چک لیستی از مهمترین نکات سئو در سال ۲۰۲۲
پیروی از چک لیست باعث میشود که ترافیک ارگانیک سایت و وبلاگتان را بالا ببرید. عملیات و راه کارهایی که در این مقاله ارائه میکنیم برای متخصصین دیجیتال مارکتینگ و فروشگاههای آنلاین و کسبوکارهای الکترونیکی، سایتهای وابسته به مشاغل محلی و هر نوع سایت دیگری خیلی کاربردی است. قبل از ارائه چک لیست سئو، بهتر است عناصر مهم سئو را بشناسیم. این عناصر بهعنوان اجزای اصلی جهت بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو و کاربران هستند.
عناصر اصلی سئو
ساختار URL Structure
URL در اصل آدرس منبع منحصربهفرد در اینترنت است. این آدرس مسیری است که بازدیدکنندگان وبسایت باید طی کنند تا به یک صفحه خاص دسترسی پیدا کنند.
توضیحات متا (Meta Descriptions)
توضیحات متا، پاراگراف کوتاهی است که زیرعنوان صفحه و لینک در صفحه نتایج گوگل نشان داده میشود و موجب ترغیب کاربر میشود تا روی لینک مطلب شما کلیک کند.
تگ H1
تگ H1، کدهایی در عنوان سایت شما هستند و توسط موتورهای جستجو جهت شناخت و تمایز موضوع هر صفحه بکار میروند. این تگ مهمترین بخش سئوی یک سایت است و پیشنهاد میشود در نگارش عبارات H1 از عبارات پر سرچ مخاطبان استفاده کنید.
عنوان صفحات (Page titles)
عنوان صفحه نشاندهنده محتوای صفحه وبسایت است و در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. عناوین صفحات باید در همه صفحات وبسایت به یکشکل ساختاربندی شوند.
کلمات کلیدی (Keyword)
کلمه کلیدی، محتوای صفحه یا پست شما را به بهترین شکل توصیف میکند. کلمه کلیدی عبارتی است که میخواهید موقع سرچ این عبارت توسط کاربران در آن رتبه کسب کنید.
متن جایگزین (Alt text)
متن جایگزین عبارتی است که درصورتیکه تصویر در صفحه بارگذاری نگردد، بهجای آن در صفحه وب نشان داده شود.
چگونگی استفاده از چک لیست سئو
قبل از اینکه به بخش اول این چک لیست بپردازیم بهتر است چگونگی استفاده از آن را یاد بگیریم. نکته اساسی اینجاست که از چک لیست بهعنوان یک فرایند که قرار است یک بار انجام گیرد و دیگر نیازی به آن ندارید استفاده ننمایید. هر کدام از موارد ذکر شده را به روشهای زیر باید انجام دهید.
- یکدفعه انجام دهید.
- به شکل دورهای این عمل را انجام دهید.
- هر دفعه که صفحه تازهای منتشر میکنید این کار را انجام دهید.
این ساختار به این معنا است که احتیاجی نیست که تمام مواردی که در این چک لیست قرار دارد را امروز انجام دهید. نخست وظایف اصلی را یکبار انجام دهید، پس از آن کارهای دورهای را هرچند وقت یک بار انجام دهید، و سپس هر دفعه که صفحه تازهای را منتشر میکنید، کارهای جاری را کامل کنید.
چک لیست اولیه سئو
چک لیست اولیه سئو را با معرفی چند ابزار SEO که لازم است در مورد آنها بدانید شروع میکنیم. این ابزارها بهصورت مستقیم و به خودی خود باعث بهبود رتبه گوگل نمیشوند؛ اما در تنظیم رتبه شما در Google اهمیت دارند.
راه اندازی سرچ کنسول گوگل
سرچ کنسول یک ابزار جهت ردیابی عملکرد و جستجوی ارگانیک سایت شما است. نصب سرچ کنسول برای همه وب سایتها مهم و ضروری است. کارهایی که در سرچ کنسول گوگل میتوانید انجام دهید عبارتند از:
- رتبه کلمات کلیدی را بررسی کنید.
- موقعیت های رتبه بندی را مشخص کنید.
- خطاهای وبسایت را پیدا کنید.
- نقشه سایت را تعریف کنید.
راه اندازی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
Google Analytics یک ابزار رایگان است که به شما امکان خواهد داد ببینید چند نفر از سایتتان بازدید میکنند، از کجا آمده و چطور با آن تعامل دارند. در حالتهای پیشرفتهتر میتوانید کمپین هایتان را از طریق این ابزار گوگل هدف گیری و بررسی و نتیجهگیری کنید.
پلاگین سئو نصب کنید
درصورتیکه از وردپرس استفاده میکنید، به یک افزونه SEO جهت کمک به بهینهسازی مواردی مثل نقشه سایت و متاتگها احتیاج دارید.
در اینجا دو افزونه به شما معرفی میکنیم:
- SEO Yoast
- Rank Math
ایجاد و ارسال یک نقشه سایت sitemap
نقشههای سایت به موتورهای جستجو نشان میدهند که در کجا مطالب مهم سایت را بیابند تا قادر باشند بهراحتی صفحات را خزیده و فهرستبندی کنند.
میتوانید نقشه سایت را در یکی از آدرسهای اینترنتی زیر بیابید:
- /xml
- /xml
- /sitemap
ایجاد سایت مپ
یک فایل robots.txt درست کنید. Robots.txt یک فایل متنی است که به موتورهای جستجو نشان میدهد که کجا میتوانند و کجا نمیتوانند در سایت قرار بگیرند و در آن جستجو کنند. داشتن یک فایل robots.txt مفید خواهد بود، ولی اگر نیاز است که از جستجوی موتورهای جستجو در بعضی صفحات یا بخشهای سایت جلوگیری نمایید، یک امر مهم است. بهعنوانمثال درصورتیکه مدیر یک فروشگاه آنلاین هستید، ممکن است نخواهید که رباتهای گوگل صفحه سبد خرید شما را ایندکس کنند. در اینجا میتوانید بهوسیله فایل robots.txt این موضوع را به خزندههای گوگل اعلام کنید. با مراجعه کردن به yourdomain.com/robots.txt قادر خواهید بود بررسی نمایید که آیا فایل robots.txt در سایتتان وجود دارد؟ درصورتیکه یک فایل متنی ساده میبینید، خیلی خوب است. اما درصورتیکه چیز دیگری مشاهده نمودید، عبارت”robots.txt generator” را در Google جستجو نمایید و یک فایل robots.txt را ایجاد کنید.
انواع چک لیست سئو
چک لیست سئو از لحظه شروع کار سایت به چند بخش تقسیم میشود.
چک لیست سئو تکنیکال
در این چک لیست ما باید در پی موارد فنی سایت باشیم که رعایت این موارد بر سئو داخلی سایت بسیار اثرگذار است. به تازگی نیز گوگل به سئو تکنیکال اهمیت زیادی قائل شده است؛ پس بهتر است به این موردتوجه زیادی کنید.
موارد مربوط به سئو تکنیکال عبارتاند از:
- بهینهسازی ساختار سایت
- بهینهسازی فایل txt
- بهرهگیری Bread Crump
- بهرهگیری structured data
- تعریف نقشه سایت
- بهینهسازی صفحه ۴۰۴
- افزایش سرعت سایت
- رسپانسیو برای پلتفرم موبایل
چک لیست سئو محتوا
یکی دیگر از اساسیترین چک لیستها که نویسندگان سایت و مدیران آنها باید توجه ویژهای به آن داشته باشند، به سئو داخلی مربوط است.
موارد مربوط به سئو محتوا عبارتاند از:
چک لیست سئو خارجی
نکته مهم این بخش این است که درصورتیکه شما یک اشتباه کوچک انجام دهید احتمال دارد دچار جریمههای فراوانی شوید. در اصل سئو خارجی قادر خواهد بود برای شما هم مفید و هم مضر باشد، هنگامی مفید است که شما بهخوبی موارد را انجام دهید و نکته بسیار مهم این است که صبور باشید، بدون صبر طبیعتاً شما در انجام سئو خارجی با اشکالات زیادی روبرو خواهید شد.
موارد مربوط به سئو خارجی عبارتاند از:
شبکههای اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی فراوانی وجود دارند که در میان کاربران دارای محبوبیتهای زیادی نیز هستند، شبکههای اجتماعی جمعیت زیادی از کاربران را گرد هم جمع میکنند که درصورتیکه شما در این صفحات فعالیت داشته باشید میتوانید مشتریان فراوانی را در پیج خود داشته باشید.
فعالیت منظم در این شبکهها موجب میشود که سوشال سیگنال دریافت نمایید و برای سایت شما مفید واقع شود. فعالیت در این شبکهها و دریافت لینک برای سایتتان جزو موارد سئو خارجی محسوب میشود؛ ولی هیچ خطری سایت شما را تهدید نخواهد کرد.
داشتن یک سایت در کنار شبکههای اجتماعی به سیستمی کردن فروش شما کمک فراوانی خواهد کرد.
فرومها و انجمنها
شرکت در انجمن ها یکی از مواردی است که شما میتوانید لینکهای ارزشمندی را برای سایت خود بگیرید. شما میتوانید در این سایتها ثبتنام نموده و پس از چند ماه فعالیت به دریافت لینک برای سایت خود اقدام نمایید. به این نکته باید توجه کنید که عجله در لینکسازی خروجی موجب میشود تا شما دچار جریمههای گوگل گردید که برخی اوقات به ضررتان خواهد شد.
سایتهای بوکمارک
سایتهای بوکمارک نیز یک نوع شبکه اجتماعی بهحساب میآید. شما قادر خواهید بود در این سایتها ثبتنام نمایید و مطالب خود را در این سایتها به اشتراک بگذارید، اشتراکگذاری مطالب در این سایتها هیچگونه مشکلی برای شما به دنبال نخواهد داشت.
اشتراکگذاری عکسها
یکی از روشهای بکلینک گرفتن برای سایت، اشتراکگذاری عکس در سایتهای اشتراکگذاری است. شما با اشتراکگذاری عکسهای خود باعث میشوید که محتوای شما بیشتر دیده شود و علاوهبرآن، لینکهای مفیدی نیز میتوانید دریافت کنید.
اشتراکگذاری ویدئو ها
یکی از مواردی که از طریق آن میتوانید لینکهای مفید برای سایت خود دریافت کنید و افرادی زیادی را به سمت سایت خود روانه کنید اشتراکگذاری ویدئو در سایتهای اشتراکگذاری ویدئو است.
سایتهای زیادی در این زمینه وجود دارند. بهعنوانمثال یوتیوب، آپارات، تماشا، نماشا و… که میتوانید ویدئوهای خلاقانه و جذاب خود را در این سایتها به اشتراک بگذارید.
سایتهای پرسشوپاسخ
سایتهای فراوانی جهت پرسشوپاسخ وجود دارد، شما میتوانید در این سایتها برای خود لینکسازی مفیدی انجام دهید و یکی از موارد چک لیست سئو خارجی خود را با آن کامل کنید.
وبلاگها و شبکه pbn
مورد دیگر که جهت لینکسازی میتوانید از آن استفاده کنید، وبلاگهای ایرانی و خارجی هستند. شما میتوانید با ترکیب آنها یک شبکه pbn برای خودتان بسازید، علاوهبرآن میتوانید بهصورت جدا لینکسازیهای خود را انجام دهید. این روش یکی از قدرتمندترین روشها جهت ساخت بکلینک است.
اشتراک گذاری این مطلب در :
دیدگاهتان را بنویسید