تیم بازاریابی محتوا شامل چه افرادی می‌شود؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / تیم بازاریابی محتوا شامل چه افرادی می‌شود؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
بازاریابی محتوا چیست؟

در بازار رقابتی امروز، تولید محتوای ساده و روتین، توانایی بهبود کسب‌و‌کار شما را ندارد. باید در نظر داشته باشید که در کنار فرایند تولید محتوا، حفظ وفاداری مخاطبان و افزایش آگاهی از برند، نقش مؤثری در کارکرد سازمان دارد. جای تعجب نیست که سازمان‌ها با داشتن استراتژی محتوایی، ۳۰ درصد نرخ رشد بالاتری را نسبت به سایرین، تجربه کنند. بااین‌حال، موفقیت استراتژی محتوای یک شرکت، به کیفیت تیم بازاریابی محتوا بستگی دارد.

در مقابل یک تیم تولید محتوا که می‌تواند، سرنخ‌ها، فروش و بازگشت سرمایه را بهبود بخشد، ضعف آن نیز، اثراتی منفی در سازمان‌ها دارد. اثرات منفی یک تیم بازاریابی محتوا با ساختار ضعیف می‌تواند باعث هدررفتن منابع، نام تجاری منفی و شهرت بد کسب‌و‌کار شود.

در این مقاله، به چیستی بازاریابی محتوا، دلایل اهمیت آن برای کسب‌و‌کار‌ها و وظایف تیم بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک عملکرد بازاریابی است که هدف آن، جذب، ارتباط، تعامل و حفظ مشتریان از طریق محتوای ارزشمند است. عموماً بازاریابی محتوا شامل: توضیحات محصول، مقالات، اینفوگرافیک‌ها، ویدئوها، مقالات سفید، خبرنامه‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مطالعات موردی، کتاب‌های الکترونیکی، پادکست‌ها و موارد دیگر است.

بازاریابی محتوا به‌طورکلی، یک استراتژی بلندمدت، برای بهبود آگاهی از نام تجاری و تعامل با مشتریان است. یک تیم بازاریابی محتوا تعیین‌کننده زمانی است که مخاطبان، آماده ثبت‌نام، خرید یا پرداخت هستند. همان‌طور که می‌دانید، محتوا روابط را میان افراد ایجاد می‌کند که این کار به نوبه خود، باعث افزایش فروش و رونق کسب‌و‌کار می‌شود.

ساختار یک تیم بازاریابی محتوا به‌صورت اشتباه، می‌تواند به تلاش‌های محتوایی و توانایی شما برای ایجاد فروش و سرنخ‌های واجد شرایط، آسیب برساند. ساختار مناسب در تیم محتوا، تضمین می‌کند که محتوا بازده سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده و نقش مؤثری در پیشرفت سازمان دارد.

مزایای تشکیل تیم بازاریابی محتوای موفق چیست؟

رویکرد بازاریابی محتوا و تشکیل یک تیم، برای پیشبرد اهداف سازمان، مزایای بسیاری دارد. در ابتدا این کار به شما کمک می‌کند با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده، به آن‌ها ارزش داده و تعامل شما را با آن‌ها افزایش می‌دهد.

داشتن یک تیم تولید محتوا می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف سازمان کمک کند اهداف بلند‌مدت سازمان را نیز، در نظر دارید. بهره‌مندی از افراد درگیر تولید و توزیع محتوای ارزشمند به شما کمک می‌کند تجارب برند خود را با مخاطبانتان در میان بگذارید. همچنین، آنان را برنامه‌های پیشروی خود، مطلع سازید.

درحالی‌که ساختن یک تیم بازاریابی محتوا ممکن است هزینه هنگفتی را در پی داشته باشد، اما باتوجه‌به مزایای آن، ارزش این هزینه را دارد. بازاریابی محتوا می‌تواند تا ۶۲ درصد، کمتر از کمپین‌های بازاریابی سنتی هزینه داشته باشد و تا سه برابر، بازده بیشتری داشته باشد.

چگونه یک تیم بازاریابی محتوا بسازیم؟

نحوه ساخت تیم بازاریابی محتوا

برای ساخت یک تیم بازاریابی محتوا در ابتدا باید در نظر داشته باشید که تعیین نقش افراد در تیم، نقش بسزایی در موفقیت آن دارد. در ادامه این مقاله، به بررسی نقش‌های اصلی یک تیم بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم و نقش هر‌یک را به‌اختصار، شرح می‌دهیم.

  • استراتژیست: هدف‌گذاری مخاطب، سئو و استراتژی تبلیغات را مدیریت می‌کند.
  • مدیر تیم تولید محتوا: با واگذاری وظایف به سازندگان و مجریان مناسب، استراتژی را اجرا می‌کند.
  • نویسنده: ایجاد پست‌های وبلاگ، فیلم‌ها، محتوای رسانه‌های اجتماعی و…

بیشتر تیم‌های بازاریابی محتوا در دسته‌بندی‌های فوق، قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، یک مدیر شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند کارهای اداری و خلاقانه را به طور صحیح، انجام دهد.

در ابتدا برای تعیین استراتژی سازمان، استراتژیست، اهداف، بینش‌ها و بازار هدف را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. سپس، مدیر تیم بازاریابی محتوای شما با استراتژیست و سازندگان ارتباط برقرار کرده و همانند موتور تیم، عمل می‌کند. آن‌ها عموماً یک کمپین محتوایی تعیین کرده و بر اساس آن، وظایف مختلف را به نویسندگان، واگذار می‌کنند.

چرا تشکیل تیم بازاریابی محتوا برای موفقیت کسب‌و‌کار ضروری است؟

وجود یک تیم بازاریابی محتوا نشان‌دهنده ارزش‌ها و هویت برند است که به سازمان کمک می‌کند، خود را به‌عنوان یک متخصص در این زمینه قرار دهد. نقش یک تیم تولید محتوا فراهم‌کردن زمینه و پاسخ به سؤالات مصرف‌کننده در مورد یک محصول یا خدمات است. این کار به نوبه خود، اعتماد ایجاد کرده و بر تصمیمات خرید، مستقیماً تأثیر می‌گذارد.

بر اساس آمار منتشر شده، ۴۷ درصد از مصرف‌کنندگان، قبل از صحبت با یک نماینده فروش، سه تا پنج صفحه محتوا را مطالعه می‌کنند. برندهایی که از وبلاگ تخصصی برای کسب‌و‌کار خود بهره‌مندند، ۶۷ درصد بیشتر از برند‌های بدون وبلاگ، مشتری را به خود جذب می‌کنند. همچنین، سازمان‌هایی که محتوای مرتبط با موفقیت مشتری تولید می‌کنند، ۵ تا ۱۰ درصد، فروش بیشتری دارند. سازمان‌هایی که استراتژی محتوای قوی دارند نیز، نسبت به سازمان‌های بدون برنامه، ۳۰ درصد رشد بیشتری دارند.

همه این آمار‌ها، نشان از نقش بدون انکار تیم بازاریابی محتوا در یک سازمان دارد. پس بهتر است برای موفقیت کسب‌و‌کار خود، در ابتدا به دنبال تشکیل یک تیم تولید محتوا باشید.

نکاتی که در هنگام تشکیل تیم بازاریابی محتوا باید در نظر بگیرید!

اگر قصد تشکیل یک تیم بازاریابی محتوایی را دارید، کافی است پیش از شروع این کار، مراحل زیر را در نظر داشته باشید.

ساختار تیم خود را توسعه دهید!

برای مدیریت فرایند تولید محتوا، یک ساختار تیمی ایجاد کنید که اهداف متفاوتی را به اعضای تیم بازاریابی محتوای شما اختصاص دهد. یک ساختار تیمی قوی، می‌تواند به انتقال نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف، کمک کند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که ساختاری شفاف و سازماندهی شده در اختیار دارید تا خطر همپوشانی مسئولیت‌ها و ایجاد سردرگمی داخلی را نداشته باشید.

لیستی از افرادی که نیاز دارید در تیم باشند تهیه کنید!

پس از تعیین ساختار تیم بازاریابی محتوای خود، باید افرادی را که نیاز دارید در تیم حضور داشته باشند را فهرست کنید. سپس به این افراد، نقش خاصی اختصاص داده می‌شود تا به آنها کمک کند تا در اهداف بازاریابی محتوای شما مشارکت کنند.

مهم است که نقش‌ها را تاحدامکان متمایز نگه دارید. اگر به افراد، فضایی برای عملکرد خوب بدهید، می‌توانید انتظار نتایج بهتری را نیز، داشته باشید.

از ابزار مناسب استفاده کنید!

برای مدیریت مؤثر تیم و پیگیری کمپین‌های محتوایی و اهداف سازمان، روی استفاده از ابزارهای مناسب، سرمایه‌گذاری کنید. بدین منظور می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا برای ناشران و نویسندگان، استفاده کنید. همچنین، برای توسعه‌دهندگان وب، می‌توانید از ابزار‌هایی مانند: Visual Studio Code یا Bluefish استفاده کنید. ابزارهای گرافیکی و ویدئویی نیز، برای سازندگان محتوا‌های چندرسانه‌ای مانند Adobe Products یا Final Cut Pro کاربرد دارند.

برای توانمندسازی تیم تولید محتوا چه‌کارهایی انجام دهیم؟

دلایل اهمیت بازاریابی محتوا برای کسب‌و‌کارها

انتظارات عملکرد شفاف را تعیین کنید!

هنگام مدیریت یک تیم بازاریابی محتوا، ارتباط، همیشه راهی کلیدی است. در واقع، ارتباطات مؤثر برای هر نوع تیمی که مدیریت می‌کنید می‌تواند تأثیرگذار باشد. اگر همه اعضای تیم، از جمله رهبر، در یک مسیر نباشند، دستیابی به نتایج مثبت دشوار خواهد بود. این بدان معناست که شما باید انتظارات روشنی برای عملکرد، نام تجاری، سبک محتوا و… داشته باشید و آن را به اعضای تیم، انتقال دهید.

ارائه بازخورد به افراد تیم

ارائه بازخورد به کارمندان، احتمالاً مهم‌ترین مسئله در مدیریت یک تیم بازاریابی محتوا است. بازخورد مکرر، می‌تواند به یک تیم کمک کند تا علاوه بر داشتن حس بهتر برای کار، با آن درگیر و مرتبط باشد.

برگزاری جلسات منظم، برای ارائه بازخورد به افراد تیم، امری مهم است. این جلسات یا بررسی‌های منظم، کمک می‌کند مطمئن شویم که در روند کار، مشکلی وجود ندارد. هم مدیران و هم کارمندان می‌توانند، مسائل را مطرح کرده و آن‌ها را حل کنند و از بروز اغلب مشکلات بزرگ‌تر در آینده، جلوگیری کنند.

به علایق فردی توجه کنید!

ازآنجایی‌که تیم بازاریابی محتوای شما ستون فقرات استراتژی کلی برند شما است، مهم است که به علایق آن‌ها برای پیشبرد اهداف سازمانی، توجه کنید. هر فردی مجموعه مهارت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و برای مدیران، مهم است که بدانند هر یک از اعضای تیم، چه چیزی ارائه می‌دهد.

البته، باید مطمئن شوید که کارمندان شما می‌دانند که می‌توانند علایق خود را با شما به اشتراک بگذارند. این کار، اغلب اوقات، می‌تواند به گسترش دامنه دسترسی تیم شما کمک کند. برای مثال، اعضای تیم می‌توانند در مورد چیزی که به آن علاقه دارند، محتوا بنویسند. البته این مورد، باید در چارچوب استراتژی‌های سازمان باشد.

به اعضای تیم فضایی برای رشد بدهید!

همان‌طور که در بالا ذکر شد، شناخت منافع هر کارمند، بسیار مهم است؛ زیرا این کار، اساساً نقطه قوت هر کسب‌و‌کاری است. بر اساس این اطلاعات، باید به آنها کمک کنید تا مسیر شغلی خود، امکان رشد و پیشرفت را داشته باشند.

درحالی‌که همیشه خواهان بهترین استعدادها در تیم بازاریابی محتوای خود هستید، برخی از بهترین کارمندان شما همچنان به دنبال چالش هستند. پس بهتر است این فضا را در اختیار آنان قرار دهید تا شاهد پیشرفت چشمگیر سازمان خود باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − سه =