تولید محتوا چطور بر آینده برند شما اثر می‌گذارد؟

پابلیکا / بازاریابی محتوا / تولید محتوا چطور بر آینده برند شما اثر می‌گذارد؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۶ آذر ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
بررسی میزان اهمیت و تأثیر محتوا در برندینگ

فرض کنید که به عنوان یک کارآفرین کسب و کار کوچک خود را راه اندازی کرده‌اید و محصولاتی باکیفیت با قیمتی مناسب ارائه می‌دهید. حال به تنها چیزی که برای رسیدن به سود مالی نیاز خواهید داشت، تعداد مناسبی مشتری است. برای اینکه مخاطبان شما با شما و محصولاتتان آشنا شوند، باید به خوبی و در فضاهایی درست و پرمخاطب معرفی شوید. به همین دلیل است که تولید محتوا تبدیل به امری شناخته شده در بازارهای مختلف شده است.

برای افزایش تأثیر محتوا در برندینگ، باید با ویژگی‌های یک محتوای خوب آشنا باشید و روش‌های انتشار آن را نیز بشناسید. شرکت‌هایی که امروز جایگاه خوبی بین مردم و مشتریان خود دارد و اصطلاحا حریف می‌طلبند، قطعا زمان شروع به کار خود با یک تیم تولید محتوای خوب همکاری کردند. داشتن جایگاه مناسب در بازار مستلزم برندسازی، داشتن تقویم محتوایی و تیمی متخصص است. در ادامه این مطلب اهمیت تولید محتوا و میزان تأثیر آن در آینده یک برند را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت تولید محتوا برای برند

عبارت تولید محتوا در بازارهای مختلف امروز جزو آن دسته از مفاهیمی است که به گوش همه رسیده است. حال برخی از افراد از میزان اهمیت و تأثیر آن در موفقیت کسب و کارشان آگاه هستند و برخی دیگر هنوز توانایی این مفهوم معجزه‌آسا را دست کم می‌گیرند. تأثیر محتوا در برندینگ و معرفی یک شرکت به مشتریان به قدری زیاد است که حتی سنتی‌ترین کسب و کارها نیز برای بالا بردن میزان فروش خود به آن نیاز دارند.

با کمی نگاه به اطراف خود متوجه می‌شوید که فضای مجازی و اینترنت تا کنون توانسته تأثیرات بسیار زیاد و مهمی را روی ابعاد مختلف زندگی انسان بر جای بگذارد. اکنون فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای تأثیرگذار و جدانشدنی انسان‌ها تبدیل شده است. به همین دلیل است که برندسازی در چنین فضایی می‌تواند جایگاه شرکت شما را چندین پله بالا ببرد. ضمن اینکه لازمه اصلی این اتفاق، یک تولید محتوای خوب و تخصصی است.

برای بررسی تأثیر محتوا در برندینگ کافی است کمی به فعالیت روزانه خود در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف توجه کنید. محتواهای تبلیغاتی که با هدف برندسازی تهیه شده‌اند و به دلیل جذابیتی که دارند، بدون اینکه خودتان بفهمید توجه شما را به خوب جلب می‌کنند. به طور کلی می‌توان این گونه گفت که تولید محتوای درست و اصولی می‌تواند میزان جستجوی برند شما بیشتر کند. به این معنا که افراد بیشتری با هدف پیدا کردن محصولات و خدمات شما، نام برندتان را سرچ خواهند کرد.

همچنین این امکان ایجاد می‌شود که مخاطبان اصلی برند شما با جستجوهای اینترنتی خود ناخودآگاه به سمت برند شما هدایت شوند. درباره این تأثیر محتوا در برندینگ می‌توان این گونه گفت که حضور اساسی برند شما در دنیای تولید محتوا می‌تواند کاری کند که حتی افرادی که از وجودتان باخبر نیستند نیز، شما را پیدا کنند و به سمت محصولات و خدمات شما مایل شوند.

چگونه محتوایی کاربردی و اصولی برای برند خود تولید کنیم؟

ارائه محتوایی باکیفیت برای مخاطب شناسایی شده در راستای افزایش تأثیر محتوا در برندینگ

تأثیر محتوا در برندینگ تا حد زیادی به کیفیت محتوای تولید شده بستگی دارد. تولید محتوا برای برند شبیه به یک رویکرد بازاریابی استراتژیک با هدف ایجاد و پخش محتوای ارزشمند، سازگار و مرتبط برای جذب مخاطب مورد نظر عمل می‌کند. حال این محتوای ارزشمند ممکن است به شکل‌های مختلفی مثل عکس، فیلم، مقاله، تصاویر گرافیکی، اینفوگرافی، آموزش، تبلیغات، مطالعات موردی، پست‌ها، بازی‌ها و … ارائه شود. ضمن اینکه این محتواها معمولا در بسترهای متفاوتی مثل رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، مجلات و … منتشر می‌شوند. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که تولید محتوای تأثیرگذار چگونه است؟

شناسایی مخاطب

برای افزایش تأثیر محتوا در برندینگ قبل از هر چیزی باید مخاطب برند خود را به خوبی بشناسید. چه کسانی از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟ محصولات و خدمات شما برای چه افرادی جذابیت دارد؟ شناسایی مخاطب باعث می‌شوند تا ارتباط درست‌تر و عمیق‌تری بین برند شما و مخاطبانتان شکل بگیرد. دقیقا شبیه به وقتی که قصد دوستی با فرد جدیدی را دارید.

برای مثال ممکن است شرکت شما در زمین فروش محصولات کودک فعالیت داشته باشد. در این صورت مخاطب اصلی شما خانواده‌هایی هستند که فرزند خود را به تازگی به دنیا آورده‌اند. بنابراین برای اینکه تأثیر محتوا در برندینگ چند برابر شود، باید محتوای خود را طوری طراحی و منتشر کنید که توجه این افراد را به خوب جلب کند. به این مرحله شناسایی مخاطب، دموگرافی مخاطب نیز می‌گویند. مرحله‌ای که باعث ایجاد شناخت بیشتر یک برند از مخاطبان خود، سن آن‌ها، جنسیت آن‌ها، شغل آن‌ها و … می‌شود.

شناسایی فضای اینترنتی مورد علاقه مخاطب

حال که با مخاطب خود آشنا شدید، برای اینکه تأثیر محتوا در برندینگ شرکتتان چند برابر شود باید فضای اینترنتی مورد استفاده مخاطب خود را شناسایی کنید. افرادی که به عنوان مشتری و مخاطب شما شناخته می‌شوند در کدام قسمت از اینترنت بیشتر وقت می‌گذرانند؟ در همین راستا شما باید سایت‌های مورد علاقه مخاطب خود را بشناسید و به نوعی راهی برای معرفی برند خود به آن‌ها پیدا کنید.

برای مثال اگر شرکت شما در زمینه تولید محصولات گیمینگ فعالیت دارد، مخاطبانی از جنس جوانان و نوجوانانی خواهید داشت که بیشتر وقت خود را برای دیدن ویدیوهایی بازی‌های رایانه‌ای در فضاهایی مثل اینستاگرام، یوتیوب و … صرف می‌کنند. در این صورت برای بالا بردن تأثیر محتوا در برندینگ خود باید محتواهای ویدئویی بیشتری تولید کنید.

طراحی استراتژی برای محتوا

شخصیت سازی و داستان پردازی برای برند برای افزایش تأثیر محتوا بر مخاطب

حال که همه چیز برای انتشار یک محتوای خوب آماده است، نوبت به تولید آن می‌رسد. برای اینکه یک محتوای ارزشمند داشته باشیم، باید استراتژی مخصوص به آن را برای نگارش و طراحی آن در نظر بگیریم. اولین مورد در این زمینه، داشتن یک داستان خوب برای معرفی برند است. تأثیر محتوا در برندینگ زمانی قابل لمس می‌شود که برند شما شخصیت خود را داشته باشد. در این صورت مخاطب می‌تواند به شکل راحت‌تری با آن ارتباط برقرار کند. برای این کار می‌توانید از زمان شروع فعالیت خود، اهداف و ارزش‌های شرکت، موفقیت‌هایی که کسب کردید و … با مخاطب خود سخن بگویید.

در مرحله بعد باید شخصیت برند خود را شکل دهید. برای برندسازی باید به گونه‌ای تولید محتوا کنید که برند شما تبدیل به یک شخصیت ملموس و قابل درک شود. در این صورت است که مخاطبان آن تبدیل به طرف‌داران آن می‌شوند. برای مثال موسیقی، رنگ و لعاب، افکت‌ها، لحن صحبت و تمام این مواردی که در محتوای تولیدی شما استفاده می‌شود می‌تواند به شخصیت پردازی برند شما کمک کند.

انتخاب کانال ارتباطی درست

رده سنی، جنسیت، سلیقه، شغل و عواملی از این قبیل جزو عواملی هستند که کانال ارتباطی شما و مخاطبتان را مشخص می‌کند. برای مثال افراد مسن‌تر ممکن است کم‌تر از جوانان در فضاهای مجازی مثل اینستاگرام و یوتیوب وقت بگذرانند. کانال‌های ارتباطی که با این افراد می‌توان برقرار کرد شامل ویدیوهای تبلیغاتی، مقالات موجود در مجلات و روزنامه‌ها، بنرهای تبلیغاتی و … باشد.

تأثیر محتوا در برندینگ تا حد زیادی وابسته به فضای انتشار آن محتوا خواهد بود. این موضوع فراتر از تولید یک ویدئو و گرفتن چند قطعه عکس است. شما می‌توانید از طریق فایل‌هایی در قالب کتاب‌های الکترونیکی، فایل‌های راهنمای محصول و … با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. ضمن اینکه تشکیل جلساتی در قالب وبینار نیز این روزها جایگاه ویژه‌ای در زمینه ارائه محتوا برای برندسازی پیدا کرده‌اند.

در آخر

کسب و کارهای کوچک و بزرگی که این روزها در بازارهای مختلف به شکل حضوری یا اینترنتی در حال فعالیت هستند، برای استمرار فعالیت خود نیاز به برندسازی دارند. تأثیر محتوا در برندینگ به قدری زیاد است که بخش تولید محتوا جزو یکی از بخش‌های اصلی و مهم شرکت‌های مختلف شده است. اهمیت رسانه و تولید محتوا در رسانه‌های مختلف را نباید دست کم گرفت. ضمن اینکه با توجه به تعدد شرکت‌های مختلف و پیچیده شدن بازار، پیشی گرفتن از رقبا و کسب موفقیت‌های بزرگ نیازمند ایجاد شناخت و محبوبیت بین مخاطبان است. این موضوع یکی از اصلی‌ترین اهداف یک تولید محتوای اصولی است که توسط افراد متخصص این حوزه انجام می‌شود.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =