تقویم محتوایی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه تولید محتوا در کسبوکارهای متفاوت است. تولید تقویمهای محتوایی میتواند روند پیشروی کسبوکارها را به طور واضح مشخص کند. ما در این مقاله قصد داریم که به طور کامل نحوه تهیه تقویمهای محتوایی را شرح دهیم و به ذکر مزیتهای آن بپردازیم. پس تا انتهای مطلب با همراه باشید تا بتوانید تقویم محتوایی متناسب با کسبوکار خود را طراحی کنید.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویمها ابزاری هستند که ما را از سردرگمی در زمان نجات میدهند و به کمک آنها میتوانیم برنامهریزیهای دقیقی برای انجام کارها و پیشبرد اهداف خود داشته باشیم. تقویم محتوایی نیز در واقع همین مزیتها را برای افراد دارد و به کار آنها نظم بیشتری خواهد بخشید.
در تقویمهای محتوایی بخشهای وجود دارد که به افراد کمک میکند تا کارها و محتواهای موردنیاز را در زمان و شرایط مناسب بهگونهای منتشر کنند که بیشترین بازخورد مثبت را بگیرند؛ بنابراین نیاز است که قبل از تهیه تقویمهای محتوایی با بخشهای مختلف آن آشنا شوید.
ددلاین و تاریخ انتشار محتوا
در تقویمهای محتوایی زمان انتشار هر محتوا مشخص است و تصمیمهای ناگهانی و بهاصطلاح دقیقه نودی گرفته نخواهد شد. در این بخش از تقویمهای محتوایی باید تاریخ نوشتن مطلب، تاریخ ویراستاری و تاریخ انتشار مشخص باشد.
موضوع و ماهیت محتوا
در تقویمهای محتوایی موضوع کلی و ماهیت محتوا به طور کامل مشخص است. این موضوعات بر اساس مناسبتهای متفاوت (برای مثال روز دانشآموز) و… انتخاب میشوند. باید در انتخاب موضوعات تقویم محتوایی دقت کرد؛ زیرا هرکدام از این موضوعات باید در زمانهای مشخصی نوشته و کار شوند تا بهترین بازخورد را از مخاطبین بگیرند.
تقسیم مسئولیت
در تقویمهای محتوایی باید نویسنده و تهیهکننده هر محتوا مشخص شود. این افراد بر اساس تخصص و توانایی خود انتخاب میشوند. نویسندههای محتوا میتوانند بهصورت گروهی نیز بر روی محتوا کار کنند؛ در این صورت نیاز است نام گروه یا نام اعضای گروه نیز نوشته شود تا کار از شفافیت بیشتری برخوردار باشد.
علاوه بر این اگر محتوا نیاز به طراحی بصری داشت باید نام طراح یا طراحان محتوا را نیز در این بخش ذکر کرد.
اولویت محتوا
اگر در تقویمهای محتوایی خود کارهایی وجود دارند که از نظر اهمیت در جایگاه بالاتری قرار دارند بهتر است به نوعی این اهمیت را در تقویمهای محتوایی پررنگتر نشان دهید. برای مثال اگر فروشنده لوازم کادویی و هدیه هستید و قرار است محتوایی برای روز پدر تهیه کنید؛ بهتر است اهمیت مرتبط بودن محتوا با هدایای مناسب روز پدر را بیشتر جلوه دهید و آن را در اولویتهای بالاتر قرار دهید.
هشتگها و سئوی محتوا
اگر محتوای خود را در بسترهایی مانند اینستاگرام و توییتر به اشتراک میگذارید نباید از زدن هشتگهای مرتبط با محتوا غافل شوید. بسیاری از مخاطبین شما به کمک هشتگها میتوانند شما را پیدا کردند؛ بنابراین هشتگهای مرتبط نیز باید در تقویم محتوایی ذکر شوند.
بستر انتشار محتوا
تعدادی از کسبوکارها دارای چندین صفحه مجازی در بسترهای انتشار متفاوت مانند اینستاگرام، توییتر، سایت خود و… هستند. در تقویمهای محتوایی باید مشخص شود که محتوای تولید شده باید در کدام بستر منتشر شود. به این شکل میتوان محتوای مدنظر را متناسب با بستر انتشار تولید کرد.
حال که آشنایی با تقویم محتوایی را پشت سر گذاشتیم و متوجه شدیم که تقویمهای محتوایی چه بخشهایی دارند، بهتر است آنها بیشتر جدی بگیریم. همواره بهخاطر داشته باشید که ذکر جزئیات بیشتر در تقویمهای محتوایی موجب انسجام کار، حفظ نظم، بازخورد بیشتر و شفافیت کاری میشود.
اهمیت تقویم محتوایی
تقویمهای محتوایی کسبوکارهای متفاوت میتوانند مزیتهای زیادی را به همراه داشته باشند. از جمله این مزیتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش انسجام و هماهنگی در تولید محتوا
اگر اعضای تیم با مسئولیت کامل به انجام وظایف خود طبق تقویمهای محتوایی بپردازند دیگر هیچگاه نگرانی در مورد نبود محتوا یا کمبود محتوا پیش نمیآید. محتواها بهصورت مرتب و هماهنگ شده تولید و به اشتراک گذاشته میشوند و انسجام کار بهخوبی حفظ میشود.
بهبود جایگاه سایت یا صفحات مجازی در بسترهای مختلف
اگر سایتی به طور منظم محتوای باکیفیت به اشتراک بگذارد، بهمرورزمان این سایت اعتماد موتورهای جستوجو مانند گوگل را جلب کرده و در جستوجوی مخاطبان در ردههای بالاتری قرار میگیرد. همچنین شبکههای اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام نیز الگوریتمهایی را اجرا میکنند تا تولیدکنندگان محتوای مناسب را پیدا کنند؛ یکی از معیارهای انتخاب این تولیدکنندگان، روند ثابت و منظم تولید محتوا است؛ بنابراین تولید محتوا منطبق با تقویمهای محتوایی در بهبود جایگاه سایت یا صفحات مجازی در بسترهای مختلف بسیار مؤثر خواهد بود.
جلب اعتماد مخاطبان
اگر تولید محتوای شما از نظم خاصی پیروی کند، شما مخاطبین ثابت خود را پیدا خواهید کرد که در زمانهای مشخصی مشتاقانه منتظر محتوای شما خواهند بود. از طرفی دیگر ظاهر و پرستیژ کار شما زمانی بالا خواهد رفت که کار شما منسجم و منظم باشد؛ بالارفتن پرستیژ کاری مخاطبین شما را افزایش خواهد داد و تعداد بیشتری از آنها به کار شما اعتماد پیدا خواهند کرد.
استفاده بهینه از زمان
نقطه عطف تقویمهای محتوایی، استفاده بهینه آنها از زمان است. طبق این تقویمها همه کارها در موعد مقرر خود انجام میپذیرد و بهترین استفاده از زمان پیشرو را خواهد داشت.
همانطور که مشاهده کردید داشتن تقویمهای محتوایی میتواند مزیتهای بسیار زیادی را به ارمغان بیاورد. حال بهتر است با نحوه ساخت یک تقویم محتوایی بیشتر آشنا شوید تا بتوانید هر چهبهتر کار خود را مدیریت کنید.
چگونه تقویم محتوایی بسازیم؟
برای ساخت تقویم محتوا ابتدا باید موارد زیر را برای هرکدام از وظایف و محتواها مشخص کنید:
- موضوع محتوا
- عنوان محتوا
- نویسنده
- طراح (در صورت نیاز)
- تاریخ تحویل محتوا
- تاریخ انتشار محتوا
- هشتگهای لازم
- منابع موردنیاز برای استخراج محتوا
- بستر انتشار محتوا
- مخاطب هدف محتوا
- نام منتشرکننده
- حجم و تعداد محتوا (برای مثال اگر محتوا بهصورت متن است چند کلمه باشد)
بعد از مشخصکردن هرکدام از بخشهای بالا باید منبع استخراج محتوا را نیز مشخص کنید و با لینکدهی به آن، تولیدکننده محتوا را به بهترین شکل راهنمایی کنید. همچنین بعد از انجام موارد بالا بهتر است تعامل خود را با افراد تیم خود بالا ببرید تا در جریان روند انجام کارها قرار بگیرید و آنها را مدیریت کنید.
بعد از تولید محتوا و نهایی شدن آن، محتوای تولید شده باید قبل از انتشار مورد بررسی مدیرگروه و افراد مربوطه مانند ویراستارها و… قرار بگیرد. انجام این کار موجب بالارفتن کیفیت محتوا و بینقصی آن میشود. همواره بهخاطر داشته باشید که انجام مراحل بررسی مجدد ضروری است و به پرستیژ کاری شما بسیار کمک خواهد کرد.
در تقویم محتوایی به چه مواردی توجه کنیم؟
برای تولید محتوایی که بازخورد بالایی داشته باشد، نیاز است که به نکات زیر توجه کنید:
- مناسبتهای مختلف را از دست ندهید. برای مثال اگر شما فروشنده لوازمالتحریر هستید بهتر است محتوای مناسبی را برای روز دانشآموز تدارک ببینید و در آن در مورد اهمیت ابزار مطالعه صحبت کنید. انتشار محتوا متناسب با مناسبتهای مختلف میتواند بازخورد مثبت صفحات شما را بالا ببرد.
- مخاطبین خود را بشناسید. قطع بهیقین محتوایی که برای کودکان تولید میشود کلیتر و سادهتر است تا محتوایی که برای بزرگسالان تولید میشود. متناسب با درک مخاطبین خود محتوا تولید کنید. همواره بهخاطر داشته باشید که محتواهای طولانی و پر از جزئیات نیز برای عموم جذاب نیستند.
- متناسب با بستر انتشار محتوا تولید کنید. برای مثال اگر برای توییتر و اینستاگرام محتوا تولید میکنید بهتر است از متنهای کوتاه اما کامل استفاده کنید. متنهای طولانی برای کپشن اینستاگرام مناسب نیستند.
- متناسب با سلیقه مخاطب و نیاز آن تولید محتوا کنید. یکی از عوامل مهم برای کسب بازخورد مثبت، تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطبین و مشتریان است. برای مثال اگر شما در زمینه فروش گیاهان دارویی فعالیت میکنید بهتر است در بازههای زمانی مشخص به انتشار محتوا در زمینه فواید گیاهان دارویی بپردازید؛ زیرا قطع بهیقین مخاطبانی که شما را دنبال میکنند به دنبال کسب این اطلاعات هستند.
- قبل از ساخت و تحریر تقویم محتوا بهتر است روند کاری رقبای خود را مورد بررسی قرار بدهید. این کار به دریافت جزئیات لازم جهت تهیه هر چهبهتر تقویمهای محتوایی کمک خواهد کرد.
- همواره بهخاطر داشته باشید که تقویمهای محتوایی که تولید محتوای باکیفیت را در اولویت خود قرار میدهند برتری بیشتری نسبت به تقویمهای محتوایی دیگر دارند. قطع بهیقین تأثیر محتوا در برندینگ یکی از مواردی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
سخن آخر
تقویم محتوایی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه تولید محتوا در کسبوکارهای متفاوت است. تولید تقویمهای محتوایی میتوانند روند پیشروی کسبوکارها را به طور واضح مشخص کنند. ما در مقاله بالا به شرح روش تهیه تقویم محتوایی پرداختیم و از مزیتها و فواید آن نیز سخن گفتیم. همچنین در مقاله بالا به ذکر نکاتی پرداختیم که میتواند به تهیه هر چهبهتر تقویمهای محتوایی کمک کند. امیدواریم که بعد از مطالعه مقاله بالا بتوانید تقویمهای محتوایی متناسب با کسبوکار خود را طراحی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید