«پیشگامان»؛ هدف ما سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های حوزه سلامت است

پابلیکا / اخبار و رویدادها / «پیشگامان»؛ هدف ما سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های حوزه سلامت است
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۶ دی ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
جناب آقای دکتر محمدرضا زاهدی، هم‌بنیانگذار گروه سرمایه گذاری«پیشگامان»

در راستای مسئولیت اجتماعی مجموعه پابلیکا با همکاری انجمن صنفی کسب‌وکارهای آنلاین، به دنبال معرفی کسب‌وکارهای فعال در حوزه دیجیتال هستیم تا #داستان_ما   داستان یک شروع، یک موفقیت، را با مدیران و موسسین یک کسب‌وکار مرور کنیم و مشکلات موجود را بررسی نماییم. امید است تجربه‌های مطرح شده به کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینان جوان در مسیر موفقیت کمک کند.

در این گفتگو، با جناب آقای دکتر محمدرضا زاهدی، هم‌بنیانگذار گروه سرمایه گذاری«پیشگامان» ، درباره این کسب‌وکار و چالش‌های آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

لطفا خود را معرفی کنید و درمورد فعالیت استار‌ت‌آپ خود توضیح بفرمائید.

من محمدرضا زاهدی متولد ۳۱ تیرماه ۶۲ هستم. دوره کارشناسی خود را درحوزه مدیریت صنعتی و مدیریت تبلیغاتی گذراندم و مقطع کارشناسی ارشد در رشته کارآفرینی تحصیل کردم. در حال حاضر دانشجوی دکتری کارآفرینی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران هستم.

حدودا ۲۲ سال است که سابقه کار دارم. با شغل خانوادگی که در زمینه عکاسی و فیلمبرداری بود، فعالیت شروع شد و تا امروز حوزه‌های مختلف را تجربه کردم. از سال ۹۱  من به همراه شرکای خود آقای دکتر صادق شفائی که پزشک هستند و خانم یزدانی که در رشته بازرگانی تحصیل کرده‌اند و در زمینه کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، گروه سرمایه گذاری«پیشگامان» را تاسیس کردیم.

فعالیت اصلی این گروه آموزش و نشر و چاپ است. در ابتدا فعالیت ما در حوزه آموزش به صورت تخصصی آموزش پزشکی و برگزاری دوره و کارگاه برای دانشجویان پزشکی بود یعنی فعالیت استارت‌آپ ما به این صورت شروع شد. در ادامه مسیر متوجه یکسری نیازها شدیم به عنوان مثال در حوزه آموزش باید کتاب هم منتشر می‌کردیم. پس تبدیل به یک ناشر شدیم یا در این حوزه فهمیدیم که نیاز داریم چاپ کتاب‌ها را خودمان انجام دهیم پس یک مجموعه‌ی چاپ هم تاسیس کردیم. به تدریج مجموعه کاری ما بزرگ و بزرگتر شد.

الان که درخدمت شما هستیم، ۵ کسب‌وکار فعال مجموعه‌ سرمایه گذاری «پیشگامان»،عبارتند از مجتمع طراحی و چاپ پیشگامان ، انتشارات پیشگامان ، استودیو پیشگامان ، پیشگامان اکسپرس و مرکز نوآوری و سرمایه گذاری پیشگامان (پیشگامان ونچرز) نیز از زیرمجموعه برند ما هستند. در حال حاضر درحال تاسیس و راه‌اندازی پیشگامان‌سلامت و پیشگامان پی هستیم و همچنین مجموعه خیریه ما به نام پیشگامان مهر هم در حال راه اندازی است.

رویکردکاری مرکز نوآوری پیشگامان ارتباط با دانشجویان پزشکی است. محور کسب‌وکار خود را پزشکی و دانشجویان پزشکی در نظر گرفتیم و بعد به پزشکی و سلامت توسعه دادیم. الان هم دنبال این هستیم تا مرکز نوآوری و آموزش کارآفرینی برای دانشجویان پزشکی داشته باشیم. هم‌اکنون سایت ایران مد‌کلاب برای فروش تجهیزات و عرضه خدمات دیگر را هم راه‌اندازی کردیم.

در زمان راه‌اندازی استارت‌آپ  پیشگامان چه چالش‌هایی داشتید و امروز با چه چالش‌های جدیدی روبه‌رو هستید؟

از ابتدای فعالیتمان، چالش اصلی ما این است که کار کردن درحوزه آموزش پزشکی و فعالیت زیرگروه وزارت بهداشت کار بسیار سختی است.

به خاطر اینکه وزارت بهداشت اعتقادی به اینکه یک مجموعه کمک‌آموزشی کنار این وزارت‌خانه فعالیت کند، ندارد. حتی ما برای کارهایی که می‌کنیم، باید از وزارت ارشاد مجوز نشر دریافت کنیم یا برای تاسیس موسسه آموزشی باید از وزارت علوم مجوز بگیریم. وزارت بهداشت در عمل ما را نادیده می‌گیرد. پس درابتدا با ترس و لرز کار را آغاز کردیم. روزهای اول سعی می‌کردیم خود را به دانشگاه و مراکز آکادمیک و علمی متصل کنیم تا کسی به فعالیتمان ایراد نگیرد.

در ادامه مسیر، پیدا کردن افراد همراه یک چالش بود. دانشجو‌های پزشکی درگیر درس هستند و درس‌خوان‌های حرفه‌ای هستند و کارکردن برای آنها بی‌معناست. همراه‌کردن آدم‌ها کار سختی برای ما بود. چالش بعدی بحث سرمایه‌گذاری در این حوزه بود. به‌هرحال پیش‌بردن هرکدام از این کارها سرمایه زیادی می‌خواست. هیچ حمایتی هم نداشتیم و خودمان باید همه‌چیز را پیش می‌بردیم.

مزیت رقابتی شما نسبت به دیگران چیست؟

پشت این موضوع که ما ناشر شدیم یک داستان وجود دارد. همانطور که کار آموزشی می‌کردیم، کتابی هم نوشتیم. ابتدای مسیر هم یک اسپانسر یا بهتره بگویم سرمایه‌گذار فرشته خوی سرراه ما قرار گرفت وی زمانی  که دانشجو بوده دوست داشته است چنین فعالیت‌هایی را انجام دهد. به این ترتیب آقای سپهری‌زاده مجوز نشر خود را بدون چشم‌داشتی در اختیار ما قرار داد.

اما برای دانشجو چند مزیت داریم. اول اینکه ما همواره تلاش می‌کنیم مجموعه همیشه هدیه باشیم یعنی کتاب‌های خود را به دانشجوها هدیه می‌دهیم. بچه‌هایی که سال‌اول دانشجویی هستند و وارد دانشکده پزشکی یا دندانپزشکی  می‌شوند اگر با ما ارتباط بگیرند، هدیه‌اشان را برای آنها ارسال می‌کنیم.

در حوزه بازاریابی محتوا تلاش‌های بسیاری می‌کنیم. ما سعی می‌کنیم محتوای رایگان تولید کنیم. به عنوان مثال «سیب‌تی‌وی» در آپارات یکی از کانال‌های ما است که محتوای آن در استدیو« پیشگامان» برای سال اولی‌ها و دومی‌های رشته پزشکی تولید می‌گردد.

 

ادامه این مصاحبه را در سایت اقتصادآنلاین بخوانید!

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پنج =