سئو مارکتینگ چیست؟

پابلیکا / سئو / سئو مارکتینگ چیست؟
تاریخ آخرین به روز رسانی: ۳۰ مهر ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
سئو مارکتینگ روشی برای بهبود بخشیدن رتبه سایت در موتورهای جستجو

سئو مارکتینگ اقداماتی است که به بیشتر دیده‌شدن یک وب‌سایت و خدمات آن کمک می‌کند. در واقع به‌منظور جذب بازار هدف از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. با استفاده از بازاریابی سئو یا همان سئو مارکتینگ، می‌توانید وب‌سایت خود را در صفحه اول گوگل به نمایش بگذارید. این کار باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان بیشتری به سمت وب‌سایت شما هدایت شوند و خدمات و محصولاتتان بیشتر به فروش برسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو مارکتینگ حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید.

سئو مارکتینگ چیست؟

از طریق سئو مارکتینگ یک وب‌سایت به جایگاه‌های بالاتر و برتر در صفحات اول گوگل می‌رسد. همچنین می‌توان گفت که سئو مارکتینگ یا بازاریابی سئو، یک نوع تبلیغات جهت بیشتر دیده‌شدن محصولات و خدمات وب‌سایت شما است.

سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو از اصول مختلفی تشکیل شده است. اصول سئو به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کنند تا تعیین کنند که یک وب‌سایت در مورد چیست و چگونه باید در صفحه‌ی نمایش نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه‌بندی شود.

این اصول به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

سئو داخلی (On-page SEO)

سئو داخلی (On-page SEO) به محتواهای یک وب‌سایت و نحوه نوشتن و طراحی آن‌ها اشاره می‌کند. همچنین می‌توان گفت که به کدنویسی HTML می‌پردازد.

به‌طورکلی موتورهای جستجو به دنبال محتوایی هستند که با کلمات کلیدی مرتبط باشند تا نیازهای جستجوگر را برآورده کنند. همچنین محتواهای خوب از نظر موتورهای جستجو به‌راحتی قابل ناوبری (Navigation) هستند و اطلاعات معتبری را ارائه می‌دهند.

سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی (Off-page SEO) به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که خارج از یک وب‌سایت انجام می‌شود تا در نتایج صفحات موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. سئو خارجی یک وب‌سایت از طریق روش‌های زیر ارتقا می باید:

 

  • بک‌لینک‌ها
  • وبلاگ
  • رپورتاژهای آگهی
  • فعالیت در فروم‌ها یا با وب‌سایت‌های انجمن
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • پست‌های مالتی مدیا یا چندرسانه‌ای
  • عضو شدن در موتورهای محتوا و جستجو
  • پست مهمان (guest posting)
  • مزرعه لینک (Link farm)

 

خوب است بدانید که بک‌لینک، لینکی از وب‌سایت شما است که در سایت‌های گوناگون قرار می‌گیرد. اگر کاربران صفحات دیگر روی این لینک کلیک کنند وارد وب‌سایت شما خواهند شد. در مجموع بک‌لینک تأثیر بسیار فوق‌العاده‌ای روی بهبود سئو دارد.

تکنیکال سئو (Technical SEO)

تکنیکال سئو (Technical SEO) به معنای بهینه‌سازی فنی سایت موردنظر برای موتورهای جستجو است. به‌طورکلی به ساختار و ناوبری سایت، تگ عنوان (Title tag)، زمان بارگذاری سایت، توضیحات متا و … اشاره می‌کند.

بازاریابی مبتنی بر سئو چیست؟

استراتژی‌ها و اصول مختلف سئو مارکتینگ

سئو مارکتینگ رویکرد کلی یک وب‌سایت، جهت پیشرفت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو یا کسب ترافیک ارگانیک (organic traffic) بیشتر است. این بازاریابی مبتنی بر سئو استراتژی‌ها و اصول مختلفی دارد.

به‌طورکلی زمانی که اغلب مردم به استراتژی‌های سئو فکر می‌کنند به یاد اصولی مانند کلمات کلیدی و بک‌لینک‌ها می‌افتند؛ اما سئو دارای استراتژی‌های بسیار زیادی است.

برخی از استراتژی‌های سئو مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • ایجاد تعامل با کاربران
  • افزایش اعتبار وب‌سایت
  • کاهش نرخ پرش وب‌سایت
  • کنترل رفتار کاربران
  • بهینه‌سازی جست‌وجوهای صوتی
  • افزایش سرعت وب‌سایت
  • جلب اعتماد کاربران از طریق افزایش کیفیت و معتبر کردن وب‌سایت

 

خوب است بدانید که نرخ پرش وب‌سایت (Bounce Rate) به تعداد کاربرانی که سریع یک وب‌سایت را ترک می‌کنند، اشاره دارد. در واقع به تعداد کسانی اشاره می‌کند که وب‌سایت مورد نظر برای آنها جذاب و مفید واقع نشده است.

چرا بازاریابی مبتنی بر سئو اهمیت دارد؟

ازآنجایی‌که امروزه دنیای اینترنت حرف اول را می‌زند؛ می‌بایست با علم فروش یا نحوه بازاریانی در این دنیا نیز آشنا بود. به‌این‌ترتیب آشنایی با بازاریابی مبتنی بر سئو و رعایت اصول آن بسیار حایز اهمیت است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در فهرست زیر، متوجه خواهید شد که چرا بازاریابی مبتنی بر سئو اهمیت دارد؟ این آمارها بر اساس گزارش وب‌سایت‌های ama و marketinginsidergroup ذکر شده‌اند.

  • در هر ثانیه ۶۷۰۰۰ کاربر مطلب یا موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنند.
  • ۹۳ درصد از دستاوردهای اینترنتی نظیر خرید یک لباس یا پیداکردن یک مطلب با جست‌وجو در موتورهای جستجو انجام می‌شود.
  • ۸۰ درصد از کاربران، تبلیغات پولی موجود در نتایج جستجو را نادیده می‌گیرند.
  • ۵۸ درصد از جستجوهای آنلاین با تلفن‌های همراه انجام می‌شود.
  • ۴۶ درصد از جستجوهای گوگل به‌صورت محلی و جغرافیایی هستند.
  • بیش از نیمی از کل ترافیک یک وب‌سایت از جستجوهای ارگانیک سرچشمه می‌گیرد.
  • کمتر از ۱% از جستجوگران گوگل روی نتایج صفحه دوم کلیک می‌کنند.

این آمارها نشان می‌دهد که افراد زیادی روزانه از گوگل استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید با سئو مارکتینگ آشنا بود تا وب‌سایت موردنظر به‌خوبی در گوگل برای کاربران نمایش داده شود.

اصول سئو مارکتینگ

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سئو مارکتینگ نیز مانند دیگر روش‌های تبلیغاتی اصولی دارد. اگر از چهارچوب این اصول خارج شوید؛ اقدامات دیگر شما مؤثر و مفید واقع نخواهند شد.

توصیه می‌شود که برای سئو مارکتینگ از افراد متخصص کمک بگیرید. سئوکارها با نکات مهمی آشنا هستند که ممکن است شما درباره آنها اطلاعی نداشته باشید. خوب است بدانید که سئوکارهای مختلف قیمت‌های گوناگونی برای فعالیت‌های خود در نظر میگرند. به بیان ساده‌تر نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد که تعرفه سئو چه‌قدر است.

به‌طورکلی برخی از اصول مهم سئو مارکتینگ به شرح زیر است:

استفاده درست و به‌موقع از کلمات کلیدی

باید برای محتواهای وب‌سایت خود یکسری کلمات کلیدی و هدف انتخاب کنید تا کاربران با سرچ این کلمات ابتدا وب‌سایت شما را بینند و از آن بازدید کنند. کلمات کلیدی می‌توانند در هر محتوا متفاوت باشند.

از این کلمات به‌اندازه و در جای درست استفاده کنید. نحوه پخش کلمات کلیدی در محتوا بسیار مهم است و تأثیری زیادی بر روی سئو مارکتینگ می‌گذارد.

انتخاب عنوان سئو خوب و طراحی متا دیسکریپشن قوی و جذاب

عنوان سئو (SEO Title) و متا دیسکریپشن (Meta description) محتواهای یک وب‌سایت، باید به‌خوبی انتخاب و نوشته شوند.

عنوان سئو همان عنوانی است که در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان داده می‌شود. در واقع با کلیک کردن بر روی این عنوان وارد وب‌سایت مربوطه می‌شوید. به‌این‌ترتیب سئو تایتل باید به‌خوبی انتخاب شود تا کاربران روی عنوان شما کلیک کنند.

متا دیسکریپشن نیز توضیحات مهم و کوتاهی است که در زیر لینک نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. این توضیحات را به‌خوبی بنویسید تا توجه کاربران را جلب کند.

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوا

اگر محتواهایی که در وب‌سایت خود بارگذاری می‌کنید بسیار باکیفیت باشند؛ تأثیر چشمگیری روی دیدن شدن وب‌سایت شما می‌گذارند. سعی کنید بهترین و اصولی‌ترین محتواها را تولید کنید. برای این کار می‌توانید از محتوانویسان کمک بگیرید.

مزایا سئو مارکتینگ

سئو مارکتینگ مجموعه تکنیک‌های لازم جهت افزایش تعامل با مشتری

همان‌طور که دریافت کردید، سئو مارکتینگ سبب می‌شود تا وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل و رتبه‌های برتر جستجو نشان داده شود. به‌این‌ترتیب مهم‌ترین و واضح‌ترین مزیت سئو مارکتینگ، بهبود کسب‌وکارهای اینترنتی است. در واقع با افزایش بازدیدکنندگان، محصولات و خدمات یک وب‌سایت نیز زودتر و بیشتر به فروش می‌رسد. پس به‌طورکلی سئو مارکتینگ باعث می‌شود تا کسانی که کلمات کلیدی را سرچ می‌کنند به سمت وب‌سایت شما هدایت شوند.

افزون بر این موارد سئو مارکتینگ می‌تواند کاربران دیگر وب‌سایت‌ها را نیز به سمت صفحه شما بکشاند. این کار از طرق رپورتاژهای آگهی، بک‌لینک‌ها و … انجام می‌شود.

البته توجه کنید که هدف از سئو مارکتینگ تنها افزایش فروش بیشتر محصولات و خدمات نیست. بازاریابی سئو می‌تواند به‌منظور معتبر کردن و افزایش محبوبیت یک وب‌سایت نیز انجام شود. همچنین افراد زیادی تنها در جهت معرفی محصولات یا خدمات خود سئو مارکتینگ انجام می‌دهند.

مزایا سئو مارکتینگ بسیار زیاد است و تأثیرات مثبت فراوانی بر روی وب‌سایت‌ها می‌گذارد. حتما از سئو مارکتینگ استفاده کنید تا جایگاه شما در موتورهای جست‌وجو محکم و قوی شود.

در مجموع سئو مارکتینگ یک روش فوق‌العاده قدرتمند است تا وب‌سایت‌ها بیشتر موردتوجه قرار بگیرند.

سخن پایانی

در قرن بیست و یک و عرصه فناوری آشنایی با انواع مارکتینگ از جمله سئو مارکتینگ حرف اول را می‌زند. اگر درباره مارکتینگ‌ها اطلاعات کافی و خوبی داشته باشید؛ می‌توانید سبب پیشرفت کسب‌وکار خود شوید. بر اساس همین دلایل همیشه اطلاعات به روزی درباره بازاریابی مبتنی بر سئو داشته باشید و از اطلاعات خود استفاده کنید. در آخر امیدواریم که این مقاله، اطلاعات مفیدی درباره سئو مارکتینگ به شما داده باشد.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

نظرات کاربران

هنوز نظری نداریم!

اولین دیدگاه رو میتونی راجع به این مطلب ثبت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − شش =