اصول مسئولیت اجتماعی: راهنمای کلیدی برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی

پابلیکا / روابط عمومی / اصول مسئولیت اجتماعی: راهنمای کلیدی برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
راهنمای کلیدی اصول مسئولیت اجتماعی

انسان‌ها با پیشرفتی که دارند، همواره تاثیر بسیار زیادی بر جامعه خود و همچنین طبیعت و محیط اطرافشان خواهند داشت. بهتر است که افراد با جهان پیرامون خودشان، یک ارتباط قوی و مفید داشته باشند؛ برهمین اساس لازم است اصولی وجود داشته باشد که رعایت از آن‌ها به ارتباط انسان‌ با دیگر افراد یا اکوسیستم، کمک کند. اصول مسئولیت اجتماعی همان چیزی است که انسان و محیط اطراف او را با رعایت موارد بسیار مهم، به یکدیگر مرتبط خواهد کرد.

 

توضیحات کلی راجع‌به مسئولیت اجتماعی و اصول آن

در ابتدای خلقت انسان‌ها، اصل زندگی برای هر‌فرد حفظ بقا بود؛ در‌نتیجه تمامی آدم‌ها به شکلی رفتار می‌کردند که سلامت جسمی خودشان را، حفظ کنند. در آن زمان، ارتباط موضوع بی‌اهمیتی بود و هیچ فردی به آن توجه نمی‌کرد. پس از این‌که جهان پیشرفت کرد و گسترش یافت، انسان‌ها توانستند با یکدیگر تعامل کرده و ارتباط داشتن را، یاد بگیرند. این موضوع در ابتدا تنها بین انسان‌ها بود. کمی بعد انسان‌ها متوجه شدند که می‌توانند با محیط اطراف خودشان و طبیعت نیز، ارتباطی داشته باشند و از آن استفاده مفید کنند. این ارتباط می‌توانست یک پل کمک‌کننده بین بشر و طبیعت باشد.

پس از رشد ارتباط بین انسان و محیط زیست، مسئولیت اجتماعی تعریف شد. مسئولیت اجتماعی نشان‌دهنده ارتباط موثر بین افراد، برند‌ها، گروه‌ها، محیط زیست، اکوسیستم و تمامی موارد موجود در جهان خواهد بود. در‌واقع مسئولیت اجتماعی به تمامی مخلوقات کمک می‌کند که زندگی سرشار از آرامش و امنیت را در کنار سایر گونه‌ها داشته باشند و از ارتباط مفید با یکدیگر، لذت ببرند.

مسئولیت اجتماعی دارای چهارچوب و قانون‌های مشخصی است. پیروی از اصول مسئولیت اجتماعی برای جامعه امروزی یک امر مهم محسوب خواهد شد. در زندگی پیشرفته کنونی، لازم است تا انسان‌ها با‌استفاده از این قوانین تاثیرگذار، نسبت به محیط و تمامی افراد اطراف خود، رفتار مناسبی داشته باشد. همچنین اگر سازمان‌ها بتوانند از این اصول به‌طور کامل استفاده کنند، ممکن است وضعیت آن‌ها به شدت بهبود یافته و موفق‌تر شوند. در قسمت‌های بعد به‌طور مفصل راجب این مسئولیت جهانی، صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با اصول مسئولیت اجتماعی
آشنایی با اصول مسئولیت اجتماعی

آشنایی با چند نمونه از اصول مسئولیت اجتماعی

انسان دارای تفکر است؛ در‌واقع افکار انسان، راه مشخص و مسیر همواری را برای او تعیین خواهد کرد. اصول مسئولیت اجتماعی یکی از مسائلی است که با فکر و اندیشه به وجود آمده و بعید نیست که با گذر زمان، رشد چشم‌گیری هم داشته باشد. با توجه به این‌که مسئولیت اجتماعی موضوعی بسیار گسترده و بحث‌برانگیز است، ممکن است سوالاتی را نیز برای هر‌فرد، به وجود آورد.

آشنایی کامل با اصول این مسئله پراهمیت جهانی، به هر‌فرد کمک می‌کند که بتواند اصول مسئولیت اجتماعی را دقیق‌تر و درست‌تر به کار گرفته و در آن موفق‌تر عمل کند. همچنین لازم است گفته شود که رعایت اصول مسئولیت اجتماعی برای سازمان‌ها بسیار مهم‌تر است. در‌واقع یک سازمان هر عملی که انجام می‌دهد تاثیری مستقیم و بزرگ بر جامعه و مردم، خواهد داشت. در‌ادامه به شرح این اصول تاثیرگذار خواهیم پرداخت.

باید نسبت به تمامی اعمال خود، پاسخگو باشید.

یک سازمان، گروه یا حتی یک فرد درطی زندگی خودش کارهای زیادی انجام خواهد داد. تعدادی از این اعمال در سطح جامعه انجام می‌شود و دیگر کارها در محیط سازمان، یا گروه انجام خواهد شد. داشتن ارتباط، افراد را نسبت به یکدیگر مسئول خواهد کرد؛ بنابراین انسان‌ها ملزم می‌شوند که نسبت به مواردی پاسخگو باشند. پاسخگو بودن راجب تمامی کارهایی که انجام شده از اولین اصول مسئولیت اجتماعی است و جایگاه ویژه‌ای نیز دارد.

برای اینکه پاسخ‌ها نتیجه‌ی کار ما باشند، لازم است تا یک فرآیند بزرگ را طی کنیم. در ابتدا ضروری است که سازمان بر روی اعمال تمامی افراد خودش، کنترل داشته باشد و آن‌ها را بررسی کند. سپس باید کار‌ها، ایده‌ها، نتیجه‌ها و تمامی مواردی که انجام شده است را دسته‌بندی کرده و در ادامه به مردم ارائه دهد. در این مرحله است که پاسخگویی شروع خواهد شد. یک بررسی و کنترل دقیق، می‌تواند پاسخ‌ها را بهتر و کامل‌تر کند. در‌نتیجه ارتباط مردم با سازمان گسترش یافته و اعتماد آن‌ها به سازمان، بیشتر خواهد شد.

ما در برابر رفتاری شفاف، مسئول هستیم!

اصول مسئولیت اجتماعی ما را ملزم می‌کند که شفاف عمل کنیم. سازمان‌ها دارای اطلاعات مختلف و عملکرد گسترده هستند؛ از‌این‌رو تاثیری که ممکن است بر زندگی دیگران بگذارند بسیار بیشتر از یک فرد، خواهد بود. مسئولیت اجتماعی باعث شده تا شفافیت به یک اصل بزرگ تبدیل شود و انجام آن ضروری باشد. سازمان‌ها نسبت به انسان‌ها مسئول هستند؛ بنابراین لازم است که در مواجهه با مردم، صادق بوده و شفاف رفتار کنند.

ممکن است افرادی معنای دقیق شفافیت در‌مورد اصول مسئولیت اجتماعی را ندانند. بهتر است به این نکته توجه کنید که شفاف بودن به این معنا نیست که یک فرد یا یک سازمان، تمام اطلاعات شخصی خودش را ارائه دهد. در‌حقیقت رفتار شفاف یعنی سازمان یا فرد، راجب به تمامی مسائل مربوط به دیگران و محیط اطراف، صادق بوده و با حفظ شفافیت، عملکردی مناسب را به سایرین ارائه دهند.

رفتار‌ها در مورد مسئله ارتباط، می‌توانند به‌شدت موثر باشند.

اگر افراد و سازمان‌ها همواره به‌دنبال داشتن مقبولیت و جایگاهی مناسب در بین سایرین باشند، لازم است که رفتار آن‌ها بسیار نیک و پسندیده باشد؛ ناگفته نماند که این رفتار تنها راجب انسان‌ها نبوده و محیط زیست و طبیعت نیز، نیاز به رفتار دوستانه خواهند داشت. اصول مسئولیت اجتماعی رفتار را یک فاکتور تاثیرگذار و پر‌اهمیت دانسته و همواره به این نکته مهم، توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

حفظ یک رفتار دوستانه با اطرافیان، جدا از این‌که یک اصل بزرگ است، فواید بزرگی نیز خواهد داشت. برای مثال یک رفتار درست و به‌جا می‌تواند اعتماد انسان‌ها را به سازمان یا فرد بیشتر کند؛ همچنین رفتار مهربانانه باعث بهبود عملکرد افراد و در ادامه، توسعه و پیشبرد اهداف سازمان خواهد شد. در این زمینه باید مراقب باشید که انجام رفتار مناسب در هر‌شرایطی و با هر‌فرد یا محیطی، حفظ شده و تلاش کنید که حتی لحظه‌ای از داشتن یک رفتار خوب دور نشوید.

همیشه طوری رفتار کنید که به سود ضعیف‌ترها باشد.

ساختار یک سازمان به‌گونه‌ای است که برخی افراد صاحب قدرت و دیگران، وابسته به آن‌ها خواهند بود. اصول مسئولیت اجتماعی به ما گوشزد می‌کند که همواره باید به سود ضعیف‌تر‌ها عمل کنیم. سازمان یا افراد باید همیشه تلاش کنند که افراد وابسته را پیدا کرده و نیاز‌های آن‌ها را، شناسایی کنند. سپس در مسیری قرار بگیرند که اعمال آن‌ها، برای برطرف کردن نیاز افراد مذکور باشد.

متاسفانه در مواردی شاهد هستیم که افراد دارای قدرت، مسئولیت اجتماعی خودشان را نادیده گرفته و برای هم رده‌های خودشان، تلاش می‌کنند و همواره به دنبال این هستند که جایگاه خودشان را ارتقا دهند. این قبیل افراد به جز حقوق انسان‌ها، حق محیط‌زیست را هم در مقابل منفعت خودشان، نادیده گرفته و اصول مسئولیت اجتماعی را زیر پا خواهند گذاشت. به یاد داشته باشید که بهترین عملکرد، همیشه توجه به ضعیف‌تر‌ها خواهد بود؛ در واقع پیروی از این اصل درنهایت باعث رشد خود شخص یا سازمان خواهد شد.

پیروی از قانون و هنجار، می‌تواند ارتباط را تضمین کند!

یکی از مهم‌ترین اصول مسئولیت اجتماعی پیروی همیشگی از قانون و هنجار‌ها خواهد بود. در اجتماع لازم است که عدالت حرف اول را بزند؛ به‌همین دلیل قوانین تعریف شده‌اند. هنجا‌رها نیز مسائلی هستند که پیروی از آن‌ها، به زندگی و حفظ ارتباط بین افراد و محیط اطرافشان، کمک شایانی خواهد کرد. قانون، یک مسئله ثابت است و تمامی جهان در برابر این مورد مهم، یکسان خواهند بود.

انسان‌ها در زندگی همواره با مشکلاتی مواجه هستند. اختلافات طبقاتی، نسبت‌های فامیلی، چشم‌پوشی از حقوق طبیعت در مقابل انسان‌ها از مواردی است که باعث می‌شود حقوق افراد نادیده گرفته شود. یک سازمان یا یک فرد، همیشه ملزم است که از قانون پیروی کند؛ نتیجه این کار حفظ عدالت در سطح جهان بوده و مشکلات انسان‌ها را، به مرور کاهش خواهد داد.

رعایت حقوق انسان‌ها موردی است که نباید نادیده گرفته شود.

آخرین مورد از اصول مسئولیت اجتماعی رعایت حق دیگران است. ممکن است در زندگی با افرادی مواجه شوید که حقوق انسان‌ها را نادیده گرفته و تنها به سود خودشان توجه می‌کنند. مسئولیت اجتماعی، افراد را ملزم می‌کند که حق دیگران را حفظ کرده و در این مسیر تلاش کنند؛ البته این حقوق تنها به انسان‌ها محدود نشده و طبیعت، محیط زیست و حیوان‌ها نیز حقوقی دارند که لازم است رعایت شود. رعایت این حقوق، ارتباط بین جامعه انسانی و طبیعت را به‌شدت بهتر خواهد کرد.

نمونه‌هایی مختلف از اصول مسئولیت اجتماعی
نمونه‌هایی مختلف از اصول مسئولیت اجتماعی

یک راهنمایی کلیدی

در مطالب قبل به‌طور کامل با مسئولیت اجتماعی و اصول آن آشنا شدید. ممکن است رعایت تعدادی از اصول مسئولیت اجتماعی برای افراد دشوار باشد؛ در این شرایط یک راهنمایی کلیدی می‌تواند برای شما بسیار کمک کنننده باشد.
همیشه به مسائل از دید خودتان نگاه نکنید. انسان طوری خلق شده که همواره به فکر سود و منفعت خودش است و هیچگاه به دیگران توجه کافی نخواهد داشت. در این اوضاع اگر شما بتوانید دید خودتان را گسترش دهید و از زاویه دیگر افراد به مسئله نگاه کنید، می‌توانید اصل‌های مسئولیت اجتماعی را نسبت به تمامی افراد و محیط‌ها، به بهترین نحو انجام دهید.

نمونه‌هایی مختلف از اصول مسئولیت اجتماعی
نمونه‌هایی مختلف از اصول مسئولیت اجتماعی

اصول مسئولیت اجتماعی با پابلیکا

در مطلب فوق در ابتدا راجب مسئولیت اجتماعی توضیح دادیم و سپس راجب اصول مسئولیت اجتماعی به‌طور مفصل صحبت کردیم. در این مورد نکته‌ای وجود دارد که رعایت آن می‌تواند به‌شدت به بشر کمک کند. زمین در اصل یک مکان برای زیستن تمامی گونه‌ها بوده و انسان‌ها، مالک آن نیستند؛ بنابراین لازم است که بدانند حیوانات و طبیعت با آن‌ها برابر هستند. حفظ اصل‌های مسئولیت اجتماعی نه‌تنها برای انسان‌ها بلکه برای سایر موجودات نیز مهم و حیاتی خواهد بود.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

هدف از انجام پاسخگویی، رسیدن به عملکرد دقیق و مناسب است. شاید نتوان این اصل را برای طبیعت در نظر گرفت اما می‌توانیم در برابر آن‌ها یک عملکرد عالی داشته باشیم.

این اصول در حقیقت اعمال و رفتاری است که به عنوان یک انسان باید انجام دهیم. ارتباط مستقیم این اصول به رفتارهای ما، باعث شده تا بدون هزینه انجام شود.

حفظ تعهد به کمک روشی ممکن است؛ در واقع شما با استفاده از راهکار کلیدی که در مطالب به آن اشاره شد، می‌توانید نسبت به اصول گفته شده همواره متعهد باشید.

حفظ این اصول از منفعت طلبی، جلوگیری خواهد کرد اما هیچگاه به ضرر افراد نخواهد بود؛ در واقع حفظ این موارد سود را برای همه یکسان خواهد کرد.

رعایت اصول مهمی که در مطلب فوق به آن‌ها اشاره شد به حفظ عدالت در سطح جهان کمک بزرگی خواهد کرد؛ همچنین این اصل‌ها ارتباط افراد را نیز، بهتر می‌کند.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =