“تبلیغات محتوایی : راهی نوین برای ارتقاء برند و افزایش تعامل با مخاطبان”

پابلیکا / بازاریابی محتوا / “تبلیغات محتوایی : راهی نوین برای ارتقاء برند و افزایش تعامل با مخاطبان”
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
"تبلیغات محتوایی : راهی نوین برای ارتقاء برند و افزایش تعامل با مخاطبان"

معمولا تمام صاحبان برند به دنبال راهی برای بیشتر دیده شدن، جذب مشتری، افزایش تعامل با مشتریان و حتی توسعه برند خود هستند. این اهداف تقریبا در هر برند نوپا و بزرگ مشترک است. تبلیغات محتوایی یک روش نوین، با بازخورد بسیار خوب برای جذب مخاطبان است. در این شیوه، شما دقیقا مخاطبان هدف خود را جذب می‌کنید. مخاطبانی که مطمئن هستید که در آینده مشتریان اصلی و وفادار شما می‌شوند. از این رو، بازخورد بازاریابی محتوایی به شدت بالا می‌شود.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یا تبلیغات محتوایی، نوعی استراتژی برای جذب و حفظ مخاطبان از طریق تولید محتوا و انتشار ویدیوها، مقالات، پادکست‌ها و دیگر قالب‌های محتوایی انجام می‌شود. این فرایند باعث به نمایش گذاشتن تخصص شما در نگاه مخاطب، آگاهی از برند و افزایش فروش می‌شود.

یک استراتژی بازاریابی محتوا، برند شما را به عنوان یک رهبر فکری معرفی می‌کند و در نهایت، پس از ایجاد و انتشار محتوا به روش‌های مختلف، اعتماد مخاطب جلب می‌شود. این روش، یکی از روش‌های بازاریابی درونگرا است که پس از جذب مخاطب، آنها احساس وفاداری به برند پیدا می‌کنند.

به بیانی دیگر، بازاریابی یا تبلیغات محتوایی، همان ساخت و انتشار محتوایی مفید و متناسب با نیاز مخاطب است که در قالب‌های مختلفی تولید می‌شود. اگر این محتوا به درستی تولید شده و در زمان مناسب منتشر شود، می‌تواند میزان تخصص برند و افراد مشغول در آن را نشان دهد. زمانی که از بازاریابی محتوایی به طور مداوم استفاده کنید و همیشه محتوای مفید تولید کنید، تعامل بیشتر با مخاطبان خود ایجاد می‌کنید و این روابط به مرور تقویت می‌شود.

هر چه محتوای تولید شده توسط برند شما تخصصی‌تر باشد، مخاطبان اعتماد بیشتری به شما می‌کنند. حتی ممکن است در شرایط خاص، از شما برای مشاوره و راهنمایی کمک بگیرند.

دلایل اهمیت تبلیغات محتوایی

اهمیت تبلیغات محتوایی

بازاریابی محتوایی یک روش ثابت شده با نتایج مثبت است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. همچنین، این استراتژی قابلیت رقابتی هم دارد و می‌تواند باعث رقابت با رقبا شود. برخی از آمار‌هایی که از تبلیغات محتوایی به دست آمده است، عبارت‌اند از:

  • کسب و کارهایی که دارای وبلاگ هستند تا ۶۷ درصد از تولید محتوا جذب مخاطب دارند.
  • ۶۷ درصد از بازاریابانی که از تکنیک B2B استفاده می‌کنند، تعامل بیشتری با مخاطبان خود به دست می‌آورند.
  • ۸۸ درصد مردم، برای خرید یا استفاده از خدمات یک برند، ابتدا به محتواهای آن که شامل تصویر و ویدیو می‌شود، توجه می‌کنند.

بازاریابی محتوا از بسیاری جهات به کسب و کارها سود می‌رساند و باعث توسعه آنها می‌شود. هنگامی که یک استراتژی بازاریابی محتوایی به درستی برنامه ریزی و انجام شود، می‌تواند نتایج زیر را داشته باشد.

اولین و مهم‌ترین نتیجه تبلیغات محتوایی، افزایش بازدید از وب‌سایت است. در واقع، زمانی که محتوای خود را براساس نیاز مخاطبان انتخاب کنید و آنها را در قالبی آموزنده به خورد مخاطب دهید، تاثیر زیادی روی او می‌گذارید. مخصوصا این روزها که همه افراد به دنبال راه حل‌هایی برای مشکلات خود می‌گردند، شما برای افزایش بازدید وب‌سایت یا حتی شبکه‌های اجتماعی خود می‌توانید آن را به کار بگیرید.

زمانی که از بازاریابی محتوایی به طور مستمر و دائم استفاده کنید، اعتماد بیشتری از سوی مخاطبان به دست می‌آورید. در واقع، محتواهای آموزشی، باعث اعتماد مخاطب به شما و در نتیجه، خرید از برند شما می‌شود. پس، با تبلیغات از طریق محتوا، فروش خود را افزایش می‌دهید.

بازاریابی محتوایی، وفاداری مخاطب را افزایش می‌دهد و از این رو، زمانی که وفاداری ایجاد شود، مخاطب تنها به شما برای خرید اعتماد می‌کند. یکی از دلایل مهم اهمیت تولید محتوا و تبلیغات در محتوا، همین تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب و ایجاد احساس وفاداری است.

با تولید محتوا، در ذهن مخاطب خود قدرت ایجاد کنید. در واقع، زمانی که اعتماد و وفاداری شکل می‌گیرد، شما در ذهن مخاطب به معتبرترین برند در یک زمینه خاص تبدیل می‌شوید که باعث تبلیغات دهان به دهان و توسعه برند می‌شود.

مراحل تبلیغات محتوایی

مراحل انجام تبلیغات محتوایی

هر کسب و کاری امکان استفاده از تبلیغات محتوایی برای جذب مخاطبان یا فروش بیشتر را دارد. در واقع، دقیقا زمانی که یک مشتری در حال تحقیق برای خرید یک محصول است، شما می‌توانید محتوای آموزشی خود را به او ارائه دهید و در همان لحظه، یک اعتماد و وفاداری را ایجاد کنید. برای استفاده موثر از این روش، باید محتوای مناسب را در زمان و فضایی مناسب ارائه دهید که در ادامه، به مراحل آن می‌پردازیم.

۱.       آگاهی

در اولین مرحله تبلیغات محتوایی و فروش، محتوای شما باید روی دغدغه‌های اصلی مخاطبان هدفتان تمرکز کند. اگر درباره نکات مهم، چالش‌ها و سوالات پرتکرار بنویسید و تولید محتوا انجام دهید، شانس بیشتری برای درگیر کردن مخاطب را به دست می‌آورید. محتوای مناسب برای مرحله آگاهی، محتواهای آموزشی و آموزنده است که در قالب‌های بلاگ، تصویر، ویدیو و حتی اینفوگرافیک تولید می‌شود.

به عنوان مثال، یک برند محصولات آرایشی و بهداشتی، در مرحله آگاهی یک محتوا با عنوان “نکات مهم برای داشتن یک روتین پوستی مناسب”، در بخش بلاگ سایت خود بارگذاری می‌کند. حالا تمام افرادی که به دنبال داشتن روتین پوستی سالم و یادگیری آن هستند، جذب این محتوا آموزشی می‌شوند. احتمالا در ادامه نیز محصولات همین برند را خریداری می‌کنند.

۲.      بررسی

در مرحله بعدی که مرحله بررسی است، محتوا باید ترکیبی از اطلاعات مفید و بازاریابی را به مخاطب ارائه دهد. شما باید به مخاطب خود ویژگی و عملکرد محصولات خود را آموزش دهید. همچنین، درباره چگونگی رفع نیاز آنها بگویید. تمام این موارد را با اشاره به محصولات خود در محتوا انجام دهید تا بازاریابی هم صورت گیرد. بهترین قالب محتوا برای این مرحله، ویدیو و مقالات آموزشی است.

به عنوان مثال، همان برند محصولات آرایشی و بهداشتی مرحله قبل، این بار از یک محتوا با عنوان «بهترین خط چشم ماژیکی و ویژگی‌های آن» در قالب یک محتوا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کند. البته، این عنوان را می‌توان برای محتواهای بلاگی نیز در نظر گرفت.

۳.     فروش

زمانی که مشتری به خرید نزدیک می‌شود، تبلیغات محتوایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در این مرحله، شما باید تمرکز را روی فروش بگذارید و به مشتری اطمینان کامل از رضایت پس از خرید را دهید. در واقع، در این نباید محصولات خود را به طور مستقیم تبلیغ کنید یا چیزی را به مخاطب آموزش دهید.

باید دلایل اینکه چرا شما بهترین انتخاب برای خرید هستید را به مخاطب بگویید. پیام اصلی در این مرحله از بازاریابی محتوایی، ارائه تخصص، دانش و مزایا متمایزکننده شما در زمینه تخصصی‌تان است.

در این مرحله از تبلیغات بازاریابی، همان برند محصولات آرایشی بهداشتی را در نظر بگیرید. این بار یک محتوا تحت عنوان مزایای خرید از ما در قالب یک محتوای بلاگی تولید کرده‌اند که در آن به تمام مزایا متمایزکننده خود در مقایسه با دیگر برندهای محصولات آرایشی بهداشتی می‌پردازند. مواردی مانند ارسال رایگان، بسته بندی خاص، ارسال سریع، ارائه محصولات اصل و… در این محتوا جا می‌گیرند.

شروع تبلیغات محتوایی برای ارتقا برند

شاید در نگاه اول تصوری بسیار طاقت فرسا و پیچیده از بازاریابی محتوا داشته باشید ولی با شروع و قدم برداشتن در این راه، متوجه فرایند ساده و مفید آن می‌شوید. مهم‌ترین نکته برای شروع یک کمپین بازاریابی محتوایی موفق، امکان مدیریت و متداوم بودن آن است. در ادامه، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

شناسایی مخاطبان

زمانی که قصد تولید یک محتوا برای مخاطبی خاص را دارید، باید ایده خود را بر اساس اولویت‌ها، چالش‌ها و نیازهای آن مخاطب طراحی کنید. در واقع، شما با شناسایی مخاطب هدف خود، درک کاملی از نیازهای او را به دست می‌آورید. در نتیجه، می‌توانید تبلیغات محتوایی خود را با هدف دقیق‌تری پیش ببرید.

انتخاب فرمت

انتخاب قالب یا فرمت محتوا باید طبق ایده و هدف شما از آن تبلیغات باشد. در اصل، شما باید قالبی از محتوا را انتخاب کنید که ارزش برند یا محصول شما را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد. این قالب، در برخی شرایط می‌تواند ویدیویی باشد و در برخی شرایط دیگر، حالت متنی را دارد.

در هنگام تولید این نوع از محتوا، به کیفیت آن دقت کنید. مخاطبان محتوای شما را براساس کیفیت آن قضاوت می‌کنند. پس، باید از منابع معتبر یا حداقل فردی حرفه‌ای برای تولید محتوا استفاده کنید. در این صورت، نتایج تبلیغات محتوایی شما به بهترین شکل ممکن می‌شود.

انتخاب روش توزیع

استراتژی بازاریابی محتوا

روش توزیع محتوای تبلیغاتی خود را باید از قبل تعیین کنید. به عنوان مثال، قصد پست کردن آن در صفحه اینستاگرام برند را دارید یا می‌خواهید آن را به صورت فردی برای مخاطبان خود ایمیل کنید؟ انتخاب روش توزیع، به قالب یا فرمت محتوا بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید، بهترین روش برای توزیع یک محتوای تبلیغاتی متنی، ایمیل است ولی فضای انتشار یک ویدیو، ایمیل مخاطبان نیست. اگر از روش توزیع درستی استفاده کنید، قطعا بازخورد بسیار خوبی از تبلیغات می‌گیرید.

آماده سازی تقویم محتوایی

در این مرحله از شروع بازاریابی محتوایی که دقیقا مخاطبان هدف خود را می‌شناسید و فرمت محتوا و روش توزیع آن را مشخص کرده‌اید، بهتر است که یک تقویم محتوایی آماده سازی کنید. تقویم محتوایی یک برنامه کوتاه مدت برای چند ماه آینده است. در این تقویم باید تمام برنامه‌های محتوایی چند ماه آینده را به طور دقیق یادداشت کنید و به مرور زمان آن را اجرا سازید. البته، دقت کنید که این تقویم نباید بیش از حد بلندپروازانه باشد. بهتر است تقویم محتوایی را بر اساس توانایی، بودجه و منابع موجود طراحی کنید.

نتایج تبلیغات محتوایی بر توسعه برند

قطعا با مطالعه این مقاله، نسبت به اهمیت و نقش بسیار مهم بازاریابی محتوایی آگاه شده‌اید. تبلیغات محتوایی یک استراتژی از پیش برنامه ریزی شده برای جذب مخاطب است. در واقع، این نوع از تبلیغات یکی از کم هزینه‌ترین تبلیغات برای توسعه برند است که بازخورد بسیار خوبی هم دارد. چرا که در تبلیغات به صورت محتوا، شما دقیقا روی چالش‌ها و نیازهای مخاطب هدف خود تمرکز می‌کند. در این صورت، جذب این مخاطب، به درصدهای بسیار بالایی می‌رسد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =