روابط عمومی و تبلیغات ؛بررسی شباهت و تفاوت

پابلیکا / بازاریابی دیجیتال / روابط عمومی و تبلیغات ؛بررسی شباهت و تفاوت
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۰۸ آبان ۱۴۰۲
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
بررسی مفهوم تبلیغات و روابط عمومی و معرفی تفاوت‌های آن

روش کسب درآمد در دنیای امروزی نسبت به روش‌های سنتی و قدیمی تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. اگر یک کسب و کار جدید راه اندازی کرده‌اید، قبل از هر چیزی نیاز به معرفی شدن خواهید داشت. کسب جایگاهی خوب میان مخاطبان و مشتریان، علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب به روابط گسترده‌ای جهت معرفی و شناخت بین آن‌ها نیاز دارد. امور تبلیغاتی و خدمات روابط عمومی جزو عواملی است که به معرفی یک شرکت به مردم و افزایش آگاهی آن‌ها درباره محصولات و خدمات آن شرکت، کمک شایانی می‌کند.

با توجه به تمام این موارد می‌توان این گونه گفت که تبلیغات و روابط عمومی در کسب و کارهای امروزی جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد. حال موضوع مهمی که وجود دارد، بررسی تفاوت‌های این دو مفهوم است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که خدمات PR همان امور تبلیغاتی است. در صورتی که این دو مفهوم در موارد متعدد زیادی با یکدیگر فرق دارند که در ادامه این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی مفهوم تبلیغات و خدمات روابط عمومی

تمام شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف برای پیشرفت در روند کار خود به یک سیستم تبلیغاتی نیاز دارند. بسیاری از مدیران و مؤسسان هر دو مفهوم تبلیغات و خدمات روابط عمومی را یکسان می‌دانند. کلیت مفهوم این دو عبارت شبیه به هم است اما تفاوت‌های عمده زیادی دارند. در این میان نکته مهمی که وجود دارد این است که یک کسب و کار برای اینکه بتواند مشتریان مخصوص خود را پیدا کند و جایگاه خوبی میان رقبای خود داشته باشد، باید به شکلی اصولی و درست معرفی شود.

مفاهیم تبلیغات و خدمات روابط عمومی جزو مواردی هستند که به برندسازی در شرکت‌های مختلف کمک شایانی می‌کنند. تمام اطلاعیه‌های پولی که توسط رسانه‌های مختلفی مثل فضای اینترنتی، تلویزیونی، چاپی، رادیویی و … ایجاد می‌شوند، جزو امور تبلیغاتی هستند. همچنین فرایند ارتباط استراتژیکی که باعث ایجاد روابط متقابل و سودمند بیت مردم و سازمان‌ها می‌شود نیز جزو خدمات روابط عمومی محسوب می‌شود.

شباهت‌های تبلیغات و روابط عمومی

اگر با مفاهیم تبلیغات و روابط عمومی به خوبی آشنا شده باشید، احتمالا متوجه این موضوع شده‌اید که هر دوی آن‌ها عواملی هستند که به برندسازی و ایجاد ارتباط درست بین شرکت‌ها و مخاطبان آن‌ها کمک می‌کنند. خدمات روابط عمومی و امور تبلیغاتی هدف مشترکی دارند اما مسیرهای متفاوتی را برای رسیدن به آن هدف طی می‌کنند. این هدف مشترک رساندن پیامی از سوی شرکت‌ها به مخاطبان مورد نظر است. پیامی که با هدف برندسازی و معرفی کامل آن شرکت ایجاد شده است.

معرفی ۸ تفاوت عمده تبلیغات و خدمات روابط عمومی

رایگان بودن خدمات روابط عمومی به عنوان اصلی‌ترین تفاوت آن با امور تبلیغاتی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، امور تبلیغاتی و خدمات روابط عمومی هر دو برای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند. با این تفاوت که راه‌های مختلفی را برای رسیدن به آن طی می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد تفاوت‌های فرعی دیگری نیز خواهد شد. در ادامه به معرفی ۸ تفاوت روابط عمومی و تبلیغات خواهیم پرداخت.

هزینه

تبلیغاتی که به سفارش شما برای کسب و کار شما در رسانه‌ها انجام می‌شود، نیازمند پرداخت مقدار مشخصی هزینه است. به این صورت که شما سفارش تبلیغات خود را در رسانه مورد نظر ثبت می‌کنید و بابت آن هزینه‌ای مشخص پرداخت می‌کنید. در نهایت مشخص می‌شود که تبلیغات شما در چه زمانی انجام می‌شود.

در مقابل امور تبلیغاتی، خدمات روابط عمومی قرار دارد که اطلاعات شرکت شما معمولا از طریق از اطلاعیه‌‌های مطبوعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه‌ای باشد. برای مثال در امور تبلیغاتی شما ممکن است برای یک بنر آنلاین هزینه‌ای مشخص پرداخت کنید. در صورتی که ارائه یک داستان از کسب و کار خود به پایگاه‌های خبری کاملا رایگان انجام خواهد شد. به طور کلی افرادی که تحت عنوان متخصصان روابط عمومی فعالیت می‌کنند، انواع مختلفی از تاکتیک‌ها را برای جلب توجه رسانه‌ها به کار می‌گیرند؛ بدون اینکه هزینه این توجه را پرداخت کنند.

مقصود

هدف تبلیغات و خدمات روابط عمومی، معرفی یک کسب و کار به مخاطبان آن است. با این تفاوت که امور تبلیغاتی معمولا برای معرفی خدماتی خاص یا یک محصول ویژه استفاده می‌شود. درواقع تمرکز امور تبلیغاتی بیشتر روی افزایش فروش یک شرکت است. این موضوع در حالی است که روابط عمومی و امور مربوط به آن، عموما در راستای معرفی یک شرکت و شهرت آن بین مردم فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که اعتمادسازی در قلب مشتری توسط خدمات روابط عمومی بیشتر از امور تبلیغاتی قابل رویت است.

کنترل

کنترل کامل روی زمان و نحوه پخش محتوای مورد نظر در امور تبلیغاتی

یکی دیگر از تفاوت‌های تبلیغات و روابط عمومی در میزان کنترل نهادها و سازمان‌های مختلف روی محتوای قابل نمایش در رسانه‌ها است. محتوای تبلیغاتی در رسانه‌ها معمولا در زمان و مکان مشخصی به نمایش درمی‌آیند و شما از آن آگاه خواهید بود. اما در خدمات روابط عمومی شما کنترل کمتری بر پوشش محتوای مورد نظر خود خواهید داشت.

آژانس روابط عمومی که در حال همکاری با شما است وظیفه دارد که آموزش رسانه‌ای کاملی به شما ارائه دهد. در این صورت شما می‌توانید از فرصت‌های پیش آمده مثل مصاحبه‌های ناگهانی در رسانه‌ها و … بیشتری استفاده را کنید. به عبارتی کنترل مصاحبه را به دست خواهید گرفت. اما به طور کلی در امور روابط عمومی، این رسانه‌ها هستند که درباره نحوه و زمان پخش محتوای مربوط به شما تصمیم می‌گیرند.

بازه زمانی

محتوای تبلیغاتی سفارشی شما تا زمانی که بودجه شما پاسخگو باشد، امکان پخش شدن در رسانه‌های مختلف را خواهد داشت. اما محتوایی که توسط آژانس روابط عمومی در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود محدودیتی نخواهد داشت. در واقع داستان و روایت شما ممکن است بین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مختلف پخش شود و در زمان‌های مختلف توسط رسانه‌های مختلف به نمایش دربیاید. این موضوع به میزان جذابیت محتوای شما و سلیقه مخاطب بستگی دارد.

باورپذیری

روابط عمومی روش سیاست‌مدارانه‌تری برای معرفی یک شرکت به مخاطبان است. زیرا تا حد زیادی به شکل گیری افکار عمومی کمک می‌کند. فرض کنید تبلیغاتی با مضمون معرفی یک محصول خوراکی در تلویزیون مشاهده می‌کنید. عصر همان روز در صفحه‌ای از مجله‌ای که در حال مطالعه آن هستید، مقاله‌ای علمی درباره خواص همان محصول خوراکی پیدا می‌کنید. فکر می‌کنید کدام یک باورپذیرتر است؟ یک تبلیغات پر رنگ و لعاب یا یک مقاله علمی در یک مجله معتبر؟

زمانی که شما به عنوان مخاطب با یک آگهی تبلیغاتی روبه‌رو می‌شوید، می‌دانید که محتوای آن با هدف فروش یک محصول به شما طراحی شده است و این موضوع ممکن است از باورپذیری و اعتبار آن محتوا بکاهد. اما اطلاعات و داستان‌های ارزشمندی که تحت عنوان خدمات روابط عمومی در اختیار روزنامه‌نگاران قرار می‌گیرد باعث می‌شود محتوایی کاملا بی‌طرفانه ایجاد شود. بنابراین چنین محتوایی دارای اعتبار بیشتری نیز خواهد بود.

مخاطبان

ارائه محتوای باورپذیر به مخاطب توسط متخصصان خدمات روابط عمومی

شرکت‌های تبلیغاتی عموما در تلاش‌اند تا محتوایی ایجاد کنند که مشتریان بالقوه را جذب کنند. اما ارائه خدمات روابط عمومی توسط متخصصان این حوزه سعی دارند که شبکه گسترده‌تری را برای محتوای خود فراهم کنند. فضاهای که برای ارائه خدمات روابط عمومی انتخاب می‌شوند ممکن است خارجی یا داخلی باشند. همچنین افرادی که مورد هدف قرار می‌گیرند نیز می‌توانند جامعه‌ای خاص از مردم مثل کارکنان یک حوزه، سرمایه گذاران، رسانه‌های مختلف، قانون گذاران، اینفلوئنسرها و … باشند.

استراتژی

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌های امور تبلیغاتی و روابط عمومی در استراتژی آن‌ها است. شرکت‌های تبلیغاتی معمولا اهداف کوتاه مدتی را برای پروژه‌های خود در نظر می‌گیرند. اهدافی که عموما به فروش یک محصول یا خدمات خاص خلاصه می‌شود. اما متخصصانی که در آژانس‌های روابط عمومی فعالیت دارند، اهداف بزرگ‌تری را برای فعالیت‌های خود در نظر دارند. آن‌ها ضمن فعالیت خود، اطلاعات آگاهانه و پرمعنایی را به خورد مخاطب می‌دهند و تلاش می‌کنند تا برای برند مورد نظر، یک پایگاه پایدار و اختصاصی از «فن‌ها و طرف‌داران» ایجاد کنند.

رسانه‌های هدف

شما به عنوان یک نهاد یا سازمانی که قصد تبلیغ و معرفی شرکت خود را دارید، می‌توانید مخاطبان مورد نظر خود را نشان کنید و هزینه‌ای برای پخش محتوای تبلیغاتی در رسانه‌های این مخاطبان پرداخت کنید. این رسانه‌ها ممکن است شامل مواردی مثل تلویزیون، رادیو، مجلات زنانه و … باشد. اما محتوایی که توسط متخصصان خدمات روابط عمومی تولید می‌شود در رسانه‌های دیگری منتشر می‌شود:

  • مقاله‌ای از خبرنامه
  • نامه به ساکنان محلی
  • پست در وبلاگ
  • مقاله در مجله یا روزنامه
  • توییت
  • ایمیل به گروهی خاص از مخاطبان

در آخر

این موضوع که کدام یک از راه‌های برندسازی برای شما و کسب و کارتان مناسب است، مسئله‌ای است که باید توسط شما به عنوان یک مدیر یا مؤسس تشخیص داده شود. امور تبلیغاتی و خدمات روابط عمومی هر کدام برای شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌توانند به نحوی مفید واقع شوند. شما باید با هر دوی این مفاهیم به خوبی آشنا باشید تا بتوانید تشخیص دهید که کدام روش برای انتقال پیام شما، روش بهتری است. تجربه نشان داده است که بهترین نتیجه در اکثر نهادها و شرکت‌های مختلف زمانی کسب شده است که از امور تبلیغاتی و روابط عمومی در کنار هم و به عنوان یک کمپین ارتباطی استراتژیک استفاده شده است.

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =