بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی یا دیجیتال؟

ایجاد تعادل بین انواع بازاریابی سنتی و دیجیتال، کلید اصلی موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی است. در سال جاری، بازاریابی دیجیتال و سنتی هر کدام یک بال پرواز پرنده موفقیت هستند. هر دو استراتژی نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب وکار شما ایفا می کنند.نتیجه این نوع تبلیغات بسیار حیرت آور بود.. در ادامه شما را با مزایا و معایب بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مزایا و معایب بازاریابی سنتی

با گسترش هرچه بیشتر بازاریابی دیجیتال، بسیاری تصور می کنند بازاریابی سنتی اعتبار خود را از دست داده است. این در حالی است که بازاریابی سنتی هنوز هم در زندگی روزمره مشتریان شما نقش کلیدی ایفا می کند. اگر شما بودجه کافی برای سرمایه گذاری در کمپین تبلیغاتی مجلات برتر و پرطرفدار یا برنامه های تلویزیونی معروف را داشته باشید، می توانید به موفقیت بالایی دست پیدا کنید.

انواع بازاریابی سنتی شامل موارد زیر می شود:

  • تبلیغات در فضای باز همانند اتوبوس، پوستر و بیلورد؛
  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون؛
  • تبلیغات به صورت چاپ شده در مجلات و روزنامه؛
  • ایمیل مواردی همچون کاتالوگ تبلیغاتی به مشتریان؛
  • بازاریابی تلفنی و پیامکی؛
  • تبلیغات روی ویترین فروشگاه ها یا تابلوهای راهنمایی.

مزایای بازاریابی سنتی

  • تبلیغات سنتی پرطرفدار هستند. مردم به تماشای تبلیغات موثر تلویزیونی یا بیلبوردهای بزرگ در خیابان عادت دارند. تماشای این تبلیغات و بیلبوردها حتی برای برخی از مردم یک تفریح محسوب می شود.
  • تبلیغات چاپ شده، دوام بیشتری دارند. برخی افراد به جمع آروی و آرشیو مجلات علاقه مند هستند. به این ترتیب تبلیغ شما در آن مجله تا مدت ها قابل مشاهده خواهد بود.
  • بازاریابی سنتی بیشتر در خاطر مشتریان شما باقی می ماند. زمانی که مخاطبان شما یک تصویر را در زندگی واقعی خود ببینند، بهتر آن را در خاطر خود نگه می دارند تا اینکه یک ویدئو کوتاه را در تلفن همراه خود مشاهده کنند.

معایب بازاریابی سنتی

  • اندازه گیری تأثیر کمپین های سنتی دشوار است. در بازاریابی دیجیتال می توان از ابزارهای مختلف برای اندازه گیری تأثیر کمپین بر مخاطب استفاده کرد؛ اما در بازاریابی سنتی چنین امکانی وجود ندارد.
  • معمولاً گران قیمت هستند. چه قصد تبلیغات در تلویزیون و چه نصب بیلورد را داشته باشید، باید هزینه گزافی را بابت آن بپردازید. تبلیغات در روزنامه و مجلات نیز جزء تبلیغات گران قیمت به حساب می آیند.
  • بازاریابی سنتی ارتباط مستقیم با مخاطب ندارد. در تبلیغات سنتی شما به صورت مستقیم با مخاطبتان در ارتباط نیستید. شما به عنوان یک بازاریاب با کمک تبلیغات سنتی، محصول یا خدمات خود را معرفی می کنید؛ اما قادر به ارتباط و تعامل مستقیم با مخاطب خود نخواهید بود.

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

در این زمان دیگر نمی توان تأثیر روش های مارکتینگ دیجیتال را کتمان کرد. ما در عصر اینترنت زندگی می کنیم و به صورت میانگین، هر فرد ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه روز خود را در اینترنت سپری می کندبر اساس آخرین آمار، در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۳ درصد از تمام فروش ها به صورت اینترنتی از طریق موبایل انجام می شوداین درصد واقعاً زیاد است. پس باید از پتانسیل بازاریابی دیجیتال کمک گرفت.

بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر می شود:

  • شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام و فیسبوک؛
  • وبسایت؛
  • بازاریابی محتوا؛
  • بازاریابی وابسته؛
  • بازاریابی درونگرا؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • پرداخت هزینه بر اساس هر کلیک یا همان PPC؛
  • بازاریابی موتور جستجو.

مزایای بازاریابی دیجیتال

  • باعث تعامل بیشتر می شود. با کمک شبکه های اجتماعی شما می توانید متوجه شوید که مخاطب شما در لحظه چه تصوری درباره برند شما دارد. اگر پست های شما به اشتراک گذاشته می شوند و نظرات مثبتی را دریافت می کنید، نشان می دهد که در مسیر درست قرار دارید.
  • اندازه گیری کمپین های تبلیغاتی در این روش ساده است. شما می توانید با کمک ابزارهای مختلف، تأثیر کمپین تبلیغاتی خود را بر مخاطب و مشتریان اندازه گیری کنید. این مسئله یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی محسوب می شود.
  • به شما اجازه می دهد تا به درستی بازار هدف خود را انتخاب کنید. با کمک بازاریابی دیجیتال شما می توانید متوجه شوید که مثلا بازار هدف شما را خانم های ۲۹ ساله ای که عشق نوشیدن برند Guinness هستند، تشکیل می دهند. به این ترتیب می توانید محتوایی مناسب برای آن ها تولید کنید.

معایب بازاریابی دیجیتال

  • تبلیغات دیجیتال شاید کمی آزاردهنده باشند. تصور کنید در حال استفاده از فیسبوک هستید. شما می خواهید یکی از دوستان دوره دبیرستان خود را پیدا کنید که ناگهان با یک تبلیغات آزاردهنده رو به رو می شوید که بر اساس کوکی های جستجویی ایجاد شده که شب گذشته آن را انجام داده اید. حال تصور کنید که کنار دوستان خود نشسته اید و مضمون جستجوی شب گذشته شما در گوگل خجالت آور باشد. خب قطعاً احساس بدی نسبت به این برند پیدا خواهید کرد.
  • ماندگاری کمتری دارند. همه ما روزانه در معرض هزاران تبلیغ دیجیتال هستیم. همینطور که وب گردی می کنیم، با هزاران تبلیغ مختلف رو به رو می شویم. حتی اگر بازار اصلی خود را هم هدف قرار دهید، باز هم امکان دارد که مخاطبان شما به راحتی از کنار تبلیغات تان بگذرند و آن را فراموش کنند.
  • هر روز در حال تغییر است. در دنیای بازاریابی دیجیتال، هیچ چیزی ثابت نیست. دنیای دیجیتال هر روز در حال تغییر است. برای درک بهتر بازاریابی دیجیتال، باید همواره خودتان را به روز نگه دارید. اینکه بدانید از چه نوع بازاریابی دیجیتال که به موفقیت کسب وکار شما ختم می شود استفاده کنید، اهمیت بسیاری دارد.

فراموش نکنید هیچ نسخه جامعی برای بهبود کمپین های تبلیغاتی شما وجود ندارد. استفاده از انواع روش های مارکتینگ در شرایط خاص می تواند به موفقیت هرچه بیشتر شما کمک کند. کسب وکار شما چیست و از چه استراتژی بازاریابی استفاده می کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید