابط عمومی وظیفه دارد تا در کنار هرنوع تغییری هویت برند را ثابت نگه دارد. مشتریان شما باید یک تصویر ذهنی دقیقی از شما داشته باشند؛ بنابراین باید استراتژی های روابط عمومی به‌گونه‌ای طراحی شوند که درعین به‌روز بودن، تغییر هویتی نداشته باشد. برای داشتن یک استراتژی روابط عمومی مناسب باید برخی موارد تعیین کننده را موردتوجه قرار دهید. در ادامه این مطلب به بررسی این موارد مهم می‌پردازیم.

  1.  ارتباط‌های شما نباید صرفا به داخل شرکت محدود شود؛ استراتژی موفق، استراتژیی است که ارتباط مناسبی با کاربران خارج از شرکت و برندهای هم سطح خود داشته باشد. ارتباط شما باید دو هدف را دنبال کند؛ مورد اول حفظ ارتباط سازمان با محیط بیرون و مورد دوم کسب‌ مهارت‌های لازم و جدید برای ادامه فعالیت است.
  2.  همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم هویت برند نباید تغییر کند. در‌ کنار حفظ هویت باید یک هویت واضح و قابل درک برای مخاطبین خود تعریف کنید. به‌همین دلیل در ایجاد یک استراتژی روابط عمومی به‌ویژه در بخش شعار و لوگو باید‌ این شفافیت را درنظر بگیرید.
  3. تعیین برنامه‌ی مدیریت و کنترل مورد مهم دیگری‌ است که در استراتژی های روابط عمومی باید به آن توجه داشته باشید. برنامه مدیریتی برند شما باید توسط یک فرد متخصص طراحی شود و سپس بررسی و کنترل کند که این برنامه به برند شما ارزشی می‌افزاید یا خیر.    دکتر مهدی جباریان
  4. طراحی برنامه‌های برای ایجاد روابط اجتماعی بهتر که بهترین راه برای آن شبکه‌های اجتماعی خواهند بود. بخش روابط عمومی شرکت شما باید استراتژی مناسبی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف طراحی کند. همچنین شرکت در کنفرانس‌های سازمانی، فعالیت‌های شهری، کمک‌های خیرخواهانه و… باید در دستور کار رابط عمومی قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر هر راهی که بتوانید برندتان را معرفی کنید، باید موردتوجه قرار بگیرد.

    استراتژی های روابط عمومی ؛ طراحی برنامه‌های برای ایجاد روابط اجتماعی بهتر
    طراحی برنامه‌های برای ایجاد روابط اجتماعی بهتر
  5.  اگر ارتباط‌هایی داشته‌اید اما نیاز به اصلاح دارد باید در استراتژی روابط عمومی قرار بگیرد. باید فرهنگ درون و بیرون شرکت یکسان باشد و برای این‌کار روابط عمومی باید خود را به مخاطبان هدف نزدیک کند.
  6.  تمرکز بر‌ روی بومی‌سازی‌ مورد مهم دیگری است که در شرکت‌های با مخاطب بیش‌تر باید موردتوجه قرار بگیرد. در واقع هدف، طراحی پیامی متناسب با فرهنگ مخاطبان موردنظر است.
  7.  استفاده از اینفلوئنسرها یک شیوه مناسب برای اجرای استراتژی های روابط عمومی است. همان‌طور که می‌دانید اینفلوئنسرها از محبوبیت بسیاری برخوردارند‌، به‌همین علت استفاده از این شیوه معرفی بسیار‌ رایج شده است.
  8. رفتار خاص و ویژه یک‌دیگر از موارد مهم در استراتژی روابط عمومی است. وظیفه بخش روابط عمومی جابه‌جایی اطلاعات میان درون و بیرون سازمان است. این شیوه جابه‌جایی و انتقال اطلاعات برای شرکت‌های مختلف بسته‌ به‌نوع بازاری که دارند، متفاوت خواهد بود‌؛ بنابراین باید استراتژی‌ها کاملا مطابق با هدف طراحی شوند.
  9.  ارتباط مستقیم و مناسب میان بخش روابط عمومی و مشتریان مورد دیگری است، که باید موردتوجه قرار گیرد. شما باید صدای مشتری را بشنوید تا بتوانید بازخورد مناسبی از فعالیت‌ها و استراتژی های روابط عمومی داشته باشید.

 

 

دلیل اهمیت استراتژی های روابط عمومی

هر فعالیتی بدون برنامه‌ مشخص دچار شکست می‌شود؛ بنابراین باید یک استراتژی مناسب تعیین شود، تا بتوان فعالیت‌های مختلف را کنترل کرد. توجه شما باید صرف مردم و رسانه‌ها شود و برای جلوگیری از ایجاد مشکل با این دو جامعه هدف بهتر است، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. استراتژی های روابط عمومی کمک می‌کنند تا بتوانید ارتباط‌های مناسبی ایجاد کنید و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم شیوه‌های ارتباطی تحت‌تأثیر تکنولوژی و موارد دیگر مدام درحال تغییر هستند؛ بنابراین نداشتن استراتژی مناسب شما را از پیشروی بازمی‌دارد.

دلیل اهمیت استراتژی روابط عمومی
دلیل اهمیت استراتژی های روابط عمومی

همان‌طور که گفتیم ایجاد ارتباط بین داخل و خارج سازمان وظیفه اساسی روابط عمومی محسوب می‌شود، اما وقتی روابط عمومی از فرهنگ و شیوه ارتباط جدید باز بماند، نمی‌تواند این وظیفه مهم را انجام دهد. اگر استراتژی مناسبی برای برند شما طراحی شود، می‌تواند با تغییر شرایط خود را به‌روز کند و هیچ‌گاه در ارتباط‌های سازمان دچار مشکل نشوید. باتوجه به این موارد اهمیت وجود استراتژی های روابط عمومی نمایان می‌شود.

عنصرهای یک روابط عمومی استراتژیک

استراتژی های روابط عمومی دارای عنصرهای مختلفی هستند که یک مدیر روابط عمومی باید به آن‌ها مسلط باشد. تسلط مدیر روابط عمومی روی عنصرهای استراتژیک به طراحی یک برنامه‌ریزی دقیق کمک می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی عناصر استراتژی خواهیم پرداخت.

ارتباط با رسانه

داشتن روابط رسانه‌ای مناسب یکی از اصلی‌ترین عناصر استراتژی های روابط عمومی محسوب می‌شود. برقراری ارتباط مثبت با رسانه‌های موثر به انتقال پیام‌های موردنظر شما به مخاطب، کمک می‌کند. بهتر است با رسانه‌هایی ارتباط بگیرید که مخاطبین شما با آن رسانه ارتباط خوبی داشته و به پیگیری اخبار آن علاقه‌مند باشند. همچنین ارتباط مستقیم با روزنامه‌نگار‌ها، خبرنگارها و افراد صاحب رسانه به شما کمک می‌کند، تا کنفرانس‌ها و نشست‌های خبری باکیفیت‌تری داشته باشید.

 

تعیین هدف

هدف‌گذاری مشخص در موفقیت یک استراتژی نقش بسزایی دارد. تعیین هدف موردنیاز برند و شرکت و آن چیزی‌ که روابط عمومی می‌خواهد، باید پیش از طراحی و برنامه‌ریزی مشخص شود. در واقع استراتژی شما باید بر‌اساس هدفی که دارید مشخص شود. هدف‌های برند شما می‌تواند در بخش‌های مختلف متفاوت باشد و هرکدام از این اهداف نیازمند یک استراتژی مجزا هستند. به‌طور کلی مهم‌ترین اهداف هر برند شامل افزایش شناخت برند، رضایت مشتری‌ها، رضایت کارمندها، شفافیت و کنترل بحران‌ها و مدیریت شایعه‌ها و پیشگیری از بحران‌ می‌شود. هرکدام از این هدف‌ها استراتژی های روابط عمومی مجزایی نیاز دارند تا بتوانند عملکرد درستی از خود ارائه دهند.

تشخیص مخاطب هدف

یکی از مهم‌ترین هدف‌های یک استراتژی شناخت مخاطب برای نزدیک شدن به او است؛ چراکه بیش از ۵۰ درصد احتمال موفقیت شما وابسته به نوع ارتباطی است که با مخاطب دارید. شناخت رده سنی مخاطب، جنسیت، علایق، فرهنگ و نیازهای او به بهبود استراتژی‌ شما کمک می‌کند. شناخت هرچه بهتر مخاطب به تولید محصول یا ایجاد خدمات بهتر کمک می‌کند، همچنین می‌توانید بازاریابی دقیقی انجام دهید. مدیر روابط عمومی باید مخاطب را به‌درستی بشناسد و برای برقراری ارتباط هرچه بهتر از این شناخت استفاده کند.

داستان‌پردازی

داستان‌پردازی قدرت انتقال اهداف و ارزش‌های برند شما را دارد و استفاده درست از آن به استراتژی های روابط عمومی کمک بسزایی می‌کند. یک داستان مناسب به ایجاد ارتباط‌های عمیق و مثبت‌تری میان داخل و خارج سازمان می‌انجامد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم شناخت مخاطب به پیشبرد اهداف شما کمک می‌کند، شناخت کافی از مخاطب در نوشتن داستان‌ها نیز شما را همراهی می‌کند. بهتر است داستانی که به آن می‌پردازید یک ایده و هدف کلی و شفافیت داشته باشد تا به‌خوبی در ذهن مخاطبین هدف حک شود.

به‌کارگیری پلتفرم‌های دیجیتال

استفاده نکردن از تکنولوژی روز موجب می‌شود تا از همه موضوعات مرتبط با هدف خود عقب بمانید؛ درنتیجه در بین کسب‌و‌کارهای مشابه حرفی برای گفتن نخواهید داشت. شبکه‌های اجتماعی مختلف بخشی از تکنولوژی‌های روز محسوب می‌شوند که باید از آن‌ها استفاده کنید. به‌کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار کرد؛ بنابراین استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک استراتژی تاثیر بسیاری بر مخاطب خواهد داشت. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین، توییتر و… در به‌روزرسانی هدف‌های سازمان موثر خواهد بود.

به‌کارگیری پلتفرم‌های دیجیتال در استراتژی های روابط عمومی
به‌کارگیری پلتفرم‌های دیجیتال در استراتژی های روابط عمومی

 

تولید محتوا

تهیه محتواهای خلاقانه و جذاب در ارتباط بهتر با مخاطب موثر است و موجب جلب‌ توجه و شناخت بهتر برند می‌شود. منظور از تولید محتوا هرگونه محتوای ویدئویی، مقاله، تصویر و… است؛ تنوع در تولید محتوا به شیوه‌های مختلف موجب جذب بیش‌تر مخاطب می‌شود. درنظر داشته باشید که در تولید محتوا به تبلیغ مستقیم نپردازید، بلکه محتوای شما باید برای مخاطب یک‌ موضوع جدید و متفاوت باشد. محتوایی تولید کنید که در کنار پیش‌بردن اهداف شرکت، نکات و اطلاعات جدیدی در اختیار مخاطب قرار دهد.

مدیریت بحران

یکی‌دیگر از عناصر استراتژی های روابط عمومی مدیریت و کنترل بحران است، که باید بسیار جدی گرفته شود. روابط عمومی شرکت باید استراتژی دقیق و آماده‌ای برای مواجهه با هرگونه بحران‌ آماده کند. اگر از قبل برنامه‌ریزی دقیقی برای چنین مواقعی انجام ندهید در زمان رخ دادن بحران دچار مشکل خواهید شد؛ چراکه فرصتی برای واکنش نخواهید داشت و از هدف خود دور می‌شوید. پیش‌نیاز کنترل بحران‌ها داشتن ارتباط‌ خوبی با رسانه‌ها است تا بتوانید در سریع‌ترین زمان، بهترین واکنش را نشان دهید.

نحوه ایجاد استراتژی های روابط عمومی

همان‌طور که اشاره کردیم برای اینکه واکنش و عملکرد مناسبی در برابر بحران‌ها و رسانه‌ها داشته باشید، نیازمند برنامه‌ریزی و استراتژی های روابط عمومی هستید. اما طراحی یک استراتژی مناسب نیازمند طی برخی مراحل است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تحلیل و ارزیابی وضعیت: در اولین مرحله مدیر روابط باید باید به بررسی وضعیت فعلی شرکت بپردازد، سپس باتوجه به وضعیت نقاط ضعف و قوت را شناسایی کند. همچنین باید فرصت‌ها و بحران‌های پیش‌رو را تشخیص دهد و بر‌اساس این موارد به تعیین استراتژی بپردازد. در این مرحله بررسی وضعیت رقبا نیز مهم است تا بتوانید استراتژی با پایه قوی طراحی کنید.

تعیین هدف و معیارهای عملکرد‌: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد هدف شرکت شما باید به‌درستی تعیین شود و قابل اندازه‌گیری باشد. قابلیت شاخص‌گذاری برای هدف موجب می‌شود تا در مسیر پیشروی به‌‌سوی آن بتوانید میزان پیشرفت و نحوه عملکرد را بررسی کنید.

نحوه ایجاد استراتژی های روابط عمومی
نحوه ایجاد استراتژی های روابط عمومی؛ تعیین اهداف

شناسایی مخاطب: پس از تعیین هدف باید مخاطب هدف را شناسایی کنید و براساس این شناخت برنامه‌ریزی خود را انجام دهید. در انتخاب مخاطب باید آینده‌نگر باشید و مشتری‌های فعلی، مخاطب‌های هدف، سرمایه‌دار‌ها و رسانه‌ها را به‌درستی تشخیص دهید.

سفارشی‌سازی استراتژی براساس پلتفرم‌ها: همان‌طور که می‌دانید پلتفرم‌های و شبکه‌های اجتماعی بسیاری وجود دارند. استراتژی های روابط عمومی باید برای هر پلتفرم به‌صورت متفاوتی تهیه شود.

طراحی و تدوین استراتژی: براساس تحلیل و ارزیابی‌ و تعیین اهداف، می‌توانید استراتژی خود را طراحی کنید. با این‌حال تدوین و طراحی استراتژی نیز شامل مراحلی است که باید به‌درستی طی شوند. این مراحل شامل طراحی محتوا، انتخاب کانال‌های مناسب، زمان‌بندی، تخصیص بودجه، نیروی انسانی و تعیین شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد می‌شوند.

طراحی استراتژی های روابط عمومی مناسب با پابلیکا

حال که متوجه شدیم روابط عمومی چیست باتوجه به شناخت کافی از تعریف روابط عمومی باید دقت داشت که مدیریت این سمت نیازمند تخصص و مهارت مرتبط است. در تعیین استراتژی های روابط عمومی  باید به برخی موارد توجه داشت و آن‌ها را در دستور‌کار قرار دهید. باید به‌درستی عنصرهای یک رابطه استراتژیک را بشناسید تا بتوانید استراتژی مناسبی برای روابط عمومی و اهداف مختلف شرکت طراحی کنید. همچنین برای تدوین و طراحی استراتژی موردنیاز بهتر است براساس مراحل آن پیش‌ بروید تا استراتژی دقیق داشته باشید. برای داشتن استراتژی های دقیق روابط عمومی با مشاورین پابلیکا در تماس باشید و مطالب ما را در حوزه‌ی روابط عمومی دنبال کنید

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

تحلیل و ارزیابی وضعیت فعلی شرکت، تعیین هدف معیارهای عملکرد، شناسایی مخاطب، سفارشی‌سازی استراتژی براساس پلتفرم‌ها، طراحی و تدوین استراتژی

تعیین هدف، تشخیص مخاطب هدف، داستان‌پردازی، ارتباط با رسانه، تولید محتوا، مدیریت بحران، به‌کارگیری پلتفرم‌های دیجیتال

روابط عمومی برخلاف تبلیغات که صرفا به‌دنبال شناسایی خود است، عمل می‌کند و به‌دنبال کسب اعتبار و معرفی ارزش‌های خود به مخاطبین است.

تغییر هویت برند موجب به گمراهی مخاطب می‌شود، از این‌رو بهتر است یک لوگو و شعار مستقیم و دقیقی داشته باشید تا‌ مخاطب به‌راحتی شما را شناسایی‌ کند.

هدف‌گذاری و شناخت مخاطب از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی های روابط عمومی محسوب می‌شوند.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =