تفاوت روابط عمومی و تبلیغات به همراه مزایا و معایب هرکدام

پابلیکا / روابط عمومی / تفاوت روابط عمومی و تبلیغات به همراه مزایا و معایب هرکدام
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
تفاوت روابط عمومی و تبلیغات به همراه مزایا و معایب هرکدام

کلمات روابط عمومی و تبلیغات جزو مبحث‌های چالش برانگیز هستند. هریک از آن‌ها به عنوان یک بازوی قوی برای سازمان‌ها عمل می‌کنند و تفاوت روابط عمومی و تبلیغات با توجه به استراژی‌هایی که دارند، بیشتر مشهود خواهد بود. هر کدام از این موارد با توجه به شرایط مخاطب‌های هدف، بررسی خواهند شد و در مسیر رشد سازمان‌ها استفاده می‌شوند. تبلیغات متکی بر روابط عمومی می‌تواند در دسته‌بندی جداگانه‌ای از تبلیغات قرار گیرد، زیرا شرایط متفاوتی دارد. اما برای اینکه تعریف کلی از تبلیغات و روابط عمومی داشته باشید، بهتر است که تا انتهای متن همراه ما باشید تا توضیحات در این زمینه ارائه کنیم.

روابط عمومی چیست؟

برای اینکه تفاوت روابط عمومی و تبلیغات را دانست، نیاز است که تعریف جداگانه‌ای از این دو داشت. روابط عمومی یکی از بخش‌های هر سازمان و کسب و کاری است که باعث شناخت برند می‌شود. در روابط عمومی می‌توان استراتژی‌های بازاریابی و فرآیند بلند مدت داشت و اعتماد مخاطب را جلب کرد تا افراد به یک مشتری وفادار تبدیل شوند. روابط عمومی در نهایت یک رابط بین مشتری و برند است که منجر به اعتماد سازی می‌شود. به زبان ساده‌تر می‌توان اینگونه عنوان کرد که روابط عمومی برای به دست آوردن اعتماد و جذب مخاطب، دست به کار می‌شود، اما ممکن است که این روند برنامه‌ریزی بلند مدتی داشته باشد. معرفی محصولات، خدمات، برگزاری رویداد‌ها، ارتباط‌گیری با سرمایه‌دارها، مخاطب‌ها بر عهده تیم و مدیریت روابط عمومی است.
روابط عمومی را می‌توان نوعی تبلیغات بدون هزینه دانست، زیرا بیشتر، پیام‌رسان برند و کسب و کار است. چشم و گوش هر برندی را روابط عمومی مدیریت می‌کند تا بتواند هنگام بحران‌ها یا مشکلات، برنامه‌ریزی‌های مختلفی داشته باشد.

مزایای روابط عمومی

روابط‌عمومی نقش مهمی در مدیریت و پاسخ به بحران‌هایی دارد که ممکن است سازمان را تحت‌تأثیر قرار دهد، در اینجا به مزیت‌های آن اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت شهرت: روابط عمومی به حفظ و ارتقای شهرت و وجهه سازمان کمک می‌کند.
  • ایجاد اعتماد: تلاش های روابط عمومی می تواند اعتماد بین سازمان و ذینفعان آن را تقویت کند.
  • مقرون به صرفه بودن: روابط عمومی اغلب مقرون به صرفه تر از روش های تبلیغات سنتی است.
  • افزایش دید: روابط عمومی می تواند دید و دسترسی سازمان و پیام آن را افزایش دهد.
  • تعامل با ذینفعان: روابط عمومی به سازمان ها اجازه می دهد تا با ذینفعان خود تعامل داشته باشند و آنها را بهتر درک کنند.
  • اعتبار: روابط عمومی به ایجاد اعتبار و مشروعیت برای یک سازمان کمک می‌کند.

تبلیغات چیست؟

روابط عمومی و تبلیغات تعریف‌های جداگانه‌ای دارند. تبلیغات  در سازمان‌ها و کسب و کارها یک تعریف مشخص دارد. تبلیغات به عنوان یک رابطه یک طرفه با مشتری و مخاطب‌ها شناخته می‌شود. هدف از تبلیغات، افزایش فروش و ترغیب مشتری به خرید مجدد از محصولات یا خدمات است. حتی در برخی از مواقع هدف تبلیغات ارتقا رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است. در نتیجه نمی‌توان به صورت دو طرفه با مخاطب‌ها ارتباط برقرار کرد.
در تبلیغات این را هم در نظر بگیرید که از تکنیک‌های مختلفی برای جلب مشتری استفاده می‌شود که بیشتر آن‌ها هزینه‌بر هستند. برای معرفی برند از طریق تبلیغات باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت انجام داد تا هر چه سریع‌تر برند را به بازار معرفی کرد.

مزایای تبلیغات 

تبلیغات می‌تواند منجر به افزایش سهم بازار شود چون کسب‌وکارها می‌توانند بخش بزرگ‌تری از بازار را تصاحب کنند. چند نمونه از مزایای تبلیغات را مشاهده می‌کنید:

  • افزایش فروش و درآمد: تبلیغات می تواند منجر به فروش و درآمد بالاتر برای یک تجارت شود.
  • بهبود آگاهی مشتری: تبلیغات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا آگاهی از برند را افزایش دهند و مشتریان را نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند آگاه‌تر کنند.
  • درک بهتر مشتری: تبلیغات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مخاطبان هدف و رفتار مشتری خود را درک کنند.
  • مزیت رقابتی: بازاریابی و تبلیغات موثر می‌تواند به کسب و کارها نسبت به سایرین در صنعت خود مزیت رقابتی بدهد.

تبلیغات چیست؟

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

تعاریف روابط عمومی و تبلیغات می‌تواند به صورت جداگانه یک مفهوم کلی داشته باشند، اما تفاوت‌های زیادی بین این دو موضوع وجود دارد که باید به صورت دقیق‌تر بررسی شوند که در ادامه به اختصار آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

هزینه

هزینه همیشه یکی از موضوعات مهم در تبلیغات عنوان می‌شود. اما در روابط عمومی، تمرکز بیشتر بر روی ارتباط‌سازی است و هزینه آن نسبت به تبلیغات بسیار کمتر است. خب مشخص است که ایجاد کانال‌های ارتباطی روابط عمومی، هزینه کمتری داشته یا بدون هزینه خواهد بود. از این‌رو بدون اینکه برای تبلیغ محصولات هزینه‌ای پرداخت شود، می‌توان خدمات یا محصولات را به افراد بیشتری معرفی کرد.

مدیریت و کنترل مطالب

مدیریت و کنترل مطالب در روابط عمومی و تبلیغات، تفاوت دارد. زیرا در تبلیغات به علت اینکه هزینه پرداخت شده است تا حدود زیادی، می توان بر نحوه انتشار و کنترل مطالب تسلط داشت. اما در روابط عمومی این موضوع صدق نمی‌کند و ممکن است که هر لحظه با اخبار مختلف از برند خود مواجه شد. روابط عمومی در بخش مدیریت مطالب درباره برند تسلطی ندارد و باید همیشه در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های مختلف منتظر اخبار و بیانیه‌های مختلف درباره برند باشد.

مدت زمان

کسب و کارها تا زمانی می‌توانند تبلیغات را ادامه دهند که متناسب با آن، بودجه و هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند. در نتیجه تفاوت روابط عمومی و تبلیغات در این است که اقدامات تبلیغات به نسبت روابط عمومی طولانی‌تر خواهد بود. اما در روابط عمومی فرض کنید که یک کنفرانس یا نشست خبری برگزار می‌شود که محصول یا خدمت جدیدی را معرفی کرد! همین یک بار کافی است تا مدت‌ها بتوان درباره برند و محصولات، اخبار مختلف و اطلاع رسانی انجام داد.

مخاطبان هدف

هنگامی ‌که مخاطب‌ها پای تلویزیون هستند یا بیلبورد‌های مختلف در سطح شهر را می‌بینند می‌دانند که برند مد نظر در حال تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره یک کسب و کار است. اما مخاطب هدف در روابط عمومی به دلیل اینکه در رسانه‌های بی طرف برند را شناسایی می‌کند و با آن آشنا می‌شود، ممکن است که راحت‌تر به کسب و کار اعتماد کند و جزو مشتری‌ها شود.

همکاران و شرکای تجاری

در روابط عمومی و تبلیغات مخاطب هدف برای اجرا برنامه‌ریزی‌های سازمان متفاوت است. اگر قصد تبلیغات را دارید باید با آژانس‌های تبلیغاتی در ارتباط باشید تا بتوانید در رسانه‌های مختلف تبلیغات انجام دهید. برای اینکه بتوانید بهترین تبلیغات را با هزینه مناسب برنامه‌ریزی کنید، نیاز است که مذاکره را بدانید تا یک مکالمه برد برد داشته باشید. اما در اقدامات روابط عمومی شما با تدوینگرها و کارگردان‌های خبری ارتباط برقرار می‌کنید که به نوعی جزو شرکای انتشار دهنده اخبار شما هستند، در نتیجه باید روابط قوی ایجاد کرد.

محدودیت مخاطب

هنگامی ‌که درباره تفاوت روابط عمومی و تبلیغات سوال پرسیده می‌شود باید به این موضوع توجه کنید که محدودیت مخاطب یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تبلیغات و روابط عمومی است. زیرا در تبلیغات، برند با طیف گسترده‌ای از افراد به واسطه تلویزیون و بیلبورد‌ها در ارتباط هستید که در نهایت به معرفی محصول منجر می‌شود. اما در  روابط عمومی مخاطب‌های هدف محدود‌تر خواهند بود و بیشتر با افرادی در ارتباط هستید که با نام و برند کسب و کار شما آشنا هستند و به نوعی مشتری بالقوه شناخته می‌شوند.

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

اعتبار

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، محتوایی که روابط عمومی سازمان منتشر می‌کند رویکرد بهتری نسبت به تبلیغات در جذب مشتری‌ها دارد. خب مشخص است که روابط عمومی اعتبار بیشتری بین مشتری‌ها دارد و به مراتب رویکرد بهتری هم خواهد داشت.
فرض کنید که برای تبلیغات خود اسپانسر بخواهید، ممکن است که این روند زمان‌بر باشد، اما اگر خودتان اسپانسر رویداد‌های مختلف باشید بیشتر بر سر زبان‌ها خواهید بود و باعث افزایش ارتقای اطلاعات افراد از برند خود می‌شوید.

شیوه نگارش و نحوه نوشتن

نحوه نگارش و نوشتن در تبلیغات با روابط عمومی تفاوت دارد. در تبلیغات یک ضرب العجل مشخص می‌شود مثل اینکه “همین الان خرید کن” یا هر نوشته تبلیغاتی مشابه دیگر که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. اما در روابط عمومی نحوه نوشتن اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها متفاوت است و باید به گونه‌ای محتوا را تهیه کرد که مخاطب نتواند تشخیص دهد که این نوشته برای کدام برند است. شیوه نوشتن و نگارش محتوا در روابط عمومی باید بی طرفانه باشد تا پیام پی آر به خوبی به مخاطب اطلاع رسانی شود.

شباهت بین روابط عمومی و تبلیغات

هدف روابط‌عمومی و تبلیغات ارتقای اعتبار و وجهه یک شرکت یا سازمان است، به چند نمونه از شباهت‌های این دو بعد از بیان تفاوت روابط عمومی و تبلیغات لازم است:

  • هدف هر دو تأثیرگذاری بر افکار و رفتار عمومی است.
  • هر دو از ارتباطات و پیام برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.
  • هر دو شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف می‌شوند.
  • هر دو شامل ایجاد و اجرای کمپین هستند.
  • هر دو نیاز به نظارت و تاکتیک های تنظیم بر اساس پاسخ مخاطب دارند.

نقش روابط عمومی در تبلیغات چیست؟

کسب و کارها برای اینکه هزینه‌های گزافی پرداخت نکنند از روابط عمومی برای تبلیغات هم استفاده خواهند کرد. به این معنا که روابط عمومی می‌تواند به صورت نامحسوس نتیجه‌های قابل توجهی را برای تبلیغات ایجاد کند. مخاطب‌ها هنگامی ‌می‌توانند به برند یا کسب و کار اعتماد کنند که به طور مستقیم با تبلیغات مواجه نشوند و بیشتر درباره اهداف برند و تصویر برند صحبت کنند. از طریق روابط عمومی می‌توان در فضای مجازی اطلاع رسانی‌های مختلفی انجام داد که متناسب با برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی باشند.
اگر بخواهیم تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات را کنار بگذاریم باید بگوییم که این دو به عنوان مکمل یکدیگر شناخته می‌شوند و نیاز است که برای رسیدن به اهداف برند از آن‌ها استفاده کرد. اما برای اینکه بتوان بهترین بهره را از روابط عمومی و تبلیغات داشت، نیاز است که استراتژی‌های هماهنگ شده‌ای بین مدیر تبلیغات و مدیر روابط عمومی ایجاد کرد تا برند با چهره مثبت‌تری به عموم معرفی شود.

روابط عمومی یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟

بین تبلیغات و روابط عمومی نمی‌توان برتری در نظر گرفت، زیرا این دو ماهیت جداگانه‌ای دارند که در راستای اهداف کسب و کار‌ها فعالیت می‌کنند. هریک برای پیشبرد اهداف برند برنامه‌ریزی خواهند شد تا تعداد مخاطب‌های بیشتری را جذب کرد که در نهایت به شناخت برند و افزایش فروش منجر شود. برای اینکه بتوان بهترین بهره را از تبلیغات و روابط عمومی داشت، بهتر است که کمپین‌های مشابه‌ای ایجاد کرد تا این دو در کنار یکدیگر باعث رشد برند شوند.

روابط عمومی یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟

تبلیغات و روابط عمومی با پابلیکا

روابط عمومی و تبلیغات جزو مهمی ‌از هر کسب و کاری هستند که باید با برنامه‌ریزی و تخصص افراد حرفه‌ای انجام شوند. پابلیکا به عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات تبلیغات و روابط عمومی در کنار کسب و کار‌ها است تا بتوانند بهترین عملکرد را در ارتباط‌گیری با مخاطب‌ها داشته باشند. در پابلیکا می‌توان با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی‌های مختلف در زمینه روابط عمومی و برگزاری رویداد‌ها، بهترین عملکرد را داشت و از خدمات مختلفی مانند: مواجه با بحران‌ها، حوادث و موج سازی رسانه‌ایی بهره‌مند شد. برای اینکه اطلاعات بیشتری از نحوه همکاری با پابلیکا در زمینه تبلیغات و روابط عمومی داشته باشید با کارشناس‌های این مجموعه در ارتباط باشید. همچنین اگر سوال یا ابهامی ‌درباره تفاوت روابط عمومی و تبلیغات دارید که در این متن به آن اشاره نشده است می‌توانید در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در :

سوالات متداول

خیر، روابط‌عمومی می‌تواند شامل پوشش رسانه‌ای به‌دست‌آمده از طریق ارتباط با رسانه‌ها و روابط باشد؛ اما به رسانه‌های پولی نیاز ندارد.

روابط‌عمومی می‌تواند با ایجاد تصویر و اعتبار برند، تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد پوشش رسانه‌ای بر فروش تأثیر مثبت بگذارد.

هدف روابط‌عمومی ایجاد و حفظ روابط مثبت با مردم، ذی‌نفعان و رسانه‌ها است.

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پنج =