روز روابط عمومی در ایران و جهان
بسیاری از مردم، اغلب در مورد تفاوت بین روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات سردرگم میشوند. حتی برخی از افرادی که با متخصصان، در هر سه زمینه کار میکنند، احساس میکنند که هر سه، هدف یکسانی را دنبال میکنند و اجازه میدهند، یک مفهوم با نامهای مختلف دیده شود. اما در واقعیت، تمامی این کلمات، مفاهیم متفاوتی دارند که مکمل یکدیگر هستند. در حقیقت مفهوم روابط عمومی، به این شرح است: فرایند ارتباط استراتژیک که روابط سودمند متقابل، بین سازمانها و مردم، ایجاد میکند. روابط عمومی بر آگاهی دادن به مردم، در مورد یک محصول، سازمان یا حتی دولت است تا آنها بتوانند درک خوبی از این مفاهیم داشته باشند. سالانه در تاریخ ۱۷ مه، برابر با ۲۷ اردیبهشت، بهعنوان روز روابط عمومی شناخته میشود که در این روز، برای فعالان حوزه روابط عمومی، از سال ۱۹۶۹، جشن گرفته میشود.
روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی، مجموعهای از تکنیکها و استراتژیهای مرتبط با مدیریت، مانند: انتشار اطلاعات افراد یا شرکتها به مردم و بهویژه رسانهها است. هدف اصلی اطلاعرسانی در مورد اخبار یا رویدادهای مهم شرکت، حفظ تصویر برند و تغییر جهت مثبت رویدادهای منفی، برای بهحداقلرساندن پیامدهای آنها است. روابط عمومی، میتواند به شکل بیانیههای مطبوعاتی شرکت، کنفرانسهای مطبوعاتی، مصاحبه با خبرنگاران، پستها در شبکههای اجتماعی یا جاهای دیگر باشد.
هر شخص یا نهادی که بهصورت عمومی فعالیت میکند، با افشای اطلاعات مربوط به خود یا فعالیتهای خود مواجه میشود. اگرچه روابط عمومی، برای خود یک صنعت است، اما هر تلاشی برای ارائه خود، به شیوهای خاص به دیگران، میتواند نوعی روابط عمومی، تلقی شود.
روابط عمومی در حقیقت، حرفهای است که نیازمند مهارت، دانش و فداکاری غیرقابلانکار کسانی است که در این زمینه، کار میکنند. در روابط عمومی، احساسات و منطق، با موفقیت آمیخته میشود و میتواند، برای افراد مختلف، چالشبرانگیز باشد.
این رشته، بهصورت سالانه، به رشد خود ادامه میدهد تا جایی که امروزه، در سراسر جهان، میلیونها شغل با عنوان کارشناس روابط عمومی، ایجاد شده و در روز روابط عمومی نیز، از فعالان این حوزه، تقدیر و تشکر میشود.
تاریخچه روابط عمومی
آیا تاریخچه روابط عمومی را میدانید؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید، روابط عمومی، قرنهاست که وجود دارد! از مصریان باستان تا قرونوسطی، مردم از دستگاهها و کانالهایی، برای انتقال اطلاعات مهم به یکدیگر و آگاه ساختن دیگران، استفاده میکردند. این روشهای ارتباطی، به شکلگیری آنچه امروز بهعنوان روابط عمومی میشناسیم کمک کرد.
اگرچه همچنان، در خصوص بنیانگذار اصلی روابط عمومی، بحث و اختلافنظر وجود دارد، اما روابط عمومی، ابتدا بهعنوان راهی برای مدیریت و دستکاری افکار عمومی، از طریق جامعهشناسی و روانشناسی جمعیت، عمل کرد و بهعنوان تبلیغات مورد انتقاد قرار گرفت.
پس از اختراع دستگاه چاپ، تبلیغات بسیار رایج شد. این امر، به افراد برجسته اجازه میداد، تا اطلاعات را به توده مردم، انتقال دهند و بر آنها تأثیر بگذارند تا خود را به شیوهای خاص ببینند. زمانی که بسیاری از کشورها به دموکراسی تبدیل شدند و شهروندان حق رأی در انتخابات دولتی داشتند، این ابزار، کاربرد بسیاری داشت و افراد زیادی، از روابط عمومی برای حمایت از اهداف مختلف، استفاده کردند. اگرچه روابط عمومی مدرن که روز روابط عمومی را برای آن جشن میگیرند، برای اولینبار، در قرن ۱۸ معرفی شد، اما معنای امروزی این عبارت، در طول قرن ۲۰ ظاهر شد.
تفاوت روابط عمومی با تبلیغات چیست؟
تبلیغات عموماً بر افزایش فروش، ترویج محصولات یا خدمات و تضمین موفقیت مالی، متمرکز است. اما روابط عمومی، گاهی اوقات، بیشتر بر مدیریت شهرت یک شرکت یا برند متمرکز است. به همین دلیل است که سالانه، روز روابط عمومی، بسیار باشکوه برگزار میشود.
در هر دو بخش، میتوانند انواع بسیار مشابهی از فعالیتها را ایجاد کنند. بهعنوانمثال، هر دو میتوانند برای جمعآوری بازخورد با مشتریان تعامل داشته باشند. اما از دیدگاه بازاریابی و تبلیغات، این اطلاعات، برای درک بهتر روند فروش، تقاضای محصول و راههای افزایش فروش استفاده میشود و از دیدگاه روابط عمومی، این اطلاعات، برای درک رضایت مشتری، اطمینان از رضایت مشتری و اطمینان از رسیدگی سریع به نارضایتی استفاده میشود.
تبلیغات همچنین، به عمل جلبتوجه عموم، اغلب از طریق استفاده از انواع مختلف رسانهها و صرف هزینههای مختلف، اطلاق میشود و یک فعالیت عمدی، برای جلبتوجه است، اما در مقابل، روابط عمومی یک رویکرد استراتژیکتر و آگاهانهتر، برای نحوه ارتباط شرکت، با ذینفعان داخلی و خارجی است. نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که گاهی اوقات، استقرار در طبقه همکف، میتواند برای سازمان، مفیدتر باشد و ارتباط شما را با مردم تقویت کند.
مزایای استفاده از روابط عمومی در سازمان ها
توانایی تقویت پیام های کلیدی و نقاط عطف
هنگامی که روابط عمومی، با سایر فعالیتهای بازاریابی هماهنگ میشود، سازمانها میتوانند، از روابط عمومی، برای تقویت آنچه میخواهند از طریق کانالهای دیگر ارتباط برقرار کنند، استفاده کنند. بهعنوانمثال، میتوانید برای یک بیانیه مطبوعاتی در مورد یک محصول جدید یا روز روابط عمومی، بهمنظور ترویج بازاریابی محصول و کنفرانسی که در آن محصول برای اولینبار معرفی میشود، برنامهریزی کنید.
اصالت تبلیغات
ازآنجاکه تبلیغات ارگانیک، واقعیتر به نظر میرسند، در نتیجه، مردم به آن اهمیت بیشتری میدهند و قابلاعتمادتر، به نظر میرسند. از سوی دیگر، تبلیغات پولی، با شک و تردید دیده میشود؛ زیرا با این نوع تبلیغات، شرکتها میتوانند، تقریباً هر نوع محصولی را که بخواهند، به مردم ارائه دهند.
حفظ شأن و روحیه کارمندان
سازماندهی و حمایت مالی از کارمندان در رویدادهای اجتماعی مانند روز روابط عمومی، میتواند به تقویت روحیه و غرور کارکنان و پیروی از منشور اخلاقی سازمانی کمک کند؛ چرا که کارمندان، از طریق ایجاد روابط عمومی مناسب و همچنین، تشویق مالی، در سازمان مؤثرتر واقع شده و میتواند فرصتی برای کار گروهی و همکاری نیز، باشد.
تعامل با بازدیدکنندگان سایت سازمان
فعالیتهای روابط عمومی میتواند، محتوای جالبی تولید کند که میتواند، در وبسایت سازمان شما نمایش داده شود. چنین اطلاعاتی، میتواند وسیلهای برای جذب بازدیدکنندگان به وبسایت باشد و مدتها پس از پایان رویداد یا لحظه روابط عمومی، علاقه و ترافیک ایجاد کند. اینفلوئنسرهای صنعت روابط عمومی همچنین، میتوانند برای بهروزرسانی در مورد پیشرفت محصول، برنامههای رشد، اطلاع از اخبار روز روابط عمومی یا اخبار کارکنان و غیره، به سایت مراجعه کنند.
وظایف مدیر روابط عمومی در دنیای ارتباطات
وظیفه یک مدیر روابط عمومی موفق، بسیار گسترده است و نمیتوان در چند جمله خلاصه کرد. اما نکتهای که باید در نظر داشته باشید، این است که یک مدیر روابط عمومی موفق، هرگز بدون برنامه، عمل نمیکند و با نظم و هدف، وظایف خود را در جامعه انجام میدهد. در ادامه، به برخی از وظایف مدیران روابط عمومی، خواهیم پرداخت.
- مشاوره مؤثر به مدیریت عالی در سازمان
- حفظ حریم خصوصی سازمان، در برابر شایعات، تناقضات، دروغها، تهدیدها و غیره
- کار مستمر و فعال
- ایجاد ارتباط رضایتبخش، میان سازمان و مردم
- ارائه راهحلها و پیشنهادهای راهبردی در جهت رشد سازمان
- چاپ بروشور با گزارشها آموزشی، نظرسنجی و سایر محصولات سازمانی
- انتقال روابط عمومی از موقعیت «منفعل» به موقعیت «فعال»
- دعوت از خبرنگاران، برای شرکت در مراسم روز روابط عمومی و رویدادهای مختلف
- نگرش شخصی و سیاسی عدم دخالت در تحولات خبری
- انتشار مهمترین اخبار روز روابط عمومی و انعکاس آنها بهصورت فشرده
- مهربانی برای همدلی و کنارآمدن با افراد جامعه
- سرعت عمل و ایفای نقش مهم در موقعیتهای حساس و مهم
- مدیریت و بهروزرسانی تابلو اعلانات سازمان
- حضور چشمگیر و مؤثر در بین مؤسسه، اداره و ادارات یا دستگاههای وابسته.
- مقایسه گزارش کار، با نتایج ادارات بهصورت گزارش روزانه، ماهانه و سالانه
هدف از برگزاری روز روابط عمومی چیست؟
در سال ۲۰۲۰، نقش واقعی روابط عمومی و ارتباطات، در ایجاد و حفظ برندها و شرکتها، به افراد مختلف جامعه، اثبات شد. درحالیکه در سراسر جهان، مردم به این فکر میکردند که در آینده چه کاری انجام دهند، متخصصان و آژانسهای روابط عمومی، در حال تدوین استراتژی و کمک به شرکتها و رهبران بودند تا با ذینفعان داخلی و خارجی خود، ارتباط برقرار کنند.
هدف اصلی از برگزاری روز روابط عمومی، برجستهکردن اهمیت روابط عمومی و انتقال اطلاعات، در دنیا است. همچنین، هدف آن، گسترش و انتقال اطلاعات مهم، در زندگی بشر و پیشرفت فناوری، در همه زمینهها است. هدف از برگزاری روز روابط عمومی، در واقع ترویج ارتباطی پایدارتر و معتبرتر، بین تمامی کشورهای مختلف جهان و توسعه فناوریهای ایجاد شده و مورداستفاده، برای گسترش روابط عمومی است.
روز روابط عمومی در ایران
جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و زمانی که اطلاعات در تمامی زمینهها پیشرو است، به عملکرد سازمانها، ادارات و شرکتها و هماهنگی آنها در زمینهها و فعالیتهای ویژه، برای اجرای روابط عمومی، بستگی مضاعف دارد.
روز روابط عمومی در ایران، مصادف با تأسیس گروه بینالمللی تلگراف است که در سال ۱۸۶۵، برای ترویج روشهای ارتباطی اضطراری ایجاد شد و در حال حاضر در همه اشکال ارتباطی، وجود دارد. یکی از اهداف روز جهانی روابط عمومی، کمک به مردم، برای آگاهی بیشتر، از فرصتهایی است که فناوری فراهم میکند و توجه بیشتری به اینترنت و سایر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات داشته باشند.
در کشور ما همچنین از این روز، برای بهبود اقتصاد و جامعه خود و یافتن راههایی برای گسترش ارتباطات دیجیتال، استفاده میشود. در تقویم شمسی، روز روابط عمومی، مصادف با ۲۷ اردیبهشت هرسال است.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید