الگوریتم پاندا گوگل اولین ساختاری بود که شرکت در زمان بحرانی جدی شکایات کاربران از موتور جستجویش، برای نظارت بر محتوای سایتها معرفی کرد. هرچند الگوریتمهای دیگری نیز تا قبل از آن، معرفی شده بود اما هیچکدام قابلیتهایی که پاندا ارائه کرد، نداشت.
عملکرد اصلی الگوریتم پاندا، طبقه بندی کردن صفحات از نظر کیفیت و رضایت کاربران است؛ این خود تحولی در عامل رتبه بندی سایتها از زمان رونمایی آن بود. الگوریتم پاندا در سئو نیز نقش پررنگی را ایفا کرده که گوگل، سایتهایی با محتوای بیکیفیت را در صفحه اول جستجو نشان ندهد. در ادامه با الگوریتم این خرس تنبل بیشتر آشنا میشویم.
چرا نام الگوریتم پاندا؟
شاید در ابتدا برایتان سوال باشد که چرا این الگوریتم، پاندا نام گرفت؟ نام پاندا برگرفته از یکی از مهندسان گوگل به نام ناونیت پاندا است که تکنولوژی برای خلق این الگوریتم ارائه داد تا گوگل بتواند آن را پیادهسازی کند.
این طبق گفته خود گوگل است که این نام، هیچ ارتباطی به حیوان پاندا ندارد؛ هرچند با توجه به نامگذاری دو الگوریتم دیگر این شرکت، به نام های مرغ مگسخوار و پنگوئن، میتوان گفت این اسم، خیلی هم به خرس پاندا بی ربط نیست.
علت اصلی ساخت الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا گوگل ۱۱ سال پیش معرفی شد و این درست زمانی بود که کاربران موتور جستجوگر گوگل، شکایت زیادی از بیکیفیت بودن محتواهای سایتها داشتند و بعد از جستجو، سایتهای بی کیفیت و کم کاربرد در صدر جستجو ها نشان داده میشد.
برای مثال تصور کنید در زمانی قبل از رونمایی این الگوریتم، سال ۲۰۱۱، مطلبی درباره پاندای کنگفو کار جستجو میکردید، اولین سایتی که برایتان نمایش داده میشد مطالب کاربردی نداشت و به کارتان نمیآمد، مطالب سایت دوم اصلاً مربوط به آنچه جستجو کردید، نبود. در نهایت سایتهای دیگر نیز چندین تبلیغ و اسپم جلوی روی شما قرار میدادند، احتمالاً با حس کلافگی از گوگل خارج میشدید.
یکی از علت هایی که این نارضایتیهای کاربران را بهوجود آورد، دور زدن اصول ساده گوگل بود؛ صفحات با مطالب کپی، تکراری، همراه با هجوم تبلیغات، به راحتی موتور هوشمند گوگل را دور میزدند و مطالب غیرمفید به کاربر تحویل میدادند.
یک موتور جستجوی ایدهآل نیاز به آپدیت مداوم دارد تا بتواند صفحههایی با محتوای ضعیفتر را که با روشهای جدید، سعی در دور زدن قوانین گوگل دارد، شناسایی کند. الگوریتم پاندا این معیار را میسر کرده و از زمان رونمایی، چندین آپدیت نیز داده است که تیراخری بر رعایت اصول سئو در سایتهایی بود که علاقمند بودند گوگل در صفحه جستجوی خود آن ها را نمایش دهد.
نحوه عملکرد پاندای گوگل
این الگوریتم بر خلاف اسمش که هم نام با یکی از تنبلترین حیوانات است، عملکرد خوب و مفیدی دارد. در حال حاضر الگوریتم پاندا مطالب را از نظر سئو، آنالیز میکند و بر اساس معیارهایی که گفته خواهد شد، صفحه های پرطرفدار و با کیفیت را در نتایج بالاتر سایت و صفحههای کم کیفیت را در رتبههای پایینتر قرار میدهد.
سئو یکی از ابزار های بالا یا پایین آوردن رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل است و بر محتوای متنی سایتها پیاده سازی میشود. هرچه سایت در نتایج اولیه نمایش داده شود، بازدید سایت شما بیشتر و بازدهی بالاتر میرود چراکه اغلب کاربران بعد از زدن گزینه جستجو، اولین یا دومین سایتی که برایشان نمایش داده میشود را، حتماً باز میکنند.
محتوایی از نظر الگوریتم پاندا در سئو چگونه است؟
محتوایی از نظر الگوریتم پاندا در سئو ارزشمند است که کپی نباشد، کاربردی، با کیفیت و غیرسطحی باشد. معیارهای تشخیص آن با سوالات زیر مشخص میشود که خود گوگل منتشر کرده است و چندی از آن ها را برایتان آوردهایم:
- مطالب این سایت قابل اعتماد و درست هستند؟
- محتوا توسط یک کارشناس نوشته شده که به موضوع مسلط است یا یک محتوای سطحی و پوچ تولید شده؟
- آیا سایت دارای عنوان های تکراری و کم کاربرد است که صرفاً کلمات فرق میکند و مفهوم یکسان است؟
- این سایت برای اینکه مشخصات کارت اعتباری مشتری را بگیرد، قابل اعتماد است؟
- این محتوا از نظر املا، سبک یا حقیقت مطالب، غلط دارد؟
- مطالب بر اساس علایق کاربران نوشته شده یا فقط برای بالاتر بردن رتبه، آن را نوشتند؟
- از محتوای خاص و متنها و تحقیقات اورجینال استفاده شده و ارزش دارد در یک کتاب یا مجله چاپ شود؟
- آیا کاربر مطالب این سایت را به عنوان یک منبع موثق قبول میکند یا حس شکایت و نارضایتی نسبت به آن خواهد داشت؟
- آیا مطالب سایت، عنوان نامبرده خود را توضیح میدهد یا مطالب آن ربطی به عنوانش ندارد؟
- مطالب سایت به صورت کامل و همه جانبه، موضوع را پوشش میدهد؟
طبق سوالاتی که در بالا گفتهشد، الگوریتم پاندا گوگل درواقع علاقمندی و حس کاربران نسبت به مطالب یک سایت را، معیار خود در رتبه بندی نتایج جستجو قرارداده است که طبق گفته یکی از بلاگ سایتها، آن را از بحران و خطر ورشکستگی نجات داد چراکه در سال رونمایی، نتایج جستجو را ۸/۱۱ درصد تغییر داد.
شاید پاندا حذفتان کند!
با تمام موارد گفته شده، اگر معیارهای لازم را نداشته باشید الگوریتم پاندا، حذفتان میکند. آیا حذف کردن و یا کاهش رتبه برای سایتهایی با محتوای ضعیف، فکر خوبی است؟ در پاسخ ، طبق مطلبی که در فوریه همان سال، یعنی ۲۰۱۱ از تیم گوگل منتشر شد، میتوان گفت بله، چراکه با این سیاست، سایتهایی با محتوای ضعیفتر به خود میآیند. آن ها دیگر نمیتوانند با این مطالب، رتبههای برتر جستجو را داشته باشند و مجبور به تغییر و بهتر کردن مطالب صفحه خود میکنند. هرچه مطالب معیارهای گفته شده را بیشتر و بهتر رعایت کند، در رتبه بالاتری نیز قرار میگیرد.
پس از آن، گوگل تصمیم گرفت به جای حذف مطالب کم کیفیت و از بین بردن کل آن سایتها، صرفاً رتبه آن ها را در نتایج جستجو کم کند. از این موضوع با عنوان جریمه پاندا نیز یاد می شود. البته جریمه میتواند به صورتی باشد که برای سایت هزینهبر شود و این، طبق تشخیص گوگل معلوم میشود.
در نهایت کاربران سایت باید با مطالب شما حس راحتی و اعتماد داشته باشند، در غیر اینصورت نیاز به آپدیت صفحه سایت خود دارید و نیاز است محتوای خود را تغییر دهید یا شاید به کل، آن را عوض کنید.
کارهای مورد پسند پاندا
الگوریتم پاندا گوگل موارد زیر را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ درواقع این موراد تا به الآن منتشر شده و قطعا معیار های جزئیتری نیز وجود دارد؛ اما این موارد عبارتند از:
صفحات ضعیف نداشته باشید: صفحاتی از نظر پاندا ضعیف هستند که مطالب کوتاه، نامربوط به موضوع، تکراری و کپی داشته باشند. مطالب پیچیده و استفاده از کلمات نا مفهوم و غیر ضروری نیز کیفیت سایت شما را پایین میآورد. مطلب شما نباید غلط املایی، تایپی و گرامری داشته باشد، باید بر مبنای حقیقت باشد و در دنیای واقعی نقض نشود. در این مورد کارگیری صحیح اصول سئو میتواند کمک کننده باشد.
محتوا قابل استناد باشد: مطالب شما باید به عنوان یک روزنامه یا یک کتاب دیده شود، آنقدر قابل استناد و اعتماد باشد که بتوان از آن به عنوان منبع استفاده کرد و حتی اگر نیاز به انتقال پول در سایت بود، کاربر اعتماد لازم را داشته باشد که اطلاعات خود را به سایت شما بدهد.
از تبلیغات بی رویه خودداری کنید: منظور تبلیغاتی است که ارتباطی با موضوع صفحه ندارد و وجود آن صرفاً برای کسب درآمد بیشتر عوامل سایت است، این موضوع کاربر را شاکی میکند و سایت شما از نتایج اولیه جستجو حذف میشود.
تفاوت های اساسی الگوریتم پاندا و دیگر الگوریتم ها
الگوریتم های گوگل سالانه حدود ۶۰۰ بار تغییر میکند، عدد دقیق این آمار و علت آن محرمانه است. اگر بتوانیم محتواهای سایتهای مختلف را یک مزرعه در نظر بگیریم، الگوریتم پاندا بر کیفیت محصولات این مزرعه نظارت دارد و مدام در حال جابجایی ترتیب محصولات باتوجه به کیفیت آنها است که همان پیاده سازی اصول سئو است.
الگوریتم پنگوئن بر اصالت محصولات و برداشت و کاشت آن ها نظارت دارد که همان لینکهای سایت هستند.
الگوریتم دیگری تحت عنوان مرغ مگسخوار نیز وجود دارد که به ربط محصولات کاشته شده در این مزرعه، با آبوهوای منطقه و آب موجود، نظارت دارد که همان استفاده درست از کلمات و بخصوص کلمات کلیدی است.
در نهایت، الگوریتم پاندا گوگل کمک بسزایی در تولید محتوای با کیفیت کرد و گوگل با این الگوریتم کاربران نویسندگان سایتها را مجبور کرد متنهای کاربردی و قابل استفاده تولید کنند و از اوضاع نابسمان قبل از فوریه ۲۰۱۱ خارج شوند.
این مورد سطح آگاهی عمومی را بالا برد و باعث شد سودجویانی که تا قبل از این، قوانین گوگل را دور میزدند و تنها با فکر منافع شخصی، مطالب تکراری، کپی و غیر مرتبط تولید میکردند به در بسته بخورند، چراکه تنها دو راه پیش رویشان میماند، یا باید کیفیت را بالا میبردند، یا سایتشان به راحتی حذف یا جریمه میشد.
دیدگاهتان را بنویسید