روابط عمومی در دنیای دیجیتال: چالش‌ها و فرصت‌ها

پابلیکا / روابط عمومی / روابط عمومی در دنیای دیجیتال: چالش‌ها و فرصت‌ها
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۸ دی ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

اینکه روابط عمومی یا Public Relations یک سازمان وارد دنیای دیجیتال شود، خبر خوبی است. روابط عمومی در دنیای دیجیتال در واقع یکی از الزامات و نیازهای اصلی موفقیت یک کسب‌وکار در دنیای امروز است. درک درست و کامل یک سازمان از تیم روابط عمومی باعث می‌شود که جایگاه بهتری در سطح ملی و حتی بین‌المللی داشته باشد. دنیای دیجیتال حد و مرزی ندارد و با فعالیت در آن می‌توانید از مرزها عبور کرده و با طیف گسترده‌ای از مخاطبان در ارتباط باشید. مزایا و فرصت‌های موجود در این مسیر به اندازه‌ای هستند که یک سازمان، هزینه‌های فعالیت‌های تیم روابط عمومی دیجیتال و مدرن خود را تقبل کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به طور دقیق درباره‌ی روابط عمومی در دنیای دیجیتال، فرصت‌ها و چالش‌ها صحبت کنیم.

جایگاه علم روابط عمومی در دنیای دیجیتال

ارتباط روابط عمومی و دنیای دیجیتال

با نگاهی گذار به شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ مختلف متوجه می‌شوید که نقش روابط عمومی در موفقیت آن‌ها در جایگاهی مهم و کلیدی قرار گرفته است. یکی از دلایل این جایگاه ویژه، پیشرفت فناوری و تکنولوژی ابزارهای ارتباط جمعی در عرصه اطلاع رسانی است. به همین جهت بخش روابط عمومی یک سازمان باید اتصال موثری به اینترنت داشته و نسبت به قابلیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی آن نیز آگاه باشد.

یک کمپین روابط عمومی با اتصال به اینترنت و دسترسی به آرشیو اطلاعاتی کامل آن می‌تواند داده‌های ارزشمندی درباره فعالیت‌ها، مأموریت‌ها و برنامه‌های مرتبط با سازمان خود به دست بیاورد. همچنین می‌تواند پیام‌های مهم سازمان را بر بستر اینترنت منتشر کند تا به دست انبوهی از مخاطبان خود برسد. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه‌‌گیری کرد که تیم روابط عمومی برای توسعه، تغییر و گسترش برنامه‌های ارتباطی خود باید وارد دنیای دیجیتال شده و همگام با تکنولوژی‌های حاضر در این عرصه پیش برود.

علم روابط عمومی نوین با دنیای دیجیتال گره خورده و به هیچ عنوان جدا نخواهد شد. اساس کار کمپین روابط عمومی، ارتباط با مخاطب و دریافت و انتقال داده به آن‌ها است. به همین منظور باید در زمینه دستیابی به تکنولوژی‌های به‌روز IT پیشگام باشند. به عبارتی این وظیفه سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف است که بخش روابط عمومی خود را به تجهیزات شبکه اطلاعات جهانی مثل اینترنت وصل کند. در این صورت است که در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن می‌توانند پاسخگوی نیازهای همکاران، مراجعان و مخاطبان خود باشند.

ورود علم روابط عمومی به عرصه دیجیتال

روابط عمومی مدرن، کلید موفقیت یک سازمان

علم روابط عمومی با ورود به دنیای دیجیتال ویژگی‌های جدیدی پیدا می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • دسترسی راحت‌تر مخاطبان به خدمات و اطلاعات موردنیاز
  • بهبود عملکرد سازمان در اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به مخاطب
  • ساده‌سازی فرایندهای ارتباط
  • کاهش هزینه‌ها

روابط عمومی سازمانی برای اینکه حفظ جایگاه خود باید با جهش فناوری و پیشرفت تکنولوژی در دنیای دیجیتال همراه شود. در همین راستا همه تیم‌های PR باید به جدیدترین ابزارها و فناوری‌های دیجیتال مجهز شوند. این همراهی و ورود به دنیای دیجیتال، کمپین روابط عمومی را با این دو حوزه روبه‌رو می‌کند:

  • تغییر مخاطبان
  • کاربردی تکنولوژیک

بخش روابط عمومی در گذشته نگاهی تزریقی به مخاطب خود داشت. به این معنا که ارتباط سازمان با مخاطبان خود همیشه در حالتی یک‌طرفه قرار داست. اما اکنون مخاطبان و نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها تغییر کرده است. با ورود علم Public Relations به دنیای دیجیتال، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در تعاملی مداوم با مخاطبان و مراجعان خود قرار گرفته‌اند. به عبارتی در عصر حاضر، مخاطبان یک سازمان حکم معماران روابط عمومی آن سازمان را دارند.

کسب‌وکارها در دنیای امروز با محوریت کمپین روابط عمومی پیش نمی‌روند، بلکه با محوریت مخاطب در حال پیشروی هستند. شما و سازمانتان در حین فعالیت خود باید توانایی پاسخگویی منطقی حتی به یک نفر را هم داشته باشید. می‌توان این گونه گفت که اصلی‌ترین ویژگی کمپین روابط عمومی در دنیای دیجیتال، قدرت پاسخگویی آن است.

چالش‌های کمپین روابط عمومی در دنیای دیجیتال

اهمیت نیروی انسانی متخصص در تیم روابط عمومی دیجیتال

 

شاید ابزارها، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید دنیای دیجیتال بتواند باعث بهبود کیفیت و افزایش سرعت عملکرد تیم Public Relations شود؛ اما چالش‌های مخصوص خود را نیز خواهد داشت که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نحوه پاسخگویی

یکی از این چالش‌ها، توانایی کمپین روابط عمومی در پاسخگویی دقیق، به‌موقع و اصولی به انبوهی از مخاطبان است. دنیای دیجیتال امروز به گونه‌ای است که هر فردی با هر میزان اطلاعاتی می‌تواند سایت شخصی خود را داشته باشد و محصولات، خدمات و اطلاعات سازمان شما را مورد نقد و بررسی قرار دهد. پس اطلاعات و ارتباطات شما باید در اندازه‌ای باشد که برای هر منتقد و تحلیلگری پاسخی قاطع ارائه دهد.

نکته مهم دیگری که درباره پاسخگویی کمپین روابط عمومی به مخاطب وجود دارد، سرعت آن است. در دنیای دیجیتال نباید فرصت‌ها را از دست دهید. پاسخگویی در این عرصه باید لحظه‌ای باشد. زیرا همیشه تعداد زیادی از مخاطبان در حال مطالعه و نظاره سایت یا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند. آن‌ها توقع جدیدترین و درست‌ترین اطلاعات را داشته و صبر زیادی برای گرفتن پاسخ سؤالاتشان ندارند. پس شما به عنوان تیم Public Relations باید همیشه آنلاین باشید تا بتوانید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید.

نحوه برقراری ارتباط

یک کمپین روابط عمومی مؤثر و درست باید پیام خود را به شکلی قانع‌کننده، قابل استناد و اصولی به مخاطب منتقل کند. طوری که مخاطب همیشه دلیلی برای دنبال کردن سازمان، خدمات و محصولات شما داشته باشد. در غیر این صورت ارتباطات سازمان با مشتریان و جهان بیرون به آخر خط خواهد رسید!

به خاطر داشته باشید که روابط عمومی در دنیای دیجیتال تنها به راه‌اندازی یک سایت اینترنتی خلاصه نمی‌شود. چیزی که ارزش کمپین روابط عمومی سازمان شما را تعیین می‌کند، میزان تعاملتان با مخاطب است. در واقع یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دنیای دیجیتال، گستردگی مخاطبان و نامحدود بودن مرز میان آن‌ها است. پس ارائه اطلاعاتی قانع‌کننده، صادقانه و قابل استناد به مخاطب باعث می‌شود تا خیل عظیمی از مخاطبان در نقاط مختلف جهان نسبت به سازمان شما متمایل شوند.

آموزش نیروی انسانی

از هر زاویه‌ای که به موضوع نگاه کنیم، استفاده هدفمند از فناوری‌ها، ابزارها و تکنولوژی‌های دنیای دیجیتال نیاز به آموزش دارد. در صورتی که بسیاری از افراد خلاف این موضوع فکر می‌کنند و راه‌اندازی کمپین روابط عمومی در دنیای دیجیتال را امری ساده و آسان تلقی می‌کنند. پس یکی دیگر از چالش‌های ورود Public Relations به دنیای دیجیتال، وجود تعداد زیادی نیروی انسانی آموزش ندیده فعال در این حوزه است.

 فرصت‌های کمپین روابط عمومی با ورود به دنیای دیجیتال

تا همین‌جا هم باید تا حد زیادی با مزایای گره خوردن روابط عمومی و دنیای دیجیتال آشنا شده باشید. ابزارها و فناوری‌هایی مثل وبلاگ‌ها، دایرهالمعارف آنلاین، موتورهای تخصصی جستجو، نرم‌افزارهای خبرخوان (RSS) و… جزو مواردی هستند که در روابط عمومی الکترونیک قابل مشاهده خواهند بود. فرصت‌هایی که با ورود به عرصه دیجیتال در اختیار یک کمپین روابط عمومی قرار می‌گیرند نیز از این قرار است:

تعامل عمیق‌تر

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عنوان عضو مهمی از دنیای دیجیتال، راه‌های ارتباطی تأثیرگذاری در دنیای امروز هستند. کمپین روابط عمومی نیز با ورود به این عرصه می‌تواند از گستردگی و قابلیت‌های این ابزارهای ارتباط جمعی استفاده کند. بدین ترتیب یک سازمان در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه می‌تواند با مخاطبان خود تعاملی عمیق و کارآمد داشته باشد.

دستیابی به رتبه برتر در نتایج موتورهای جستجو

اینترنت بستری برای ایجاد روابط عمومی در دنیای دیجیتال است. موتورهای جستجو نیز ابزاری کارآمد برای این کار هستند. حال برای اینکه سازمان شما تبلیغات مؤثرتری داشته باشد، می‌تواند از طریق تولید محتوای سئو شده به رتبه‌های برتر در این موتورهای جستجو مثل گوگل دست پیدا کند. تولید محتوا در غالب رپورتاژ آگهی می‌تواند یکی از راه‌های دستیابی به این امر باشد.

سرعت در مدیریت بحران

: مدیریت بحران سریع و کارآمد در کمپین روابط عمومی دیجیتال

دنیای دیجیتال جایی برای مکث و توقف ندارد و همه چیز خیلی سریع در حال پیشروی است. انتشار اخبار، انتقال داده و… خیلی سریع اتفاق می‌افتد و مشکلات و بحران‌های ایجاد شده نیز خیلی زود به گوش مخاطبان خواهد رسید. اما از طرف دیگر حضور کمپین روابط عمومی در این فضا باعث می‌شود تا واکنشی فوری به بحران ایجاد شده داشته باشید. در این صورت از بروز یک بحران حاد و جدی جلوگیری خواهد شد.

برندسازی

یک کمپین روابط عمومی با ورود به عرصه دیجیتال، ناخودآگاه در زمینه تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباط جمعی نیز فعال خواهد شد. این تولید محتوا تأثیر مستقیمی روی برندسازی برای سازمان مذکور خواهد داشت. تیم Public Relations می‌تواند از این طریق با طیف گسترده‌تری از مخاطبان در ارتباط باشد و برند سازمانی خود را به مشتریان بیشتری معرفی کند.

سنجش عملکرد سازمان

پیش از آن که علم روابط عمومی وارد دنیای دیجیتال شود، شاخص دقیق و روش درستی برای سنجش عملکرد سازمان و میزان موفقیت تیم وجود نداشت. اما با ابزارهای دیجیتال و فناوری‌های پیشرفته این عرصه، شما می‌توانید میزان موفقیت سازمان خود را اندازه‌گیری کرده و نگاه دقیقی به عملکرد تیم روابط عمومی داشته باشید.

رابطه روابط عمومی و دنیای دیجیتال

رابطه علم روابط عمومی با دنیای دیجیتال می‌تواند مفهوم روابط عمومی مدرن را بیان کند. با پررنگ‌شدن جایگاه رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی در روابط انسانی، تیم Public Relations سازمان‌های مختلف نیز برای موفقیت در کار خود باید با تکنولوژِ‌ی‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای دنیای دیجیتال آشنا شوند. در این مسیر همراهی کمپین روابط عمومی با عرصه دیجیتال، ممکن است فرصت‌ها و چالش‌های متنوعی سر راه یک سازمان قرار بگیرد که اکنون به طور کامل با آن‌ها آشنا هستید.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 2 =