راهنمای کامل یادگیری بازاریابی دیجیتال : از مبتدی تا متخصص

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / راهنمای کامل یادگیری بازاریابی دیجیتال : از مبتدی تا متخصص
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 10 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در یادگیری دیجیتال مارکتینگ، مراحل و نکاتی وجود دارد که هر فردی باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشد. البته، این نکات و آموزش‌ها، تنها مربوط به دیجیتال مارکتر نمی‌شود، بلکه صاحبان کسب و کار نیز باید تا حدودی نسبت به آنها آگاهی داشته باشند. تبلیغات در فضای آنلاین یا دیجیتال به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که در این مقاله به آموزش آنها می‌پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که در جهت رسیدن به اهداف بازاریابی از طریق رسانه‌های دیجیتال، داده‌ها و فناوری‌ها انجام می‌شود. در واقع، برای انجام بازاریابی دیجیتال، ما به داده‌هایی نیاز داریم که به کمک ابزارها و فناوری‌های روز به دست می‌آیند. البته، نباید فراموش کنیم که هنوز بخش زیادی از زمان افراد علاوه بر دنیای مجازی، در دنیای واقعی سپری می‌شود. پس، بازاریابی باید به صورت یکپارچه، با رسانه‌های سنتی و دیجیتالی انجام شود.

دیجیتال مارکتینگ به کمک فعالیت در فضاهای مختلف مجازی صورت می‌گیرد. برخی از آنها از طریق وبسایت برند، صفحه مجازی برند در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن تلفن همراه آن است که با تکنیک‌های متفاوتی، بازاریابی دیجیتال در آنها انجام می‌شود. در ادامه به انواع این تکنیک‌ها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

مفهوم بازاریابی

قبل از آشنایی کامل با دیجیتال مارکتینگ، بهتر از یک مفهوم و تعریف کلی از فرایند بازاریابی داشته باشیم. بازاریابی، مجموعه‌ای از فرایند مدیریتی است که به کمک آن، نیاز مشتریان شناسایی، پیش‌بینی و برآورده سازی می‌شود. بازاریابی به شیوه‌های متفاوتی از جمله روش‌های سنتی انجام می‌شود که در نهایت، تمام این شیوه‌های بازاریابی، به یک هدف مشترک می‌رسد. در تعریف مفهوم بازاریابی، ما تمرکز بر مشتری و نیازهای او را داریم. پس، مهم است که از سایر فرایندهای تجاری و دیجیتالی برای رسیدن به هدف در برند خودمان استفاده کنیم.

۶ کانال رسانه‌ای برای بازاریابی دیجیتال

برای انجام تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، برخی از رسانه‌های دیجیتال به ما کمک می‌کنند. در واقع، محیط این رسانه‌ها به صورتی است که می‌توان از آنها برای دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. پس، ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این ۶ رسانه برای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و از فعالیت در آنها غافل نشوید. بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی، مانند برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و بررسی نوع فعالیت رقبا، به کمک این رسانه‌ها انجام می‌شود. این ۶ رسانه، عبارت‌اند از:

۱.       بازاریابی موتور جستجو (Search engine marketing)

بازاریابی موتور جستجو در واقع، تشویق برای کلیک کردن کاربر روی سایت ما، در هنگام سرچ یک کلمه کلیدی خاص است. دو تکنیک برای بازاریابی موتور جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها یکی از آنها، به صورت پولی است. اولین روش برای رتبه گرفتن از موتور جستجو، استفاده از Google ADS است. این ابزار، در واقع به کمک مبلغی که دریافت می‌کند، سایت شما را برای مدت زمان مشخصی، در رتبه‌های اول موتور جستجو نمایش می‌دهد.

روش دوم برای کسب رتبه در Google که کاملا ارگانیک و طبیعی است، تکنیک بهینه سازی موتور جستجو یا SEO شناخته می‌شود. در این روش، شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید و تنها از طریق بهینه سازی محتواهای سایت خود، به رتبه گرفتن آن کمک می‌کند. سئو شامل سه بخش یا مرحله می‌شود که به ترتیب سئو On-Page، سئو تکنیکال و سئو Off-Page است. البته، از آنجایی که سئو یک تخصص خاص محسوب می‌شود، صاحبان کسب و کار از متخصصان سئو برای این کار کمک می‌گیرند.

۲.      بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media marketing)

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین مقوله در بخش دیجیتال مارکتینگ است. شما از طریق کانال ارتباطی شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید برند خود را معرفی کرده و فروش بیشتری داشته باشید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کانال‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین، فیسبوک و… انجام می‌شود. تقریبا از دو روش برای این کار می‌توان استفاده کرد. روش اول، تبلیغات پولی است که به کمک آن، افراد تاثیرگذار در این شبکه‌های اجتماعی، برند شما را تبلیغ می‌کنند و سبب رشد آن می‌شوند. در روش دوم، همه این اتفاقات به صورت ارگانیک شکل می‌گیرد. در واقع، شما با فعالیت درست و زمان گذاشتن روی تولید محتوا در صفحه‌های مجازی برند خود، می‌توانید به رشد آن کمک کنید که تقریبا هیچ هزینه خاصی ندارد.

۳.     نمایش تبلیغات

احتمالا شما هم برخی از رسانه‌های اجتماعی که در حوزه تبلیغات برندها فعالیت می‌کنند را می‌شناسید. بسیاری از این رسانه‌ها، در قالب سایت، پیچ اینستاگرام یا هر شکل دیگری فعالیت می‌کنند. در واقع، کار این رسانه‌ها به شکل یک کانال تبلیغاتی است و خودشان هیچ محتوایی از خود ندارند. شما با پرداخت هزینه به این کانال‌های تبلیغاتی، می‌توانید برند خود را در قالب تبلیغات آنلاین مانند ویدئو، بنر، محتوای متنی و… در این رسانه‌های ناشر، منتشر کنید. با انجام این تبلیغات، بک لینک‌ها به سمت سایت یا فضای مجازی شما بیشتر شده و یک روش تبلیغاتی موثر در حوزه دیجیتال مارکتینگ است.

البته، در بازاریابی سنتی نیز از این کانال به شیوه دیگری استفاده می‌شد. به عنوان مثال، چاپ تبلیغات در روزنامه و مجلات پر تیراژ، یکی از همین تکنیک‌های تبلیغ در رسانه‌ها بود.

۴.     روابط عمومی دیجیتال (Digital PR)

 

روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال یا Digital Public Relations در واقع، به روش‌هایی برای رساندن یا انتقال یک پیام از طریق کانال‌های ارتباطی آنلاین است. به طور کلی، روابط عمومی یک مقوله مهم در زمینه فروش و بازاریابی است که روابط عمومی دیجیتال نیز در یکی از زیرمجموعه‌های آن قرار می‌گیرد. روابط عمومی، همان روش‌ها و تکنیک‌هایی است که بسیاری از افراد برای ایجاد ارتباط با دیگران از آنها استفاده می‌کنند.

ایجاد این روابط عمومی به صورت آنلاین، به کمک کانال‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. زمانی که شما روابط عمومی خوبی را در فضای مجازی برند خود ایجاد کنید، می‌توانید مخاطبان یا مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشید. از دیگر تکنیک‌های ایجاد روابط عمومی دیجیتال، تولید پادکست، استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغات و وبلاگ نویسی‌های شخصی است. به عنوان مثال، اینفلوئنسرها، افرادی تاثیرگذار و با روابط عمومی قوی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هستند که از آنها در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود.

۵.     شراکت دیجیتال

در واقع، شراکت دیجیتال یک ارتباط تجاری میان دو یا چند شرکت متخصص برای به اشتراک گذاشتن منابع خود است. در این ارتباط، ایده‌ها، تجربه‌ها و تخصص افراد در شرکت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و آنها می‌توانند از ویژگی‌های یکدیگر استفاده کنند. همچنین، در این شراکت دیجیتال، ممکن است تبلیغات و معرفی از سوی شرکت پربازدیدتر صورت گیرد.

تکنیک‌هایی که در شراکت دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل شرکت در یک پادکست معروف برای معرفی برند، همکاری با اینفلوئنسرها و قرارگیری در یک سایت‌های ناشر و پربازدید می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که یک برند برای معرفی خود در ساخت یک قسمت از پادکست شرکت می‌کند، مشارکت دیجیتال با تیم آن پادکست شکل می‌گیرد که از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است.

۶.      پیام‌رسانی دیجیتال (Digital messaging)

پیام‌رسانی یکی از روش‌های بازاریابی است که هم به شیوه سنتی و هم به شیوه دیجیتال انجام می‌شود. این کانال بازاریابی، تکنیک‌های زیادی دارد و از همه آنها می‌توانید برای بازاریابی استفاده کنید. به عنوان مثال، ایمیل مارکتینگ یکی از تکنیک‌های کانال پیام‌رسانی دیجیتال است. زمانی که ایمیل‌های تبلیغاتی با عناوین جذاب به مخاطبان خود ارسال می‌کنید، آنها را در مسیر حمایت از برند قرار می‌دهید.

۵ مفهوم کلیدی در بازاریابی دیجیتال

در ادامه، قصد داریم پنج نوع از ارتباطات دیجیتال را معرفی کنیم که هر یک از آنها، فرصت‌های قابل توجهی را برای بازاریابی دیجیتال ایجاد می‌کنند. در هنگام دیجیتال مارکتینگ، از تمام این ۵ مفهوم به صورت متعادل استفاده می‌شود. این ۵ مفهوم به شما کمک می‌کند تا تعامل خوبی با مخاطبان برند خود ایجاد کنید. همچنین، در انواع استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند.

·        بازاریابی درون‌گرا (Inbound marketing)
بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا، روشی برای بازاریابی است که در آن، شما باید مخاطبان برند خود را جذب کرده و آنها را در چرخه برند خود نگه دارید. در مقایسه با بازاریابی برون‌گرا، این روش میزان هدفمندی بیشتری دارد و تعامل با مخاطبان، به شکل بهتری ایجاد می‌شود. در بازاریابی درون‌گرا، مهم‌ترین اصل این است که ارتباط با مخاطب خود نگه دارید و اجازه ندهید که این ارتباط قطع شود. همچنین، در این نوع از دیجیتال مارکتینگ، معمولا مخاطبان به دنبال برند شما می‌گردند و از طریق جستجو در کانال‌های مختلف، برند شما را پیدا می‌کنند.

·        بازاریابی اجازه‌ای (Permission Marketing)

بازاریابی اجازه‌ای یکی دیگر از انواع روش‌های بازاریابی است. همان‌طور که نام این روش مشخص است، شما برای بازاریابی برند خود یا معرفی محصولات خود به مشتریان، از آنها اجازه می‌گیرید. این روش یکی از روش‌های مدرن در دیجیتال مارکتینگ است که بسیاری از برندها از آن استفاده می‌کنند. مفهوم بازاریابی اجازه‌ای برای اولین بار توسط ست گودین (Seth Godin) در سال ۱۹۹۹ ابداع شد. در طی آن، هر زمانی که برای ارائه تبلیغات از مشتریان خود اجازه بگیرید، از این روش استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، بسیاری از برندها، برای ایمیل مارکتینگ خود از مشتریان اجازه می‌گیرند. شما به عنوان مشتری، اگر به این اجازه پاسخ مثبت دهید، تمام ایمیل‌های تبلیغاتی آن برند را دریافت می‌کنید. بازاریابی اجازه‌ای یک برداشت مدرن از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که با از آن، فروش برند به حداکثر رسانده شده و مشتریان فعلی به استفاده از خدمات آنلاین شما تشویق می‌شوند.

·        بازاریابی محتوایی (Content marketing)

 

 

زمانی که در بازاریابی اجازه‌ای به موفقیت برسید، نیاز به یک محتوای استثنایی و قانع کننده برای ارسال به مخاطبان خود دارید. اهمیت بازاریابی محتوایی در کسب اجازه از مخاطبان، تشویق به اشتراک گذاری و تعامل با برند از طریق شبکه‌های اجتماعی و وب سایت بسیار بالا است. در بازاریابی محتوایی از استراتژی محتوا برای توصیف بهترین رویکرد در جهت جذب مخاطب و دستیابی به بهترین نتیجه استفاده می‌شود و همه این موارد، به کیفیت محتوای تولید شده از سوی برند بستگی دارد. امروزه به دلیل وجود شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیجیتال، می‌توانید محتواها را در قالب صفحات وب، پست‌های وبلاگ، مطالب قابل مطالعه و حتی پست در شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، پادکست و… تولید کنید.

با بررسی محتواهای رقبا می‌توانید استراتژی محتوایی آنها را ببینید و از آنها ایده بگیرید. همچنین، امروزه انواع مختلفی از محتوا در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود که با این حال، بیشترین میزان جذب مخاطب از سوی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

·        مشارکت دیجیتالی مخاطب

در تمام رسانه‌های اجتماعی و آنلاین، گزینه‌های زیادی برای ارتباط مستقیم و تعامل با مشتریان وجود دارد. تعامل با مشتری در واقع، از طریق یک چرخه ناشی از ارتباطات آنلاین و آفلاین با هدف تقویت سرمایه گذاری طولانی مدت عاطفی، روانی و فیزیکی مشتری با یک برند است. این موضوع، امروزه به یکی از چالش‌های بازاریابان در حفظ توجه مخاطبان شده است که مفهوم مشارکت دیجیتالی را کمی چالش برانگیز می‌کند.

توجه کنید، این تعامل را نباید با تعامل کوتاه مدت اشتباه بگیرید. تعامل کوتاه مدت مشتری، با یک صفحه فرود، ایمیل با به روزرسانی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود که مشتری را در کوتاه مدت با برند ما درگیر می‌کند. البته، این تعامل کوتاه مدت نیز در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بالایی دارد و از همین تعامل‌های کوتاه مدت، می‌توان به تعامل بلند مدت مشتری رسید. برای کسب موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، باید بتوانید مشتری یا مخاطب خود را به صورت طولانی مدت با برند خود درگیر کنید. به طوری که دائما با شما تعامل داشته باشد.

·        استراتژی بازاریابی همیشه فعال

در دورانی که هنوز روش‌های دیجیتال و آنلاین برای بازاریابی شکل نگرفته بود، فعالیت‌های بازاریابی به کمک کمپین‌های تبلیغاتی و راه اندازی محصولات جدید برنامه ریزی می‌شد. پس از آن دوران نیز، هنوز بخشی از دیجیتال مارکتینگ به کمک همین کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه ریزی استراتژیک انجام می‌شود. استراتژی بازاریابی همیشه فعال، در واقع یک تعریف برای بهینه سازی فعالیت‌های بازاریابی برند است که باید به صورت یکپارچه و دائمی انجام شود. یک رویکرد برنامه ریزی شده برای بهینه سازی فعالیت‌های بازاریابی مستمر که از جذب و حفظ مشتری پشتیبانی می‌کند. هدف این فعالیت، به حداکثر رساندن دید و متقاعدسازی مشتریان در طول چرخه همیشه فعال برای تمام فعالیت‌های بازاریابی است.

دلایل استفاده از استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، داشتن استراتژی در دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است و به ایجاد تعامل با مشتری و افزایش فروش کمک می‌کند. به نظر شما چرا این استراتژی بازاریابی مهم است؟ طبق آمارهای موجود، تقریبا نیمی از شرکت‌ها و برندها از استراتژی بازاریابی دیجیتالی مشخص استفاده نمی‌کنند. از بین دیگر شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، اکثریت آنها به موفقیت خوبی رسیده‌اند. همچنین، ۱۲ درصد از آنها، از استراتژی بازاریابی جداگانه برای هر بخش از دیجیتال مارکتینگ برند خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از کسب و کارها به اشتباه، فقط یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برای سرمایه گذاری در کانال‌های رسانه‌های دیجیتال طراحی می‌کنند. اما تنها این استراتژی کافی نیست. بسیاری از برندهای باهوش، برای هر بخش استراتژی جداگانه‌ای در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، با بررسی رقبا می‌توانند استراتژی‌های مهم‌تری را طراحی کنند تا به موفقیت برسند. دلایلی که هر برند به استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد، عبارت‌اند از:

  • به وجود آوردن اهداف و جهت برای برند
  • شناخت مخاطبان و سهم بازار برند
  • شناخت رقبا و پیش‌بینی میزان رقابت آنها با برند در آینده
  • ارائه پیشنهاد جذاب و قدرتمند برای مشتریان
  • شناخت کافی از مخاطبان و مشتریان آنلاین و نیازهای آنها
  • ایجاد یکپارچگی در مراحل دیجیتال مارکتینگ
  • امکان برنامه ریزی و پیش‌بینی برای بودجه و افراد مورد نیاز برای رشد برند
  • عدم از دست رفتن سرمایه و هدر دادن زمان برای فعالیت‌های بیهوده
  • امکان پیشی گرفتن از رقبا به کمک آنالیز آنها
  • بهینه سازی سایت و دیگر فضاهای اجتماعی برند

۷ مرحله برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تدوین یک استراتژی بازاریابی برای به دست گرفتن دیجیتال مارکتینگ یک برند، بسیار مهم است و تقریبا اولین قدم برای شروع آن محسوب می‌شود. شما در ۷ مرحله ساده، می‌توانید برای هر برند و کسب و کاری، استراتژی بازاریابی تدوین کنید و آن را در همه مراحل دیجیتال مارکتینگ به کار بگیرید.

۱.       مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی آماده کنید.

مارکتینگ پلن یک نوع از برنامه ریزی است که شامل تمام کارهای مربوط به بازاریابی برند می‌شود. مارکتینگ پلن با استراتژی بازاریابی متفاوت است. در واقع، استراتژی یک دید کلی اهداف، اقدامات و دلایل استفاده از منابع مختلف را به اعضای تیم می‌دهد؛ ولی مارکتینگ پلن، تمام اقداماتی است که شما باید برای رسیدن اهداف استراتژی انجام دهید. در مارکتینگ پلن خود، تمام اقدامات، ابتکارات، بودجه سال و کانال‌های بازاریابی که قصد استفاده از آنها را دارید، ذکر کنید.

۲.      پرسونای مخاطب طراحی کنید.

پرسونای مخاطب چیست؟

فرقی ندارد که برند شما ارائه دهنده خدمات یا محصول باشد، شما برای هر برندی باید پرسونای مخاطب طراحی کنید. پرسونای مخاطب در واقع، همان مخاطبان هدف برند هستند که شما در طراحی پرسونا، باید آنها را پیش‌بینی کنید. به عنوان مثال، یک برند تولید کننده محصولات رژیمی چه مخاطبان هدفی می‌تواند داشته باشد؟ بله، ورزشکاران، افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، سالمندان و افرادی دیابتی تنها بخشی از مخاطبان هدف این برند می‌توانند باشند. پس از مشخص کردن این مخاطبان هدف، باید از طریق روش‌های روانشناسی، رفتار این مخاطبان را پیش‌بینی کنید.

مشتریان ما دقیقا به چه محصولاتی نیاز دارند؟ این مخاطب‌ها بیشتر در چه فضاهای مجازی فعالیت می‌کنند؟ بیش‌ترین تعامل با این مخاطب‌ها چه ساعتی شکل می‌گیرد؟ از چه نوع محتوایی استقبال می‌کنند؟ این موارد تنها بخشی از چیزهایی است که می‌توانید در طراحی پرسونای مخاطب به آن پاسخ دهید.

۳.     اهداف استراتژی را تعیین کنید.

اهداف استراتژی بازتابی از اهداف برند هستند. در واقع، شما باید در حین نوشتن اهداف استراتژی به اهداف نهایی برند هم نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر هدف یک برند، افزایش فروش در سال آینده است، باید اهداف استراتژی را در جهت افزایش فروش تعیین کنید. مثلا چه کارهایی می‌توان برای افزایش فروش انجام داد؟ ایجاد تعاملات بیشتر با مخاطبان یا ایمیل مارکتینگ می‌تواند از روش‌های افزایش فروش باشد. پس هدف استراتژی را می‌توانیم راه اندازی ایمیل مارکتینگ یا آماده سازی محتوای جذاب برای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیریم.

۴.     ابزارهای مناسب را پیدا کنید.

همان‌طور که می‌دانید، دیجیتال مارکتینگ هم مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر به کمک ابزارهای خاصی انجام می‌شود. ابزارهایی که به شما دیتاهای دقیق از رقبا و حتی آنالیز سایت برند خودتان به شما می‌دهد. برخی از این ابزارها، عبارت‌اند از:

 معرفی ابزار ترلو

Trello مهم‌ترین ابزار در جهت ارتباط و اشتراک با دیگر همکاران برند به صورت آنلاین است. در ترلو می‌توانید برنامه ریزی دقیق و زمان‌بندی برای تولید محتوا و انتشار محتوا روی سایت و شبکه‌های اجتماعی برند داشته باشید.

«نوین هاب» نیز یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ است. به کمک نوین هاب می‌توانید تجزیه و تحلیل دقیقی از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برند داشته باشید و آنها در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی آینده استفاده کنید. همچنین، امکان زمان‌بندی دقیق برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی به شما می‌دهد.

Semrush از ابزارهای مهم در سئو سایت است ولی تنها برای سئو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ابزار، به شما آمار دقیقی از رنکینگ سایت و دیگر بخش‌های سایت می‌دهد. از این رو، می‌توانید به راحتی کارهای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو را انجام دهید.

۵.     رسانه‌های مورد استفاده را مشخص کنید.

در این مرحله باید رسانه مورد نظر برای اجرای استراتژی خود را مشخص کنید. رسانه‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • رسانه‌های پرداختی: رسانه‌هایی هستند که تنها با پرداخت هزینه، امکان تبلیغ و معرفی برند خود را در آنها دارید. مانند تلویزیون، گوگل ادز و… رسانه‌های پرداختی هستند.
  • رسانه‌های اکتسابی: رسانه‌هایی هستند که افراد با انتشار محتوا در آنها به یک رسانه یا منبع تبدیل می‌شوند. مانند اینستاگرام، توییتر و لینکدین که رسانه‌های اکتسابی هستند.
  • رسانه‌های شخصی: رسانه‌هایی هستند که فرد تمام مراحل بازاریابی و معرفی برند را خودش به تنهایی انجام داده است. بسیاری از پادکست‌ها شامل رسانه‌های شخصی می‌شوند.

با انتخاب هر یک از این رسانه‌ها، مشخص می‌کنید که می‌خواهید استراتژی بازاریابی برند شما در کدام یک از آنها اجرا شود.

۶.      برای تولید محتوا، برنامه ریزی کنید.

تولید محتوا برای برند باید در یک قالب خاص و طبق برنامه ریزی دقیق انجام شود. به عنوان مثال، نکاتی مانند استفاده از کال تو اکشن در محتوا، باعث جذب مخاطب از طریق محتوا می‌شود. تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیز به همین شکل است. شما باید به طور مستمر فعالیت داشته باشید. پس، داشتن یک برنامه ریزی دقیق برای آن، بسیار مهم است.

۷.     استراتژی نهایی را آماده کنید.

 استراتژی مارکتینگ چیست؟

در تدوین استراتژی نهایی، یک نگاه طولانی مدت داشته باشید. استراتژی را در یک داکیومنت آماده کرده و تمام گام‌های لازم برای اجرای کمپین مورد نظر خود را در آن یادداشت کنید.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ

یادگیری دیجیتال مارکتینگ یک فرایند نسبتا طولانی مدت و فشرده است که افراد در طول این مدت، مهارت‌های زیادی را یاد می‌گیرند. به همین دلیل، نمی‌توان برای رشد برند از افراد غیرمتخصص در این زمینه کمک گرفت. دیجیتال مارکتینگ مهم‌ترین گام در رشد هر برند است که باید توسط افراد متخصص انجام شود.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =