ورود / ثبت نام

رشته روابط عمومی چست؟ فرصت‌های شغلی آن کدام است؟

رشته روابط عمومی یا Public Relations یکی از رشته‌های گروه علوم اجتماعی است که برای تحصیل در آن باید در […]

رشته روابط عمومی، رشته‌ای با موقعیت‌های شغلی زیاد

رشته روابط عمومی یا Public Relations یکی از رشته‌های گروه علوم اجتماعی است که برای تحصیل در آن باید در کنکور انسانی شرکت کرد. فارغ‌التحصیلان این رشته به شرکت‌های گوناگون کمک می‌کنند تا روابط عمومی و تعامل قوی و مثبتی با مردم داشته باشند. رشته روابط‌عمومی از موقعیت شغلی و اجتماعی خوبی برخوردار است و از طریق آن می‌توان به درآمدی بالایی دست یافت.

با توجه به محبویت و اهمیت  این شغل در سال بک روز جهانی روابط‌ عمومی داریم، پس  پیشنهاد می‌شود که برای کسب اطلاعات مفید و بسیار جالب درباره رشته روابط عمومی، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

معرفی رشته روابط عمومی

اما به‌طورکلی رشته روابط‌عمومی چیست؟ روابط عمومی(Public Relations)  یا به‌اختصار  PR از رشته‌هایی است که موقعیت مهمی در جامعه و آینده بسیار روشنی دارد. در این رشته به دانشجویان آموزش داده می‌شود که بتوانند روابط قوی و مؤثری با افراد جامعه برقرار کنند. در واقع فارغ‌التحصیلان روابط عمومی با ارائه پیشنهادهای تخصصی خود به سازمان‌های گوناگون، روابط آنها را بهتر و تأثیرگذارتر می‌کنند. همچنین وظایف روابط عمومی باتوجه‌به شرایط و سازمان‌های گوناگون، متفاوت خواهد بود.

رشته روابط عمومی

به‌طورکلی کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ، برای ایجاد و حفظ یک تصویر مثبت در ذهن مردم و مشتری‌های خود، نیاز به یک کارشناس روابط عمومی دارند. درواقع با استخدام این کارشناسان، روابط عمومی یک شرکت با مردم بهتر و بیشتر می‌شود.

در جهان امروزی افراد زیادی به توانمندی‌ها و دانش کارشناسان روابط عمومی نیاز دارند. خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌های کشور، رشته روابط عمومی را ارائه می‌دهند تا افراد بیشتری بتوانند در این رشته نوین و کارآمد تحصیل کنند. با گرفتن مدرک این تخصص می‌توان در مشاغل گوناگونی مشغول به کار شد. به بیان ساده‌تر آینده کاری بی‌نظیر و درخشانی دارد.

همچنین این رشته یکی از گرایش‌های تحصیلی پرطرف‌دار در خارج از کشور است. ازآنجایی‌که قوی‌تر کردن ارتباطات در تمام جهان یک نیاز اساسی به شمار می‌رود؛ در کشورهای پیشرفته به این رشته بهای زیادی داده می‌شود. درمجموع آمریکا بهترین مکان برای تحصیل یا اشتغال در این رشته است.

دروس رشته روابط عمومی چیست؟

اگر به دنبال تحصیل در رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی هستید، باید در دروس مختلفی نمره قبولی را اخذ کنید. افزون بر دروس عمومی و معارف دانشگاهی، این رشته دارای دروس پایه، اصلی و تخصصی گوناگونی است. همچنین می‌بایست دروس مربوط به مهارت‌های مشترک و آموزش در محیط کار را نیز در دانشگاه اخذ کرد.

به‌طورکلی دانشجویان روابط عمومی کلاس‌های زیادی در زمینه نوشتن و ارتباطات می‌گذرانند تا مهارت‌های اجتماعی خود را بهتر و تخصصی‌تر کنند. محصلان این رشته باید در آینده به طور مکرر بیانیه‌های مطبوعاتی و محتوایی گوناگونی آماده کنند؛ بنابراین نکات ظریف و گوناگونی به آنها آموزش داده می‌شود.

دروس رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

طول زمان تحصیل و مدرک رشته روابط‌عمومی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم برای تحصیل در رشته روابط عمومی باید از طریق کنکور انسانی اقدام کرد. البته این رشته پذیرش بدون آزمون یا بدون کنکور نیز دارد. در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه روزانه، پیام‌نور، علمی کاربردی و آزاد این رشته تدریس می‌شود. به‌طورکلی دانشگاه‌ها، داوطلبان این رشته را در ترم مهر و بهمن پذیرش می‌کنند.

رشته روابط عمومی در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. همچنین تنها در دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و دانشکده صداوسیما می‌توان در رشته کارشناسی ارشد این رشته تحصیل کرد. به همین سبب اغلب دانشجویانی که فارغ‌التحصیل رشته روابط عمومی هستند؛ فقط مدرک لیسانس دارند.

بسیاری از دانشجویان مدرک کارشناسی این رشته را در بازه زمانی چهار‌ساله به پایان می‌رسانند. البته می‌توان با اخذ واحدهای دانشگاهی کمتر یا بیشتر این بازه زمانی را تغییر داد. در مجموع کسب مدرک کاردانی زمان کمتری می‌برد و پس از ۲ سال تحصیل می‌توان مدرک مربوطه را اخذ کرد.

رشته روابط‌‌ عمومی و اشتغال در هنگام تحصیل

فارغ‌التحصیلان رشته روابط‌عمومی می‌توانند در مشاغل زیادی استخدام شوند و موفق عمل کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم؛ در سراسر جهان برای این رشته کار وجود دارد. همچنین با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی و کسب‌وکارهای مجازی، موقعیت شغلی بیشتری ایجاد شده است.

رشته روابط‌‌عمومی، رشته‌ای با موقعیت‌های شغلی زیاد

در هنگام تحصیل در رشته روابط عمومی نیز می‌توان مشغول به کار شد. مشاغلی که برای یک دانشجو این رشته  مناسب هستند؛ عبارت‌اند از:

ادمین شبکه‌های اجتماعی

وظیفه اصلی ادمین شبکه‌های اجتماعی تولید بارگذاری محتواهای یونیک و باکیفیت است. همچنین او باید به شیوه حرفه‌ای به‌تمامی پیام‌ها پاسخ دهد. اگر پاسخ‌دهی به شیوه مناسب، تخصصی و خاص انجام شود؛ کیفیت یک کسب‌وکار مجازی بی‌نظیر خواهد شد. ادمین شبکه اجتماعی شغلی است که بین دانشجوهای این  رشته  طرف‌داران زیادی دارد.

کارآموز روابط عمومی

کارآموزان روابط عمومی، دانشجویانی هستند که به طور موقت برای یادگیری مهارت‌های موردنیاز برای رشته تحصیلی خود مشغول به کار می‌شوند. این کارآموزان باید بتوانند محتواهای خلاقانه تولید کنند. همچنین باید روحیه خلاق و ایده‌پرداز داشته باشند. درمجموع کارآموز روابط عمومی وظایف زیادی دارد که در سازمان‌های گوناگون متفاوت است.

کارآموز ارتباطات

کارآموز ارتباطات در دوره کاری خود در حوزه‌های نظیر ارتباطات، مارکتینگ، تبلیغات و استراتژی ارتباطاتی تجربه کسب می‌کنند. این شغل در بین دانشجویان بسیار محبوب است؛ چراکه می‌توانند در دوران کارآموزی خود اطلاعات و تجارت بسیاری باارزشی کسب کنند.

دستیار بازاریابی

از وظایف اصلی یک دستیار بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:و.

دستیار روابط عمومی

دستیاران روابط عمومی وظیفه پشتیبانی و بررسی فعالیت‌های مربوط به روابط عمومی یک شرکت را به عهده می‌گیرد. این دستیاران باید در رشته روابط عمومی تحصیل‌کرده و علاقه‌مند به بررسی فعالیت‌های گوناگون باشند. فن بیان و روابط عمومی قوی، از مهارت موردنیاز برای این شغل است.

فرصت‌های شغلی مربوط به رشته روابط عمومی

ازآنجایی‌که وظایف روابط عمومی بسیار گسترده است؛ بنابراین فرصت‌های شغلی زیادی نیز دارد. برخی از این شغل‌ها عبارت‌اند از:

مدیر برنامه‌ریزی رویداد

این مدیران، رویدادها یا جلسات موردنیاز را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند. مدیران برنامه روزی رویداد با افراد زیادی تعامل دارند و دارای فن بیان قوی هستند.

مدیر تبلیغات

مدیران تبلیغاتی از مهارت‌های ارتباطاتی، رهبری و بازاریابی بالایی برخوردار هستند. آنها باید بتوانند از طریق تبلیغات گوناگون، ارتباطات موردنیاز را بیشتر و تأثیرگذارتر کنند. در واقع مدیر تبلیغات وظیفه معرفی یک سازمان را دارد تا افراد بیشتری با این سازمان ارتباط برقرار کنند.

 مدیر تبلیغات، یکی از مشاغل مربوط به رشته روابط عمومی

مدیر بازاریابی دیجیتال

این مدیران، استراتژی‌های لازم برای بازاریابی دیجیتال یک شرکت را طراحی می‌کنند. در واقع تمام دیجیتال مارکتینگ‌ها نیاز به فارغ‌التحصیلان رشته روابط عمومی دارند تا در فضای مجازی بسیار پرنفوذ و قدرتمند شوند.

کپی‌رایتر

کپی‌رایتر فردی است که باتکیه‌بر فنون نویسندگی و روابط عمومی، برای سازمان یا کسب‌وکارهای گوناگون مطلب یا مقاله‌ای می‌نویسد. می‌توان گفت کپی‌رایتر نویسنده‌ای است که برای افزایش ارتباطات یک شرکت محتوا تولید می‌کند. کپی‌رایترها باید با اصول روابط عمومی آشنا باشند تا نوشته‌های تأثیرگذاری بنویسند.

مدیر فروش

مدیر فردی است که مسئولیت مدیریت تیمی از فروشندگان یک شرکت را بر عهده می‌گیرد. طراحی استراتژی‌هایی برای فروش بهتر و بیشتر از دیگر وظایف اصلی مدیران فروش هستند. این شغل درآمدی بسیار زیادی دارد.

مهارت‌های لازم برای شغل مدیر فروش به‌صورت زیر است:

سخن پایانی

به‌طورکلی رشته روابط عمومی شغل‌های بسیار متنوعی با دستمزدهای بالایی دارد. اگر فرد کاریزماتیکی هستید که در اجتماع می‌توانید به‌خوبی عمل کنید؛ این رشته مناسب شما خواهد بود. در آخر امیدواریم به طور جامع به معرفی این رشته پرداخته باشیم.

 

مقالات مرتبط

پربازدید ترین مطالب هفته پابلیکا

رپورتاژ آگهی

دریافت آخرین مطالب حوزه روابط عمومی