شکست پیروزی بخش، بررسی پروژه گلکسی نوت ۷ از نگاه روابط عمومی
در این مقاله قصد داریم تا پروژه سامسونگ گلکسی نوت ۷ را از دید روابط عمومی مورد بررسی قرار دهیم; پروژههای که به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، یکی از بزرگترین شکستهای حوزه فناوری در ۳۰ سال اخیر بوده، بازتابهای بسیار گسترده در سطح جهانی داشت و در نهایت منجربه عذرخواهی رسمی شرکت سامسونگ و مرجوع بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه تلفن همراه شد.
معرفی و توزیع محصول:
پروژه گلکسی نوت ۷ بزرگترین پروژه تلفن همراه در دوران خود بود. شرکت سامسونگ سود بیش از ۱.۷ میلیارد دلاری را برای این پروژه پیش بینی کرد و به قدری از موفقیت این پروژه اطمینان داشت که حتی سود خود را بیشتر از حد معمول در نظر گرفته بود.
از روز ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ شرکت سامسونگ، کمپین تبلیغاتی خود را با انتشار پوسترها، فیلمهای تبلیغاتی و انتشار خبرهایی که مردم را به حدس درباره جزئیات گوشی موبایل گلکسی نوت ۷ ترغیب میکرد، آغاز کرد. سرانجام در روز ۲ آگوست سال ۲۰۱۶ و بعد از گذشت تقریباً یک ماه، سرانجام طی مراسمی در نیویورک، از گلکسی نوت ۷ رونمایی شد. ۱۷ روز بعد از مراسم معرفی، فروش رسمی گلکسی نوت ۷ در آمریکا و بعد از ۲ هفته در سراسر جهان آغاز شد.
شروع بحران و تکذیب آن
در ۲۴ آگوست و تنها بعد از گذشت ۵ روز از آغاز فروش گلکسی نوت ۷، اولین گزارش مربوط به انفجار گلکسی نوت ۷ در کره جنوبی به ثبت رسید. در همان روز دومین گزارش انفجار در چین نیز اتفاق افتاد. خبر مربوط به انفجار پرچمدار جدید سامسونگ به سرعت در شبکههای اجتماعی تویتتر و اینستاگرام، همهگیر شد. مردم از هشتگهای « سامسونگ منفجر شونده» و « انفجار گلکسی نوت ۷» برای انتشار مطالب استفاده کردند.
در همین زمان، مقامات ارشد سامسونگ، بازخورد رسمی از خود نشان ندادند و در عوض اذعان داشتند که «این مشکل یک امری طبیعی در لوازم دیجیتال است و دلیل اصلی آن نحوه شارژ کردن تلفن همراه و استفاده از شارژرهای غیر اصلی بوده است». با افزایش ثبت موارد مشابه در خصوص انفجار تلفنهای همراه، مقامات شرکت سامسونگ ارسال گلکسی نوت ۷ را به کره جنوبی به تاخیر انداختند.
عذرخواهی و اقدام
در ۲ سپتامبر سال ۲۰۱۶، سامسونگ رسماً اعلام کرد که نسل جدید باتریهایی که در گلکسی نوت ۷ استفاده کرده است دارای نقص فنی بوده و به همین دلیل منفجر میشوند. به این ترتیب طی بیانیه جهانی، از بیش از ۲.۵ میلیون صاحبین دستگاه گلکسی نوت ۷ خواسته شد تا با مراجعه به نمایندگیهای سامسونگ، باتریهای تلفن خود را عوض کنند. همزمان مدیر عامل وقت ساسونگ، در مجامع عمومی از مردم عذرخواهی کرد.
اما انفجار باتریهای گلکسی نوت ۷ به همین جا ختم نشده و در روز ۵ سپتامبر، گزارشهایی از انفجار در هتلی در استرالیا مجدد توجه رسانهها را به خود جلب کرد. پس از این خبر شرکتهای هواپیمایی از مسافران خواستند تا تلفنهای همراه خود را پیش از سفر خاموش کنند. این اقدام شرکتهای هواپیمایی، سامسونگ را مجبور کرد که فروش این سری از تلفن همراه را در آمریکا متوقف کند. از طرفی هم دادگاه فدرال ایالت فلوریدا، شرکت سامسونگ را به دادگاه فراخواند.
شرکت سامسونگ در اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۶ مدعی شد که بیش از یک میلیون تلفن همراه باتری جدید دارند و مشکلی متوجه آنها نیست. در روز ۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ شرکت هواپیمایی «سوت وست» هواپیمایی آمریکا، مجبور به توقف یکی از پروازهای خود به دلیل دود ناشی از اشتعال گوشی گلکسی نوت ۷ شد. این موضوع باعث شد تا بسیار از شرکتهای هواپیمایی گلکسی نوت ۷ را به عنوان تهدید برای پرواز تلقی کرده و از ورود مسافرانی که این موبایل را به همراه داشته باشند، ممانعت به عمل میآمد.
همین موضوع باعث شد تا موج نارضایتی مشتریان باردیگر بر شرکت سامسونگ هجوم برده و این شرکت مورد انتقاد شدید از طرف مردم واقع شود. در بعضی از موارد جوکهایی هم برای شرکت سامسونگ مطرح شد این داستان تا جایی پیش رفت که تعدادی از مطرحترین گیمرهای جهان در بازیهای خود، از گوشی گلکسی نوت ۷ به عنوان نارنجک در بازیها استفاده کنند.
شرکت سامسونگ طی نشستهای خبری مختلفی در زمانهای مختلف، به بررسی و ارائه گزارش در خصوص علت انفجار نسل جدید باتریهای بکار برده در این سری از محصولات خود پرداخت.
اقدام در جهت بازیابی اعتماد مشتریان
در نهایت سامسونگ قبول کرد که گلکسی نوت ۷ منفجر میشود و بیانیه جهانی منتشر کرد که تمامی تلفنهای همراه را مرجوع کنند. در همین حال با معرفی گلکسی S8 و گلکسی نوت ۸ که مشکلات مربوط به بتاتری را در آنها کاملاًحل کرده بود برای بازیابی بخشی از اعتماد از بین رفته خود، در ازای مرجوع هر گلکسی نوت ۷ یک گلکسی نوت ۸ به مشتریان اهدا میکرد.
از طرفی هم سامسونگ با انتشار کمپینهای تبلیغاتی مختلف و بسیار وسیع، اعلام داشت که به ازای هر دستگاه موبایلی که شرکت سامسونگ به فروش برساند، یک درخت خواهدکاشت.
شرکت سامسونگ به نحوی از بحران پیش آمده بیرون آمد که امروزه، کمتر کسی فاجعه گلکسی نوت ۷ را به خاطر دارد. بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، خروج شرکت سامسونگ از بحران را به واسطه استفاده خارقالعاده از ابزارهای روابط عمومی و شبکههای اجتماعی دانستهاند.
گلکسی نوت ۷ از دید روابط عمومی
در این بخش میخواهیم این جریان را از دید روابط عمومی مورد بررسی قرارداد دهیم. اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف و مقالاتی که در نشریههای معتبر و همچنین سایت های تحلیلی جمع آوری شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.
بر اساس مقاله با عنوان « بازتاب رسانه های اجتماعی در بحران انفجار سامسونگ گلکسی نوت ۷» که نشریه بین المللی بحران و ریسک منتشر کرده است، تنها در سه کشور آمریکا، چین و کره جنوبی بیش از ۵۷۹.۰۸۸ پیام در شبکه اجتماعی توییتر درباره سامسونگ گلکسی نوت ۷ منتشر شده است این در حالی است که تعداد کل پیام های منتشر شده در شبکه اجتماعی توییتر، برای ۱۰ کشوری که این دستگاه در آنها به فروش میرسیده است، بیش از ۱.۵ میلیون پیام تخمین زده میشود.
نشریه بین المللی تجارت و مدیریت، در مقالهای با عنوان «بررسی نقش روابط عمومی در بحران انفجارهای گلکسی نوت ۷» مواردی که باعث شد شرکت سامسونگ بتواند آن بحران را مدیریت کند را بصورت موردی برشمرده است. در ادامه تعدادی از این موارد را برخواهیم شمرد.
اقدامات موثر
اقدام موثر در زمان تشخیص بحران، به خصوص تصمیم به مرجوع کردن تلفنهای همراه در ابتدا یکی از مواردی بود که بسیار در خروج از بحران کارآمد بود.
عذرخواهی
رهبران شرکت سامسونگ در اقدامی هوشمندانه و موثر، از مشتریان خود عذرخواهی کرده و به آنها قول دادند که تمامی این مشکلات حل خواهد شد.
بررسی سود و هزینه
شرکت سامسونگ اگرچه در پروژه مرجوعی متحمل هزینههای بسیاری شد، اما به دلیل اینکه آنها اعتقاد داشتند که مشتریان وفادار، سرمایه اصلی آنها هستند، این هزینه را برای ایجاد و استحکام اعتماد مشتریان پرداختند.
ارزیابی علل شکست
شرکت سامسونگ با صرف وقت و هزینه بسیار برای پیدا کردن علت بحران و سعی در رفع آن و همچنین برگزاری نشستهای خبری در خصوص ارائه گزارش و حفظ تعامل با مردم، اقدامی بسیار هوشمندانه را انجام داد.
استفاده از ابزارهای روابط عمومی و شبکههای اجتماعی
از دلایل اصلی خروج شرکت سامسونگ از بحران، میتوان به استفاده بسیار حرفهای از این ابزراها اشاره کرد. شرکت سامسونگ با وجود اینکه در بحران بود و در شبکههای اجتماعی مورد انتقاد شدید بود ، اما پاسخگویی به مشتریان را از اصول خود قرارداده بود. همچنین از طرفی با انتشار بیانیههای متعدد در خبرگزاریهای بزرگ جهان، مصاحبه با خبرنگاران و برگزاری کمپینهای روابط عمومی، از این ابزار نهایت استفاده را برد.
نتیجهگیری:
در دنیای امروز که تحت تاثیر قدرت رسانه است، یک اشتباه کوچک میتواند به بحرانهای بزرگ تبدیل شود و این موضوع ارتباطی به شرکتهای بزرگ و کوچک ندارد. نکتهای که به خروج از بحران کمک میکند، استفاده از ابزارهای روابط عمومی و شبکههای اجتماعی برای بهبود اوضاع و ایجاد تصویری مثبت از برند خود در یاد مشتریان و مردم است.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید