روابط عمومی موثر: پلی برای ارتباط با مخاطبان

پابلیکا / روابط عمومی / روابط عمومی موثر: پلی برای ارتباط با مخاطبان
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

 

در دنیا امروزی روابط عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمانی شناخته می‌شود. همانطورکه از نام این اصطلاح پیدا است، شما باید با داخل و خارج از سازمان ارتباط موثر و مفیدی برقرار کنید. این ارتباط به افزایش مخاطبان و توسعه کسب‌وکار شما بسیار کمک می‌کند. شاید برای شما سوال پیش آید که روابط عمومی موثر چیست؟ و چگونه باید انجام شود؟ در ادامه به نقش روابط عمومی موثر در ارتباط با مخاطبان و توسعه کسب‌وکار می‌پردازیم.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی به فرآیندی گفته می‌شود که میان سازمان و مخاطبان سازمان برقرار شده و سبب حفظ روابط مثبت میان آن‌ها می‌شود. در واقع با استفاده از روابط عمومی می‌توان به صورت آگاهانه اطلاعات میان فرد یا سازمان را مدیریت کرد. معمولا از روابط عمومی به جای بازاریابی یا تبلیغات استفاده می‌شود. روابط عمومی به عنوان یک پوشش برای مشتریان و مخاطبان ایجاد می‌شود. البته در دنیای امروزی تبلیغات یک بخش کوچکی از فعالیت‌های روابط عمومی شناخته می‌شود.

با استفاده از روابط عمومی می‌توان به اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران، کارمندان، مشتریان، شرکاء و… پرداخت و آن‌ها را به حفظ دیدگاه مناسب درباره سازمان، رهبری و تصمیمات آن تشویق کرد. اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود موفق باشید و ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان برقرار کنید، توجه به روابط عمومی موثر و ایجاد کمپین روابط عمومی بسیار اهمیت دارد.

وظایف روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی برای ارتباط با مخاطبان و توسعه کسب‌وکار وظایف متعددی برعهده دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی ارتباط با رسانه‌ها است. ارتباط با رسانه‌ها در شناخت برند و نام سازمان تاثیر قابل توجهی داشته و سبب ارتباط موثر با مخاطبان می‌شود. از دیگر وظایف روابط عمومی می‌توان به تبلیغ محصول اشاره کرد. این کار از طریق رسانه‌ها و مقالات انجام می‌گیرد.

شما با روابط عمومی موثر، ایجاد کمپین روابط عمومی و ارتباط با سرمایه‌گذاران می‌توانید اعتماد مخاطبان را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. با استفاده از روابط عمومی باید ارتباط بسیار خوبی با سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و سایر سازمان‌ها داشته باشید تا بتوانید پشتوانه مالی مناسبی را کسب کنید.

روابط عمومی چه نقشی در کسب و کار دارد؟

نقش روابط عمومی در کسب و کار

نمی‌توان نقش موثر روابط عمومی در کسب‌وکار را نادیده گرفت. برای تاثیرگذاری بیش‌تر بر مخاطبان شما باید به اصول استفاده از روابط عمومی صحیح نظیر استفاده از روابط رسانه‌ای، کمپین روابط عمومی، مطالب مطبوعاتی و… آشنا باشید. برخی از افراد روابط عمومی را با بازاریابی اشتباه می‌گیرند. بازاریابی به ترویج و فروش محصولات از طریق روش‌هایی مانند ایجاد مواد بازاریابی، تحقیق و تبلیغات می‌پردازد. این درصورتی است که روابط عمومی از تصویر کلی برند حمایت کند.

روابط عمومی شبکه گسترده‌ای از مخاطبان نظیر مشتریان، تامین‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها، کارمندان و… را مورد هدف خود قرار می‌دهد. روابط عمومی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب شده که شما می‌توانید در یک بازه طولانی از مزایای آن بهره‌مند شوید.

با اینکه تبلیغات و روابط عمومی با یکدیگر متفاوت هستند، اما آن‌ها به یکدیگر وابستگی دارند. در واقع می‌توان گفت که تبلیغات موفق در گرو روابط عمومی موفق است. هرچه روابط عمومی و تبلیغات در راستا یکدیگر حرکت کنند، موفق‌تر خواهند بود. روابط عمومی به ارتباط با مردم و ایجاد احساس اعتماد در آن‌ها می‌پردازد. اگر شما روی یک محصول و خدمات، هزینه میلیونی کنید ولی روابط عمومی اصولی نداشته باشید، هزینه و انرژی شما تلف می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که نقش روابط عمومی در کسب‌وکار بسیار گسترده بوده و به صورت مستقیم روی سود و منفعت یک سازمان و کسب‌وکار تاثیر می‌گذارد.

اگر می‌خواهید پیام برند خود را به مخاطب انتقال دهید، می‌توانید این کار را از طریق روابط عمومی انجام دهید. برای انجام این کار باید مخاطبان را به خوبی شناخته و پیام‌های خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که به نیازهای آنان پاسخ دهد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در روابط عمومی باید به آن توجه کنید، سرعت انتشار اطلاعات است. بنابراین شما باید اطلاعات را با سرعت بالایی میان قشر وسیعی از مخاطبان خود منتشر کنید تا آن‌ها نسبت به برند شما آگاه شوند.

روابط عمومی چه اهمیتی برای ارتباط با مخاطبان و توسعه کسب و کار دارد؟

اگر می‌خواهید به بهبود روابط کارکنان کمک بسیاری کنید، استفاده از روابط عمومی گزینه بسیار مناسبی است. در یک سازمان باید سطح مناسبی از روابط عمومی وجود داشته باشد تا میان افراد دوستی شکل گیرد. هرچه تعامل میان کارمندان یک سازمان بیش‌تر باشد، صمیمیت بیش‌تر شده و کارمندان از انگیزه‌های یکدیگر در یک مجموعه آگاه هستند. بنابراین کارمندان به سمت یک هدف مشترک پیش می‌روند و این موجب توسعه کسب‌وکار شما خواهد شد.

هر کسب‌وکار و مجموعه، قوانین خاص خود را دارد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید از این قوانین پیروی کند. روابط عمومی به شما کمک می‌کند تا به اجرا قوانین و مقررات در سازمان و کسب‌وکار خود بپردازید. درواقع روابط عمومی در چنین شرایطی، جایگاهی مانند یک دفترچه راهنما دارد.

توسعه کسب‌وکار یک سازمان در گرو داشتن کارمندانی خلاق است. می‌توان گفت این موضوع که مدیران ارشد کسب‌وکار تا چه اندازه بااستعداد باشند، آنقدر مهم نیست. درواقع این خلاقیت کارمندان است که سبب توسعه کسب‌وکار شما می‌شود. شما با داشتن یک روابط عمومی موثر باید به ایده‌ها و نظرات کارمندان اهمیت داده و برای آن‌ها فرصتی برای طرح نظرات فراهم کنید. در این صورت تعامل بیش‌تری در کسب‌وکار شما رخ می‌دهد. برخی از افراد تصور می‌کنند که روابط عمومی تنها برای کسب‌وکارهای بزرگ است. درصورتیکه چنین تفکری اشتباه بوده و کسب‌وکارهای کوچک نیز باید از اصول صحیح روابط عمومی برای گسترش کسب‌وکار خود استفاده کنند.

روابط عمومی موثر چه مزایایی دارد؟

مزایا روابط عمومی موثر

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک یا بزرگی هستید، بهره‌گیری از روابط عمومی موثر بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید با استفاده از کمپین روابط عمومی ارتباطی موثر با مخاطبان برقرار کنید. از جمله مهم‌ترین مزایا روابط عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه‌ها

صرفه‌جویی در بودجه برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار اهمیت دارد. اگر نمی‌توانید از پس هزینه تبلیغات‌های گران و بزرگ برآیید، توجه به اصول صحیح روابط عمومی می‌تواند به ارتباط بهتر با مخاطبان و گسترش کسب‌وکار کمک بسیاری کند. شما می‌توانید برای این کار از خبرنگاران، وبلاگ‌نویسان و… کمک بگیرید تا در مورد کسب‌وکار شما بنویسند. البته توجه داشته باشید که روابط عمومی کسب‌وکار باید به صورت مستمر باشد تا برای مخاطبان اطمینان خاطر حاصل شود.

شناخته شدن بیش‌تر برند

اگر شما در کسب‌وکار خود از روابط عمومی استفاده کرده و با استفاده از آن به تولید محتوا بپردازید، محتوا شما همواره در بستر اینترنت قابل دسترسی و دیده شدن است. درصورتیکه که چنین قابلیتی در رسانه‌های سنتی وجود ندارد. بیش‌تر دیده شدن برند با استفاده از روابط عمومی سبب افزایش ارزش و اعتبار برند شما خواهد شد.

تاثیر بیش‌تر روابط عمومی در مقایسه با تبلیغات

مخاطبان به تبلیغاتی که به صورت دهان به دهان و از طریق رسانه است، اعتماد بیش‌تری دارند. همین موضوع سبب شده است که روابط عمومی تاثیر بیش‌تری در توسعه کسب‌وکار شما داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده روابط عمومی موثر، ۹۰ درصد بیش‌تر از تبلیغات روی مخاطبان تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت که استفاده از روابط عمومی موثر به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط با مخاطبان و جذب آن‌ها شناخته می‌شود. کمک به ایجاد روابط بلند مدت هدف اصلی روابط عمومی موثر و ایجاد اعتبار میان مخاطبان است. البته این موضوع زمان‌بر بوده و باید زمان زیادی را صرف ایجاد روابط عمومی موثر با مخاطبان خود کنید.

تفاوت روابط عمومی با تبلیغات در چیست؟

تفاوت روابط عمومی با تبلیغات

روابط عمومی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای ارتباط با مخاطبان خود و بازاریابی استفاده کنید. روابط عمومی و تبلیغات شاید از نظر بسیاری از افراد تفاوتی نداشته باشد. درصورتیکه هر یک از آن‌ها وظایف کاملا متفاوتی را برعهده دارند. در تبلیغات کسب‌وکارها کنترل کاملی روی محتوا و پیامی که می‌خواهند به مخاطب منتقل کنند، دارند. درصورتیکه در روابط عمومی برند و کسب‌وکار شما با افراد خارج از سازمان نظیر تحلیلگران، خبرنگاران، وبلاگ‌نویسان و تاثیرگذاران در رسانه‌ها در ارتباط است.

پوشش روابط عمومی از طریق رسانه انجام می‌شود. بنابراین برندها به کمک تبلیغات می‌توانند آنچه که می‌خواهند را به گوش مخاطب برسانند. درصورتیکه در روابط عمومی پیام موردنظر از طریق انتشار مقاله به مخاطب خواهد رسید. آنچه سبب ارزشمند بودن مقاله می‌شود، اعتماد و اعتبار آن است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای اعتماد به پیام‌های تبلیغاتی، به رسانه‌ها و مقالات اعتماد کنند. همین موضوع سبب می‌شود که افراد به روابط عمومی اعتماد بیش‌تری نسبت به سایر روش‌های تبلیغات داشته باشند.

روابط عمومی، بهترین روش برای ارتباط با مخاطبان

برخی از افراد برای توسعه کسب‌وکار خود تنها از تبلیغات استفاده می‌کنند. درصورتیکه امروزه به دلیل افزایش تبلیغات بسیاری از افراد به تبلیغات اعتماد نمی‌کنند. به همین دلیل شما باید از روش‌های دیگری برای جلب اعتماد آن‌ها کمک بگیرید. از جمله بهترین روش‌ها برای ارتباط با مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها می‌توان به روابط عمومی موثر اشاره کرد. روابط عمومی موثر از طریق کمپین روابط عمومی نیز انجام می‌گیرد. روابط عمومی موثر نه تنها بهترین راه برای ارتباط با مخاطبان است، بلکه از طریق آن می‌توانید به توسعه کسب‌وکار خود بپردازید.

 

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 15 =