دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده
.شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ خبره را از نزدیک دیده باشید! آیا میدانید که این افراد چگونه کار میکنند؟ آنها مجبورند به واسطه کار خود ساعتها به مانیتور خیره شوند و انگشتان خود را بر روی کیبورد فشار دهند! این افراد میتوانند با کمک تکنیکهایی که بلد هستند، یک محصول چند میلیونی یا چند میلیاردی را برای کارفرمای خود به فروش برسانند، اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتر چه کارهایی بلد هست یا نیست؟
بازاریابی دیجیتال در یک کلام ساده به معنای بازاریابی با کمک ابزارهای دیجیتال است! شما میتوانید با کمک بازاریابی آنلاین، کسب و کار خود را بهبود ببخشید. و فروش خود را چند ده برابر کنید. برای این که در رابطه با دیجیتال مارکتینگ اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید، باید بدانید که بازاریابی آنلاین در عمل به چه معناست و چه ابزارهایی دارد؟
به صورت کلی، هرکاری که با استفاده از ابزارهای آنلاین انجام میدهید که با هدف فروش، تبیلیغات، نظرسنجی و … است، نوعی بازاریابی آنلاین شناخته میشود. بازاریابی دیجیتال یک ابزار دارای مرز نیست، بلکه یک تجربه کاری متداول است که همیشه در حال پیشرفت است.
دنیای دیجیتال مارکتینگ به معنای واقعی بسیار گسترده و بزرگ است. و همین موضوع باعث میشود که پیدا کردن یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی باشد! شما با آشنا شدن با تکنیکها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال، میتوانید مشتریان خود را چند ده برابر کنید و فروشتان را افزایش دهید.
بازاریابی دیجیتال، تحول کسبوکار
با بیشتر شدن تاثیر اینترنت بر زندگی انسانها در دنیای امروز، بسیاری از کسبوکارها این فرصت را غنیمت شمرده و رو به ارائه خدمات و محصولات بر بستر اینترنت آوردهاند. شاید باور کردن این موضوع که هروز تعداد کاربران اینترنت در حال افزایش است، در نگاه اول کمی مشکل باشد، اما وقتی که به راههایی که اینترنت وارد زندگی ما میشود دقت بیشتری کنیم، پذیرش این موضوع برای ما نیز راحتتر خواهد بود.
همزمان با اینکه تاثیر اینترنت بر زندگی مردم و کسبوکارها رو به افزایش است. شیوه های نوینی در ارائه کسبوکار پدیدار میشوند. یکی از این شیوه های نوین بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی همواره بر این اصل استوار بوده که بهترین محصول را در درست نرین زمان به مردم معرفی کند و بتواند ارتباط سازنده با مخاطبان برقرار سازد. در دنیای امروز که مخاطبان زمان زیادی در اینترنت صرف میکنند، دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی اشاره دارد که در فضای اینترنت انجام میشود.
در تعریف بازاریابی دیجیتال، میتوان عنوان کرد، هر فعالیتی با هدف بازاریابی از طریق دستگاههای الکترونیک و یا بستر اینترنت استفاده میکنند بازاریابی دیجیتال گویند. در این سبک از بازاریابی، کسبوکارها از کانالهای دیجیتال نظیر موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل، وبسایتها و اپلیکیشنهای دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آتی خود استفاده میکنند. این پدیده گزینههای زیادی را در اختیار شرکتها قرار میدهد و به آنها اجازه میدهد از بسترهایی نظیر ایمیل، ویدئو، شبکههای اجتماعی یا فرصتهای بازاریابی مبتنی بر وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایلی استفاده کنند. به صورت کلی میتوان گفت که بازاریابی دیجیتال از راههای زیر انجام میشود:
بهینه سازی برای موتورهای جستوجو (SEO)
یکی از معروفترین عناوین مربوط به بازاریابی دیجیتال که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته، سئو است. در واقع منظور از سئو بهینهسازی سایت برای موتور جستجو میباشد. شما باید صفحات وبسایت خود را مطابق با الگوریتمهای موتورهای جستوجو طراحی کرده تا هم کاربران در حین جستوجو، مطالب مد نظرشان را در صفحات سایت شما پیدا کنند و هم به لحاظ بصری جذابیت کافی را برای کاربران داشته باشند.
با افزایش استفاده از اینترنت از سوی کاربران، بیشتر آنان برای جستوجو از موتورهای جستوجو استفاده میکنند و موضوع بهینه سازی سایت زمانی اهمیت پیدا میکند که رقابت در بدست آوردن رتبه اول در یک کلمه کلیدی بسیار بالاست چرا که بنابر تحقیقهای صورت گرفته، اغلب کاربران فقط روی لینکهای اول تا چهارم که در نتایج جستوجو پیدا میشود کلیک میکنند. طبیعتاً اگر سایت شما جزء رتبههای اول تا چهارم نباشد کاربران بسیاری را از دست خواهید داد.
ما در پابلیکا، اقدام به آموزش گام به گام سئو، کرده ایم که شما نیز با مفاهیم سئو آشنا شده و بتوانید که سایت خود را تا حد بسیار زیادی برای موتورهای جستوجو جذاب کنید تا در رتبه های بالا در نتایج ظاهر شوید.
بازاریابی محتوا
به صورت کلی میتوان گفت که بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتالی و توسعه کسبوکار شما است که تمرکز اصلی آن تولید محتوای ارزشمند، مرتبط و همسو با کسبوکار شماست. هدف کلی و اصلی استفاده از این شیوه بازاریابی، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام میشود و همین امر به ایجاد مشتریان جدید، و افزایش تعامل با مشتریان قدیمی در کسبوکار شما میشود.
در حقیقت هنگامی که قصد دارید بازاریابی دیجیتالی خود را از طریق بازاریابی محتوا انجام دهید، باید از کلیدواژه های مناسبی استفاده کنید و یه طور کلی استراتژی کلمات کلیدی داشته باشید. برای این کار میتوانید سایتهای رقبا را بررسی کنید و از کلیدواژه های آنها استفاده کنید. نحوه استفاده از کلمات کلیدی در مقالات بسیار مهم است و به رتبهگرفتن مقالات در گوگل کمک میکند.
از نکات حاثز اهمیت در بازاریابی محتوا، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اطلاعات مفید، دقیق و بروز
- ویدئوهای جذاب و کاربردی
- استفاده از عناوین جذاب
برای اینکه با مقوله بازاریابی محتوا آشنایی کامل پیدا کنید و بتوانید به نحو احسن از آن در کسبوکار خود استفاده کنید، مقاله بازاریابی محتوا، سکوی پرتاب کسبوکار را مطالعه نمایید.
پرداخت به ازای هر کلیک(PPC)
در حالت کلی هدف از انجام بازاریابی دیجیتالی، وارد کردن ترافیک بیشتر به سایت خود برای معرفی محصولات و خدماتی است که ارائه میکنید. در همین راستا یکی از ابزارهایی که میتوانید از آن استفاده کنید همکاری با سازمانهایی است که تبلیغات مربوط به شما را در رسانه و شبکههای گوناگون انجام میدهند و به ازای هر کاربری که روی لینک مربوط به سایت شما کلیک کند از شما پوی دریافت میکند.
گوگلادز یک ابزار مناسب و مفید برای تبلیغات در صفحات نتایج جستجوی گوگل است که باعث بیشتر دیده شدن و کلیک خوردن لینکهایتان در گوگل میشود. تبلیغات کلیکی بسیار بهصرفه هستند و تنها در زمانی که مخاطب بر روی آن کلیک کند و یا به وب سایتتان مراجعه نماید، هزینه میپردازید. در صورتی که این تبلیغات به شیوهی درستی انجام شود این هزینهها عملاً ناچیز خواهد بود.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
بسیاری از مردم بیشتر زمان خود را در انواع شبکههای اجتماعی صرف میکنند. همین نکته باعث شده تا صاحبان کسبوکار به فکر استفاده از این کانال در جهت معرفی برند. افزایش آگاهی و ایجاد فرصت فرصت فروش کنند.
شبکههای مجازی از چنان قدرتی برخوردار هستند که با انتشار تبلیغ شما در شبکههای اجتماعی مختلف و پرکاربَر میتوانند تاثیر بسزایی در درآمدتان داشته باشند و به رشد کسبوکار شما کمک بسیار کنند. شبکههای اجتماعی مختلفی وجود دارند که بسته به نوع کسبوکار قابل استفاده هستند که میتوان به این موارد اشاره کرد:
- فیسبوک: افزایش برندسازی و تعامل با مشتریان
- توئیتر: انتشار خبر و برند سازی
- لینکدین: برند سازی و افزایش ارتباطات
- اینستاگرام: فروش، برندسازی و تعامل با کاربران
- تلگرام: فروش، افزایش آگاهی کاربران
- یوتیوب: برندسازی، افزایش تعامل و افزایش آگاهی
اگر آشنایی کافی با پلتفرمهای شبکههای اجتماعی ندارید، میتوانید از اپلیکیشنهای مدیریت محتوا در این بسترها استفاده کنید. با این روش شما میتوانید به سادگی به برنامهریزی محتوا در کانالهای مختلف بپردازید و اطلاعات تحلیلی را به صورت متمرکز از یک بستر مورد بررسی قرار دهید.
بازاریابی ایمیل:
ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال است. در این شیوهی بازاریابی شما به طور مستقیم به مخاطبان خود ارسال میکنید. و از این راه با آنها ارتباط برقرار میکنید. از اصلی ترین نکاتی که در بازاریابی ایمیلی باید به آن توجه کرد، این است که حتماً با اجازه صاحب ایمیل اقدام به ارسال ایمیل کنید. در این صورت هم شما با مخاطب هدفتان تعامل برقرار کردهاید که میتواند تاثیر بسیار زیادی در فروش شما داشته باشد و هم کاربران به شما به عنوان مزاحم برخورد نمیکنند و تاثیر منفی در ذهن مخاطب ندارد.
در کنار ایمیلهای تبلیغاتی خدمات رایگان نیز به مشتریهای خود ارائه دهید. با این شیوه مشتری تشویق میشود که تمامی ایمیلهای شرکت شما را با دقت بررسی نماید. در یک مطالعه، بازاریابی ایمیلی با سایر انواع بازاریابی دیجیتال مقایسه شده است. بر اساس این مطالعه نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی به ازای هر دلار، حدود ۴۰ دلار محاسبه شده است که آماری بسیار قابل ملاحظهای است.
همکاری در فروش (Affiliate marketing )
در افیلیت مارکتینگ تبلیغکننده به تعیین کمیسیون مشخصی برای فروش محصولات یا خدمات خود به واسطهی تبلیغات میپردازد. ناشرانی که موفق شوند مخاطبان خود را به فروشگاه یا وبسایت مورد نظر ارجاع دهند در صورت کسب نتیجهی مورد نظر مبلغی را دریافت میکنند.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید