لینک سازی داخلی مؤثر: ۱۲ نکته طلایی

پابلیکا / سئو / لینک سازی داخلی مؤثر: ۱۲ نکته طلایی
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۱۵ مهر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
لینک سازی داخلی مؤثر

تصور کنید با جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل، از طریق صفحه نتایج وارد یکی از صفحات یک سایت مرتبط با موضوع مورد نظر خود می‌شوید؛ حال اگر قصد داشته باشید سایر مقالات مرتبط با موضوع مورد نظر را در سایت مشاهده کنید، هر بار باید به صفحه اصلی سایت رفته و از آنجا در بخش مقالات موضوع مورد نظر خود را پیدا کنید. Internal linking یک قابلیت کاربردی است که با استفاده از آن می‌توان کاربران را به سایر صفحات و مطالب مرتبط هدایت کرد؛ لینک‌سازی داخلی یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش رتبه‌بندی سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو شود.

 

لینک داخلی چیست؟

لینک یک کد است که در کدنویسی html از طریق تگ A ساخته می‌شود و در صورت کلیک بر روی آن کاربر را از صفحه‌ای که در آن حضور دارد به صفحه دیگری منتقل می‌کند. در صورتی که کاربر با کلیک بر روی لینک به صفحه یا سایت دیگری منتقل شود، لینک سازی خارجی صورت گرفته اما در صورتی که با کلیک کردن بر روی لینک به صفحه‌ای در داخل همان سایت وارد شود، به آنInternal linking گفته می‌شود. استفاده از لینک داخلی یکی از روش‌ها و تکنیک‌های مهم در بهینه‌سازی سایت است که از طریق آن می‌توان کاربران هدایت شده از طریق موتور جستجو را به سایر صفحات و مطالب مرتبط هدایت کرد.

تأثیر لینک داخلی در سئو سایت

لینک سازی داخلی یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود که از ۲ روش می‌تواند بر روی سئو سایت و ارتقاء رتبه‌بندی آن اثر بگذارد:

  • کاربران
  • موتورهای جستجو

رابطه لینک داخلی و موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی سایت از طریق لینک داخلی، تأثیر بر موتورهای جستجو است. امروزه موتورهای جستجو مانند گوگل به منظور شناخت کلمات کلیدی و رتبه‌بندی سایت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه امکان دارد ربات‌های گوگل در شناخت کلمه کلیدی مربوط به یک صفحه دچار اشتباه شوند، با استفاده از لینک سازی داخلی و ارتباط دادن آن به صفحات با موضوع مرتبط، می‌توان شرایطی را فراهم کرد که ربات‌های گوگل موضوع و کلمه کلیدی صفحه را به نحو صحیح تشخیص دهند.

استفاده از لینک داخلی منجر به افزایش اعتبار صفحات سایت می‌شود؛ هر چه صفحه لینک دهنده از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، اعتبار صفحه لینک شده یا مقصد نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند. اعتبار صفحات یکی از مهم‌ترین مواردی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای بهینه‌سازی سایت و رتبه‌بندی آن‌ها مورد توجه قرار می‌دهند.

رابطه لینک داخلی و کاربران

گوگل و موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای کاربران قائل هستند. در واقع گوگل به سایت‌هایی در رتبه‌بندی امتیاز بالاتری می‌دهد که به کاربران خود اهمیت داده، محتوای مناسب تولید کرده و ظاهر سایت خود را بهبود می‌بخشند. استفاده از لینک سازی داخلی از این نظر در بهینه‌سازی سایت اهمیت دارد که منجر به افزایش رضایت کاربران از سایت و برند شما می‌شود. اما گوگل و موتورهای جستجو از چه طریقی رضایت کاربر از سایت و برند را تشخیص می‌دهند؟

نرخ پرش و زمان ماندگاری در سایت دو پارامتر اصلی برای گوگل هستند که از آن برای سنجش رضایت کاربران از یک سایت استفاده می‌کند. هر چه میزان فرار کاربران از یک صفحه یا نرخ پرش (خروج کاربر از سایت بدون برآورده شدن نیاز) کمتر و میزان ماندگاری آن‌ها در صفحه و مراجعه به سایر قسمت‌های سایت بیشتر باشد، به این معنی است که رضایت کاربر تأمین شده و گوگل در بهینه‌سازی سایت امتیاز بالاتری برای آن در نظر می‌گیرد.

روش‌های لینک سازی داخلی

نکات مهم در لینک سازی داخلی سایت

با توجه به اهمیت استفاده از لینک داخلی به منظور بهینه‌سازی سایت و افزایش رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل، نکات مهمی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان به بهترین شکل از این ویژگی استفاده کرده و اعتبار سایت خود را افزایش داد.

۱. جایگاه لینک در صفحه

یکی از مهم‌ترین نکاتی است که ارزش لینک استفاده شده را مشخص می‌کند. ارزش لینک در ابتدای محتوا بیشتر از زمانی است که از آن در اواسط یا انتهای محتوا استفاده می‌شود. قسمت مقدمه که معمولا ۱۰۰ کلمه اول یک محتوا به حساب می‌آید، مهم‌ترین قسمتی است که بیشترین اثرگذاری را بر روی ذهن مخاطب دارد و او را برای خواندن ادامه مقاله ترغیب می‌کند. به همین دلیل لینک داخلی در این قسمت از ارزش بیشتری برخوردار است.

۲. اعتبار صفحه

یکی از نکات مهمی که در بهینه‌سازی سایت و استفاده از لینک داخلی باید مورد توجه قرار داد، اعتبار صفحه لینک دهنده است. هر چه لینک‌های داخلی در صفحاتی قرار بگیرند که بازدید و اعتبار بیشتری دارند، باعث می‌شود که اعتبار لینک و صفحه مقصد نیز افزایش پیدا کند.

۳. تعداد لینک های داخلی در صفحه

یکی از نکات مهم در لینک سازی داخلی، تعداد لینک‌هایی است که در یک صفحه استفاده می‌شود. استفاده از تعداد لینک‌های زیاد در یک صفحه باعث کاهش ارزش و اعتبار آن‌ها می‌شود. بهترین فرمول برای انتخاب تعداد لینک مناسب در هر صفحه، توجه به رضایت مخاطبین و همچنین تعداد محتواهایی مرتبط در سایت است.

۴. استفاده از انکرتکست‌های مختلف

اگر قصد دارید از محتوای یک صفحه یا صفحات مختلف برای لینک دادن به یک محتوا استفاده کنید، بهتر است انکرتکست‌های مختلف را برای لینک دادن بکار ببرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید از مقالات مختلف به مقاله‌ای با عنوان اصول بهینه‌سازی سایت لینک دهید، فقط از عنوان مقاله به عنوان انکرتکست استفاده نکنید. می‌توانید از عباراتی مانن آموزش بهینه‌سازی سایت، نحوه انجام بهینه‌سازی در سایت و عبارت‌های مشابه برای لینک دادن استفاده کنید. این کار تا حد زیادی از شک کردن موتورهای جستجو جلوگیری کرده و همچنین قدرت صفحه روی کلمات LSI (کلمات کلیدی مرتبط) را افزایش می‌دهد.

۵. عدم استفاده از لینک جابجا

یکی از اشتباهات کشنده که می‌تواند اعتبار صفحات را با چالش جدی مواجه کند، لینک دادن جابجای صفحات است؛ یعنی این که در داخل محتوا با استفاده از یک عبارت کلیدی، لینک سازی به مقاله و محتوای اشتباه انجام شود.

۶. عدم تکرار انکرتکست در لینک داخلی

استفاده از کلمات کلیدی فرعی به همراه کلمه کلیدی اصلی به منظور لینک دادن به یک صفحه دیگر یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که برخی از وبمسترها انجام می‌دهند. این کار منجر به کاهش رضایت کاربر است سایت شده و با کاهش تجربه کاربری می‌تواند اثرات منفی قابل توجهی بر رتبه‌بندی سایت داشته باشد.

۷. استفاده از لینک‌های ساید واید

بخش‌های مانند هدر، فوتر و ساید بار در سایت‌ها وجود دارد که در همه صفحات تکرار می‌شود و می‌توان از آن برای لینک سازی داخلی استفاده کرد. به لینک‌هایی که در این بخش‌ها قرار می‌گیرند لینک ساید واید گفته می‌شود که به دلیل تکرار در قسمت‌های مختلف اعتبار بالایی دارند.

۸. استفاده از افزونه لینک سازی داخلی وردپرس

یکی از راهکارهای مهم و تأثیرگذار در بهینه‌سازی سایت استفاده از افزونه‌های ایجاد لینک داخلی وردپرس است. این افزونه می‌توان کلمات کلیدی سایت را به صفحات مقصد آن در هر صفحه لینک کند. البته توصیه می‌شود تا حد ممکن لینک سازی به صورت دستی انجام شود و کمتر این افزونه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

۹. صفحات یتیم یا Orphan page نسازید

به صفحاتی که در لینک سازی داخلی به آن‌ها توجه نشده است و از هیچ لینک داخلی به آن‌ها داده نشده، صفحات یتیم گفته می‌شود. این صفحات تأثیر منفی بر روی سئو و بهینه‌سازی سایت دارند و به همین دلیل در لینک‌سازی داخلی باید به تمام صفحات توجه شود تا صفحه یتیم ایجاد نشود.

۱۰. عدم استفاده از لینک شکسته

لینک شکسته از موارد مهمی است که می‌تواند بر روی بهینه‌سازی سایت تأثیر منفی داشته باشد. در دو حالت لینک داخلی تبدیل به لینک شکسته می‌شود:

  • زمانی که در وارد کردن لینک صفحه مقصد اشتباه کرده و آدرس صفحه‌ای را وارد کنید که وجود ندارد. در این حالت کاربر با کلیک کردن بر روی لینک با صفحه ۴۰۴ مواجه می‌شود.
  • زمانی که به هر دلیل بعد از لینک دادن، صفحه مقصد را حذف کرده و آن را به صفحه دیگری ریدایرکت نکنید؛ در این شرایط نیز کاربر با کلیک کردن بر روی لینک با صفحه ۴۰۴ مواجه می‌شود.

۱۱. لینک به صفحات ریدایرکت شده

در صورتی که به هر دلیل پس از مدتی تصمیم می‌گیرید که لینک به یک صفحه را عوض کنید یا آن را به صفحه دیگری ریدایرکت کنید، با توجه به اینکه در این مدت لینک‌های زیادی به این صفحه داده‌اید، باعث می‌شود که ارزش سئو آن صفحه به صفحه مقصد منتقل شود؛ در این شرایط ارزش لینک‌هایی که صفحه اول داده شده با کاهش ۱۰ درصدی به صفحه دوم منتقل می‌شود. به همین دلیل بهتر است در مرحله اول به صفحه ریدایرکت شده لینک نداده و به تدریج آدرس لینک‌های داخلی سایت که به صفحه اول داده شده بود را عوض کرده و آن را مستقیم به صفحه دوم دهید.

۱۲. لینک به دسته بندی

نکته آخر در لینک سازی و بهینه‌سازی سایت، اهمیت قائل شدن برای دسته‌‌بندی‌ها است. صفحات دسته‌بندی در سایت به عنوان یک شاهرگ عمل می‌کنند و قدرت خود را بین محصولات و خدمات تقسیم می‌کنند. در نتیجه افزایش قدرت آن‌ها منجر به افزایش قدرت صفحات زیرمجموعه می‌شود.

اهمیت لینک سازی داخلی مؤثر

لینک سازی داخلی؛ روش افزایش اعتبار صفحات سایت

از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی به منظور بهینه‌سازی سایت استفاده می‌شود که لینک سازی داخلی یکی از مؤثرترین روش‌ها به حساب می‌آید. با استفاده از این تکنیک صفحات داخلی مرتبط به یک محتوا را به یکدیگر لینک کرده و می‌توان کاربران را به سایر صفحات سایت هدایت کرد. این کار با افزایش میزان ماندگاری کاربران و همچنین کاهش نرخ پرش باعث افزایش اعتبار صفحات شده و در نتیجه رتبه بهتری برای سایت در صفحه نتایج جستجو به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 10 =